Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-26, 12:54   #17281
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Har du koll på pulsen under tiden? Kör man fyror vill man väl få så många minuter på 90-95% som möjligt. Hitta ett tempo där du når zonen inom 1-2 minuter, som du kan hålla hela vägen igenom utan att bränna ut dig inför nästa intervall. På cykel kör jag 4 minuter vila mellan seten också, på väääldigt låg intensitet. Motsvarande 7-tempo för dig kanske. Problemet då är att pulsen sjunker så mycket att det tar längre tid att få upp den när det väl är dags igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 13:15   #17282
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Jag är kass på detta med löpräning och har ingen aning om hur man lägger upp träningen.Jag bara springer : )
Tänkte lägga in ett pass I veckan med någon typ av 4x4 intervaller på löpband.
Tetsade idag och skulle vilja ha lite feedback på hur man gör.

Skulle tippa att en mil på bandet i nuläget tar mig runt 39 min. Kanske lite lägre.

Idag körde jag först
6 minuter i 5:00 tempo
Sen första intervall 4 min 3:50 tempo
Sen 3 minuter i 4.55 tempo, detta var min "vila" mellan alla intervaller.
2:a intervall : 3:48 tempo
3:e intervall 3:45
4: 3:40

Tyckte inte det var så jobbigt, men klart ansträngande.
Är det för länge med 3 min "vila" ?
Hade jag för lågt tempo tror ni i intervallerna ?

Hur får jag bäst effect av sådant här upplägg.
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tre minuter "vila" är normalt/rekommenderat. Två-tre brukar man säga vid den typen av intervaller. Standard brukar även vara att köra alla intervallerna i samma tempo där den sista ska vara jobbig.

Jag kör alla intervallerna i samma tempo med tre minuters vila emellan. Jag kör dock med stå-/gångvila i.o.m. att jag inte psykiskt orkar befinna mig på ett löpband i närmare 30 minuter. Går av, tar lite vatten etc. Du kör mer "rätt".
Rätt och rätt båda är väl rätt. Har hört en del säga att om man har ståvila kan man pusha intervallerna lite mer. Själv kör jag i princip alltid 1,5 minuts ståvila när jag kör 4x4 vilket är typ de enda intervaller jag gör. Jag gör dom iofs nästan varje vecka. Alltid utomhus aldrig på band.

Senast redigerad av Macroman den 2018-04-26 klockan 13:17.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 15:40   #17283
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Ni som sprungit 15-21km på tävling. Vad tycker ni har fungerat när det gäller vätska och energi? Jag har inte provat med energi än på min långpass. Ska snart springa 18km och 21km lopp.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 16:50   #17284
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Rätt och rätt båda är väl rätt. Har hört en del säga att om man har ståvila kan man pusha intervallerna lite mer. Själv kör jag i princip alltid 1,5 minuts ståvila när jag kör 4x4 vilket är typ de enda intervaller jag gör. Jag gör dom iofs nästan varje vecka. Alltid utomhus aldrig på band.
Den gamle gurun Jack Daniels har brukat förespråka lika lång eller aningens kortare än arbetsintervaller då man springer i vVO2max (vilket jag tror dessa 4x4 handlar om). Det rimmar i alla fall med 3min vila och man håller ett tempo som är snabbare än tröskelfart.

vVO2max är nånstans kring det högsta tempo man klarar att hålla i 12-15min. Springer man milen på 30min så är vVO2max nog i princip 5k-tempo (eftersom man då troligen springer 5k på under 15min), men ifall man springer milen på 60min så är vVO2max nog snarare runt 3k-tempo.

Det kan ju tänkas att du skulle kunna hålla ett högre tempo på dina intervaller ifall du hade lite längre vila, och att det nu är nåt mellanting mellan VO2max- och tröskelintervaller du kör.

Å andra sidan lär det inte direkt göra dig någon skada om du skulle råka springa dina intervaller i ett aningens för lågt tempo heller (om det nu är så). Särskilt inte om du kör den typen av intervaller i princip året runt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 19:17   #17285
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Ni som sprungit 15-21km på tävling. Vad tycker ni har fungerat när det gäller vätska och energi? Jag har inte provat med energi än på min långpass. Ska snart springa 18km och 21km lopp.
Det ska väl faktiskt vara marginellt positivt med energi på 21k. Även om det kanske egentligwn beror på hur länge du är igång. En halvmara på 75 minuter äär det såklart inte lika nödvändigt med energi som ett kuperat lopp som tar 2,5h.

En anspekt är att magen inte kanske hinner braka ihop om upplägget inte är optimalt på en halvmara som maraton och uppåt.

Jag har sprungit alla mina halvmaror helt utan energitänk. Kanske det slunkit ned den dryck som serverats, kanske någon klunk vatten.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 09:11   #17286
beckman88
Worgen priest
 
beckman88s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 168
Sprang 14km igår på asfalt då jag bor i centrala Göteborg. Redan eter 3 km kände jag molande smärta i ena vaden som blev värre i uppförsbackarna. Vid 14km stannade jag pga smärtan som inte slutade, haltade hem och la mig på soffan där smärtan fortsatte ett par timmar. Idag har jag fortsatt molande smärta som förvärras i rörlese, jag tänker överbelastning? Är ingen van löpare och har sprungit i snitt 4 mil/ veckan sen i julas. SMärtan började uppkomma för 2 veckor sedan då den började i knävecket.
beckman88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 09:47   #17287
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Överansträngning eller piriformis/diskbråck kanske? Rullar, stärker, och stretchar du vaderna?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 10:20   #17288
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av beckman88 Visa inlägg
Sprang 14km igår på asfalt då jag bor i centrala Göteborg. Redan eter 3 km kände jag molande smärta i ena vaden som blev värre i uppförsbackarna. Vid 14km stannade jag pga smärtan som inte slutade, haltade hem och la mig på soffan där smärtan fortsatte ett par timmar. Idag har jag fortsatt molande smärta som förvärras i rörlese, jag tänker överbelastning? Är ingen van löpare och har sprungit i snitt 4 mil/ veckan sen i julas. SMärtan började uppkomma för 2 veckor sedan då den började i knävecket.
Det där låter ju inte som löparknä längre skulle jag gissa på.

Nån slags överbelastning är det ju nästan säkert. Det är väl alla löparskador...

Kanske blir det en överbelastning pga nåt slags vajsing i ditt löpsteg eller hållning eller nåt likanande? Eller har du kanske gamla skor som inte stötdämpar tillräckligt?

Om jag var du skulle jag inte springa på minst en vecka och kanske knapra lite voltaren eller ipren och sedan smyga igång med kortare sträckor på mjukt underlag (grusvägar eller skogstigar). Ifall du redan testat att vila dig frisk och det inte verkar hjälpa med vila så kanske du ska försöka hitta nån sjukgymnast eller nåt liknande som har lite kläm på idrottsskador. Eller så testar du att vila längre än förra gången och hoppas på bättre resultat.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 10:54   #17289
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Guru nummer 2
Dina ljumskbesvär som du hade, när du hade åtgärdat dessa via vila och rehab, förblev de borta därefter?

Jag vilade ju från löpningen under fem veckor i vintras. Innan var det en ständig ömhet i ljumskpartiet som kändes av när jag reste mig från liggande position samt när jag sprang. Ingen smärta, bara ömhet. Efter vilan försvann detta och har inte återkommit därefter. Då har jag ändå sprungit ganska mycket och nu springer jag nästintill mer än någonsin. Misstänker att det kanske blev chockartat mycket löpning för kroppen i höstas och att den nu har vant sig vid volymen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 11:27   #17290
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Dina ljumskbesvär som du hade, när du hade åtgärdat dessa via vila och rehab, förblev de borta därefter?

Jag vilade ju från löpningen under fem veckor i vintras. Innan var det en ständig ömhet i ljumskpartiet som kändes av när jag reste mig från liggande position samt när jag sprang. Ingen smärta, bara ömhet. Efter vilan försvann detta och har inte återkommit därefter. Då har jag ändå sprungit ganska mycket och nu springer jag nästintill mer än någonsin. Misstänker att det kanske blev chockartat mycket löpning för kroppen i höstas och att den nu har vant sig vid volymen.
Skönt att det är väck för dig. Jag misstänker att jag har nåt som strukturellt eller teknikmässigt som gör att mina ljumskar jobbar övertid. Näst efter vadern är det dom som snbbast fär träningsvärk, och jag har känt antydningar vid tuffare perioder. Korphockeyn irriterar också, vilket iofs är en väldigt ljumsktärande sport.

Jag var också borta från löpning klart längre än du, säkert för att jag lät det gå längre.

Tack för Guru-epitetet.

Senast redigerad av PerLedin den 2018-04-27 klockan 11:28. Anledning: R
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 11:48   #17291
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Om ni får ont i ljumskarna så kanske ni sätter i fötterna lite Charlie Chaplin-aktigt?

Jag hade nån vända för nåt år sedan då jag sprang med fötterna vinklade lite utåt för att kompensera för bristande rörlighet i fotleden. Jag hade inte märkt att jag gjort den korrigeringen i löpsteget förrän jag märkte att jag blev trött som tusan i ljumskarna ibland efter långpass. För mig tror jag det helt enkelt blev nån slags överansträngning då ljumskmusklerna fick göra en del av det jobb som höftböjarna annars gör då benet ska pendlas framåt efter frånskjut.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 12:13   #17292
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Skönt att det är väck för dig. Jag misstänker att jag har nåt som strukturellt eller teknikmässigt som gör att mina ljumskar jobbar övertid. Näst efter vadern är det dom som snbbast fär träningsvärk, och jag har känt antydningar vid tuffare perioder. Korphockeyn irriterar också, vilket iofs är en väldigt ljumsktärande sport.

Jag var också borta från löpning klart längre än du, säkert för att jag lät det gå längre.

Tack för Guru-epitetet.
Fan vad tråkigt, fick för mig att du hade blivit väck med skiten. Hoppas det bättrar sig!

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om ni får ont i ljumskarna så kanske ni sätter i fötterna lite Charlie Chaplin-aktigt?

Jag hade nån vända för nåt år sedan då jag sprang med fötterna vinklade lite utåt för att kompensera för bristande rörlighet i fotleden. Jag hade inte märkt att jag gjort den korrigeringen i löpsteget förrän jag märkte att jag blev trött som tusan i ljumskarna ibland efter långpass. För mig tror jag det helt enkelt blev nån slags överansträngning då ljumskmusklerna fick göra en del av det jobb som höftböjarna annars gör då benet ska pendlas framåt efter frånskjut.
Jag vet inte, jag har aldrig någonsin tänkt på hur jag springer, jag bara springer. Men i.o.m. att det försvann med vila och att jag sedan stegrade löpvolymen långsamt till den, för mig, höga nivån som jag är på idag så misstänker jag starkt att det var ren och skär överbelastning. Nu har kroppen vant sig.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 13:01   #17293
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Den gamle gurun Jack Daniels har brukat förespråka lika lång eller aningens kortare än arbetsintervaller då man springer i vVO2max (vilket jag tror dessa 4x4 handlar om). Det rimmar i alla fall med 3min vila och man håller ett tempo som är snabbare än tröskelfart.

vVO2max är nånstans kring det högsta tempo man klarar att hålla i 12-15min. Springer man milen på 30min så är vVO2max nog i princip 5k-tempo (eftersom man då troligen springer 5k på under 15min), men ifall man springer milen på 60min så är vVO2max nog snarare runt 3k-tempo.

Det kan ju tänkas att du skulle kunna hålla ett högre tempo på dina intervaller ifall du hade lite längre vila, och att det nu är nåt mellanting mellan VO2max- och tröskelintervaller du kör.

Å andra sidan lär det inte direkt göra dig någon skada om du skulle råka springa dina intervaller i ett aningens för lågt tempo heller (om det nu är så). Särskilt inte om du kör den typen av intervaller i princip året runt.
Nej, precis tänker att det spelar inte så jättestor roll egentligen hur man gör om man är motionär. Får man in det hyfsat regelbundet är det bra nog tänker jag.

Senast redigerad av Macroman den 2018-04-27 klockan 13:04.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 14:27   #17294
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Nej, precis tänker att det spelar inte så jättestor roll egentligen hur man gör om man är motionär. Får man in det hyfsat regelbundet är det bra nog tänker jag.

Om något så är det nog värre ifall man springer sina intervaller i för högt tempo. Jag har ibland kört tröskelintervaller i ett tempo som snarare varit VO2max-tempo och inte riktigt återhämtat mig (sett över en vecka) från all träning. Jag har ju typ varit medveten om att jag sprungit aningens för fort, men trott att jag varit lite bättre tränad än jag varit och inte riktigt kopplat att detta varit en bidragande orsak till lite lättare överträning.

Knasigt hur det kan vara såpass svårt att skilja ett tempo man kan hålla i 10 minuter innan man faller ihop från ett tempo man kan hålla i en timme innan kolaps.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 14:37   #17295
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om något så är det nog värre ifall man springer sina intervaller i för högt tempo. Jag har ibland kört tröskelintervaller i ett tempo som snarare varit VO2max-tempo och inte riktigt återhämtat mig (sett över en vecka) från all träning. Jag har ju typ varit medveten om att jag sprungit aningens för fort, men trott att jag varit lite bättre tränad än jag varit och inte riktigt kopplat att detta varit en bidragande orsak till lite lättare överträning.

Knasigt hur det kan vara såpass svårt att skilja ett tempo man kan hålla i 10 minuter innan man faller ihop från ett tempo man kan hålla i en timme innan kolaps.
Det lustiga är att jag blir avsevärt mer sliten av längre lugna pass än av intervaller. Det verkar vara ganska olika det där märkligt nog.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)