Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-16, 07:00   #2071
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 906
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Denna?
Tack, knepigt

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 07:01   #2072
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 906
https://www.facebook.com/27325004732...2330/?sfnsn=mo

Lite relevant ändå ifall man varit i byggbranschen i Sverige, shit vad skit man byggt senaste tio åren

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 14:23   #2073
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Senaste månaderna har jag svängt i min uppfattning om kommande bostadskrasch. Jag försöker utröna i om det beror på att jag själv snart har möjlighet att köpa och därför försöker rättfärdiga det för mig själv. Såhär ser jag det:

I det fall att högre ränteläge eller lågkonjunktur slår mot landet, så tror jag att väldigt få, låt säga ingen, går med på att sälja sin bostad med förlust. Man är villig att dra in på precis allt för att härda ut läget och kan nästan gå över lik för att klara det. Man äter sämre, mindre, köper mindre eller inget, man slutar resa, men man säljer fan inte bostaden. De bostäder som ändå säljs med vinst pga ägande långt tillbaka kommer snappas upp tidigt iallafall då efterfrågan på bostäder innanför tullarna fortfarande är hård. Och mpste man flytta kan man istället hyra ut.

Det finns alltså en kloss som förhindrar prisfall neråt.

Och det sammanfattar väl allt. Jag ser bara två scenarior som kan skapa boprisfall:

Våldet eskalerar och når innanför tullarna, och det blir än värre. Så illa att folk, främst barnfamiljer, kommer behöva flytta.

Våldet löses helt genom satsning av polisen i förorter och kriminella utvisas. Plötsligt är det inte motbjudande att bo där längre. Prisfall i innerstan.

Ser inga av ovanstående scenarior som sannolika. Men låt säga att ett prisfall ändå sker, då är det inte enbart min bostad som kommer drabbas utan allas. Sålänge jag klarar av att härda ut ränteläget så kommer det stabiliseras igen.

Har tänkt att belåna 70% av värdet eller under.

Vad säger ni om läget? Fortfarande pessimistiska?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 21:20   #2074
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Ungefär så ser jag på läget också.

Ingen normal ”svensk” vill flytta till dessa miljonprograms områden. Då söker man sig till ”bättre” områden att hyra i.

Priserna att hyra bostäder inom privata sektorn trycks upp, och på så sätts hålls även priserna på lägenheterna man köper uppe.

Så uppfattar jag det.

Ska till en lågkonjunktur och/eller högre räntor för att påverka priset.

Men en krasch? Njae

Senast redigerad av Starke75an den 2019-07-29 klockan 21:27.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 22:34   #2075
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Läs någon artikel om den ekonomiska krisen på 90-talet så kommer det bli lite klarare.

Exekutiv auktion är ett ord att lägga på minnet.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 01:22   #2076
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Läs någon artikel om den ekonomiska krisen på 90-talet så kommer det bli lite klarare.

Exekutiv auktion är ett ord att lägga på minnet.
Exekutiva auktioner sker förvisso hela tiden.

Jobbigt blir det om räntor och skatter stiger så tillvida att folk inte har råd att bo kvar. Samtidigt som det blir svårare att sälja det man har har.

Att det blivit svårare att sälja kan man redan se på marknaden. Den är inte alls vad den varit för några år sedan. Än så länge kan dock folk bära kostnaderna.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 02:04   #2077
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Armed Dingo om ditt scenario utspelas, där svensken drar in på allt. Då innebär det att en mängder av jobb kommer försvinna, inom alla konjunkturkänsliga företag. När dessa personer blir arbetslösa dröjer det inte länge förrän människor måste sälja, spiralen är igång.

Det vi kan räddas av är om resten av världen fortfarande går bra. Svenska bostadsmarknaden kommer nog inte rasa förrän världen går ner i lågkonjak.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 07:50   #2078
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 906
Tycker folk bör göra ett betänkade om varför SBAB är ledande i att hålla räntorna nere samt fundera på varför SBAB jobbar så hårt på att få över Svenska befolkningen som kunder hos privata banker till en av staten kontrollerad bank.

Jag tror inte befolkningen behöver oroa sig. Men jag hade bytt bank ifall jag hade kunnat.


Däremot bör man inte ha sina tillgångar i svenska kronor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 10:16   #2079
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Armed Dingo om ditt scenario utspelas, där svensken drar in på allt. Då innebär det att en mängder av jobb kommer försvinna, inom alla konjunkturkänsliga företag. När dessa personer blir arbetslösa dröjer det inte länge förrän människor måste sälja, spiralen är igång.

Det vi kan räddas av är om resten av världen fortfarande går bra. Svenska bostadsmarknaden kommer nog inte rasa förrän världen går ner i lågkonjak.
Exakt, det är inte något nytt och unikt att folk "drar in på allt" för att kunna bo kvar - så har skett i alla tider och är en del av konjunkturcykeln.
Tvärtom tror jag att det kan bli ganska bra aktivitet i marknaden vid en initial nedgång. Väldigt många 60-70-åringar med utflugna ungar som nu får eld i baken och säljer av för stora villor med god vinst, köper sig en mindre lägenhet och frigör kapital som kan kompensera för eventuella stökigheter de närmsta åren.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 11:48   #2080
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Exakt, det är inte något nytt och unikt att folk "drar in på allt" för att kunna bo kvar - så har skett i alla tider och är en del av konjunkturcykeln.
Tvärtom tror jag att det kan bli ganska bra aktivitet i marknaden vid en initial nedgång. Väldigt många 60-70-åringar med utflugna ungar som nu får eld i baken och säljer av för stora villor med god vinst, köper sig en mindre lägenhet och frigör kapital som kan kompensera för eventuella stökigheter de närmsta åren.
Detta är något som till viss del skulle fortsätta bära upp priset på mindre lägenheter i innerstaden i mitt huvud.

Tänker lite samma sak också angående lågkonjuktur och mindre arbetstillfällen: det är de enkla jobben som kommer få det svårast. Det är butikssäljare, restauranganställda och dylikt som kommer ryka. Dessa är redan lägre medelinkomsttagare och är nig begränsade innanför tullarna, desto fler bor utanför.

Jag försöker inte få det till helt riskfritt i mitt huvud utan till att det åtminstonde inte är ren idioti att köpa, även om det sker till viss mindre risk. Jag har ju inget val, det är först nu jag både har åldern och möjligheten att kunna köpa.

Jag blir glad för era kommentarer, de passerar inte genom skallen som luft utan tar det i åtanke.

Agazza: har tänkt samma som dig ang. SBAB. Kommer de lyckas hålla oss under armarna till viss del om det skiter sig? Om detta faktiskt är avsikten så bör det ju inte vara långt kvar tills det brakar loss.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 12:12   #2081
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
SBAB syfte är att pressa ner räntorna hos bankerna (vitalisera marknaden). Inte hålla låntagarna under några skyddsvingar. De lånar upp på samma marknad, med samma villkor som de andra bankerna - så om det smäller så får även dom det svårt med finansieringen.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 12:20   #2082
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 906
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
SBAB syfte är att pressa ner räntorna hos bankerna (vitalisera marknaden). Inte hålla låntagarna under några skyddsvingar. De lånar upp på samma marknad, med samma villkor som de andra bankerna - så om det smäller så får även dom det svårt med finansieringen.
Tror nog Ingves håller SBAB lite mer kär än någon annan ifall det krisar
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 12:41   #2083
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Tror nog Ingves håller SBAB lite mer kär än någon annan ifall det krisar
Absolut, det är ändå statens ... "konsumentbank"
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 14:00   #2084
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Är ni några här som känner att hen ligger på gränsen för att kunna bo kvar om inkomsten från jobb försvinner?

2008 kom jag i håg att det var en dipp, men de som sålde och köpte nått annat hade ju även samma läge.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 14:33   #2085
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Jag brukar hålla en buffert på 60.000 kr. Det håller mig flytande i 6 månader med min normala konsumtion ink hyra och räkningar. Om jag drar åt svångremmen och slutar förbruka 3000 kr i månaden på nöjen så går det lite längre.

Har ju dock inte barn vilket underlättar.

Men skulle det bli kris så kan jag väl egentligen gå utan i all oändlighet med hjälp av a-kassan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)