Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-17, 23:47   #1
AriCharlieGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 11
Använda gainer som komplement varje dag?

Hej!

Jag är 191 cm lång och väger ca 71 kg. Har under de senaste tre åren försökt få igång någon form av gymrutin men inte lyckats. Känner nu att jag är en förändrad man och vill ta tag i livet.

Jag är väldigt smal, vilket jag vill göra något åt. Mitt största problem är mina matvanor, jag äter väldigt dåligt. Trots att jag äter bra under vissa perioder så går jag inte upp i vikt..

Min tanke framöver är att gymma tre/fyra dagar i veckan. Jag hade gärna ätit flertal gånger per dag, men det fungerar inte realistiskt i min livssituation. Därför planerar jag in tre måltider. (Frukost/Lunch/Middag). Någon form av mellanmål kanske tillkommer någon dag, men lär bli sällan.

Jag funderar på att dricka gainer två gånger varje dag. Är det en bra/idiotisk lösning? Jag är fullt medveten om att gainers inte ska ersätta måltider, inte det som är meningen. Kommer äta tre "rejäla" portioner om dagen, och ha gainers som ett komplement för att få de där extra kalorierna.

Senast redigerad av AriCharlieGold den 2018-12-17 klockan 23:49.
AriCharlieGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-18, 00:15   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Inte alls idiotiskt. Det är typ precis så gainers är till för att användas.

Det allra bästa är nog om du försöker tajma in så att en av gainerserna (jobbig bestämd pluralform) tas omedelbart efter träning, för det brukar vara snabba kolhydrater och proteiner i gainers, och det är precis efter träning sådana gör mest nytta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-18, 00:26   #3
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Visst. Funkar.

Det finns olika gainers som har bättre balans än bara rena kolhydrater och protein. Personligen tycker jag smaken och framförallt sammansättningen av Tyngres Massa är helt ok. Lite dyr kanske.

Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-18, 10:31   #4
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Vägde själv som minst 73kg på mina 2m så vet vad du brottas med. När jag ser i backspegeln så är det lite lättare att se vad som funka och inte. Men det är ett hårt jobb du behöver göra att successivt vänja dig vid att äta mer - varje, jävla, måltid. Lägg till en macka till frukost, lägg till ett mellanmål med en banan, en extra potatis till lunch, ta en extra bulle vid fikan, dra en fet gainer efter träning. En extra slev köttfärssås över pastan och gärna lite extra pasta. Nötter är energitätt och funkar att äta även när man är mätt. Gainer går också hälla ner på kvällen trots att man är dretmätt. Rapsolja är billigt och energitätt, häll en halv dl i gainern och du får 450kcal som du knappt märker av. Drick röd mjölk till maten istället för vatten eller saft. Blanda proteinpulver med röd mjölk istället för vatten. Tänk att det ska vara lite mer matigt när du väljer snax osv.

Det är inte så svårt, det är rätt lätt egentligt men det betyder inte att det inte är jobbigt. Men när du väl klarar äta mer varje måltid så kommer det rulla på. Jag gick från 73 till 110 som mest dock tog det väl 6-7år men då hade jag snudd på synliga magrutor även på 110. PMa om det är något du undrar på (kan ta lite tid innan jag svarar men jag svarar alltid).
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-18, 10:46   #5
TräningFitness
Registered User
 
TräningFitnesss avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 37
Absolut! Gainer är ett bra komplement om man känner att man har svårt att få sig rätt mängd kalorier. Precis som proteinpulver ifall man på ett snabbare sätt (oftast också billigare) vill få i sig tillräcklig mängd protein varje dag och varken orkar eller hinner äta så pass mycket mat för att få i sig de sista grammen.
Så länge du inte ersätter måltider (vilket du nämner att du inte tänkt göra) så funkar gainer alldeles utmärkt.
__________________
Träning behöver inte vara komplicerat

https://www.ezfitness.se/
TräningFitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-18, 12:35   #6
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Problemet med gainer är att det också mättar. Så du är ännu mättare innan du ska äta nästa mål. Plus att magen kan bli lite orolig av gainer och då är det inte heller så kul att trycka i sig massa mat.

Chrisdfc gav goda råd lite längre upp i tråden.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 14:37   #7
jagheterpetra
Registered User
 
jagheterpetras avatar
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 5
jag drack Gainer varje dag i 2 månader och gick upp väldigt mycket! gått ner till Whey 80 nu
jagheterpetra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-22, 20:17   #8
MaxHeninge
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 27
Istället för gainer så hade jag kört på instant oats + whey 80.

Betydligt mer protein per servering samt bra kolhydrater i förhållande till en gainers kolhydrats innehåll som ofta ligger på cirka 50% sockerarter.
MaxHeninge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-22, 20:22   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Är inte gainers ofta maltodextrinbaserade?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-22, 21:49   #10
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Jag körde också gainer förr men gick över till att köpa vassleprotein och maltodextrin separat då det blir mycket billigare.
Kör kalori rik smoothie varje dag, 2dl mjölk, 2 dl vatten för att fylla ut annars ta 4dl mjölk totalt, en banan, 2dl havregryn, 1dl vassle, släng i 1 dl malto också så blir det nästan 1000kcal

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Senast redigerad av svartakronan den 2018-12-22 klockan 21:55.
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-23, 08:35   #11
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Du har fått bra råd, gainer fungerar.

Men välj för sjutton någon med lite näring (förutom kolhydrater, fett och protein) i och inte bara de absolut enklaste med vassle och maltodextrin. Det är alternativet om du är lat eller osäker på vad du behöver. Sen kan du också alltid göra egen med en bra mixer och diverse ingredienser som några postare varit inne på.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-25, 13:19   #12
AriCharlieGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 11
Tack för era svar! Den gainer jag använder i nuläget är "Supreme Mass" från Star Nutrition. Jag valde den för att det var den billigaste typ.

Har ni tips på bättre gainers så tar jag gärna emot det. Ett krav är dock att den smakar relativt okej, har svårt för att få i mig saker som smakar pyton.
AriCharlieGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-25, 15:34   #13
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av AriCharlieGold Visa inlägg
Tack för era svar! Den gainer jag använder i nuläget är "Supreme Mass" från Star Nutrition. Jag valde den för att det var den billigaste typ.

Har ni tips på bättre gainers så tar jag gärna emot det. Ett krav är dock att den smakar relativt okej, har svårt för att få i mig saker som smakar pyton.
Det är svårt att veta vad som är okej smak för andra.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-25, 15:56   #14
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Jag blandar all gainer med mjölk och har inte hittat någon som smakar illa med just mjölk. Kör den billiga från ************* med.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-25, 21:34   #15
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av AriCharlieGold Visa inlägg
Tack för era svar! Den gainer jag använder i nuläget är "Supreme Mass" från Star Nutrition. Jag valde den för att det var den billigaste typ.

Har ni tips på bättre gainers så tar jag gärna emot det. Ett krav är dock att den smakar relativt okej, har svårt för att få i mig saker som smakar pyton.
Gainomax. Något godare hittar du inte.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)