Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-26, 00:16   #586
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Söderort Visa inlägg
Hur förbättra grepp avseende dubbelt överhandsgrepp i marklyft?
Märkte att det var den svaga punkten.
Är säker på att det finns bra råd längre bak i tråden men nöjer mig med något kortfattat
I stil med "avsluta med fatgripz" "barholds är grejen".
Ett enkelt, konkret första steg mao.. får jag blodad tand får jag väl tugga i mig tråden så småningom..
Som redan nämnts, tumlås och enarmsmark och bar holds. Använda stänger med större diameter kommer inte hjälpa jättemycket, kanske lite men jag skulle inte slösat tid på det. Du kan lägga in lite apolons axel (50 mm). Fatgripz däremot är rejält mycket större, det är en helt annan sak. Ska du bli bra med vanlig stång så är det just med vanlig stång man bör träna.

Andra bra övningar man kan göra är finger curls. Tunga rodd med hantel är också bra. Frivändningar osv.

Att ha en starka tummar är alltid bra för alla typer av greppövningar. Så lite plate pinch är bra att träna också.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 00:19   #587
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Verkar va rätt stor spread på motståndet hos bägge, man kan alltså få en som är mycket tyngre/lättare än den ska vara.
Däremot verkar CoC generellt vara betydligt lättare jämfört med sin rating än vad RB är.
En RB160 t.ex. verkar vara likvärdig en CoC2, fast det borde vara stor skillnad om man går på deras egna märkningar.
Så jag vet inte om det går att säga att CoC är bättre, eller att RB är det heller för den delen...

http://gripratings.com/index.php?id=3
Du behöver inte bry dig om det på den nivån. Kalibrering blir bara viktigt när man är på en nivå där det är väldigt svårt att bli starkare och när man ska tävla. Du kommer inte behöva ha kalibrerade grippers om du ska börja träna med grippers på den nivån. Det kan jag med nästintill 100% säkerhet garantera.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 10:26   #588
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Det blev en CoC No. 1.5 som jag precis lyckades stänga med höger hand från parallellt grepp!

Det var typ den enda som fattades i stället med öppnade grippers, så jag fick en helt ny. Dessutom kändes det som motståndet stämde bra när jag gick från Trainer till ettan till 1.5, så inget lurt med att jag fått ett måndagsexemplar eller nåt sånt.

Budo Fitness hade inga alternativ för mig utan enbart RB180 och uppåt, dvs riktiga monstergrippers.
Men kan va kul ha en CoC också då jag redan har en RB100, så jag har en av varje.
Dessutom var CoC lite nättare på nåt sätt, lite smalare/skönare handtag.

Väldigt skönt att det finns ett område jag är typ normalstark i, nästan så detta måste in i nån form av signatur
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 12:02   #589
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Väldigt skönt att det finns ett område jag är typ normalstark i, nästan så detta måste in i nån form av signatur
Sagt och gjort
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 12:03   #590
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Sagt och gjort
Helt rätt! Bra jobbat.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-02, 06:30   #591
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 188
Jag vill bli bättre i armbrytning. Om jag tränar vanliga chins, bicepcurl, ponerade bicepcurl, hammercurl, underarmscurl, grippers, räcker det eller missar jag något väsentligt?
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-02, 08:57   #592
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Jag vill bli bättre i armbrytning. Om jag tränar vanliga chins, bicepcurl, ponerade bicepcurl, hammercurl, underarmscurl, grippers, räcker det eller missar jag något väsentligt?
Du missar armbrytningsträningen.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-02, 09:15   #593
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Jag vill bli bättre i armbrytning. Om jag tränar vanliga chins, bicepcurl, ponerade bicepcurl, hammercurl, underarmscurl, grippers, räcker det eller missar jag något väsentligt?
Armbrytare från vad jag förstått använder sig av styrketräning ganska lätt, för blodflöde. Så att de kan återhämta sig bättre inför nästa brytningspass.
Det finns säkert många armbrytare som kör tung styrketräning. Men det är nog inte hemligheten till att bli en bra brytare.

Jag är också väldigt intresserad av att börja med armbrytning. Lite rädd över konstant smärta i underarmarna dock.
Har dessutom andra mål som jag för tillfället värderar högre.



Bra läsning i denna video. En legend.
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-02, 12:21   #594
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 188
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Du missar armbrytningsträningen.
Klart! Hade gärna "förberett" mig lite om det gick. Besökt klubben en gång för ett par år sedan och hade så ont i armen att jag inte kunde träna överkropp på nästan en vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av Sidén Visa inlägg
Armbrytare från vad jag förstått använder sig av styrketräning ganska lätt, för blodflöde. Så att de kan återhämta sig bättre inför nästa brytningspass.
Det finns säkert många armbrytare som kör tung styrketräning. Men det är nog inte hemligheten till att bli en bra brytare.

Jag är också väldigt intresserad av att börja med armbrytning. Lite rädd över konstant smärta i underarmarna dock.
Har dessutom andra mål som jag för tillfället värderar högre.



Bra läsning i denna video. En legend.

Videon funkar inte!

ingen aning hur de flesta gör. Finns många som ser relativt tunna ut samtidigt som de finns typ denis Cyplenkov (?) som jag kan gissa har ryckt i en hantel åtminstone en gång.
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-02, 12:34   #595
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Klart! Hade gärna "förberett" mig lite om det gick. Besökt klubben en gång för ett par år sedan och hade så ont i armen att jag inte kunde träna överkropp på nästan en vecka.




Videon funkar inte!

ingen aning hur de flesta gör. Finns många som ser relativt tunna ut samtidigt som de finns typ denis Cyplenkov (?) som jag kan gissa har ryckt i en hantel åtminstone en gång.
"There are months and sometimes years of tendon pain that goes along with becoming a good strong armwrestler. This is normal."

"It takes 3-5 years to get your bones and tendons hardened to a different level.. It stays with you for a lifetime.."

/John Brznek
_______________

Om du läser lite i Svedbergs träningjournal här på forumet kommer du förstå att det inte finns något sätt att komma runt smärtan som kommer av att bryta arm.

Jag tänker att det borde vara smart att gå till klubben en gång i veckan och i början försöka ta det lugnt. Inte gå på så hårt.

Senast redigerad av Sidén den 2018-05-02 klockan 12:37.
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-02, 15:24   #596
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av Sidén Visa inlägg



Bra läsning i denna video. En legend.
Grym video. John verkar otroligt jordnära och trevlig. Man ser det nästan på honom.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 09:17   #597
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Du missar armbrytningsträningen.
Ja, det absolut bästa man kan göra om man vill bli stark i armbrytning är att leta upp en armbrytarklubb och börja träna med dom. Det finns bra övningar man kan köra på gymmet som komplement till ens armbrytning. Men det absolut viktigaste är brytningen. Det värsta man kan göra är att trampa på
i gymmet i åratal med förhoppningen att bli bra på armbrytning.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 09:52   #598
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Hur likvärdiga är RB-gripperserna varandra? Jag kan klämma ihop CoC#2 fjorton gånger er bra dag men har inte en suck mot RB210 (kanske 7 mm glapp som bäst). Den är väldigt snarlik min CoC#2,5.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2018-05-03 klockan 09:53.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 13:44   #599
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Grym video. John verkar otroligt jordnära och trevlig. Man ser det nästan på honom.
Verkligen! Raka motsatsen till Travis Bagent

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Hur likvärdiga är RB-gripperserna varandra? Jag kan klämma ihop CoC#2 fjorton gånger er bra dag men har inte en suck mot RB210 (kanske 7 mm glapp som bäst). Den är väldigt snarlik min CoC#2,5.
Min CoC#2.5 kalibrerade jag till 136lbs, och min RB210 till 127lbs.
Men för mig är RBn svårare. Främst för att det är gigantiskt spread på den. Men också för att handtagen är så tjocka så det blir svårt att få en bra set.

RB210 - Average 123lbs - Min 116lbs - Max 132lbs

CoC#2 Average 107lbs - Min 96lbs - Max 119lbs

CoC#2.5 Average 129lbs - Min 117lbs - Max 140lbs
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 15:18   #600
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Hur mycket är rimligt/vanligt att kunna orka greppmässigt i marklyft utan remmar? Stångens räfflighet är en stor faktor men en normal eleiko, med mixat grepp.

Drog 200*2 häromdagen vilken var pb men hade eventuellt fått upp en till om inte greppet svikit ordentligt på andra reppen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)