Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-02-13, 16:54   #1231
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
50 / 50 är säkert bäst i en sådan situation.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 17:06   #1232
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Klockan är sent och du snart gå lägga dig, du har styrketränat nyss, inte ätit på några timmar och kommit hem. Om valet är mellan antingen en kaseinshake på 30g protein eller vassleshake på 30g protein innan läggdags - vad är bäst ur ett muskelproteinbalans-syn? Hur stor roll spelar muskelnedbrytning under nattfastan, särskilt under kaloriunderskott?
tvingas jag välja så tar jag kaseinet

Annars precis som grub.
och då gärna mer än 30g
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 17:07   #1233
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Ja, 30 gram protein räcker inte för proteinsyntes över natten. Minst 40 gram krävs. Oavsett källa och om man tränat eller inte.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 17:09   #1234
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
En kanske dum fråga om kolhydrater (eller kanske en bra men dum fråga). Men spelar det nån roll var ifrån kolhydraterna kommer ifrån? Säg att du äter ~500gram kolhydrater om Dagen. Finns det nån bra rekommendation eller riktlinjer om hur mycket ska komma ifrån typ potatis,havregryn, bröd, ris , pasta, godis o liknande och hur mycket som kan intas ifrån grönt, frukt o så övrigt? Är det helt individuellt eller kommer kolhydrater från stärkelse/glukos från potatis , bröd, godis osv vara att föredra? Kommer det bli skillnad i inlagring, återhämtning osv och hur det används i kroppen o under träningen?
Tack så länge
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 17:46   #1235
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Inte för mycket socker då fruktos främst går till levern. Stärkelse är ett bättre val att basera intaget på.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 17:53   #1236
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inte för mycket socker då fruktos främst går till levern. Stärkelse är ett bättre val att basera intaget på.
aa ok. så om du täcker ditt intag för grosaker, frukt osv sen får du i dig från lite mjölkprodukter osv sen lite övrigt från chilisås, ketchup o liknande sen täcka upp resten med stärkelse!
Exempel: 100gram grönt, frukt, 50 gram från övrigt, resten 350 stärkelse:
typ? Bättre än att ytterligare ta 50 gram från stärkelsen som går till dom 2 andra med andra ord?
Man tjänar med andra ord på att få in mer/så mycket kolhydrater från ''stärkelse'' istället för att ytterligare få i sig mer från dom övriga till bekostnad av stärkelsen?
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 19:25   #1237
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inte för mycket socker då fruktos främst går till levern. Stärkelse är ett bättre val att basera intaget på.
Varför är det dåligt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 19:29   #1238
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Teoretiskt kan fruktosen i levern lätt ombildas till fett och enkelt lagras in i bukhålan som är absolut sämsta stället att stoppa fettet på.


Frågar du mig är det inget problem för oss som tränar hårt och ligger på kaloribalans. För inaktiva som konstant ligger på kaloriöverskott är det en snabb väg till diabetes 2 och tidig infarkt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 19:33   #1239
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Låter otäckt men bör ge mig den motivation jag behöver för att avhjälpa detta beteende...

Tack Sverker för snabbt svar!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 22:04   #1240
Takadanoalien
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 52
Har försökt googla mig fram men hittar inga svar så jag tänkte att jag frågar här! Vet någon ifall det går att få tag på srirachasås utan socker?
Takadanoalien är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 22:15   #1241
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Teoretiskt kan fruktosen i levern lätt ombildas till fett och enkelt lagras in i bukhålan som är absolut sämsta stället att stoppa fettet på.


Frågar du mig är det inget problem för oss som tränar hårt och ligger på kaloribalans. För inaktiva som konstant ligger på kaloriöverskott är det en snabb väg till diabetes 2 och tidig infarkt.
Lagras fettet på olika ställen av kroppen beroende på vad man äter? Trodde det var helt beroende på gener?
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 22:19   #1242
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Nej, vad man äter påverkar också, liksom status - inflammationer, hormonbalans, stress, miljöpåverkan, osv.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 22:56   #1243
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Teoretiskt kan fruktosen i levern lätt ombildas till fett och enkelt lagras in i bukhålan som är absolut sämsta stället att stoppa fettet på.


Frågar du mig är det inget problem för oss som tränar hårt och ligger på kaloribalans. För inaktiva som konstant ligger på kaloriöverskott är det en snabb väg till diabetes 2 och tidig infarkt.

Finns det någon "gräns" för fruktintag då, ungefär? Käkar själv en 3-4 frukter + en del bär (100-150g) om dagen. Kanske blir en totalt ~600g frukt & bär dagligen. Känns rent spontant inte som någon överdrift, men vad vet jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 22:58   #1244
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Takadanoalien Visa inlägg
Har försökt googla mig fram men hittar inga svar så jag tänkte att jag frågar här! Vet någon ifall det går att få tag på srirachasås utan socker?
Tveksamt.

10g socker / 100g är väl inte så värst farligt dock?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 23:52   #1245
Takadanoalien
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Tveksamt.

10g socker / 100g är väl inte så värst farligt dock?
Nä, egentligen inte kanske. Det är dock i princip den enda såsen jag använder mig av och om det finns en utan socker (dvs bara chili, vitlök och vinäger) så hade det varit perfekt. Men det får väl funka med originalet också!
Takadanoalien är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)