Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition
Visa resultat för omröstning: Jag uppskattar att mina genetiska förutsättning för styrketräning är
Väldigt långt under medel (omkring -3 standardavvikelser) 0 0%
Klart under medel (omkring -2 standardavvikelser) 17 14.91%
Något under medel (omkring -1 standardavvikelser) 20 17.54%
Omkring medel 44 38.60%
Något över medel (omkring +1 standardavvikelse) 19 16.67%
Klart över medel (omkring +2 standardavvikelser) 10 8.77%
Väldigt långt över medel (omkring +3 standardavvikelser) 4 3.51%
Antal röster: 114. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-17, 16:46   #31
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Både ja och nej. Har bra gener för att med relativ lätthet och liten träning bibehålla mycket muskelmassa vid lågt kroppsfett. Har nog bra gener för styrka i överkroppen. Sämre eller normala gener för benstyrka. Har bra vinklar för vissa lyft och idrotter, sämre för andra. Har ganska ok muskelbukar och fästen. Skadar ryggen lätt men är oförskämt stryktålig i resten av kroppen. Svarar dåligt på stretch och rörlighetsträning och är bara ”ganska” rörlig trots många års stretchande.

Senast redigerad av David_wigren den 2018-11-17 klockan 16:48.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 17:17   #32
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Jag har svindåliga gener för allt som är tekniskt krävande (bevis: blev utkickad ur gymnastiken som 6-åring p.g.a. för talanglös). Däremot helt OK gener för att springa rakt fram en längre period (dvs allts om inte är sprint) samt ger inte upp om jag verkligen vill lära mig något. Kan dock inte påstå att jag är lättlärd men man kommer en liten bit med bra pannben.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 17:29   #33
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag tror att jag har dåliga gener för styrka eftersom jag tappar styrka snabbt, om jag inte tränat på ett par veckor så är jag nere på löjligt låga nivåer medans kompisar verkar kunna gå in på hyffsat respektabla vikter ändå även fast de varit borta lika länge.

Det här kom jag underfund med efter att jag varit utomlands i 1 månad för några år sedan och hade halverat alla mina resultat och tog mig väldigt lång tid att komma tillbaka.

Hantelpressen kanske gick från 40 kg till 20.

Jag har också kommit på under åren som går att jag behöver göra väldigt mycket rätt för att det ska hända något medans andra kan göra ganska väldigt mycket fel och fortfarande få några sorts resultat (Obs inga bra resultat, men fortfarande resultat).

Har också dåliga gener för kroppsbyggning då jag lägger på mig nästan all min fettmassa runt magen, ansikte och armar smalnar alltid av direkt när jag går ner i vikt men buken sitter kvar sist.

Senast redigerad av Bärsärk den 2018-11-17 klockan 17:31.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 18:08   #34
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Kassa gener för styrka. Har tränat i 17 år och gjort som mest 145/112,5/210. Var dessutom ganska fet när jag tog dessa PB.
Däremot har jag ganska snygga fästen och bukar så det ser rätt bra ut fast det inte finns så mycket massa. Handlederna är 16 cm så övermarna ser OK ut trots att de bara är 39 cm.

Edit: För att svara på frågan. Vet inte hur jag ska mäta snygghet och muskelfästen på den där skalan men baserat på gener för styrka placerar jag mig under medel.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.

Senast redigerad av Määng den 2018-11-17 klockan 18:11.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 18:10   #35
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag har nog hyfsad genetik för att bli stor och stark om jag hade tränat så hårt och lagt ner tid, energi osv på det. Däremot är jag inte sådan som person, så jag äter för dåligt, tränar för lite, lever för ohälsosamt osv.

Generellt tycker jag att tråden till viss del lider av confirmation bias. Om man på riktigt tror att ett medel för någon som tränat i fem år är att dra tior på 160 kg i mark så är det ju inte så konstigt att man själv säger att man har dåliga gener.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 18:12   #36
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag har bra gener för att bli stor och stark utan dopning, men jag måste samtidigt bli tjock.

Jag har också bra gener för att lätt ligga på låg mängd kroppsfett året runt utan negativa effekter.

Och jag har extremt bra mentala gener. "Motivation" är ingen faktor, utan har jag bestämt mig för att göra något så gör jag det bara.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 18:17   #37
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Jag behöver bara titta på en stång så blir jag dubbelt så stor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 18:18   #38
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Jag behöver bara titta på en stång så blir jag dubbelt så stor.


Jag vill också Grub-gener.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 18:25   #39
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har bra gener för att bli stor och stark utan dopning, men jag måste samtidigt bli tjock.

Jag har också bra gener för att lätt ligga på låg mängd kroppsfett året runt utan negativa effekter.
Detta stämmer helt in på mig med.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 19:58   #40
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Jag tog genomsnittet. Jag är inte bäst på något eller ens i närheten, men jag har talang (gener) för att klara av hård, enveten träning både fysiskt och mentalt, samt gener för att klara av fysisk smärta vilket bidrar till att jag orkar ta mig uppåt i idrotter/sporter. Jag har en otroligt mental styrka att klara av nederlag och motgångar upprepade gånger har det visat sig.

Även en medelmåtta kan komma långt med hårt arbete när talangerna inte ger allt.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 20:36   #41
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Frågan är nu hur ni uppskattar att ni ligger till på denna kurvan av ALLA inom populationen
Det faller ju på den här punkten. Alla uppskattar olika. Jag tycker inte att man är stark om man bänkar 150-160 kg t.ex. Någon annan kommer tycka det är groteskt starkt. Alla utgår från för stora avvikelser i sin uppskattning.

Jag tror jag har average gener. Enda som gör att jag är lite starkare än andra är att jag tränat längre pass och bulkat mer än många andra. Inget med gener i min bok direkt utöver mina average gener.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 20:57   #42
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
är nog ok iaf
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 22:06   #43
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Medel eller strax under.

Tränat regelbundet och ihärdigt 10 år (få eller inga uppehåll, max nån vecka eller två) och ätit min jävla kvarg, och inte ens 500kg i total på 90kg kroppsvikt. Hade nog kunnat ha bättre siffror om jag tränat på det sättet och ätit mer (bulkat ordentligt istället för att jojo-banta). Har ändå lyckats lägga på mig lite massa på vissa ställen men är pinsamt svag.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 00:35   #44
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Även en medelmåtta kan komma långt med hårt arbete när talangerna inte ger allt.
Bra sagt! I en övrigt ganska meningslös diskussion.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 00:40   #45
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Tror jag har uthållig segstyrka. Hade jag börjat om och satsat på en sport skulle jag valt någon typ av brottning där jag brukar bara bra bara sådär. Trots det känns det som jag har bra sting i slag och uthålligt fotarbete så MMA gissar jag på skelle vara en fysiskt bra sport. Axlar, erector, glutes, hamstrings, vader är bäst på kroppen, resten inte bra. Glutes och axlar kasnke allra bäst. Pga tr'ningen eller genetik? Ingen aning men jag har en känsla av att det är pga långa lemmar i kombination med att jag rör mig mycket, mycket olika fighting, slag och sprint har byggt muskler nära de kroppsnära lederna, glutes, axlar...
Kanske. Vad vet jag.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)