Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-26, 14:57   #2476
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Angående det fetmarkerade. Jag har lite svårt att se hur det ska gå till att hamna i samma startposition ståendes på en upphöjning som jag skulle få om jag inte stod på en. Eftersom stången hamnar längre ifrån mig måste jag ju antingen kompensera genom att ha ryggen mer horisontellt eller genom att sänka höften lägre än vad jag skulle ha haft om upphöjningen inte fanns där.

Missar jag något?
Om jag minns rätt så syftar jag i det citerade inlägget på korta mark, dvs att stången är upphöjd, inte lyftaren. Då vill man oftast att startpositionen ska efterlikna vinklarna man har i samma vertikala läge i ett lyft från golvet.

Med långa mark funkar det uppenbarligen inte, och just därför tycker jag att det funkar bäst med en mycket liten upphöjning, säg 2-4 cm, i långa mark.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2018-04-26 klockan 15:00.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-28, 17:11   #2477
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Någon som kör med appen? Jag är på Advanced Medium load competition nu, vecka 2.

Jag klarade både bänken och marken, gjorde alltså två ettor på 100% i onsdags vilket kändes riktigt bra, däremot bommade jag böjen på fredagen som också skulle göras på 100% med två stycken ettor. Lyckades bara med en etta på 95% och den var verkligen svintung.

Någon annan som kört exakt samma schema och kan relatera? Jag tror jag hade klarat 100% i böjen om min rygg inte hade vart helt slut efter att ha gjort två ettor på 100% två dagar innan liksom.
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-28, 17:17   #2478
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Någon som kör med appen? Jag är på Advanced Medium load competition nu, vecka 2.

Jag klarade både bänken och marken, gjorde alltså två ettor på 100% i onsdags vilket kändes riktigt bra, däremot bommade jag böjen på fredagen som också skulle göras på 100% med två stycken ettor. Lyckades bara med en etta på 95% och den var verkligen svintung.

Någon annan som kört exakt samma schema och kan relatera? Jag tror jag hade klarat 100% i böjen om min rygg inte hade vart helt slut efter att ha gjort två ettor på 100% två dagar innan liksom.
När jag har läst runt om folks upplevelser på just det programmet så verkar det vara många som bommar lyft på skills testen just för att de är slitna. Det brukar dock ordna till sig när de vilat lite.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-28, 17:23   #2479
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
När jag har läst runt om folks upplevelser på just det programmet så verkar det vara många som bommar lyft på skills testen just för att de är slitna. Det brukar dock ordna till sig när de vilat lite.
Ah ok! Hoppas du har rätt, serie 2 snart.. är ju meningen att jag ska vara stark då.
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-28, 17:31   #2480
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Ah ok! Hoppas du har rätt, serie 2 snart.. är ju meningen att jag ska vara stark då.
Hoppa det löser sig! Det är jobbigt att köra ett program i 20 veckor och upptäcka att man inte blivit starkare.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-28, 20:45   #2481
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Någon som kör med appen? Jag är på Advanced Medium load competition nu, vecka 2.

Jag klarade både bänken och marken, gjorde alltså två ettor på 100% i onsdags vilket kändes riktigt bra, däremot bommade jag böjen på fredagen som också skulle göras på 100% med två stycken ettor. Lyckades bara med en etta på 95% och den var verkligen svintung.

Någon annan som kört exakt samma schema och kan relatera? Jag tror jag hade klarat 100% i böjen om min rygg inte hade vart helt slut efter att ha gjort två ettor på 100% två dagar innan liksom.
För lite bänk, bror
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-09, 20:44   #2482
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Någon som tränar konditionen samtidigt som de kör ett sheiko-program/ erfarenheter av att göra det. Blev resultaten sämmre/bättre? om så fallet lägger ni ner konditionsträningen under toppningsblocken?
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 15:10   #2483
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Någon som tränar konditionen samtidigt som de kör ett sheiko-program/ erfarenheter av att göra det. Blev resultaten sämmre/bättre? om så fallet lägger ni ner konditionsträningen under toppningsblocken?


Jag har kört periodvis med löpning men legat på small load då och två ggr/v ibland. Då bänk/böj och bänk/mark.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 21:06   #2484
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
För de som är sugna på högre frekvens i knäböj och marklyft kan jag slå ett slag för att i fyrdagarsprogrammen flytta passens andra gång ett lyft utförs till nästa pass. Resultatet blir att de pass som hade böj eller mark två gånger nu har alla tre lyft. Genom denna ändring ökas frekvensen från 2x böj och mark per vecka till 3x, med samma volym som med den lägre frekvensen. Därmed får man mer frekvent träning på tekniken och volymen per muskelgrupp sprids ut mer över veckan.

För att inte passen ska bli alltför krävande kan jag rekommendera att ni efter förflyttningen av övningarna mellan passen ändrar ordningen inom passen så det blir 1) böj, 2) bänk, och 3) mark, därefter komplement. I pass som innehåller alla tre lyft finner jag att denna ordning är enklast att genomföra (och det är samma ordning som på tävling).

Boris Sheiko har medvetet inte lagt böj och mark på samma pass pga belastningarna det medför. Min lösning på det har varit att för de pass då både böj och mark tränas tungt ändra ett utav lyftet till en svårare variant så den absoluta belastningen naturligt blir lägre till ungefär samma ansträng. Den andra åtgärden har varit att sänka intensiteten några procentenheter för tunga marklyft samma pass som böj.

Jag har kört fyrdagars CMS (Advanced Medium Load i appen tror jag) med denna högre frekvens två vändor nu med bra resultat.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2018-08-11 klockan 21:08.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 22:23   #2485
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
För de som är sugna på högre frekvens i knäböj och marklyft kan jag slå ett slag för att i fyrdagarsprogrammen flytta passens andra gång ett lyft utförs till nästa pass. Resultatet blir att de pass som hade böj eller mark två gånger nu har alla tre lyft. Genom denna ändring ökas frekvensen från 2x böj och mark per vecka till 3x, med samma volym som med den lägre frekvensen. Därmed får man mer frekvent träning på tekniken och volymen per muskelgrupp sprids ut mer över veckan.

För att inte passen ska bli alltför krävande kan jag rekommendera att ni efter förflyttningen av övningarna mellan passen ändrar ordningen inom passen så det blir 1) böj, 2) bänk, och 3) mark, därefter komplement. I pass som innehåller alla tre lyft finner jag att denna ordning är enklast att genomföra (och det är samma ordning som på tävling).

Boris Sheiko har medvetet inte lagt böj och mark på samma pass pga belastningarna det medför. Min lösning på det har varit att för de pass då både böj och mark tränas tungt ändra ett utav lyftet till en svårare variant så den absoluta belastningen naturligt blir lägre till ungefär samma ansträng. Den andra åtgärden har varit att sänka intensiteten några procentenheter för tunga marklyft samma pass som böj.

Jag har kört fyrdagars CMS (Advanced Medium Load i appen tror jag) med denna högre frekvens två vändor nu med bra resultat.
Det låter ju absolut bra men hur löser man så man inte får 4 rundor av baslyften på ett av passen ifall man har flera dubbelmackor under veckan?

Eller du kanske sprider ut det till fler än dom 4 dagarna?

Kollade bara en exempel vecka, då hade jag fått någon dag med typ böj/bänk/mark/mark? o det hade nog varit lite för saftigt även ifall man kör varianter . ifall jag inte har räknat ut det hela fel med att flytta slots över till nästa dag :P

uppdatera journalen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 23:21   #2486
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Det låter ju absolut bra men hur löser man så man inte får 4 rundor av baslyften på ett av passen ifall man har flera dubbelmackor under veckan?

Eller du kanske sprider ut det till fler än dom 4 dagarna?

Kollade bara en exempel vecka, då hade jag fått någon dag med typ böj/bänk/mark/mark? o det hade nog varit lite för saftigt även ifall man kör varianter . ifall jag inte har räknat ut det hela fel med att flytta slots över till nästa dag :P

uppdatera journalen?
Nej, om du har ett pass med böj bänk böj och passet därefter har mark bänk mark så byter du plats på de sista lyften. Så hälften av förflyttningarna görs till det förra passet med dubbelmacka och hälften till nästa. Då får du aldrig 4 lyft per pass.

En annan återkommande struktur på två efterföljande pass är:

Pass 1: böj bänk böj
Pass 2: bänk mark bänk

Det ändrar jag till:

Pass 1: böj bänk mark
Pass 2: bänk böj bänk

Genom att flytta den andra vändan böj och mark så ökar frekvensen i böj till båda passen medan dubbelmackan i bänk behålls.

Uppdaterar journalen nu.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-21, 21:09   #2487
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Tänkte ge mig i kast med bänkprogrammet som finns att köpa i appen. Har ingen tillgång till kedjor och undrar vad man kan köra på samma belastning som är utstakad i programmet?
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-22, 07:44   #2488
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Tänkte ge mig i kast med bänkprogrammet som finns att köpa i appen. Har ingen tillgång till kedjor och undrar vad man kan köra på samma belastning som är utstakad i programmet?
Klossbänk kanske?
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-22, 07:57   #2489
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Tänkte ge mig i kast med bänkprogrammet som finns att köpa i appen. Har ingen tillgång till kedjor och undrar vad man kan köra på samma belastning som är utstakad i programmet?
Gummiband? Ett set kostar några hundringar och har massor med användningsområden.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-22, 08:05   #2490
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Gummiband? Ett set kostar några hundringar och har massor med användningsområden.


Får man samma effekt? Kedjor är väl för toppläget tänker jag. Första passet i programmet är ju ett dubbelbänkpass med första delen kedjor och andra delen slingshot vilket kan ersättas med gummiband.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)