Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-07-08, 14:05   #316
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Det har hant tidigare pa Kolozzeum, dock med en kebabtallrik. http://www.kolozzeum.com/forum/archi.../t-210004.html
Han gjorde till och med en Excel-fil om hur mycket protein som kom fran vad osv.

MackeJuve, du ska val inte vara samre?

edit: Sibyllas ar lite snalare: http://www.sibylla.se/PageFiles/679/...ik_nov2016.pdf
Ops, mer lattlast lank: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210004
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-11, 09:51   #317
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Kommer leva 10 dagar på lågt kcalintag och INTE kunna träna. Finns det någon vinst med att dricka vassle då eller är kasein att föredra? Tanken är att försöka få upp proteinintaget som kommer hamna på <<100 g om dagen annars.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-11, 12:43   #318
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Jag är svårt allergisk mot skaldjur (eller i var fall kräfta och räkor). Hur fungerar sådan här allergi? Är den direkt översättbar till krabbor, musslor, hummer osv? Har aldrig riktigt fått någon info om det förutom att jag ätit dessa två och fått allvarliga reaktioner på det.

Vem skall man höra av sig till för mer info? Vanlig läkare, nutritionist?
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-11, 13:01   #319
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Kommer leva 10 dagar på lågt kcalintag och INTE kunna träna. Finns det någon vinst med att dricka vassle då eller är kasein att föredra? Tanken är att försöka få upp proteinintaget som kommer hamna på <<100 g om dagen annars.
En idé kan vara att använda vasle om du kör var 3 h eller mindre, och kasein när du ska gå längre än 3 h utan mat. På 7 h leder kasein till bättre proteinbalans men det finns det som tyder på att vassle är bättre på kort tid. Tar man vassle för ofta så får man dock betydligt sämre effekt då.
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-11, 13:11   #320
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Kommer leva 10 dagar på lågt kcalintag och INTE kunna träna. Finns det någon vinst med att dricka vassle då eller är kasein att föredra? Tanken är att försöka få upp proteinintaget som kommer hamna på <<100 g om dagen annars.
Hade kört på en blandning av vassle och kasein.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-11, 16:37   #321
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av Frågenarkomanen Visa inlägg
En idé kan vara att använda vasle om du kör var 3 h eller mindre, och kasein när du ska gå längre än 3 h utan mat. På 7 h leder kasein till bättre proteinbalans men det finns det som tyder på att vassle är bättre på kort tid. Tar man vassle för ofta så får man dock betydligt sämre effekt då.
Tänkte köra en proteinbomb på morgonen och en på kvällen. Där mellan kommer kosten troligtvis baseras på frukt, glass och tapas.

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Hade kört på en blandning av vassle och kasein.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629
Köpte båda, har svårt att bestämma mig.

Tackar för era åsikter!
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-11, 17:05   #322
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Jag är svårt allergisk mot skaldjur (eller i var fall kräfta och räkor). Hur fungerar sådan här allergi? Är den direkt översättbar till krabbor, musslor, hummer osv? Har aldrig riktigt fått någon info om det förutom att jag ätit dessa två och fått allvarliga reaktioner på det.

Vem skall man höra av sig till för mer info? Vanlig läkare, nutritionist?
Livsmedelsverket skriver att skaldjursallergiker reagerar på flera typer av skaldjur
https://www.livsmedelsverket.se/matv...&_t_hit.pos=14
Skaldjursallergi

Skaldjursallergi ger liknande symtom som fiskallergi. Allergi mot skaldjur uppträder huvudsakligen i vuxen ålder. Vanligen reagerar man både på räkor, krabba, hummer och kräftor. Många tål inte heller snäckor, musslor eller bläckfisk. Skaldjursliknande produkter - surimi - tillverkas vanligen av fisk, men kan ibland innehålla en viss andel krabbkött
.


Jag skulle inte chansa utan fortsätta att undvika alla skaldjur.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-11, 17:43   #323
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Är detta rimligt? Jag står under sommaren i 8-12h per dag pga jobb, och cyklar 1 mil/dag. Var innan (studerande stillasittande) vattnig och gick upp fort på typ 3000kcal. Nu äter jag närmare 4000kcal av endast nyttig mat och jag fortsätter att gå ned i vikt. Fysiken ser grym ut nu men är det normalt att stående kan höja förbränningen så mycket? Är der kanske att jag äter mindre saltig och processerad mat som har mycket med det att göra? Dvs mindre vattnig?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-12, 19:48   #324
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Hur räknar folk kalorimängden i oljan de steker i? Tänker främst på om man har en betydande mängd i pannan för panering/ stekpannefritering.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-12, 22:03   #325
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Hur räknar folk kalorimängden i oljan de steker i? Tänker främst på om man har en betydande mängd i pannan för panering/ stekpannefritering.
Man väger oljan med matvåg innan och sedan dricker man resterna direkt från pannan efteråt.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 06:31   #326
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Förväntade mig att någon skulle komma och lägga en värdelös kommentar i hopp om att få lite behovsbekräftelse. Så, varsågod.

Hade du något vettigt att tillägga eller kan någon annan få ge ett lite seriösare svar?
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 06:49   #327
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Hur räknar folk kalorimängden i oljan de steker i? Tänker främst på om man har en betydande mängd i pannan för panering/ stekpannefritering.
Tror nig att de som friterar inte räknar kalorier, utan äter dom.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 07:13   #328
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Hur räknar folk kalorimängden i oljan de steker i? Tänker främst på om man har en betydande mängd i pannan för panering/ stekpannefritering.
Anki Sundin berättade i Tyngre radio att kalorimängden som adderas när man steker i olja, blir försvinnande liten när allt är färdigstekt. Vet inte hur mycket hon räknade med att man hade i pannan men kan tänka mig att det rörde sig om typ en kycklingfilé eller liknande. Tror dock att Anki menar att man steker i en tesked olja eller liknande. Skulle man steka likt Edward Blom så borde det väl rimligtvis bli en större andel av olja som "kryper in" i det man steker? Har inga belägg för detta men verkar orimligt om så inte skulle vara fallet.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 07:32   #329
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Anki Sundin berättade i Tyngre radio att kalorimängden som adderas när man steker i olja, blir försvinnande liten när allt är färdigstekt. Vet inte hur mycket hon räknade med att man hade i pannan men kan tänka mig att det rörde sig om typ en kycklingfilé eller liknande. Tror dock att Anki menar att man steker i en tesked olja eller liknande. Skulle man steka likt Edward Blom så borde det väl rimligtvis bli en större andel av olja som "kryper in" i det man steker? Har inga belägg för detta men verkar orimligt om så inte skulle vara fallet.
Panerad mat lär ju rimligtvis suga åt sig betydande mer fett än en kycklingfilé. Hur man räknar kcal på det har jag aldrig tänkt på faktiskt. Men nja, kanske såsom xan skämtsamt sa, väg oljan förre och efter då ser du hur mycket olja som försvunnit och sen är det bara att räkna
__________________
"Morituri te salutant"
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 08:05   #330
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Hur räknar folk kalorimängden i oljan de steker i? Tänker främst på om man har en betydande mängd i pannan för panering/ stekpannefritering.
Hade använt ett matsked-mått, räknat det som 12 gram olja: 108kcal. Efter stekningen tagit en slickepot och öst olja+spad/köttsaft/vätskan över maten/gjort sås på. Hade jag bara stekt en kycklingfilé eller två, och ser att mycket vätska/olja är kvar i pannan - öst ur och räknat det som 50kcal eller ej räknat alls. Bara du är konsekvent med din kaloriräkning spelar inte dessa småmarginaler någon roll.

Jag minns att jag nojade rätt mycket över min pannkaksstekning förr. Dock PFar jag och gjorde pannkakssmetar på 3000-3500kcal. Då gick det åt en jädra massa smör. Säkert 100 gram. Fast att steka pannkakor lär vara mer "smörj"beroende (steka i fett) än köttstekning, alltså för ej bränna fast samt att pannkakorna suger åt sig mer fett. Sen beror det nog lite på vad för kött du steker. Fett kött lär "smörja" lite av sig själv gentemot något magert kött. Kycklingfilé släpper mycket vätska dock så kan faktiskt steka utan någon fett har jag märkt.

Hade jag stekt kött varje dag hade jag lätt investerat i någon bra stekpanna som ej kräver så mycket stekfett.

Senast redigerad av 1x0 den 2017-07-13 klockan 08:09.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)