Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-25, 11:40   #6091
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Känns lite som om man skulle fantisera att ta en 95a för 200k eller en V70 där en mekaniker har suttit å polerat delarna inne i motorn förhand å ta 2 mille för den. Det skiljer ju inte 10 ggr i prestanda.
Nej prestandan är ju inte (bara) det väsentliga. Med Patek köper du också:

- Oberoende: Märket kommer aldrig "sälja ut" och massproducera (Likt märken som ägs av konglomerat)
- Ett varumärke som stått bakom många av de horologiska uppfinningarna de senaste 200 åren
- Exklusivitet: Du kan inte köpa en valfri Patek - du får köa flera år för många modeller
- Fit and finish (se videon).

Det går inte riktigt att jämföra med en bil. Möjligen så tillvida att den nya Volvo XC 90 sannolikt rent funktionellt (i synnerhet mha Volvo on call, carpay, pilot assist m.m. m.m) är bättre än en Range Rover Vogue men kostar 50% mindre.
En stor del är varumärke - en annan är material interiört.
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 11:46   #6092
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Nej prestandan är ju inte (bara) det väsentliga. Med Patek köper du också:

- Oberoende: Märket kommer aldrig "sälja ut" och massproducera (Likt märken som ägs av konglomerat)
- Ett varumärke som stått bakom många av de horologiska uppfinningarna de senaste 200 åren
- Exklusivitet: Du kan inte köpa en valfri Patek - du får köa flera år för många modeller
- Fit and finish (se videon).

Det går inte riktigt att jämföra med en bil. Möjligen så tillvida att den nya Volvo XC 90 sannolikt rent funktionellt (i synnerhet mha Volvo on call, carpay, pilot assist m.m. m.m) är bättre än en Range Rover Vogue men kostar 50% mindre.
En stor del är varumärke - en annan är material interiört.
Menar inte att jag har rätt men det var känslan. Men sen är jag den som värdesätter funktionen högst och vad jag får prestandamässigt för priset och om en dyrare modell ger mer bang for bucks oavsett vad det handlar om.

Min slutsatts är: Dyra klockor är inget för mig.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 12:22   #6093
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Min slutsatts är: Dyra klockor är inget för mig.
Samma för mig. Men jag gissar (?) att även de som är beredd att lägga flera månadslöner på exempelvis en klocka (dvs, du betalar ett groteskt överpris i förhållande till funktionen du erhåller), håller med om att det inte är ett logiskt/rationellt beslut.

(jag antar att det kan räknas som en investering i vissa fall, men de med en årslön runt 500-600' som lägger ut 30-50' för en Rolex gör det knappast som en investering).

(gissar att detta har avhandlats tidigare i tråden, ursäkta isåfall)
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 14:09   #6094
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Attans, jag gjorde ett köp från mywatch.nu på en Oris Great Barrier Reef den 9 april. Har väntat på att den skall dimpa ner i lådan nu då den släppts i juni redan. Har varit i kontakt med MyWatch om datum men inte fått något svar där från dem, mer än att den kommer komma så fort den skickas ut. Jag har ju fått bekräftelse på beställningen. (Valde att betala med faktura).

Nu idag fick jag ett mail från MyWatch, där dom helt plötsligt höjt priset till 22.995kr, kan dom göra så efter att man redan köpt (beställt) varan?

Mailet:
Citat:
"Tack för din beställning,
Vår ordinarie Oris leverantör i Italien har meddelat att dom inte är någon av de få utvalda butikerna som får in denna limiterade upplaga från Oris som du beställt hos oss. Vår leverantör i Tyskland har dock två stycken som dom precis fått in från Oris, men dessa kommer säljas för strax under ordinarie pris 22,995 SEK hos oss. Vi har tagit in båda dessa två från Tyskland då det förmodligen blir dom enda vi kommer få tag på också. Om du accepterar priset så ska vi kunna ordna med en leverans till dig under nästa vecka på klockan som du har beställt. Priset är nu också uppdaterat online då det är enda priset som vi kan leverera dessa för och i en väldigt begränsad upplaga innan den tas bort från sajten.

Önskar dig en fortsatt fin dag och ser fram emot din återkoppling om hur du önskar göra. Kontakta oss gärna också för övriga frågor eller funderingar.

Med vänlig hälsning
Mathias/MyWatch Sweden"
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 15:08   #6095
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Attans, jag gjorde ett köp från mywatch.nu på en Oris Great Barrier Reef den 9 april. Har väntat på att den skall dimpa ner i lådan nu då den släppts i juni redan. Har varit i kontakt med MyWatch om datum men inte fått något svar där från dem, mer än att den kommer komma så fort den skickas ut. Jag har ju fått bekräftelse på beställningen. (Valde att betala med faktura).

Nu idag fick jag ett mail från MyWatch, där dom helt plötsligt höjt priset till 22.995kr, kan dom göra så efter att man redan köpt (beställt) varan?

Mailet:
Om du fått en orderbekräftelse, eller rent av betalat för den redan, och det inte finns stipulerat i deras avtal att de har rätt att höja priset på vissa speciella orders (typ limited edition, reservation för prisjusteringar etc.), så borde det inte vara OK alls. Skitfult rent av.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 15:20   #6096
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Om du fått en orderbekräftelse, eller rent av betalat för den redan, och det inte finns stipulerat i deras avtal att de har rätt att höja priset på vissa speciella orders (typ limited edition, reservation för prisjusteringar etc.), så borde det inte vara OK alls. Skitfult rent av.
Får lusläsa deras regler sen. För enligt denna är det inte ok.

https://lawline.se/answers/bindande-...derbekraftelse

Men dom har väl någon liten kråka på detta..eller lägger snart in en.

Svaret då jag länkade min länk var

"
Hej

Tack för ditt mail,

Vi kan inte beställa in klockan från vår ordinarie leverantör då det är en limiterad utgåva, ibland kan vi få tag på limiterade utgåvor och ge den ordinarie rabatten. Vi reserverar oss i våra villkor för felaktig prissättning, prishöjningar från leverantör som står utanför vår kontroll samt att vi ibland inte kan leverera överhuvudtaget om en vara exempelvis är limiterad. För oss skulle det vara en ren förlust affär att köpa in klockan och leverera denna samtidigt som vi vet att vi kan sälja den klocka en bra bit över listpriset. Kan du få tag på klockan till ett bättre pris hos någon annan ska du givetvis köpa där men på denna modell så kan vi bara leverera enligt dessa förutsättningar. Om du vill ha klockan eller inte är helt upp till dig, jag kommer förmodligen köpa den till mig själv annars eftersom den är så svår att få tag på men eftersom vi har två kunder på klockan så har ni förtur.*

Du får välja hur du vill göra, men vi kan tyvärr inte leverera denna med rabatt. Önskar dig en fortsatt fin dag och tackar för din visade förståelse.*

Med vänlig hälsning

Mathias/MyWatch Sweden"

Senast redigerad av Akerhage den 2019-06-25 klockan 15:24.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 17:19   #6097
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Får lusläsa deras regler sen. För enligt denna är det inte ok.

https://lawline.se/answers/bindande-...derbekraftelse

Men dom har väl någon liten kråka på detta..eller lägger snart in en.

Svaret då jag länkade min länk var

"
Hej

Tack för ditt mail,

Vi kan inte beställa in klockan från vår ordinarie leverantör då det är en limiterad utgåva, ibland kan vi få tag på limiterade utgåvor och ge den ordinarie rabatten. Vi reserverar oss i våra villkor för felaktig prissättning, prishöjningar från leverantör som står utanför vår kontroll samt att vi ibland inte kan leverera överhuvudtaget om en vara exempelvis är limiterad. För oss skulle det vara en ren förlust affär att köpa in klockan och leverera denna samtidigt som vi vet att vi kan sälja den klocka en bra bit över listpriset. Kan du få tag på klockan till ett bättre pris hos någon annan ska du givetvis köpa där men på denna modell så kan vi bara leverera enligt dessa förutsättningar. Om du vill ha klockan eller inte är helt upp till dig, jag kommer förmodligen köpa den till mig själv annars eftersom den är så svår att få tag på men eftersom vi har två kunder på klockan så har ni förtur.*

Du får välja hur du vill göra, men vi kan tyvärr inte leverera denna med rabatt. Önskar dig en fortsatt fin dag och tackar för din visade förståelse.*

Med vänlig hälsning

Mathias/MyWatch Sweden"
Citat:
Om du vill ha klockan eller inte är helt upp till dig, jag kommer förmodligen köpa den till mig själv annars eftersom den är så svår att få tag på men eftersom vi har två kunder på klockan så har ni förtur
Fy fan vilken råtta
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 08:23   #6098
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Attans, jag gjorde ett köp från mywatch.nu på en Oris Great Barrier Reef den 9 april. Har väntat på att den skall dimpa ner i lådan nu då den släppts i juni redan. Har varit i kontakt med MyWatch om datum men inte fått något svar där från dem, mer än att den kommer komma så fort den skickas ut. Jag har ju fått bekräftelse på beställningen. (Valde att betala med faktura).

Nu idag fick jag ett mail från MyWatch, där dom helt plötsligt höjt priset till 22.995kr, kan dom göra så efter att man redan köpt (beställt) varan?

Mailet:
Hade lätt kontaktat ARN för hjälp och rådgivning.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 08:43   #6099
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Hade lätt kontaktat ARN för hjälp och rådgivning.
Normal handläggningstid på 6 månader, då är den limiterade klockan redan borta
Jag får nöja mig med att ha suktat på bilderna nu sen i april och längtat efter den.



Jag hittar faktiskt inget på deras sida som säger att dom har rätt att ändra priset? Detta hittar jag,
(Vi reserverar oss för eventuella prisfel, skulle så vara fallet hör vi i regel av oss inom 48h.)

Någon som kan hitta det han skriver om i villkoren? (please)

Blir mer frustrerad nu då jag vill ha klockfanskapet.

EDIT - Hotade med ARN nu iaf

Senast redigerad av Akerhage den 2019-06-26 klockan 08:52.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 08:48   #6100
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Normal handläggningstid på 6 månader, då är den limiterade klockan redan borta
Jag får nöja mig med att ha suktat på bilderna nu sen i april och längtat efter den.

Då får dem punga upp en limiterad klocka efter 6 mån och om det så kostar dem en mille å köpa in så är det deras problem.


Kolla med någon jurist som är påläst i avtalsrätt annars men generellt känns det som dem får stå för sitt misstag.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 09:05   #6101
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
Köp en Oris Date Relief med rött gummi istället

Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 09:16   #6102
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg
Köp en Oris Date Relief med rött gummi istället

Den är snygg den med, men jag gillar blått
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 09:32   #6103
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Den är snygg den med, men jag gillar blått

Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 09:39   #6104
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg

Ett givet köp!
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 12:11   #6105
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Då får dem punga upp en limiterad klocka efter 6 mån och om det så kostar dem en mille å köpa in så är det deras problem.
De behöver inte följa ARN om de inte vill.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)