Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlingar/Tävlingsförberedelser - tips och tricks m.m.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-18, 08:40   #31
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Action
Allt handlar ju i dagsläget om att marknadsföra sig!
Jag trodde det gick ut på att fixa bra tävlingar?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-18, 09:23   #32
Action
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2002
Inlägg: 3 687
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Jag trodde det gick ut på att fixa bra tävlingar?
Om det hade varit så enkelt...

Decembercupen är ju en mycket bra tävling! Men marknadsförs inte på samma sätt som Fitnessfestivalen/Luciapokalen. Frågar man runt lite bland tävlande så ser de Luciapokalen som en tävling med högre dignitet, det är den tävlingen som de helst vill vinna! Detta märks även bland utställare då det är fullt med utställare på FF, men få på DC.

Så i dagens samhälle ser jag nog att marknadsföringen är ett måste för att arrangera välbesökta och populära tävlingar. Och det gäller ju vad man än sysslar med.
Action är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-18, 09:44   #33
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Visst är LuciaPokalen hårt marknadsförd men det är även den bäst arrangerade tävlingen jag sett eller varit med i.

Allt fungerar ju. Behöver det sägas mer ?


Det behövs ju fler tävlingar så VårPokalen är en utmärkt ide´.
Istället för att spekulera ifall motståndet blir urtufft och det behövs SM-klass för att vinna borde fler istället fundera över att arrangera mer tävlingar.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-18, 09:48   #34
Action
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2002
Inlägg: 3 687
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Visst är LuciaPokalen hårt marknadsförd men det är även den bäst arrangerade tävlingen jag sett eller varit med i.

Allt fungerar ju. Behöver det sägas mer ?


Det behövs ju fler tävlingar så VårPokalen är en utmärkt ide´.
Istället för att spekulera ifall motståndet blir urtufft och det behövs SM-klass för att vinna borde fler istället fundera över att arrangera mer tävlingar.
Håller med dig Sverker.. Fitnessfestivalen som var MYCKET större än tidigare Luciapokalen arrangemang löpte på utan några större förseningar eller missöden. Snackade med Ove vid frukosten på lördagen och han intygade att genom ökningen till 2 dagar så blev nog arrangemanget 3-4gånger så tuffare att genomföra. Är övertygad om att Vårpokalen kommer bli ett riktigt bra arrangemang, mycket publik och bra tävlingar.

EDIT: Vad som krävs (främst inom A-F) är minst en till tävling per år som är av ren nybörjarkaraktär. Där man har strikta regler för vem som får delta!

Senast redigerad av Action den 2004-12-18 klockan 09:50.
Action är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-18, 10:13   #35
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Action: Jag inser självklart att Lucia och B&K med sina resurser har större möjlighet att marknadsföra sig (Jag förstår inte hur de skulle misslyckas även om de gjort vissa minst sagt konstiga arr genom tiderna.) men är det läge att sänka en annan tävling när det bara finns 6* tävlingar i byggning varje år?

Att man t ex inte har någon på plats med uppdrag att ta bilder/rapportera från DC i B&K tycker jag är humor/konstigt/skumt då man missar 17 eller 20% av alla byggartävlingar under 2004. Förklaringen till det köper jag inte heller då det inte rikigt är första gången något liknande sker.

Så att Lucia får/har/kommer att få större dignitet har inte bara med att göra hur DC marknadsförs..

Det sagt om marknadsföringen.

Ska vi se på tävlingen som diskuteras så är det direkt pinsamt att man likställer vinnare från SM och Lucia. Lucia är en nybörjartävling och vinnarna från den får inte vara med men någon som aldrig vunnit SM men t ex varit tvåa eller trea efter Age i några år får tävla.
Du ser ingen snedvridning i den bilden när man kallar det en nybörjar tävling?

*DC, Lucia, Kvalet, SM, NOGP och sen en till längre upp i landet som jag är osäker på om den fortfarande finns kvar. Anderssons Open kanske?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-18, 10:21   #36
Action
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2002
Inlägg: 3 687
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Action: Jag inser självklart att Lucia och B&K med sina resurser har större möjlighet att marknadsföra sig (Jag förstår inte hur de skulle misslyckas även om de gjort vissa minst sagt konstiga arr genom tiderna.) men är det läge att sänka en annan tävling när det bara finns 6* tävlingar i byggning varje år?

Att man t ex inte har någon på plats med uppdrag att ta bilder/rapportera från DC i B&K tycker jag är humor/konstigt/skumt då man missar 17 eller 20% av alla byggartävlingar under 2004. Förklaringen till det köper jag inte heller då det inte rikigt är första gången något liknande sker.

Så att Lucia får/har/kommer att få större dignitet har inte bara med att göra hur DC marknadsförs..

Det sagt om marknadsföringen.

Ska vi se på tävlingen som diskuteras så är det direkt pinsamt att man likställer vinnare från SM och Lucia. Lucia är en nybörjartävling och vinnarna från den får inte vara med men någon som aldrig vunnit SM men t ex varit tvåa eller trea efter Age i några år får tävla.
Du ser ingen snedvridning i den bilden när man kallar det en nybörjar tävling?

*DC, Lucia, Kvalet, SM, NOGP och sen en till längre upp i landet som jag är osäker på om den fortfarande finns kvar. Anderssons Open kanske?

Håller med dig i det mesta.. Min åsikt är att topp3 på SM samt vinnare av DC, Lucia, NOGP ej skulle få delta. Dessa får ställa upp i Classiv tävlingen istället.

Att B&K (Body) inte var o plåtade på DC hade sina orsaker. Jag håller med dig att ngn fotograf bord varit på plats ändå för tidningen.. Tråkigt när det blir så.

Arrangören har säkert sina anledningar till varför de valt upplägget de gjort. Och jag har full respekt för de som arrangerar denna tävling och tror de gör ett bra och klokt val som kommer medföra bra tävlingar.
Action är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-18, 11:31   #37
Pez
Curl til you hurl!
 
Pezs avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 10 814
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
*DC, Lucia, Kvalet, SM, NOGP och sen en till längre upp i landet som jag är osäker på om den fortfarande finns kvar. Anderssons Open kanske?
Anderzen GP?
Pez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-18, 11:39   #38
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Pez
Anderzen GP?
Så heter den ja, jag hade några bokstäver rätt i alla fall.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-18, 11:40   #39
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Citat:
Ursprungligen postat av Pez
Anderzen GP?

Skulle vara kul ifall någon berättade hur det var och fungerade i Sundsvall. Omsättningen kan ju inte varit så stor ( inte heller intäkterna ) vilket borde visa att det går att arrangera en tävling.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-18, 14:34   #40
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Formalist som man är undrar man dock onekligen hur mycket förbundet överhuvudtaget engagerar sig i de här olika tävlingarna. Att en arrangör på egen hand skulle kunna få göra en "klassning" av vilka tävlingar som är fina nog att gälla som kvalificering för hans tävling verkar fullständigt horribelt. Och totalt oacceptabelt. För att inte tala om hur gänget kring DC måste känna sig när de av Croona et consortes i såna fall skulle betraktas som nån slags halvdebil skämttävling, eller...?


allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-18, 14:42   #41
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
Jag har kollat upp det där med Stefan Croona. Och har man vunnit Decembercupen så är det helt ok att ställa upp i Vårpokalen. Decembercupen är förmodligen av lägre dignitet än Luciapokalen.

//Jörgen
Fattas bara annat! DC är en tävling som det knappast är lönt att bevaka.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-25, 11:14   #42
pellepedal
Registered User
 
pellepedals avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: In your mothers bedroom
Inlägg: 2 740
Hade inte Zone nån ide om att annordna nån nybörjartävling?

Måste PM:a honom och fråga hyr det går......
pellepedal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-25, 12:29   #43
Jet
*** syd
 
Jets avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Södra Sverige
Inlägg: 2 520
Jag vaktar min tunga i denna diskussion eftersom mina åsikter kan slå tillbaka på närstående personer...

Men för att köra en tävling i Sverige har det iallfall tidigare krävts att man betalade 5k per tävling i sanktionavgift, dvs för att köra BF, AF, och byggning så får man betala 15k, sen är man sanktionerad.

Vet dock ej 100% hur det funkar med domare och dyl.....

Men men, framtiden får väl utvisa hur det blir med det hela....
Jet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 11:13   #44
Alex
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 48
Ursäkta om jag lägger mig i, men det finns några saker här som enligt mig bör klaras ut något.

För det första: Vårpokalen är tänkt att fungera exakt som Luciapokalen. Den enda skillnaden är att Vårpokalen genomförs på en annan ort, vid en annan tidpunkt. Alla regler för kvalificering och annat är därmed desamma.

För att få vara med på Luciapokalen så får man inte ha vunnit Luciapokalen tidigare, eller ett SM, eller ”annan tävling av högre dignitet”. Hit får eventuella distriktsmästerskap samt Grand Prix-tävlingar och liknande anses höra.

Som bekant räknas Decembercupen inte som en av dessa. Men skälet är inte, som flera här felaktigt angett, att DC skulle anses som en sämre tävling, eller av lägre dignitet.

Som de flesta vet så genomförs Decembercupen en vecka innan Luciapokalen. Dessa båda tävlingar fungerar väl tillsammans och har också stor nytta av varandra.

Att då förbjuda segrarna från en av dessa (DC) att tävla på den andra (LP) veckan efter, skulle onekligen innebära stor skada för båda dessa tävlingar. Atleterna skulle tvingas välja, och det skulle inte gagna någon. Allra minst sporten.

Det tror jag att även Arne håller med om.

Att Luciapokalen/Vårpokalen klassats som ”nybörjartävling”, med ett relativt grovmaskigt nät som selekteringsgrund (se ovan) är en annan sak. Diskutabelt månne, men här bör man försöka tolka in andemeningen i formuleringen, snarare än själva ordvalet. Som arrangör vill helt enkelt klargöra att detta är en tävling för de som kanske befinner sig i början av sin karriär. Inte en öppen tävling för alla, med andra ord.

Som sagt: kanske en diskutabel gränsdragning. Men någonstans måste ju den gränsen gå.

På frågan om Exhales forum är rätt plats att kungöra denna information på, vill jag säga att SKKF har valt att använda Exhale som sitt officiella informationsorgan. Och då SKKF:s egen webbtjänst inte har samma uppdateringsmöjligheter som ett interaktivt forum, så var detta en bra lösning. SKKF:s webbsida http://www.skkf.org uppdaterades också med denna information den 13 december. Nästintill samtidigt, med andra ord.

På frågan om varför ingen från BODY (B&K) inte var på plats vid Decembercupen skrev jag bland annat följande på ett annat forum:

”Att vi inte gjorde något reportage från Decembercupen denna gång (för den med kort minne vill jag poängtera att vi har gjort reportage från DC har i princip varje år tidigare) är vare sig ett strategiskt ställningstagande eller en del i någon medveten plan, om nu någon skulle tro det. Istället handlar det helt och hållet om brist på tid.”


mvh


Alex
Chefred. BODY
alex@body.se
Alex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 14:46   #45
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Citat:
Ursprungligen postat av Alex
Som arrangör vill helt enkelt klargöra att detta är en tävling för de som kanske befinner sig i början av sin karriär. Inte en öppen tävling för alla, med andra ord.

Som sagt: kanske en diskutabel gränsdragning. Men någonstans måste ju den gränsen gå.
Vilket direkt utesluter någon som tävlat under tre decennier.
Men det får jag ta då
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)