Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-10, 18:01   #1
ENGLADBLÅHÄST
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 25
Skulle uppskatta er hjälp med mitt kaloribehov.

Hej!

Är en kille på 30 år, väger 97kg och är 185cm. Jag tränar 6 styrka gånger i veckan och motion 15 min 6 gånger i veckan, och försöker just nu gå ner i vikt till 90kg.

Jag har använt mig av olika TDEE räknare för att få fram mitt ungefärliga behov, utgick nyligen ifrån Bodybuilding.com och den säger att jag ska ligga på 2576kcal för att behålla min vikt, så jag ligger nu på 2076kcal och märker att detta är för lite.

Jag förstår såklart att det är väldigt individuellt att fråga om uppskattningar ifrån er sida. Men finns det något annat sätt än att köra ett par veckor på denna diet för att sedan se vad man tappat i vikt och utgå ifrån detta?

Hoppas ni förstår vad jag menar, skriver på mobilen just nu så det kanske blir lite osammanhängande.

Tack för svar!
ENGLADBLÅHÄST är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 19:43   #2
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Hur känner du att 2076 kcal är för lite? Det låter rimligt.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 20:09   #3
ENGLADBLÅHÄST
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Hur känner du att 2076 kcal är för lite? Det låter rimligt.
Känner mig ovanligt trött, orkar inte lika mycket på gymmet eller jobbet. Tycker dock att jag har en rätt bra split mellan mina macros, 45% protein, 35% kolhydrater och 20% fett.

Sedan bränner ju upp emot 500-600kcal genom träningen som jag ej räknar med, så det blir ju ett underskott på 1000-1100kcal om man nu kan räkna så?

Senast redigerad av ENGLADBLÅHÄST den 2018-10-10 klockan 20:14.
ENGLADBLÅHÄST är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 20:31   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Hur ser andelen fett ut på din kropp?
Det är tungt att banta. Det är ingen lätt sak att göra.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-10-10 klockan 20:33.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 20:44   #5
ENGLADBLÅHÄST
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Hur ser andelen fett ut på din kropp?
Det är tungt att banta. Det är ingen lätt sak att göra.
Om vi talar procent så vet jag faktiskt inte, har beställt hem en Caliper som borde komma i veckan.

Nej, det är ju inte det. Jag vill ju gärna hålla mig till en plan som känns genomförbar, jag vill verkligen inte tappa motivationen och hamna på fel spår.
ENGLADBLÅHÄST är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 20:55   #6
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av ENGLADBLÅHÄST Visa inlägg
Om vi talar procent så vet jag faktiskt inte, har beställt hem en Caliper som borde komma i veckan.

Nej, det är ju inte det. Jag vill ju gärna hålla mig till en plan som känns genomförbar, jag vill verkligen inte tappa motivationen och hamna på fel spår.
Tänkte lite på om du har mycket muskelmassa blir energiuttaget större men jag tror att du kan lägga dig högre och kanske cykla energiintaget över tid. Det brukar ge bättre resultat.

När du tränar kan det vara så att du ökar muskelmassa och då står vikten stilla därför bör du fota dig så att du ser förändringen på bild eftersom det är svårt att se förändringen om du inte har referensbilder att jämföra med.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 21:01   #7
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av ENGLADBLÅHÄST Visa inlägg
Hej!

Är en kille på 30 år, väger 97kg och är 185cm. Jag tränar 6 styrka gånger i veckan och motion 15 min 6 gånger i veckan, och försöker just nu gå ner i vikt till 90kg.

Jag har använt mig av olika TDEE räknare för att få fram mitt ungefärliga behov, utgick nyligen ifrån Bodybuilding.com och den säger att jag ska ligga på 2576kcal för att behålla min vikt, så jag ligger nu på 2076kcal och märker att detta är för lite.

Jag förstår såklart att det är väldigt individuellt att fråga om uppskattningar ifrån er sida. Men finns det något annat sätt än att köra ett par veckor på denna diet för att sedan se vad man tappat i vikt och utgå ifrån detta?

Hoppas ni förstår vad jag menar, skriver på mobilen just nu så det kanske blir lite osammanhängande.

Tack för svar!
Hur länge har du tappat vikt? Har du någon strategi för deload?
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 21:09   #8
ENGLADBLÅHÄST
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tänkte lite på om du har mycket muskelmassa blir energiuttaget större men jag tror att du kan lägga dig högre och kanske cykla energiintaget över tid. Det brukar ge bättre resultat.

När du tränar kan det vara så att du ökar muskelmassa och då står vikten stilla därför bör du fota dig så att du ser förändringen på bild eftersom det är svårt att se förändringen om du inte har referensbilder att jämföra med.
Ja alltså det är inte bara fett om man säger så, jag har ju tränat till och från i några år och hade ett uppehåll på drygt tre år och började med träningen seriöst igen för drygt tre månader sedan. Det mest märkbara fettet är runt midjan, den ökända ölkaggen.

Tack för tipset, det ska jag ta och göra. Får kanske sluta stirra blint på vågen och fokusera mer på bilder och måttbandet med andra ord.

Senast redigerad av ENGLADBLÅHÄST den 2018-10-10 klockan 21:13.
ENGLADBLÅHÄST är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 21:13   #9
ENGLADBLÅHÄST
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Hur länge har du tappat vikt? Har du någon strategi för deload?
Har tappat vikt gradvis under ett par månader, sedan åkte jag på en förkylning rätt nyligen och då kom ju dieten och träningen i andra hand.

Har inte tänkt så långt faktiskt. Har du något förslag så lyssnar jag gärna.
ENGLADBLÅHÄST är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)