Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-10-03, 15:39   #196
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Räntefonder påverkas väl något negativt när räntorna höjs?
Stämmer, men med kortare löptid påverkas det inte lika mycket. Dessutom finns även många företagsobligationer som är okänsliga för ränteförändringar, så det är inte riktigt så enkelt som att bara dra den slutsatsen. För dessa är ju räntan man får bara kompensation för kreditrisken bortsett från den riskfria räntan, lite sidospår men.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 19:59   #197
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Försöker få min sambo att spara mer. Men hon vill inte. Jag sparar i fonder och aktier. Nått tips på att få henne att ändra sig och spara mer?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 20:04   #198
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Försöker få min sambo att spara mer. Men hon vill inte. Jag sparar i fonder och aktier. Nått tips på att få henne att ändra sig och spara mer?
Kanske visa med en ränta på ränta kalkyl hur mycket pengar 3000kr i månaden blir med 10% avkastning i 10 år.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 20:05   #199
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Försöker få min sambo att spara mer.
Hur mycket sparar hon nu?
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 20:17   #200
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Kanske visa med en ränta på ränta kalkyl hur mycket pengar 3000kr i månaden blir med 10% avkastning i 10 år.
This.

Also: Om ni redan har barn eller funderar på att skaffa barn: Det kostar pengar. Vill ungarna spela hockey eller annan dyr aktivitet är det skönt att ha buffert.

Mycket kan hända här i livet. Bilen kan paja, någon kan bli långtidssjukskriven, räntor kan gå upp, man kan bli arbetslös. Sparar man duktigt kan man i sådana situationer oftast komma igenom dem utan att lida allt för mycket. Har man barn och det kommer en sådan ekonomisk smäll utan att man har en fin buffert kan det bli riktigt jobbigt, vilket kan tära på förhållandet osv.

De allra flesta kan ju börja spara rätt enkelt genom att bara sluta vara helt vårdslösa med sina pengar. De flesta lägger onödiga pengar på saker de vet inte ger dem särskilt mycket. Det är oftast ingen stor uppoffring att börja spara litegrann. (Är man redan idag i en jobbig ekonomisk situation där man knappt kan gå runt trots att man är ekonomisk är det såklart en annan femma, och det har jag full förståelse för, men nu lät det inte som att så var fallet)
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 08:26   #201
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Försöker få min sambo att spara mer. Men hon vill inte. Jag sparar i fonder och aktier. Nått tips på att få henne att ändra sig och spara mer?
Försök visa henne någon kvinnlig influencer som sparar. Eller någon tjejgrupp som sparar.

Det borde kunna så ett frö.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 11:52   #202
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Aldrig sparat ett öre. Idiot som var i yngre dagar borde man ha lagt undan 2k varje månad. Nu tänker jag börja så fort mitt lilla lån på 20 000 är bortbetalat. Tjänar ca 22000 netto och när krediteringarna är bortbetalada så måste jag klara mig. Fattar inte vart allt försvinner. Bensinen är väl den största boven men tror även att dom nästan dagliga resorna till mataffären skulle kunna minskas.

Ett tips för personer som "inte förstår vart pengarna tar vägen" är att faktiskt spara kvitton på ALLA inköp.

Ta ett A4 och dela upp i 7 spalter, en för varje veckodag. Sen skriver du ner varje sak du köper, inte bara totala inköpen utan varje vara och kostnaden för detta.
I slutet på månaden har du fyra papper med allt du handlat. Då kan du också lätt räkna ihop alla inköp du anser varit onödiga.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 15:23   #203
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Ett tips för personer som "inte förstår vart pengarna tar vägen" är att faktiskt spara kvitton på ALLA inköp.
Vill åter igen slå ett slag för att kontinuerligt föra en proaktiv budget. Väldigt enkelt och grymt kul på så vis att det ger resultat utan att du behöver göra särskilt mycket - bara låt bli att handla onödiga saker. Skillnaden mot att bara logga är lite som skillnaden mellan att göra upp ett matschema eller att bara skriva ner det du ätit utan att räkna samman förrän i slutet av månaden.



Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 15:25   #204
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Mina största utgifter är nog mat och bensin. I övrigt köper jag inte så nedrans mycket grejer. Har ingen budget uppsatt alls dock.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 16:04   #205
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Försök visa henne någon kvinnlig influencer som sparar. Eller någon tjejgrupp som sparar.

Det borde kunna så ett frö.
Finns inga!

Geniet Bianca Ingrosso sparar ingenting utan det enda som triggar henne att jobba mer är att då kan hon spendera mer. Hon fakturerade 14 mkr förra året...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 16:36   #206
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Finns inga!

Geniet Bianca Ingrosso sparar ingenting utan det enda som triggar henne att jobba mer är att då kan hon spendera mer. Hon fakturerade 14 mkr förra året...
Någon som är infödd i lyx och blivit en känd/rik person endast på sitt namn och utseende är nog inte en influencer som generellt brukar blogga om fonder...

Rikatillsammans är ju numera den killen som startade det och hans fru.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 18:19   #207
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Finns inga!

Geniet Bianca Ingrosso sparar ingenting utan det enda som triggar henne att jobba mer är att då kan hon spendera mer. Hon fakturerade 14 mkr förra året...
Jaha, vad är problemet med det då? Vissa behöver spendera pengar för att ha något att jobba mot och fortsätta ha sitt driv. Hon kanske inte "sparar" men hur ser det ut med investeringar och förvärv?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 18:51   #208
Fredrik S
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Jönköping
Inlägg: 234
Jag och min sambo har aldrig rört barnbidraget sedan vår son föddes för 9 år sedan, utan det går in på ett bankkonto. Vill minnas att räntan var 2,3 procent då, men har ju givetvis sänkts i omgångar och är nu nere på 0,6 procent. Det känns som att det börjar bli för mycket pengar för att ha placerade i princip helt utan avkastning. Vad gör man? Jag kan inget om sånt här och vill inte lära mig.
Fredrik S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 19:15   #209
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik S Visa inlägg
Jag och min sambo har aldrig rört barnbidraget sedan vår son föddes för 9 år sedan, utan det går in på ett bankkonto. Vill minnas att räntan var 2,3 procent då, men har ju givetvis sänkts i omgångar och är nu nere på 0,6 procent. Det känns som att det börjar bli för mycket pengar för att ha placerade i princip helt utan avkastning. Vad gör man? Jag kan inget om sånt här och vill inte lära mig.
https://rikatillsammans.se/fondportf...r-langsiktigt/
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 05:03   #210
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Hur mycket sparar hon nu?
Vet ej. Skulle gissa på 1000 per månad.

Men då hon tjänar 2000 mer ut än mig och jag lägger mellan 2-4 på spar och vi levet gott ändå så borde hon ligga på mina siffror anser jag.

Dessutom har hon mindre fasta kostnader än mig.

Hon gillar att shoppa helt enkelt, äta ute och dricka bubbel.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)