Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-16, 07:18   #21706
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av secce Visa inlägg
Tack för input! Notera att jag aldrig satt 9 h som mål - målet är ju att genomföra i första hand och om möjlighet finns så är siktet 1h/mil. Jag var nog otydlig nu när jag läser mitt inlägg igen, men det jag menar är att konsekvent hålla 1h/mil-tempo under löpningen, rast ej inkluderat så sluttid kan ju variera kraftigt. Hursomhaver, att få till långa pass förstår jag såklart men är det verkligen allt? Ni som kört, hur ser det ut med alternativträning, långa intervaller, hur ofta köra pass över 30 km? Följer ni konsekvent ett träningsupplägg eller blir mesta träningen på känsla?
Jag sprang UV lite på chans. Hade en dålig upptakt under sommaren. UV är relativt lättlöpt och ett ganska malande lopp. Frågan för duktiga motionärer handlar mycket om att kunna springa på även när det värker i benen. Här tror jag man kan pusha sin utmattningsgräns rejält med regelbundna långpass där du kanske tränar på att äta.

Alternativt kan man köra kortare pass men ofta och då kanske tävla på längre distanser för att få långpassen. Man kan också köra tex en hård 5 km och efter det jogga 10-15 km.

Intervaller är alltid positivt om man trivs med det!

Sen vill jag nog påstå att olika människor tacklar den mentala biten lite olika. För den utan rutin är det ganska knäckande att ha kämpat i 45 km och se skylten att det är 45 kvar

Kan också tycka att det inte är en allt för dum tanke att försöka plocka en mil i timmen så länge man orkar för att sedan blanda gång och jogg. Risken med att öppna för långsamt är att man blir lika trött ändå och får en mycket sämre tid.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 07:36   #21707
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av secce Visa inlägg
Tack för input! Notera att jag aldrig satt 9 h som mål - målet är ju att genomföra i första hand och om möjlighet finns så är siktet 1h/mil. Jag var nog otydlig nu när jag läser mitt inlägg igen, men det jag menar är att konsekvent hålla 1h/mil-tempo under löpningen, rast ej inkluderat så sluttid kan ju variera kraftigt. Hursomhaver, att få till långa pass förstår jag såklart men är det verkligen allt? Ni som kört, hur ser det ut med alternativträning, långa intervaller, hur ofta köra pass över 30 km? Följer ni konsekvent ett träningsupplägg eller blir mesta träningen på känsla?
Det finns saker som heter ultraintervaller och det finns pass som går ut på att man springer långt en dag och sedan lika långt dagen efter för att öva på att springa med sega ben. Det är dock inte skrivet i sten att detta är något som är bättre än att bara springa mycket och långt. Så svaret på din fråga är det tråkiga "spring mycket, spring långt". Jag tror även att du skulle ha en del att vinna på att förbättra din kondition nu under vintern. Kan du t.ex. sänka din miltid till ~45 min så kommer ju 6-tempo att kännas betydligt bekvämare än vad det gör nu.

Jag ska springa 65 km den 17:e november, det längsta som jag har sprungit hittills är 43 km. Mina 19 senaste träningsveckor har ett snitt på nästan 55 km/vecka. Den konsekvensen i kombination med pass på 20-40 km har byggt en ganska bra tålighet i benen. Efter Lidingöloppet så kommer jag bara att springa lite mer varje vecka, typ 60-75 km kanske, samt ha fokus på att långpassen ska vara riktigt långa(+25 km). Mitt lopp är ganska kuperat så jag kommer även att slänga in en del backträning men mer än så gör jag liksom inte.

I mitt grundupplägg så har jag alltid ett snabbt pass per vecka för att bibehålla eller förbättra min kondition. Det kan vara vad som helst, allt från km-intervaller till 15 km tempolöpning.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 11:47   #21708
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det finns saker som heter ultraintervaller och det finns pass som går ut på att man springer långt en dag och sedan lika långt dagen efter för att öva på att springa med sega ben. Det är dock inte skrivet i sten att detta är något som är bättre än att bara springa mycket och långt. Så svaret på din fråga är det tråkiga "spring mycket, spring långt". Jag tror även att du skulle ha en del att vinna på att förbättra din kondition nu under vintern. Kan du t.ex. sänka din miltid till ~45 min så kommer ju 6-tempo att kännas betydligt bekvämare än vad det gör nu.

Jag ska springa 65 km den 17:e november, det längsta som jag har sprungit hittills är 43 km. Mina 19 senaste träningsveckor har ett snitt på nästan 55 km/vecka. Den konsekvensen i kombination med pass på 20-40 km har byggt en ganska bra tålighet i benen. Efter Lidingöloppet så kommer jag bara att springa lite mer varje vecka, typ 60-75 km kanske, samt ha fokus på att långpassen ska vara riktigt långa(+25 km). Mitt lopp är ganska kuperat så jag kommer även att slänga in en del backträning men mer än så gör jag liksom inte.

I mitt grundupplägg så har jag alltid ett snabbt pass per vecka för att bibehålla eller förbättra min kondition. Det kan vara vad som helst, allt från km-intervaller till 15 km tempolöpning.
Det finna ju en trend bland ”ultramotionärer” att bara springa lugna distanspass. Det håller oftast inte om du inte har en lång rutin.

Säg att man tränar ett långpass i 6:30-tempo på 30 km. Det kanske inte är svinjobbigt men det kommer kännas likväl. Att sedan gå ut och köra 3 gånger längre i samma tempo funkar inte. Tävlingstempo bör kännas lätt på en ultra
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 12:41   #21709
secce
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: falun
Inlägg: 325
Tack för input! Träna på att äta ska jag lägga till, har inte testat det förut; vad kör ni - gel? Eller det som erbjuds? Antar ungefär som på Vasaloppet med bullar, bananer, blåbärsdricka osv?

Ultraintervaller ska jag också lägga in.

Är det i huvudsak stig eller grusväg på Ultravasan?
__________________
Journal: Bänkpress, Marklyft och Ultralöpning
secce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 12:51   #21710
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Det finna ju en trend bland ”ultramotionärer” att bara springa lugna distanspass. Det håller oftast inte om du inte har en lång rutin.

Säg att man tränar ett långpass i 6:30-tempo på 30 km. Det kanske inte är svinjobbigt men det kommer kännas likväl. Att sedan gå ut och köra 3 gånger längre i samma tempo funkar inte. Tävlingstempo bör kännas lätt på en ultra
Jag förespråkar ju mest långa lugna pass och tror att medan man håller på att förlänga sina distanser och sen så länge man förbättrar sig successivt så tillför inte intervallerna mer än de smakar (dvs intervaller kommer ge mer men ökar skaderisken och i förlängningen blir det då +-0) klarar man av att balansera det så kan man säkert vinna mer på det.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 13:14   #21711
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Det finna ju en trend bland ”ultramotionärer” att bara springa lugna distanspass. Det håller oftast inte om du inte har en lång rutin.

Säg att man tränar ett långpass i 6:30-tempo på 30 km. Det kanske inte är svinjobbigt men det kommer kännas likväl. Att sedan gå ut och köra 3 gånger längre i samma tempo funkar inte. Tävlingstempo bör kännas lätt på en ultra
Argumenterar du för att man ska ha snabbare löpning i sitt schema rent allmänt eller för att just specifikt de riktigt långa långpassen ska gå i hyfsat tempo?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 14:38   #21712
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Det finna ju en trend bland ”ultramotionärer” att bara springa lugna distanspass. Det håller oftast inte om du inte har en lång rutin.

Säg att man tränar ett långpass i 6:30-tempo på 30 km. Det kanske inte är svinjobbigt men det kommer kännas likväl. Att sedan gå ut och köra 3 gånger längre i samma tempo funkar inte. Tävlingstempo bör kännas lätt på en ultra
Är det inte lite Maffetone-tänk bakom det hela, så "lågt" tempo men väldigt hög volym?
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 18:57   #21713
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Svarar alla tre senaste;

Lugna pass är ju såklart bra för väldigt mycket. Men tävling är tävling och ska man klara tex ultravasan på 9:30 (medaljtid) så argumenterar jag för att snittfarten som behövs ska kännas mycket lätt.

Maffetone är ju poppis men jag tror många struntar i dom riktiga grispassen som finns i maffetone. Väldigt långsamma pass kräver ju också en hel del volym vilket mänga inte har tid med.

Jag säger knappst att intervaller behöva för UV men att lägga in fartmoment på långpassen tror jag är väldigt bra för att simulera att du är ute betydligt längre.

Sen har jag väl kollat lite på folk som får bra tider på UV men som som inte har så hög veckovolym. Dom kör ganska högt tempo på nästan alla distanspass. Med brasklappen att de är ordentligt grundtränade då.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 20:48   #21714
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Är med på allt du skriver. Jag tolkade först det du skrev som att du tyckte att man skulle springa sina långpass i bra tempo, alltså springa en viss distans på en viss tid. Typ att 30 km ska gå i minst 5:15-tempo, 20 km i sub 5-tempo o.s.v. Att slänga in ett tempomoment under ett långpass är väl rätt standard även om det inte är något som jag ägnar mig åt. Jag gillar mer klassiska tempopass på typ 5-10 km. Jag tror dock att det du förespråkar är bra. Personligen så känner jag dock att själva distansen får räcka som utmaning när jag springer långt.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 11:07   #21715
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Det verkar som att Boston Marathon har fått in fler kvalificerade än startplatser, så chansen att jag ska komma med med mina 5 sekunders marginal är nog tyvärr väldigt liten. Får träna mer och springa snabbare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 11:22   #21716
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Jag har en bekant som är rätt duktig(för att vara motionär) på att springa, han är väl åtminstone på min nivå. Han verkar köra typ all sin träning utefter pulsen, det kan t.ex. stå på Strava "höll mig i zon 3 idag". Nu har han fått för sig att springa LL, inte i ett visst tempo utan utefter en viss puls. Jag är lite bias eftersom att jag inte för mycket för att grotta ned sig i puls MEN är ändå inte detta att ta det hela ett steg för långt? Hur kan man INTE ha ett måltempo och istället springa och kolla på att pulsen ligger där den ska?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 11:51   #21717
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Hittade förresten en av snubbarna som sprang Tweed Valley Ultra 65K förra året på Instagram. Han sprang på exakt 6:30(6-tempo). Visade sig att han var snäppet vassare än en annan, milen på 38-någonting och halvmaran på 1:30. Så jag ger nog upp just den tiden som ett realistiskt mål. Fick lite bra tips på var man skulle ta det lugnt och hur han lade upp sitt lopp.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 12:12   #21718
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Köpte fattigmansvarianten av Nikes 4%-sko vilket kan vara ett alternativ för väldämpade asfaltsskorn och som man vill springa lite snabbare i, alternativ till Clifton kanske, vara överdel inte lirade alls med min fot.

De är lite speciella men inbjuder verk-ligen till ett rappt steg.

https://www.stadium.se/sport/lopning...hoCFesQAvD_BwE
Skotips från i våras. Skönaste skon jag sprungit i!
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 12:35   #21719
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har en bekant som är rätt duktig(för att vara motionär) på att springa, han är väl åtminstone på min nivå. Han verkar köra typ all sin träning utefter pulsen, det kan t.ex. stå på Strava "höll mig i zon 3 idag". Nu har han fått för sig att springa LL, inte i ett visst tempo utan utefter en viss puls. Jag är lite bias eftersom att jag inte för mycket för att grotta ned sig i puls MEN är ändå inte detta att ta det hela ett steg för långt? Hur kan man INTE ha ett måltempo och istället springa och kolla på att pulsen ligger där den ska?
Visst finns det konstiga människor, spänna som inte vill tävla
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 12:40   #21720
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Visst finns det konstiga människor, spänna som inte vill tävla
Haha Jag tror garanterat att han vill tävla, det är den typen. Anledningen till att han vill springa utefter pulsen är p.g.a. att det är så han tränar. Jag tycker att det känns skumt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)