Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-14, 14:13   #31
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Uppdatering:
Fick svar från Sahlgrenska överviktsmottagning. Dom hade inte möjlighet att ta emot mig eller erbjuda mig telefonkonsultation.
Dom rekommenderar en lågenergi-diet i pulverform under 12-20 veckor på 800kcal/dygn. Sedan uppföljning med sköterska och därefter eventuellt börja äta en måltid per dag.
Detta skall jag göra i cirka 1 år.

Tack så mycket för den hjälpen då, icke!!!
Riktigt besviken på sjukvården, kunde jag inte iaf fått pratat med en dietist via telefon en gång om hur jag ska äta när jag är överviktig och tränar 5 gånger i veckan??

Jaja, hursomhelt... all "hjälp" från sjukvården till trots är jag nu på 30,4% kroppsfett och äter en jädrans massa mat. Mest havregryn, proteinpulver, kokt potatis, grönsaker, keso, ris, linser, magert kött, casein och jordnötssmör. Försöker äta lite mera fett nu än förut i form av olivolja eller inlagda grönsaker jag häller på potatisen.
Har inte gått ned något alls i vikt dock. =/

Jag menar... 800kcal/dag?? Visst, jag kommer ju tyna bort om jag inte råkar köra in i en bergvägg på grund av tröttheten eller bara för att göra slut på pinan men...

Jag svetsade ihop två farmers walk-väskor hemma hos grannen nu i veckan av två H-balkar, rör och plattjärn med plats för extravikter att lägga på. Vägde 52kg styck utan extravikter. Fick inte plats med dem i bilen så fick gå med dom hem, 1km promenad.
Slog in siffrorna i en "map my walk"-kalkylator bara för skojs skull. Kroppsvikt 248kg (min vikt+104kg farmers walk-stål), 1km promenad på 80min.


1277kcal på 80min. Att jag skulle orka göra det efter 20veckor på 800kcal per dag finner jag osannolikt.

Middagen den dagen blev 400g stekt nötfärs, kebabkrydda, 1dl creme frachie+tomatpureé ihop med 2dl ris, 2 morötter, 1 lök och purjolök (kokt ihop med riset) och strimlad rödkål, gurka och tomat.
Kvällsmat 2dl caseinpudding med extra kakao, banan och en rågad matsked jordnötssmör.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 14:22   #32
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Fortsätter du äta "en jädrans massa mat" får du energi till hård och tung träning. Men du går inte ner i vikt. Då kan nog inte åstadkomma båda sakerna samtidigt. Grundförutsättningen för viktnedgång är att det INTE finns energi tillgänglig, så kroppen måste bryta ned sig själv för att kunna fungera.

Men varje kilo av din överskottsvikt kan ge 9000 kcal. Inte prima bränsle för intensiv träning, men det fungerar.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 14:36   #33
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Fortsätter du äta "en jädrans massa mat" får du energi till hård och tung träning. Men du går inte ner i vikt. Då kan nog inte åstadkomma båda sakerna samtidigt. Grundförutsättningen för viktnedgång är att det INTE finns energi tillgänglig, så kroppen måste bryta ned sig själv för att kunna fungera.

Men varje kilo av din överskottsvikt kan ge 9000 kcal. Inte prima bränsle för intensiv träning, men det fungerar.
Mmm, jag vet, har läst dina artiklar.
Jag försöker ligga runt energibalans, livet blir så jobbigt annars, d.v.s jag orkar inte träna, även om jag vet det är mentalt. Och eftersom jag verkar bränna fett ändå, och framförallt mår bättre än på flera år tänker jag att det vore dumt att ändra på något.
Har ju bara 1% kroppsfett till att bränna tills jag slutar vara "obese" och bara blir tjock.

Har planer på att ställa upp i lokala strongman-tävlingen/jippot i augusti, för att motivera mig till träningen i sommar. Tanken är att träna hårt, äta runt energibalans med mycket protein och så länge jag inte går upp i vikt men blir starkare är det okej.
Är det ett bra upplägg eller vore det bättre för min hälsa att lägga mig i deff/kaloriunderskott?
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 14:53   #34
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg
Tanken är att träna hårt, äta runt energibalans med mycket protein och så länge jag inte går upp i vikt men blir starkare är det okej.
Är det ett bra upplägg eller vore det bättre för min hälsa att lägga mig i deff/kaloriunderskott?
Det primärt bästa för din hälsa är troligtvis att komma ner till 20-25% kroppsfett så snabbt som möjligt, men har du tålamod och vill köra en "body recomp" på energibalans så är det inte så dumt heller, så länge du är med på noterna att det kommer att behövas flera års träning på det viset.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 14:55   #35
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Förresten, extremt starkt att gå 1km med 104 kg!
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 15:12   #36
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
@geoff:
Mmm, började ju träna i Oktober förra året, så tänker att köra strongmanträning under sommaren låter roligt istället för att gå irriterad och hungrig hela sommaren.
Tanken är att köra hårt på att bli starkare, och ha roligt, fram till Oktober, göra en utvärdering och kanske börja deffa då.
Kaloribalans blir "en jädrans massa mat" när man inte äter skräpmat. 500g potatis med 200g rökt kalkon och massa grönsaker blir tre stora skålar med mat och tar säkert 30min att äta upp. Till skillnad från förut då jag åt pasta, mackor, burgare eller pizza.
...
Tack, men notera tiden... 80min för 1km. Fast jag försökte inte se hur snabbt jag kunde ge mig själv en hjärtattack heller... mycket vila.. och marginellt högre hastighet än en sengångare.

Senast redigerad av Nikenik den 2019-06-14 klockan 15:13.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 12:05   #37
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Uppdatering igen:

Fick ett brev till från västra götalands-regionen i veckan, jag har fått en tid hos dietisten på lokala vårdcentralen om två veckor!

Konstigt värre, men skall ju inte klaga. Antar dietesten bara ska ge mig det där pulvret och säga "lycka till" men vi får se, hoppas hon kan svara på några frågor och kanske har något kostschema att ge mig för lite inspiration.
...
Sorry, inte meningen detta ska vara en träningslogg, tänkte det kunde vara en liten dokumentering om vad som händer om man går till sjukvården för hjälp vid viktnedgång.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 07:45   #38
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Kan ju vara lite smålurigt att träna för strongman samt vilja gå ned i vikt samtidigt, att bli starkare och lyfta tungt och att gå ned i vikt är ju två diametralt motsatta ambitioner och skaderisken kan bli hög.

Men bara att försöka vara lyhörd på hur kroppen reagerar iofs så löser det sig nog!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 07:59   #39
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Kan ju vara lite smålurigt att träna för strongman samt vilja gå ned i vikt samtidigt, att bli starkare och lyfta tungt och att gå ned i vikt är ju två diametralt motsatta ambitioner och skaderisken kan bli hög.

Men bara att försöka vara lyhörd på hur kroppen reagerar iofs så löser det sig nog!
Ja det gäller att passa sig för skador. Men han behöver ju inte gå ner i vikt.. att stå still i vikt och köra strongmanträning är nog ett väldigt bra recept för att ändra sin kroppskomposition (mer muskler, mindre fett).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 08:00   #40
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Ja det gäller att passa sig för skador. Men han behöver ju inte gå ner i vikt.. att stå still i vikt och köra strongmanträning är nog ett väldigt bra recept för att ändra sin kroppskomposition (mer muskler, mindre fett).
Absolut, om det är så han prioriterar
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 09:06   #41
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Absolut, om det är så han prioriterar
Ja det verkar ju så, det ju det han skriver: "kaloribalans", "inte gå upp i vikt".
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 09:42   #42
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Det primärt bästa för din hälsa är troligtvis att komma ner till 20-25% kroppsfett så snabbt som möjligt, men har du tålamod och vill köra en "body recomp" på energibalans så är det inte så dumt heller, så länge du är med på noterna att det kommer att behövas flera års träning på det viset.
På 248 kg så är "body recomp" ett vansinnesförslag.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 10:10   #43
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
På 248 kg så är "body recomp" ett vansinnesförslag.
248kg var inklusive farmers walk-vikterna.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 11:25   #44
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Kan ju vara lite smålurigt att träna för strongman samt vilja gå ned i vikt samtidigt, att bli starkare och lyfta tungt och att gå ned i vikt är ju två diametralt motsatta ambitioner och skaderisken kan bli hög.

Men bara att försöka vara lyhörd på hur kroppen reagerar iofs så löser det sig nog!
Mmm, jag är både disträ och velig av mig. Har gått upp 1,5kg sedan förra veckan då jag började med kreatin, midjemåtet detsamma, bicepsomkrets upp 1cm.
Men mår inget vidare när jag ställer mig på vågen, fast det är roligt när jag tränar och vikterna blir tyngre och jag orkar mer och mer, även i konditionsövningarna (kettlebell snatch). =/

Tror jag får sluta vela och köra på med strongman-planen ett tag till, blir ju inte bra om jag skulle deffa halva veckan och förbereda mig för strongman-jippot andra halvan. Får se vad dietisten säger nästa vecka.

Och skulle jag skada mig blir det ju deffning som gäller.
...
Jag gjorde en liten uträkning på pulverdiet 800kcal/dag. Om pulvret skulle vara whey80, d.v.s nästan bara protein och jag bara skulle "äta" det blir:

800kcal whey80/dag= 5,62dl pulver = 152g protein/dag och 14,5g vardera av fett och kolhydrater.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 11:29   #45
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Kanske kan periodisera det på något vis? 2 veckor på lågkcal och fokus på förbränning/underhåll sen 2 veckor på kcalbalans eller lite över och försöka förbättra styrken och så repetera.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)