Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-27, 07:09   #61
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg
Att äta direkt innan läggdags gjorde ingen nytta utan maten blev bara till fett sade hon, även om det var casein.
Tror det är ett rent faktafel.

Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg
Fick också höra att "det där med att äta mycket protein var en myt." Och att jag inte behövde äta så mycket protein.
Jag känner en läkare som påstår det också (att man behöver äta mer protein än "normalt" för att bygga optimalt med muskler). Verkar inte stämma när man läser King Grubs länkade artiklar.
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg
Hon berättade också att när hon sett mig i väntrummet hade hon tänkt:
."Det var ju inte så farligt." Syftande på min fetma.
Detta gjorde mig väldigt glad. Det är så som jag känner mig... Visst, jag är fet, men har muskler och jobbar på det... "inte så farligt"... Var lite det jag ville höra.
Tänkte också på det när du la upp din första bild!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 07:23   #62
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Detaljer i om hon har helt rätt känns onödigt att bråka om, mat framför pulver är nog oftast sant och rena pulverdieter är väl mer för total enkelhet och kontroll än något annat.

Bara att ta in det du tycker lät vettigt, kombinera med det du redan vet och kämpa på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 07:27   #63
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Dietister jobbar främst med att försöka hjälpa patienter med fetma som har väldigt dålig koll på sin hälsa, hur man ska äta och hur man ska träna.

Jag fattar fortfarande inte poängen med ditt besök. Känns otroligt meningslöst att springa till vården för att få saker bekräftade som man redan bestämt sig för. Men om det hjälper dig i framtiden så visst
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 07:35   #64
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tror det är ett rent faktafel.



Jag känner en läkare som påstår det också (att man behöver äta mer protein än "normalt" för att bygga optimalt med muskler). Verkar inte stämma när man läser King Grubs länkade artiklar.

Tänkte också på det när du la upp din första bild!
Livsmedelsverkets "experter" säger samma sak, och läkares utbildning innehåller väl ungefär en tiondels termin nutriton - vilket tyvärr kanske inte hindrar många från att uttala sig om nischade fall

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Varför det är relevant hur hon eller för den delen sjuksköterskan ser ut för de råd dom ger har jag dock liten förståelse för. Det är en väsentlig skillnad att ha kunskaperna och förmågan att hjälpa andra gentemot att hjälpa sig själv och att ha förmågan att göra det.
Samtidigt gör det mycket för förtroendet - kanske av fel anledningar, men jag tror inte att det går att förneka. Typ motsatsen till "lita inte på en smal kock" om du fattar vad jag menar.
Bara min 2 enkronor (om ni förstår referesnen)

Senast redigerad av Aryt den 2019-06-27 klockan 07:38.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 07:43   #65
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
En annan sak är ju att du alltid kommer att ha lätt för att lägga på dig vikt, efter en diet är det ju inte klart, det är som att ha varit rökare du blir aldrig riktigt fri så att hitta ett sätt att äta man kan leva med i framtiden är viktigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 11:02   #66
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Jag fattar fortfarande inte poängen med ditt besök. Känns otroligt meningslöst att springa till vården för att få saker bekräftade som man redan bestämt sig för. Men om det hjälper dig i framtiden så visst
Tycker inte alls det var meningslöst. Det är en del av min "metod" när jag börjar lära mig något nytt. Läsa böcker, forum och titta på youtube och sedan fråga en expert. Det var så jag gjorde när jag t.ex lärde mig reparera och serva min bil och så jag gjorde innan jag byggde mitt hus. Att t.ex läsa om husbyggnad, se på youtube och göra 3D-ritningar som man sedan går med till en "riktig" snickare och fråga om materialval, tjocklek på golvskivor, fäste av taknock och vindbrädor gav mig mycket hjälp och fick ett snabbare och bättre resultat.
Har ju gjort samma sak nu med dieten.... läst böcker, forum, tittat youtube... och ville ställa några frågor till en riktig dietist om det.

...

Okej, det var kanske inte särskilt PK att kommentera om dietistens utseende. Men det var mer en eftertanke, inte poängen med mitt inlägg. Och om det suttit någon som var fetare än mig och sagt åt mig vad jag skulle äta och sagt "det var ju inte så farligt" hade jag ju förmodligen inte lyssnat.
Om vi tar min "fråga riktig snickare"-grej som exempel var det åtskilliga personer som sade åt mig exakt hur jag skulle bygga mitt lilla hus, trots att dom aldrig själva byggt något mer än ett litet skjul eller skruvat ihop en bokhylla från IKEA, och alla sa olika saker.
Baksätesförare, enuck i ett harem, badvakt som aldrig varit i poolen, skallig frisör, smala kockar, leva som man lär, föregå med gott exempel... finns många talessätt. Att lyssna på friska, hälsosamma människor med utbildning när det kommer till kostrådgivning känns logiskt.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 17:36   #67
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
"det är som att ha varit rökare du blir aldrig riktigt fri"
Det där är ju iofs en myt
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 07:24   #68
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Det där är ju iofs en myt
Som fd rökare håller jag inte med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 07:32   #69
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Som fd rökare håller jag inte med.
En skillnad är väl att återfall för rökare enbart är psykologiskt (väl? dock nog så illa), medans för övervikt är det både psykologiskt och fysiologiskt (eftersom man har skapat massor av fettceller som lätt kan "fyllas på", mycket lättare än när man skapade dom första gången).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 07:35   #70
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
En skillnad är väl att återfall för rökare enbart är psykologiskt (väl? dock nog så illa), medans för övervikt är det både psykologiskt och fysiologiskt (eftersom man har skapat massor av fettceller som lätt kan "fyllas på", mycket lättare än när man skapade dom första gången).
Ja det stämmer så vitt jag vet, kroppen vill visst vara fet.....kroppen är dum.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 12:41   #71
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Som fd rökare håller jag inte med.
Nåväl, som f.d. rökare (1998-2006) gäller det inte mig. Visst var det väldigt trevligt med krogcigg några år till och även att suget kom krypande men allteftersom krogciggen försvann försvann också allt sug. Inte känt något på minst 5 år. Tvärtom, tanken på cigaretter får mig att vilja kräkas.

Vad gäller att varit fet och att kroppen "vill vara fet" så kan man ju testa att äta något naturligt som kött och grönsaker, istället för processad skräpmat designad att få dig att äta så mycket som möjligt, och se hur fet kroppen vill vara.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)