Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-17, 13:38   #436
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag har väldigt stressig tillvaro och har haft det senaste 12 åren och det kommer fortsätta.

Det har börjat ge fysiska problem med hjärtklappning, högt blodtryck osv.

Med dessa så är dessa symptom mildare och jag kan tänka klarare längre perioder av min dag.

Jag kan även ha ett tydligare avslut på stressen under dagen än att den glider med på småtimmarna. Lättare att släppa saker kan man beskriva det.
Sent svar, men tack!
Möjligen att jag kan känna av samma. När allt smäller samtidigt (vilket det ofta gör i mitt jobb/liv) så kanske jag inte faller lika hårt just nu. Kan såklart vara en tillfällighet.
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 11:51   #437
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Withania somnifera (Ashwagandha) is an Ayurvedic herb categorized as having "rasayana" (rejuvenator), longevity, and revitalizing properties. Sensoril® is a standardized aqueous extract of the roots and leaves of Withania somnifera.

Purpose:

To examine the impact of Sensoril® supplementation on strength training adaptations.

Methods:

Recreationally active men (26.5 ± 6.4 years, 181 ± 6.8 cm, 86.9 ± 12.5 kg, 24.5 ± 6.6% fat) were randomized in a double-blind fashion to placebo (PLA, n = 19) or 500 mg/d Sensoril® (S500, n = 19). Body composition (DEXA), muscular strength, power, and endurance, 7.5 km cycling time trial, and clinical blood chemistries were measured at baseline and after 12 weeks of supplementation and training. Subjects were required to maintain their normal dietary habits and to follow a specific, progressive overload resistance-training program (4-day/week, upper body/lower body split). 2 × 2 mixed factorial ANOVA was used for analysis and statistical significance was set a priori at p ≤ 0.05.

Results:

Gains in 1-RM squat (S500: +19.1 ± 13.0 kg vs. PLA +10.0 ± 6.2 kg, p = 0.009) and bench press (S500: +12.8 ± 8.2 kg vs. PLA: +8.0 ± 6.0 kg, p = 0.048) were significantly greater in S500. Changes in DEXA-derived android/gynoid ratio (S500: +0.0 ± 0.14 vs. PLA: +0.09 ± 0.1, p = 0.03) also favored S500. No other between-group differences were found for body composition, visual analog scales for recovery and affect, or systemic hemodynamics, however, only the S500 group experienced statistically significant improvements in average squat power, peak bench press power, 7.5 km time trial performance, and perceived recovery scores. Clinical chemistry analysis indicated a slight polycythemia effect in PLA, with no other statistical or clinically relevant changes being noted.

Conclusions:

A 500 mg dose of an aqueous extract of Ashwagandha improves upper and lower-body strength, supports a favorable distribution of body mass, and was well tolerated clinically in recreationally active men over a 12-week resistance training and supplementation period.
Nutrients. 2018 Nov 20;10(11). Effects of an Aqueous Extract of Withania somnifera on Strength Training Adaptations and Recovery: The STAR Trial.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 20:10   #438
BigHunter
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nutrients. 2018 Nov 20;10(11). Effects of an Aqueous Extract of Withania somnifera on Strength Training Adaptations and Recovery: The STAR Trial.
Good stuff. Kör 2x 460mg /dag. Kapslarna luktar typ lite jäst+hästaktigt lukt, smakar väl så också.
BigHunter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 12:46   #439
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av BigHunter Visa inlägg
Good stuff. Kör 2x 460mg /dag. Kapslarna luktar typ lite jäst+hästaktigt lukt, smakar väl så också.


Hur känns det? Märkt någon effekt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 10:41   #440
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Är det någon som har provat Elixir Ashwaganda som finns på Apoteket?

https://www.apoteket.se/produkt/elix...metall-794019/

Hittills har jag kört på Solgar.
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 12:44   #441
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Är det någon som har provat Elixir Ashwaganda som finns på Apoteket?

https://www.apoteket.se/produkt/elix...metall-794019/

Hittills har jag kört på Solgar.
Nej ej testat den bara kört med pulver begriper ej varför de tillsatt bioperine som kan ge ökad ångest o interagera med annat.

Finns billigare här dessutom visserligen slut i lager
https://www.apotea.se/elexir-ashwagandha-120-kapslar
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 10:38   #442
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Nej ej testat den bara kört med pulver begriper ej varför de tillsatt bioperine som kan ge ökad ångest o interagera med annat.

Finns billigare här dessutom visserligen slut i lager
https://www.apotea.se/elexir-ashwagandha-120-kapslar
Tack för svar! Då hoppar jag över den och fortsätter köra på Solgar!
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-05, 15:44   #443
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Nej ej testat den bara kört med pulver begriper ej varför de tillsatt bioperine som kan ge ökad ångest o interagera med annat.

Finns billigare här dessutom visserligen slut i lager
https://www.apotea.se/elexir-ashwagandha-120-kapslar
Ökar upptaget?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-05, 16:10   #444
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Med tanke på hur många läkemedel piperine interagerar med är jag ganska lack på att det tillsätts hipp som happ till kosttillskott.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-05, 17:26   #445
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Ökar upptaget?
Ashwaghanda verkar ha bra upptag redan, eftersom de i studierna inte använt bioperine, så varför ta det, det kan även ha interaktioner om personen tar andra tillskott och mediciner.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 16:09   #446
Löpsko
Opti
 
Löpskos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 955
Har köpt hemma denna från en Svensk kosttillskott hemsida.

__________________
Originally Posted by Gober
Du går inte på VLCD antar jag? Just nu skulle en bajskorv vara gott, med lite parmesan på.
Löpsko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-06, 10:01   #447
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Någon fara att äta detta kosttillskott om man äter mycket mediciner för psyket?

Edit: Lång tråd, sry om det diskuterats. Posterna ovam förstår jag inte vilket kosttillskott som menas.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 21:50   #448
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Försämrad sömn redan efter några dagar. Tog morgon och kväll (ksm 66) i drygt en vecka, testa bara ta en på morgonen men sömnen var ytlig och svårare insomning. Fick sluta efter ytterligare några dagar.

Någon mer som fått liknande effek/biverkning? Ska väl förbättra sömnen? Förstår att sömnen påverkas av många faktorer men har inte gjort några ändringar i övrigt och det va så tydligt försämrat.

Ska pausa ett tag till och sen ge det ett försök till. Men ska då börja med en tablett på morgonen för att öka om det går bra.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 22:10   #449
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisDEFC Visa inlägg
Försämrad sömn redan efter några dagar. Tog morgon och kväll (ksm 66) i drygt en vecka, testa bara ta en på morgonen men sömnen var ytlig och svårare insomning. Fick sluta efter ytterligare några dagar.

Någon mer som fått liknande effek/biverkning? Ska väl förbättra sömnen? Förstår att sömnen påverkas av många faktorer men har inte gjort några ändringar i övrigt och det va så tydligt försämrat.

Ska pausa ett tag till och sen ge det ett försök till. Men ska då börja med en tablett på morgonen för att öka om det går bra.
Mm, nu har jag iofs slutat ta ashwa sedan länge...

De fördelar jag märkte var att min ångest minskade rejält, men precis som du säger sov jag väldigt "ytligt".. Kändes aldrig som att man fick någon sömn... Men jag var inte heller trött för den delen...
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 14:35   #450
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Nyligen börjat med KSM66 igen, upplever tvärtom bättre sömn men tar även gärna tupplur på dagen. Det kan vara annat som spelar in dock. Använde Healthwell i höstas och minns att jag tyckte den var bättre än KSM66, tyvärr inte varför. Därför blev en burk av det senare över som förbrukas nu och jag tycker nog att den bidrar med positiva effekter på humör, insomning samt god sömn. Vi är alla individer tydligen.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)