Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-08, 16:06   #16
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
3 års högstadietyska med bra betyg har för mig reducerats till 5 fraser och förmågan att räkna till 50, pinsamt.

Jag märker också att det är svårare att lära sig språk vid en senior ålder(25), jag vill minnas att det har med hjärnans plasticitet att göra, så jag skyller på det.
Samma här, avskydde franskalektionerna och gjorde aldrig läxan, klarade mig precis på gränsen godkänd. Sen flyttade jag till Paris när jag fyllde 20 och bodde där i 3 år. 2 år på Somborne där man bara umgicks med engelsktalande så det flöt inte alls. Sen började jag på en fransk skola och då tog det 3 veckor sen var jag med i matchen. Helt underbart att kunna franska nu, det sitter fortfarande i 15 år senare och när vi hade familjeresa till disenyland och Paris förra året så var det jag som stod för all kommunikation. Om man bara Hade fattat då hur grymt det är att ha ett tredje språk när man gick i skolan...

Nu är jag sugen på att plugga språk nån månad i Spanien och Tyskland. Jag tror Att det är lättare att lära sig när man är äldre för man är mer målmedveten.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 16:55   #17
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
3 års högstadietyska med bra betyg har för mig reducerats till 5 fraser och förmågan att räkna till 50, pinsamt.

Jag märker också att det är svårare att lära sig språk vid en senior ålder(25), jag vill minnas att det har med hjärnans plasticitet att göra, så jag skyller på det.
Jag hade dåliga betyg i tyska och trots att jag knappt nyttjat det på 15 år kan jag ta mig fram på det hjälpligt.

Finns många som lärt sig nya språk bra i vuxen ålder.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 17:01   #18
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Är så avis på barn som har föräldrar från två olika länder, bor i ett tredje samt får engelskan i skolan..
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 17:08   #19
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Är så avis på barn som har föräldrar från två olika länder, bor i ett tredje samt får engelskan i skolan..
Det krävs att föräldrarna aktivt ser till att konversera med barnen på de aktuella språken också.

Min syrra tex bor i USA, men har typ inte haft ork nog att prata svenska med sina ungar. Så de kan bara engelska, samt att de kanske förstår lite svenska. Men de kan typ bara säga "tack för maten" och "hejdå" på svenska...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 20:09   #20
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Memrise

Memrise.

Vi som spelar memrise eller tänker börja göra det
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 21:30   #21
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Har Svenska, Engelska, Japanska och någorlunda tyska i bagaget.

Finns så sjukt många språk jag hade velat lära mig..
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 21:38   #22
spoonchest
Registered User
 
spoonchests avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Östeföss
Inlägg: 893
http://www.fluentin3months.com/ Har gjort sig väldigt populär.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 00:52   #23
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Min erfarenhet efter spanska och franska är sätt aldrig på stödhjulen. Men det handlar om mentalitet och om man vill få nåt gjort. Var inte rädd. Skall du råplugga något i början så skulle jag föreslå verb som göra, åka, ha t ex i alla former som är motorn i språk. Ord och glosor kommer från alla håll ändå. Var inte rädd för att lära fraser med konjunktiv direkt i början heller även om de inte kommer i läroböckerna förän i slutet.

Att tänka, lär A innan B innan C och läsa barnböcker, om du inte har barn, gjorde att jag pratade spanska som en bebis efter 5 års studier. Franska däremot var jag tvungen att använda till bank, lägenhet, försäkringsordnande mm utan att kunna ett dugg, och det gick bra. Sen är somliga rädda att prata fel och vissa tror att man måste kunna ett språk perfekt men de flesta länder är glada när någon försöker prata på deras språk. Men vi lär väl alla olika.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 09:05   #24
Gearhead85
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Svenstavik Jamtland
Inlägg: 257
Letar själv för fulla muggar en teckenspråkskurs. Men det är inte så gott om dem.
__________________
#fuckreumatism #fuckfunkofobi
Gearhead85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-11, 23:26   #25
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 820
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag använde mig av Babbel när jag lärde mig lite italienska inför en resa dit. Tyckte att det var helt okej.

Vet inte vilka språk dom har att lära sig, men det kan vara en idé att kolla upp iallafall.
Skaffade ett sånt abonnemang.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 21:54   #26
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Det var nån som skrev ett inlägg för ett tag sen om hur han hade lärt sig ett språk, kan ha varit ryska. Tyckte det lät vettigt. Man kunde träffa en människa som ville lära sig svenska och som talade det språket man själv ville lära sig. Du som skrev det inlägget, har du lust att länka det? Jag har kommit på att jag måste lära mig ett språk för att kunna flirta med en tjej.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 22:16   #27
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Det var nån som skrev ett inlägg för ett tag sen om hur han hade lärt sig ett språk, kan ha varit ryska. Tyckte det lät vettigt. Man kunde träffa en människa som ville lära sig svenska och som talade det språket man själv ville lära sig. Du som skrev det inlägget, har du lust att länka det? Jag har kommit på att jag måste lära mig ett språk för att kunna flirta med en tjej.
Var det zeusden1?

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...5&postcount=12

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...1&postcount=46
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 23:41   #28
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Jag kan inga språk utöver felstavad svenska och Borat-engelska. Men jag har hört av andra att det tydligen är en bra grej att lära sig Esperanto och när man kan det, så kan man lätt lära sig fler språk. Eller så ville de bara göra reklam för Esperanto, vilket måste vara det mest pretentiösa språket någonsin. Det har inte växt fram utan hittats på och utarbetats, gissningsvis med syfte att bli något slags gemensamt EU-språk som aldrig slog igenom.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 23:58   #29
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Jag hörde en grej för längesen som jag har tänkt på.

Det svåraste när man ska lära sig ett språk är takten man pratar i.

Jag tror min svenska, engelska och spanska går i samma takt.

Dvs när jag kopplar om och pratar spanska med någon som inte vet att jag kan spanska tar det ett tag för dom att fatta att det är spanska. Till stor del av att jag pratar fortfarande med svenskt tempo.

Jag försöker hitta ordet som jag fick förklarat som "språktempo" men hittar det inte.

Hade för mig att det var väldigt likt intuition.

Nån som vet?
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 00:14   #30
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Just det, ja. Tack!

Ska se om jag kan hitta någon "tandem-partner", som han kallade det. Det verkar vettigt.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)