Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-04-12, 20:16   #76
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Vad tror ni är en rimlig aktivitetsfaktor för mig när jag räknar ut mitt kaloribehov? Sitter på arslet hela dagen (student) förutom gym 5 pass i veckan. (Över/Under). En del basövningar etc..
Mitt vilobehov var 2000kcal, har provat att ligga på 2700, verkar vara typ balans.. Vilket motsvarar runt 1.4 aktivitetsfaktor vilket jag tycker känns högt? Individuellt såklart men har haft lite svårt att mäta vad det lägger mig nånstans då jag börjat ta kreatin och äta mindre processerad mat (många livsstilsändringar helt enkelt) så jag är inte riktigt 100 på att jag kan dra några slutsatser ännu. Skulle behöva ett utgångsläge för att testa mig fram

Senast redigerad av smerk den 2017-04-12 klockan 20:18.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 20:23   #77
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Har du inte redan utgångsläget om du vet vad som verkar vara balans?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 20:24   #78
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Hur mycket belägg finns det för detta?
https://academic.oup.com/ije/article...nd-the-risk-of
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 20:28   #79
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har du inte redan utgångsläget om du vet vad som verkar vara balans?
Rörig text av mig men jag har gjort så många livsstilsförändringar (kost etc) den senaste tiden att jag inte litar på att viktutvecklingen kommer fortsätta på samma sätt.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 20:34   #80
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tack, väldigt intressant. En fundering jag har är om det går att veta exakt vad frukt respektive grönsaker gör på egen hand? Jag lägger allt krut på grönsakerna i min diet, i tron om att det är överlägset frukt näringsmässigt.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 20:38   #81
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Har du provat att faktiskt läsa den länkade texten? Dom går igenom det.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 20:39   #82
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har du provat att faktiskt läsa den länkade texten? Dom går igenom det.
Haha nu var jag lat, skärpning.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-13, 16:33   #83
CoolHandLuke
Registered User
 
CoolHandLukes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Tack, väldigt intressant. En fundering jag har är om det går att veta exakt vad frukt respektive grönsaker gör på egen hand? Jag lägger allt krut på grönsakerna i min diet, i tron om att det är överlägset frukt näringsmässigt.
Grönsaker är dock lite bättre. Men förvånande att frukt var såpass bra. Jag äter för mycket frukt och trodde det var en neutral "last" men det kanske är en bonus istället.

Sen var det lika bra med tillagade grönsaker som färska för dödlighetsförbättring. Troligtvis så är nog kombinationen bäst. Dvs både rått och tillagat för att få fördelar av båda typerna.

Appopå frukt läste jag nyligen om äppelsyrans effekt när det gäller att kelera och driva ut aluminium från hjärnan. Syrliga äpplen någon och undvik alzheimers?
__________________
"The trouble with eating Italian food is that five or six days later you're hungry again." -George Miller
CoolHandLuke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-14, 09:13   #84
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Ok, min fråga kan förutom anses dum, även sorteras in under rubrikerna 'klyva hårstrån' och 'optinoja'.

Hur ser kostrekommendationerna ut när det gäller efter avslutat träningspass? Under min träningsaktiva tid tycker jag rekommendationerna ändrats ofta.

Ex. Kolhydrat och protein fungerar synergiskt och bör kombineras. 10 gr EEA maximerar proteinsyntes. > 20 gram vassle är onödigt (går ut genom tarm). Även att tillskott inte gör någon skillnad ur muskelbyggande synpunkt.

Min "broscience" har alltid sagt mig: Ta tillskottet. Gå hem, duscha och laga dagens största (i mitt fall första mål mat). Ibland underlättar det dock att skippa själva maten.

Är i så fall t.ex. tillskott likvärdigt under det näringsfönster som träningen öppnat, ur muskelbyggarhänseende?

Snurrig fråga kanske....
Kräket är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-14, 12:30   #85
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Ok, min fråga kan förutom anses dum, även sorteras in under rubrikerna 'klyva hårstrån' och 'optinoja'.

Hur ser kostrekommendationerna ut när det gäller efter avslutat träningspass? Under min träningsaktiva tid tycker jag rekommendationerna ändrats ofta.

Ex. Kolhydrat och protein fungerar synergiskt och bör kombineras. 10 gr EEA maximerar proteinsyntes. > 20 gram vassle är onödigt (går ut genom tarm). Även att tillskott inte gör någon skillnad ur muskelbyggande synpunkt.

Min "broscience" har alltid sagt mig: Ta tillskottet. Gå hem, duscha och laga dagens största (i mitt fall första mål mat). Ibland underlättar det dock att skippa själva maten.

Är i så fall t.ex. tillskott likvärdigt under det näringsfönster som träningen öppnat, ur muskelbyggarhänseende?

Snurrig fråga kanske....
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Likvärdigt med vad?

För övrigt tas allt vassleprotein upp och används, det påverkar bara inte MPS mer än 20g. Samt, 20g vassle ger maximal MPS, precis som EAA.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-14, 12:40   #86
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
10 gram EAA maximerar proteinsyntesen ett tag i vila och efter pass där man tränat en till två muskler. Efter helkroppspass krävs det dubbla. Motsvarande siffror för vassleprotein är runt 25 respektive 40 gram.

Kroppsvikt eller mängd muskler påverkar inte dessa siffror, utan det är hur stor del av kroppens muskler man tränat som avgör mängden protein som krävs för maximal stimulans av proteinsyntesen.

Kolhydrat ger inget extra för proteinsyntesen men utan kolhydrat uteblir eller försenas gkykogeninlagringen. Skall man inte träna samma muskel igen inom 24 timmar är det dygnets totala intag som är avgörande, inte hur snabbt efter passet man intar dom. Även om det kan påverka hur snabbt man känner sig pigg igen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-14, 18:02   #87
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Vad skulle ni rekommendera för godsaker ikväll om man vill unna sig lite (äta 500-1000 kcal extra) men samtidigt inte vara vattnig imorgon? Godis typ? Hade tänkt trycka ett rör pringles men är ju en del salt i det

Senast redigerad av smerk den 2017-04-14 klockan 18:06.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-15, 09:11   #88
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad skulle ni rekommendera för godsaker ikväll om man vill unna sig lite (äta 500-1000 kcal extra) men samtidigt inte vara vattnig imorgon? Godis typ? Hade tänkt trycka ett rör pringles men är ju en del salt i det
Svaret på denna fråga är alltid glass, forskningsläget är solklart
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-15, 11:36   #89
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad skulle ni rekommendera för godsaker ikväll om man vill unna sig lite (äta 500-1000 kcal extra) men samtidigt inte vara vattnig imorgon? Godis typ? Hade tänkt trycka ett rör pringles men är ju en del salt i det
Glass, pannacotta, eller kanske någon smaksatt cheesecake?
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-16, 22:10   #90
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Vad kan man äta som är billigt och lätta kalorier som man inte behöver tillaga? Som ett snack på kvällen. Som är någorlunda "cleant" - mackor kanske?

inga mejeriprodukter.

Just nu orkar jag inte få i mig mer mat till frukost och middag(11-12/17-18) men skulle behöva 200-300 kalorier extra på kvällen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)