Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-10-28, 22:36   #7561
LadyInsane
Starkare
 
LadyInsanes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 933
Citat:
Ursprungligen postat av Ungrim Visa inlägg
Tack för den Lady! Nu fick man en ny övning att testa på för mage,
(om man nu lyckas ta sig upp/ner från den där utan att dräpa sig.

Kör hårt!
Citat:
Ursprungligen postat av Ahead Of The Pack Visa inlägg
Fy fan, hur stark är du i magen igentligen??
Oh tack tack, jag har en tydlig magruta iaf.
LadyInsane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 23:12   #7562
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_T Visa inlägg
Visst klarar man att hålla linjerna om man går ner med rumpan i marklyften, vilket sällan folk gör om de vill lyfta så tungt i övningen som möjligt. Jäkla tjat om rumpan ned i knäböjen men inte i marklyften. Jag är medveten om att de flesta SL:are vill lyfta tungt och böjer inte knäna så djupt som jag påpekar ovan.
Menar du på allvar att man skall hålla de där linjerna i även marklyft? Ledsen, men där tappade du trovärdighet i mina ögon. Det skulle ju innebära att man fick böja benen så mycket att det både blir opraktiskt och osäkert (stången hamnar för långt från kroppen, benen blir för svaga i starten med mera).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 23:33   #7563
Mapa
Herrmapa
 
Mapas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: örebro
Inlägg: 11 200
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Att man kan lyfta tungt och har gjort det länge är tydligen lika med att man kan allt i gymmet och hur kroppen fungerar och varför.
att man har lyft tungt och länge, skadefritt är väl bevis på att man gör nånting rätt? eller iaf inte gjort några större fel

+1 på bumbi, jag vill gärna också se vad ni har läst er till all dessa kunskaper ni besitter

edit: angående marklyften
__________________
Team Elite Body Science
Bloggen
Mapa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 01:55   #7564
Ryska_raketen
Banned User
 
Ryska_raketens avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: middleROCK
Inlägg: 9 532
Varför är aldrig ni teoretiker bitiga? Typ som muller.
Ryska_raketen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 06:18   #7565
Nimille
Registered User
 
Nimilles avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 928
Citat:
Ursprungligen postat av Ryska_raketen Visa inlägg
Varför är aldrig ni teoretiker bitiga? Typ som muller.
http://monkeyisland.lylemcdonald.com...ead.php?t=8963
Nimille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 07:49   #7566
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
att man har lyft tungt och länge, skadefritt är väl bevis på att man gör nånting rätt? eller iaf inte gjort några större fel

+1 på bumbi, jag vill gärna också se vad ni har läst er till all dessa kunskaper ni besitter

edit: angående marklyften
Muscle Action Quality
Maximal muskeltillväxt
Styrketräning, en anatomisk guide
Skador inom idrotten
PT shcool

+ förelsäningar med sjukgymnaster under vår utbildnings gång. Men de har väl fel i guess
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 07:57   #7567
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Oftast beror oviljan att lyssna på vissa fystränare och PT:s just att de inte har så mycket vetenskapligt på fötterna. Det håller på att ändras men då infinner sig istället problemet att rehab får väldigt stort utrymme på utbildningarna.
Med ett sådant här uttryck "Hur menar du med breddar fötterna och inte sticka ut med underbenen framåt? Sumo-position och puta ut rumpan som en hockeyböj?" så visar man ju faktiskt att man inte kan så mycket om just knäböj. Det blir då en trovärdighetskonflik som är svår att täcka.

Literaturlistan vill jag däremot gärna se.
Håller med om att föregångarna till PT:s inte alltid satt inne med den bästa kunskapen. Har träffat ett par 9 veckors korvstoppning PT:s som inte hade någon koll alls.
Även som du säger läggs en del fokus på ren rehabdel, vilket jag tycker är väldigt bra. Man börjar se saken med nya ögon, och finner fel i sin egen och andras teknik. Förstår nu mer om varför jag får ont i vissa lägen och hur jag kan koppla det till felaktig teknik.

Den teknik vi förespråkar i just knäböj har vi lärt oss av en väldigt kompetens sjukgymnast som hjälpt idrottare på elitnivå i sverige. Även vår kurslitteratur stödjer denna teknik, och böckerna är skrivna av sjukgymnaster och fystränare. Fokus ligger på att först lära sig en god teknik, sen kommer vikterna.
Tekniken om hur en säker och korrekt knäböj ska utföras utformas utifrån biomekanik, hävarmar och fysiologiska aspekter. Det är inget hokuspokus vi hittar på. Jag försöker inte sätta dit någon utan bara hjälpa och kanske rädda någon från skador. Men man blir alltid behandlad som en skurk eller besserwisser när man försöker hjälpa. Sjukt less på det faktiskt

Kolla gärna upp våra referenser, kan fixa mail till våra lärare med så får ni diskutera er blå mot dem angående tekniken och utförandet om ni känner för det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 08:00   #7568
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Menar du på allvar att man skall hålla de där linjerna i även marklyft? Ledsen, men där tappade du trovärdighet i mina ögon. Det skulle ju innebära att man fick böja benen så mycket att det både blir opraktiskt och osäkert (stången hamnar för långt från kroppen, benen blir för svaga i starten med mera).
Öh...ju mer du böjer benen desto närmare benen kan du föra stången och därmed närmare kroppen. Du blir om något starkare i bottenläget och du böjer på benen. Vill du göra en rakmarklyft eller ett marklyft?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 08:06   #7569
Krampus
Jag kan en rolig historia.....
 
Krampuss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Kwontario
Inlägg: 10 486
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
eeeeeh
JA! Där hör du!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Jag gillar Krampus. Kraftfullt, men ändå lite halvbögigt.
Krampus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 08:07   #7570
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Glömde en bok:
Anatomi med rörelselära och styrketräning
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 08:36   #7571
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Muscle Action Quality
Maximal muskeltillväxt
Styrketräning, en anatomisk guide
Skador inom idrotten
PT shcool

+ förelsäningar med sjukgymnaster under vår utbildnings gång. Men de har väl fel i guess
Du har 4 populärvetenskapliga böcker (PT-school har jag inte kollat på) varav maximal muskeltillväxt är så usel att den inte ens borde få nämnas i sammanhanget.
Styrketräning en anatomisk guide är en bra bok för att hitta undefär var övningarna tar och få ett större utbud av övningar. Den berättar däremot inte något djupgående om hur övningarna ska utföras eller vilka vinklar som är viktiga vid olika tillfällen. Inte heller är den felfri vad gäller övningsutförande och anatomi.
MAQ ser jag som ett system för att förbereda idrottare som slarvat med kordination och rörlighet så att de ska kunna börja styrketräna.
Så var finns referenslistan?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 08:52   #7572
Mapa
Herrmapa
 
Mapas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: örebro
Inlägg: 11 200
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Öh...ju mer du böjer benen desto närmare benen kan du föra stången och därmed närmare kroppen. Du blir om något starkare i bottenläget och du böjer på benen. Vill du göra en rakmarklyft eller ett marklyft?
nej du blir svagare i botten om du böjer på benen mycket. är du starkast i en halv böj eller kvartsböj?
__________________
Team Elite Body Science
Bloggen
Mapa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 08:53   #7573
Mapa
Herrmapa
 
Mapas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: örebro
Inlägg: 11 200
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Muscle Action Quality
Maximal muskeltillväxt
Styrketräning, en anatomisk guide
Skador inom idrotten
PT shcool

+ förelsäningar med sjukgymnaster under vår utbildnings gång. Men de har väl fel i guess
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Du har 4 populärvetenskapliga böcker (PT-school har jag inte kollat på) varav maximal muskeltillväxt är så usel att den inte ens borde få nämnas i sammanhanget.
Styrketräning en anatomisk guide är en bra bok för att hitta undefär var övningarna tar och få ett större utbud av övningar. Den berättar däremot inte något djupgående om hur övningarna ska utföras eller vilka vinklar som är viktiga vid olika tillfällen. Inte heller är den felfri vad gäller övningsutförande och anatomi.
MAQ ser jag som ett system för att förbereda idrottare som slarvat med kordination och rörlighet så att de ska kunna börja styrketräna.
Så var finns referenslistan?
__________________
Team Elite Body Science
Bloggen
Mapa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 09:29   #7574
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Jahapp, här går man in i förhoppning om att se lite nya träningsfilmer, men icke. Kan ni inte starta en ny tråd och fortsätta diskussionen där istället? Två sidor med text och en filmquote...Till er som quotar filmerna; sluta med det!
__________________
http://traningslara.se/blogg, en blogg om träningslära, prestation och skador
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 11:09   #7575
Mr_T
Registered User
 
Mr_Ts avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå/Halmstad
Inlägg: 1 176
Du har rätt, vi ska inte spinna iväg för hårt på ämnet, men jag ska göra ett sista inlägg.

Intressant att marklyften väckte reaktioner, undrade varför det var så tyst om knäböjen. Många inlägg och jag tänker inte kommentera varenda en.

MAQ-boken, ser jag inte som en bok för rehabilitering, boken har ett bra upplägg där kärnan är att individen ska ha en god funktion (dvs vissa fysiska förutsättningar), för att sedan lära sig en god teknik. Dvs har du inte förutsättningar för att göra en knäböj, arbeta så att du får goda förutsättningar, sedan kör du knäböj. Om du inte gillar Maximal muskeltillväxt så lär du inte gilla PT-skolans material, Kristian Berg som är lärare på naprapat-högskolan, har självklart ingen insikt i kroppens anatomi/biomekanik (ironi).

Sen kommentarer som att det är ostabilt att gå ner med rumpan, att det blir jobbigare. Klart det blir jobbigare, ostabilare tycker jag inte om du har en god bål och bukstabilitet!!! Men är målet att lyfta tungt så förstår jag att folk inte dimper ner med rumpan.

Jag är medveten att mitt synsätt är kontroversiellt på ett forum som detta och att SL/styrketräning är en väldigt konservativ sport, det finns samtidigt mycket att lära av de SL-grabbar och tjejer som finns ute i klubbarna i landet. Sen köper jag inte argument som att folk har gjort si och så i 30år och det gick bra för dem, det finns andra personer som gjort si och så och fick diskbråck efter 2år.

Hoppas att jag inte ger ett intryck av att vara en gnidig person som inte kan ändra synsätt och åsikter, bara resonemanget är öppet och konstruktivt så för jag gärna en vettig diskussion. Lära sig för livet!!!!

Train hard my friends
__________________
Min Träningsjournal
Tränar på Friskis och Svettis och LuleaAK
Mr_T är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)