Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-05-17, 21:28   #976
Vickan96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Kanske svårt att avskeda någon för att den har fått dålig kondition efter ett par års polisarbete. Så det tror jag man inte gör.*
Men man kan ju gallra vid antagningen åtminstone.

*Källa: Sett många actionfilmer där en fet polis stannar och kippar efter andan vid en jakt, och den vältränande hjälten fortsätter springa efter skurken.
Jag vet inte om man genomför årliga fystest som polis, men om man gör det så kan ett misslyckat sådant vara skäl till uppsägning, om det inte finns andra uppgifter arbetstagaren kan utföra istället.

Brandmän som inte klarar fystest kan bli uppsagda, då de inte får kem- eller rökdyka då. Eller om man drabbas av en hjärtinfarkt, då får man inte heller rökdyka.
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-18, 01:20   #977
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Gör man undantag för rasifierade på simtestet tro?
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-18, 07:14   #978
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
https://www.tn.se/naringsliv/granskn...kade-elkaoset/

"Man lyfter fram att regeringens höjning av effektskatten på kärnkraft 2015 bidrog till att fyra kärnkraftsreaktorer lades ner. Enligt en studie från Energiforsk hade elpriserna i södra Sverige kunnat vara 30–50 procent lägre om Sverige haft ytterligare elproduktion i drift under hösten 2021"

Dagens chock
Hold your horses, jag tog upp den studie med lokala centerpartist företrädare och enligt denna person så är Energiforsk kärnkraft vurmare/ intresse organisation för kärnkraft...

(har man över huvud taget spenderat 5 sekunder att faktiskt läsa studien så ser man att dom säger att utbyggd vindkraft till och med kunnat gett ännu lägre kostnader men men)


Den här är också lite intressant, 22 kvadratKM skog kommer behöva avverkas för strax över 1900 vindkraftverk , men enligt studien så behövs det cirka 6700 kraftverk

https://kth.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf

Läste även en nyare rapport som jag inte hittar nu att med ordentligt utbyggnad till havs och land så kan vindkraft ha tillräckligt verkansgrad för att endast 24 timmar strömbortfall ska ske under ett år, så väldigt lite lagringsbehov hade behövts eller reservkraft i form av olje/gas turbin osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-18, 09:23   #979
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Hold your horses//
Läste även en nyare rapport som jag inte hittar nu att med ordentligt utbyggnad till havs och land så kan vindkraft ha tillräckligt verkansgrad för att endast 24 timmar strömbortfall ska ske under ett år, så väldigt lite lagringsbehov hade behövts eller reservkraft i form av olje/gas turbin osv.
Menar du verkligen att det behövs ”väldigt lite” lagringsbehov/reservkraft när man byter ut planerbar produktion med intermittent vindkraft?

Det är helt enkelt inte sant för det kommer behövas en gigantisk utbyggnad av reglerkapacitet. Vill man inte tänka i eltekniska termer så kan man även se det på de miljarder som Svenska Kraftnät budgeterar med för reglerkraft framåt.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-18, 13:45   #980
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 062
https://www.europaportalen.se/conten...den-av-ukraina

Så, vad tycker ni? Skall vi i EU ta på oss att återuppbyggnaden av Ukraina? Vill vi stå för vår del av lånen?

Först EU:s återhämtningsfond som vi går med på sen Ukraina-lån. Vi kommer bada i skuld.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-05-18, 14:24   #981
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 062
Hur tror ni Järva-veckan går i år?

SD vill inte vara med och Paludan tänker visa arrangörerna deras brist på demokratisinne på sitt vis, dvs genom koranbränning.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-05-18, 14:37   #982
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
https://www.europaportalen.se/conten...den-av-ukraina

Så, vad tycker ni? Skall vi i EU ta på oss att återuppbyggnaden av Ukraina? Vill vi stå för vår del av lånen?

Först EU:s återhämtningsfond som vi går med på sen Ukraina-lån. Vi kommer bada i skuld.
Nä. Pengar till Ukraina kommer att försvinna i ett svart hål av korruption. Jag tror Ukrainas politiska situation kommer att bli värre efter kriget. Mer korruption, mindre demokrati, sämre allt.
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-18, 15:28   #983
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Hur tror ni Järva-veckan går i år?

SD vill inte vara med och Paludan tänker visa arrangörerna deras brist på demokratisinne på sitt vis, dvs genom koranbränning.
Spännande…

En anslutande fråga är hur tusan kan Kakan komma undan ett karriärutsläckande drev efter sin tweet där hon hyllade polismorden i Malexander.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-18, 15:47   #984
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Spännande…

En anslutande fråga är hur tusan kan Kakan komma undan ett karriärutsläckande drev efter sin tweet där hon hyllade polismorden i Malexander.
Om du är tjenis med etablissemanget så hade det knappt spelat roll om kakan själv hade skjutit polisen. Mest verklighetsfrånvända relaterat till kakan är väl nog när hon skulle vara reklampelare för Audi. Det måste ändå vara ett tydligt tecken på att boffandet av lösningsmedel och base-rökande nått vägs ände är när man kom på den tanken.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-18, 15:54   #985
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Spännande…

En anslutande fråga är hur tusan kan Kakan komma undan ett karriärutsläckande drev efter sin tweet där hon hyllade polismorden i Malexander.
Enda missen hon gjorde där var att polismördarna hade högerextrema kopplingar. I övrigt är det helt i linje med vad feminister tycker.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-18, 16:11   #986
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Energiministern har skrämmande dålig kunskap: https://sverigesradio.se/artikel/har...programmet--39
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-18, 17:42   #987
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Menar du verkligen att det behövs ”väldigt lite” lagringsbehov/reservkraft när man byter ut planerbar produktion med intermittent vindkraft?

Det är helt enkelt inte sant för det kommer behövas en gigantisk utbyggnad av reglerkapacitet. Vill man inte tänka i eltekniska termer så kan man även se det på de miljarder som Svenska Kraftnät budgeterar med för reglerkraft framåt.
Inte jag, dom som forskade på det i Lund kom fram till det. Jag är tyvärr inte kunnig nog för att kontrollera om deras slutsats stämmer men dom har inte fått någon kritik som tyder på att dom gjort några större fel i sin uträkning.

Väldigt lite är givetvis relativt. Men 24 bristtimmar på ett år är inte mycket enligt mig.

Ska se om jag kan hitta rapporten igen.

Detta är faktiskt inte den jag läste men den målar upp ett par olika scenarion, kan fan inte komma ihåg om det var Kungsbacka tekniska eller Lund som hade gjort rapporten.
https://www.svk.se/siteassets/om-oss...nalys-2021.pdf

Jag höll helt med dig innan jag läste den rapporten, räknade t.ex på hur mycket bergsutrymme som behövdes för att lagra tillräckligt mycket vätgas för att täcka Northvolt och Volvos nya fabrik i Göteborg, och det var enormt stora volymer. Inte realistiskt helt enkelt.

Men jag är inte lika övertygad längre helt enkelt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag

Senast redigerad av R0B den 2022-05-18 klockan 17:46.
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-18, 19:23   #988
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
https://www.svtplay.se/video/3498889...n=0&id=jLD5oD3

Sverige möts om flyktingar , invandring etc

Om man vill lyssna in på hur kognitiv dissonans ser ut och hur fortfarande flera lever kvar i bubblan före 2015
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-19, 09:08   #989
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 062
Tunga saker, nu mer lite lättsamt:
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-05-20, 12:58   #990
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Angående polisen och betyg

https://sverigesradio.se/artikel/beg...ar-sankts-igen

"Samma betyg på begåvningstestet behövs fortfarande för att komma in på polisutbildningen – men det har blivit lättare att få högre betyg.

Nu jämförs provtagarna med en referensgrupp som presterade sämre än den man jämförde med tidigare."
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)