Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-08-09, 22:26   #2326
Stefanski
Registered User
 
Stefanskis avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 136
Fick precis hem topformula whey och kasein. Tycker deras whey smakar helt okej, lite klen i smaken. Deras kasein päron/vanilj tycket jag smakade kartong, kanske tog för lite vatten eller något men har mått dåligt sen jag testade det för 3-4 h sen hehe. Har någon tips på hur man kan göra det gott?
Stefanski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-09, 22:44   #2327
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
(Topformula)

Såg också att de tagit bort (allt?) av deras eget proteinpulver. Eller de har ju kvar topformula-sport. Kanske sålde de av allt billigt för en övergång till endast det?

Deras vassleprotein; jordgubb, päron-vanilj och vanilj smakar bra att dricka med vatten (och mjölk). Vaniljen väldigt dov smak, fungerar ok i gröt.
________

Citat:
Ursprungligen postat av Stefanski Visa inlägg
Deras kasein päron/vanilj tycket jag smakade kartong, kanske tog för lite vatten eller något men har mått dåligt sen jag testade det för 3-4 h sen hehe. Har någon tips på hur man kan göra det gott?
Kasein är väl känt för smaka sämre än vassle?
Jag köpte 5kg 'milk protein smooth' - vaniljsmak, från myprotein. Använt 2-2.5kg hittills - inte imponerad alls! Tycker en shake smakar mindre bra och jag är väldigt o-kräsen. :PP Förstör smak i gröten också, fast jag har börjat blanda 50/50 kasein/vassle i grötar; blir fortfarande vätskebindande (konsistensmässigt alltså) och vasslet fixar bismaken från kaseinet.

Antar topformulas päronvanilj-kasein är ett bottenskrap då? Tur jag inte beställde. :P

Kanske blanda med fun-light päron?
Sötningsströ?
Vaniljarom (+extra sötströ)?

Eller blanda ut det (prova fram en ratio som maskerar smaken) med något annat av dina favoritproteinpulver.
T.ex 30g vassleprotein vanilj + topformulas päronvanilj 15-30g. :P
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 10:46   #2328
Klistergeten
Registered User
 
Klistergetens avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 63
Känner att jag måste balansera ut all skit Topformula fått ta genom att recensera min order som dök upp helgas:

Har endast hunnit att testfluffa deras Kasein vilket till min lycka fungerade alldeles utmärkt!

Smaken på proteinpulver blir ju väldigt försvagad när man fluffar så kan inte betygsätta den helt rättvist. Dessutom hade jag egentligen föredragit ren vaniljsmak då det bör vara det eller choklad som håller bäst i längden, och dessutom gör sig bra med alla addins såsom smakessenser, frukter, nötter osv.

Men kaseinet smakar vanilj med lite svag eftersmak av päron. Jag kände ingen "kartongsmak", varken med addins eller när jag bara tillsatte salt & sötning. Päron/vaniljfluff med müsli & banan var en höjdare

Dessutom blev kilopriset för kaseinet 83:- när man kombinerar deras 3för2 rabatt med koden "Glad sommar" som ger ytterligare 10%. Billigare än så tror jag inte man kommer undan
Klistergeten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 11:00   #2329
Stefanski
Registered User
 
Stefanskis avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 136
Nice! Hur mycket vatten kontra pulver använde du? Ska testa ikväll isåfall.
Stefanski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 13:32   #2330
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Kanske var lite hård mot Top Formulas Triple Protein Vanilj igår. Provade det i gröten idag (med kanel och kardemumma) och det funkade bättre. Tror dock fortfarande att det smakar dåligt om man dricker det som det är. Det måste vara äggvitepulvret som ger den dåliga smaken.

Pulvret i sig blir löst och rinnigt när man blandar med vätska. Inget fluff eller puddingprotein, det innehåller för mycket vassle.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 10:02   #2331
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Vanilj-kasein?

Som rubrik.
Skrivit och rådfrågat innan!

Köpte 5kg av myproteins 'Milk protein smooth - vanilj'. Använt ca 2.5kg.
Blanda i vatten och dricka: 2 av 5 i betyg.
Ha i grötar: 2 av 5 i betyg.

Binder helt okej så konsistensmässigt uppfyller det mina krav. Däremot gör det att gröten smakar avsevärt mycket sämre! Alla grötar jag konsumerar; mannagrynsgröt, risgrynsgröt och havregrynsgröt. Jag har alltid i sötströ och vaniljsocker, ibland aromer. Mina grötar smakar bättre utan kaseinproteinet i.
Har blandat 50/50 'whey impact: natural vanilla' med 'milk protein smooth: vanilla', i gröten - då smakar det okej. Blir inte försämrad smak iallafall. Konsistensen på gröten blir dock oförändrad.
_______________

*Söker alltså ett vaniljkaseinproteinpulver*
Sökte igenom tråden och blev sugen på tyngres kasein, vaniljdrömmar.
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan86 Visa inlägg
Tyngre Kasein,
Vaniljdrömmar 7/10
Ett bra "brukspulver", gott men inte "beroendeframkallande". Vanilj är alltid en bra bas då du kan kombinera med externa smaker iform av läsk, saft, bär, etc. Lätt att smaksätta själv. Låg andel kolhydrater. Bra proteinhalt! Denna skulle finnas i en större bulkpåse.
Däremot rädd när jag läste:
(Är iofs vassleproteinet, men kasein smakar ju sämre? :S)
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas Tryffel Visa inlägg
Försöker i detta nu glömma bort smaken av mannagrynsgröt blandat med Tyngre vaniljdrömmar Vassle. Så. Jävla. Äckligt. Och med det sagt; Jag älskar mannagrynsgröt.
Vill nästan rena kroppen medelst vomering.
__________

Antar det bara är att börja googla "best tasting vanilla casein protein", börja läsa! Köpa någon flashig fabrikör för 300-400kr kg. Tycker det är värt det mtp min grötkonsumtion. *Om det ger förhöjd vaniljsmak + förbättrad sötma och smak*

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Kanske var lite hård mot Top Formulas Triple Protein Vanilj igår. Provade det i gröten idag (med kanel och kardemumma) och det funkade bättre. Tror dock fortfarande att det smakar dåligt om man dricker det som det är. Det måste vara äggvitepulvret som ger den dåliga smaken.

Pulvret i sig blir löst och rinnigt när man blandar med vätska. Inget fluff eller puddingprotein, det innehåller för mycket vassle.
Tack
När deras kasein med päronvaniljsmak kommer in igen (om det sker) och vasslet med vaniljsmak, köper jag.

Senast redigerad av 1x0 den 2016-08-11 klockan 10:03.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 12:32   #2332
Mjuggen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Som rubrik.
Skrivit och rådfrågat innan!

Köpte 5kg av myproteins 'Milk protein smooth - vanilj'. Använt ca 2.5kg.
Blanda i vatten och dricka: 2 av 5 i betyg.
Ha i grötar: 2 av 5 i betyg.

Binder helt okej så konsistensmässigt uppfyller det mina krav. Däremot gör det att gröten smakar avsevärt mycket sämre! Alla grötar jag konsumerar; mannagrynsgröt, risgrynsgröt och havregrynsgröt. Jag har alltid i sötströ och vaniljsocker, ibland aromer. Mina grötar smakar bättre utan kaseinproteinet i.
Har blandat 50/50 'whey impact: natural vanilla' med 'milk protein smooth: vanilla', i gröten - då smakar det okej. Blir inte försämrad smak iallafall. Konsistensen på gröten blir dock oförändrad.
_______________

*Söker alltså ett vaniljkaseinproteinpulver*
Sökte igenom tråden och blev sugen på tyngres kasein, vaniljdrömmar.

Däremot rädd när jag läste:
(Är iofs vassleproteinet, men kasein smakar ju sämre? :S)

__________

Antar det bara är att börja googla "best tasting vanilla casein protein", börja läsa! Köpa någon flashig fabrikör för 300-400kr kg. Tycker det är värt det mtp min grötkonsumtion. *Om det ger förhöjd vaniljsmak + förbättrad sötma och smak*


Tack
När deras kasein med päronvaniljsmak kommer in igen (om det sker) och vasslet med vaniljsmak, köper jag.
Söker du ett proteinpulver att använda i gröt så borde du välja ett med sötningsmedlet sukralos då aspartam bryts ner i värme. Sötningen håller sig dock ett tag men du gör vad jag sett rätt stora grötladdningar som kan ta lite tid att få ner antar jag
De flesta svenska tillverkarna kör ju med aspartam men har sett att core casein från Svenskt kosttillskott har sukralos i sitt protein, ingen aning hur det smakar dock!
Mjuggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 13:04   #2333
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av Mjuggen Visa inlägg
Söker du ett proteinpulver att använda i gröt så borde du välja ett med sötningsmedlet sukralos då aspartam bryts ner i värme. Sötningen håller sig dock ett tag men du gör vad jag sett rätt stora grötladdningar som kan ta lite tid att få ner antar jag
De flesta svenska tillverkarna kör ju med aspartam men har sett att core casein från Svenskt kosttillskott har sukralos i sitt protein, ingen aning hur det smakar dock!
Aspartam funkar fint i gröt? Sötningsströn jag använder är aspartam. Jag brukar låta gröten svalna i vattenbad innan jag har i alla mix-ins.

Menar du att sötningen försvinner efter tid med:
Citat:
Sötningen håller sig dock ett tag men du gör vad jag sett rätt stora grötladdningar som kan ta lite tid att få ner antar jag
?


Milk protein smooth från myprotein är sukralos också! Det smakar typ 1.5/2p av 5p i grötarna.


Har fått många som skriver "använd bara mindre vätska" när jag gnäller, -men jag vill ha maximal volym och bra ratio mellan smak:volym. Annars hade jag ätit mina havregryn Tobbey-style, otillagade blandade med mjölk och annat gott. :P
Förtydling: gröt av 100g havregryn kokt på 800ml vatten, med 100g kaseinproteinpulver (+sötströ & vaniljsocker) föredrar jag framför halvera mängden vätska och ha samma ingredienser. Visst, blir tjockare men mindre volym - samma kalorimängd, sämre mättnad, mindre njutning. :p Blir förmodligen lite godare (kraftigare) smak!

Kanske borde jag införskaffa xantam gum eller liknande, kanske funkar bra som bindande egenskap i gröt.

Core caseinet du tipsar om går på 190kr per kg, gratis frakt. Tack! Ska fundera och söka vidare.
Utlandssökte lite (lol ord) och hittade lite info. Bla "ON Gold Standard 100% Casein". Priset är dock avtaggande på de olika "bästa" jag hittade: 300-500kr per kg. :X
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 13:08   #2334
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Aspartam tål inte värme. Svårare än så är det inte.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 14:47   #2335
Mjuggen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 90
Sötningen från aspartam försvinner mer desto tiden går. Då blir en stor skål gröt mindre söt i slutet av skålen kan man väl säga
Det bästa är ju som du säger att låta den svalna innan man tillsätter sötningen, då antar jag iaf att sötningen kommer hålla längre. Men om du skaffar ett sukralos proteinpulver så är ju problemet löst då sukralos funkar bra i värme. Även sackarin funkar i värme, där finns ju t.ex. Hermesetas flytande sötningsmedel man kan använda. Några proteinpulver sötade med sackarin känner jag dock inte till faktiskt.
Mjuggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 17:11   #2336
Tomas Tryffel
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 376
Utfärdar härmed en varning för Myprotein - Peanut cookie.
Tyckte att smakprovet smakade utmärkt, så jag köpte en påse.
Är kanske en tredjedel kvar, eller hälften, som jag nu kommer att slänga.
Smak är subjektivt, men det har blivit så oerhört äckligt.
Tomas Tryffel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-14, 20:02   #2337
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Bra pris på MM sports Bodyscience Vassle

http://www.mmsports.se/Kosttillskott...or-400-kr.html

För alla som vill prova.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-15, 08:51   #2338
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Någon som har provat Svensk Sport Nutritions kasein (den med smak av snickers eller bounty)?
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-15, 10:06   #2339
Mjuggen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av Xead Visa inlägg
Någon som har provat Svensk Sport Nutritions kasein (den med smak av snickers eller bounty)?
Jag har testat båda smakerna!

Kan inte jämföra snickers smaken med något då jag inte testat något annat protein med jordnötschoklad smak men det smakar gott! Saknar dock en del sälta i min mening men det funkar fint både till fluff och som pudding. Fast proteinet är inte lika tjockt som t.ex. Tyngres kasein. 4/5

Bounty smaken är riktigt najs! Känns väldigt lyxig då det är riven kokos i proteinet också. Väldigt gott att göra gröt och pudding på. Men ska du använda proteinet till fluff så hade jag köpt Tyngres Kärleksmums. Fluffet på detta proteinet säckar nämligen ihop efter ett tag, det har antagligen med kokosen att göra då det innehåller lite fett. 4/5
Dom slänger ut ett recept på en så kallad "Bountygröt" hejvilt på instagram och facebook, detta recept är riktigt gött!
Mjuggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-15, 15:44   #2340
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Vilka smaker tycker ni är bäst av Bodylabs vassle?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)