Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-24, 14:55   #31
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Upp och fram med axlarna både förstår jag och förstår jag inte. Kan tänka mig i grova drag hur det ska se ut men är osäker på hur jag går tillväga i praktiken.

Menar du att stången HELT ska vila på axlar/nyckelben, d.v.s. ingen tyngd ö.h.t. i armarna? Känns fel att göra så i.o.m. att det känns svårt att bli spänd och hård i överkroppen, men det kanske man å andra sidan inte vill.
Nästan hela vikten ska ligga på hyllan du skapar. Visst, du har tryck i armarna, men det ska inte kännas som att stången hänger i armarna.

Samma position som en stöt i princip.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 15:05   #32
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Nästan hela vikten ska ligga på hyllan du skapar. Visst, du har tryck i armarna, men det ska inte kännas som att stången hänger i armarna.

Samma position som en stöt i princip.
Och armbågarna pekandes framåt eller hur? Noterade att Macke hade sina rakt ner vilket jag också har pga orörlig.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 15:25   #33
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Varför? Det borde väl inte spela någon roll för kraftöverföringen hur stor del av kroppen som nuddar stången?
Armarna kommer ju svikta mer än vad nyckelbenen gör och då kommer en del av energin försvinna i fel riktning och inte hjälpa till att skjutsa upp stången.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 15:30   #34
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Armarna kommer ju svikta mer än vad nyckelbenen gör och då kommer en del av energin försvinna i fel riktning och inte hjälpa till att skjutsa upp stången.
Ah, verkar logiskt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 15:47   #35
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Och armbågarna pekandes framåt eller hur? Noterade att Macke hade sina rakt ner vilket jag också har pga orörlig.
De ska peka dit de behöver. Vissa har mer framåt än andra. Främst nedåt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 18:04   #36
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Som utlovat. Försökte tänka på att inte ha stången långt bak i handen samt vila stången på nyckelben/axlar. Var väldigt ojämn ikväll, bl.a. 85x0 och 90x0 och även onödigt tungt lyft på 80 kg innan, vilket jag skyller på feghet.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Du har fel driv ifrån benen. Du står väldigt styltigt och får en dålig bana utan driv. Dippen ska vara mer som ett spänsthopp rakt upp, fast kortare satsning. Så att det skapas lite elastisk energi.
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Bara jag som styrkevänder stången från golvet till startpositionen som inte är vilandes mot nyckelben/axlarna. Jag håller hela vikten enbart i mina händer svävandes för att sedan göra en mini dipp och push upp?
Du, typ alla strongman och chemerkin.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 06:52   #37
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
snabbsökning (finns kanske bättre filmer) men denna film visar rätt tydligt hur du ska göra: https://www.youtube.com/watch?v=UeTXdlYdC2U

Är du stel så kan du träna på att "racka" stången genom att ha en ställning med tung stång i rätt höjd och med mycket vikt på och sedan positionera dig rätt utan att stången rör sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Man vill ju att kroppen "katapultar" upp vikten och då vinner man ju mycket mer kraft om stången är i full kontakt med överkroppen och inte vilar i armarna. Annars blir det bara lite halvdant mellanting mellan push press och vanlig press.
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Nästan hela vikten ska ligga på hyllan du skapar. Visst, du har tryck i armarna, men det ska inte kännas som att stången hänger i armarna.

Samma position som en stöt i princip.
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Du har fel driv ifrån benen. Du står väldigt styltigt och får en dålig bana utan driv. Dippen ska vara mer som ett spänsthopp rakt upp, fast kortare satsning. Så att det skapas lite elastisk energi.

Du, typ alla strongman och chemerkin.
Tack allihopa! Många bra tips. Ska börja med att implementera bättre driv från benen och att mer ha stången på nyckelbenen Återkommer om några veckor om jag känner att det har gått framåt
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 14:23   #38
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Youtubea jerk dip. Kan vara värt för att få in rätt känsla för hur stången ska ligga.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 20:05   #39
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Provade den tekniken alla tipsar om här idag. Satte PB på 105 kg (Gjort det tidigare som fet dock).

https://www.instagram.com/p/BiCqugyB...inhugokarlsson
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 20:29   #40
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Du har styrka för mer. Ostabilt i satsningen samt ramlar lite framåt i dippen. Ned med armbågarna och håll stången kvar på hyllan.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 07:22   #41
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Du har styrka för mer. Ostabilt i satsningen samt ramlar lite framåt i dippen. Ned med armbågarna och håll stången kvar på hyllan.
Ska prova att få ned armbågarna lite idag. Men jag har svårt att tänka mig att hyllan kommer bli något vidare då.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 09:27   #42
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Det är något som kommer att bli bättre för varje pass. Jag körde pressar igår för första gången på över ett halvår typ och hade problem med att racka stången ordentligt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 16:59   #43
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Stången längre fram i händerna och vips årsbästa i militären med två reps(70x5). Den här tråden kan visa sig guld värd, tack!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 01:15   #44
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ska kolla, tack!



Jo, där är jag uppenbarligen inte bra. Har inte någon tänkt timing dom emellan utan "kör bara" på känn. Det är nog ett jättestort förbättringsområde.
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ryska tyngdlyftare är generellt sett väldigt bra på att pressa, kolla tex på Klokov som är ruskigt press-stark.

Ett litet generellt tips är att tajmingen i övergången mellan "knädippen" och själva pressen är fruktansvärt viktig och att man är stabil medan man pressar.
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Lär dig push-pressa som tyngdlyftare -> d.v.s. "korrekt".

[YT]tmf3bvsoiG8[YT]

[YT]lPpTtPx40gQ[/T]

[URL="https://www.catalystathletics.com/exercise/87/Push-Press/"]https://www.catalystathletics.com/exercise/87/Push-Press/[URL]
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Avstår tyvärr det

Nu snackar ni såklart dip 1 och länkar filmer där även dip 2 används, har sett andra på ikolo som också lyfter så utan att vara OLare.

Är man OLare så fattar alla varför man inte kan hålla på och utnyttja den excentriska delen i varenda set, men om målet inte är OL utan att blii bra på pushpress ... borde man inte tjäna på att utnyttja tillfället att göra en excentrisk militärpress på över 100 % av 1 RM? Större och starkare axlar lär man få, vilket är väldigt viktigt i pushpress. Och så vill han kanske bli bättre i MP också men det är irrelevant här.

Och tekniken i själva pushen/lyftet i pushpressen tränas ju ändå precis som OLarna gör, bara det att man kan ha en långsam excentrisk fas där man möter vikten med axlar/triceps och inte "släpper" ner stången.


Vad tror ni?

MackeJuve gör dock en mycket mindre dip än OLarna, men det är också irrelevant för det här inlägget för jag kritiserar inte hans stil utan spekulerar kring om han kan tjäna på att använda en annan variant av PP, som används efter att lyftet genomförts.

Senast redigerad av Benny Carlsson den 2018-05-01 klockan 01:17.
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 01:30   #45
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg
Nu snackar ni såklart dip 1 och länkar filmer där även dip 2 används, har sett andra på ikolo som också lyfter så utan att vara OLare.

Är man OLare så fattar alla varför man inte kan hålla på och utnyttja den excentriska delen i varenda set, men om målet inte är OL utan att blii bra på pushpress ... borde man inte tjäna på att utnyttja tillfället att göra en excentrisk militärpress på över 100 % av 1 RM? Större och starkare axlar lär man få, vilket är väldigt viktigt i pushpress. Och så vill han kanske bli bättre i MP också men det är irrelevant här.

Och tekniken i själva pushen/lyftet i pushpressen tränas ju ändå precis som OLarna gör, bara det att man kan ha en långsam excentrisk fas där man möter vikten med axlar/triceps och inte "släpper" ner stången.


Vad tror ni?

MackeJuve gör dock en mycket mindre dip än OLarna, men det är också irrelevant för det här inlägget för jag kritiserar inte hans stil utan spekulerar kring om han kan tjäna på att använda en annan variant av PP, som används efter att lyftet genomförts.
Va? Vad menar du med dip 1 och dip 2?
Alltså, jag vill tro att det finns en anledning till varför styrkeeliten tränar som de gör.

De bryr sig om att stången ska upp, alltså gör de allt de kan för att bli starkare för att vikten ska upp. Och då ingen tyngdlyftare mig veterligen fokuserar på excentriska fasen så skulle jag vilja påstå att det inte är gynnsamt för att bli bättre på push press.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)