Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-04, 21:52   #1
Martinf93
Registered User
 
Martinf93s avatar
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 16
Men's Physique för första gången, vad ska man tänka på?

Som rubriken lyder har jag tänkt till nästa år att delta en men's physique för första gången. Jag har i år gått på en egen diet och tycker att jag är i duglig form. Jag har kört mitt egen race endast och inte haft någon rådgivning

(resultaten finns på min instagram https://www.instagram.com/mfontana_fitness/ )

Nu kommer jag till frågan, jag tänkte FÖRMODLIGEN delta i en tävling för nybörjare till nästa år och vad bör jag tänka på? Ska jag försöka gå på lite lean bulk redan nu för att hinna bygga på mig så mycket som möjligt? Jag har deffat nu under en tid för att se i vilken form jag var i just nu men skulle behöva lite råd till om man ska börja tävla.

Alla råd är välkomna och uppskattas! Har även tänkt att ta hjälp av någon PT till innan tävlingen. Någon som känner till nån duktig? =D
Martinf93 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 14:43   #2
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Av de bilder man kan se bör du lägga fokus på axlar framför allt.

Du behöver tävlingslicens för 2019, den betalas per kalenderår (billigare första månaderna på året).
Sedan behöver du en förening att tävla för. Du kan se registrerade föreningar för i år tillsammans med rejält med övrig information på http://ifbbsweden.se/anslutna2018.html

Sedan behöver du någon som hjälper dig med posering och även ha med dig någon som är ditt stöd under tävlingshelgen (kallas coach som oftast vid anmälan till tävlingen). Det senare fungerar en polare bra för men din hjälp för poseringen bör vara erfaren.

Tävlingen du väljer att köra kommer att gå ut med all information gällande färgläggning (finns ofta att boka i förväg så du slipper ordna med färg själv - som givetvis går bra).

Tävla är tufft men skitroligt. Var förberedd på att perioden inför tävlingen är jobbig och se till att du har ett stabilt liv i övrigt så långt som det går.
Var beredd på att perioden efter tävlingen kan upplevas som jobbig. Det är lite småtråkigt att se kroppen gå från knallhård till normal - vissa tycker det är psykiskt jobbigt.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 21:46   #3
Martinf93
Registered User
 
Martinf93s avatar
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Av de bilder man kan se bör du lägga fokus på axlar framför allt.

Du behöver tävlingslicens för 2019, den betalas per kalenderår (billigare första månaderna på året).
Sedan behöver du en förening att tävla för. Du kan se registrerade föreningar för i år tillsammans med rejält med övrig information på http://ifbbsweden.se/anslutna2018.html

Sedan behöver du någon som hjälper dig med posering och även ha med dig någon som är ditt stöd under tävlingshelgen (kallas coach som oftast vid anmälan till tävlingen). Det senare fungerar en polare bra för men din hjälp för poseringen bör vara erfaren.

Tävlingen du väljer att köra kommer att gå ut med all information gällande färgläggning (finns ofta att boka i förväg så du slipper ordna med färg själv - som givetvis går bra).

Tävla är tufft men skitroligt. Var förberedd på att perioden inför tävlingen är jobbig och se till att du har ett stabilt liv i övrigt så långt som det går.
Var beredd på att perioden efter tävlingen kan upplevas som jobbig. Det är lite småtråkigt att se kroppen gå från knallhård till normal - vissa tycker det är psykiskt jobbigt.

Okej ! Tack så mycket för all bra info, har du någon bra coach som du vet om samt vilken axelövning du skulle rekommendera mig att lägga lite extra fokus på?
Martinf93 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 07:49   #4
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Pepz här på forumet hjälpte mig till min första tävling. Vet inte om han fortfarande hjälper folk, dock.

Det går tyvärr inte att säga någon specifik övning utan att veta hur din träning ser ut i övrigt och vad du redan gör idag.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)