Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-10-22, 18:44   #1906
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nej.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 05:45   #1907
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Avseende ev. effektivitet av proteintillskott på minimerad muskelförlust vid en period av immobilisering (t.ex. ha armbågen i ett bandage och inte få belasta den alls på 3 veckor), finns det någon forskning som ger rekommendationer på dosering av vad det nu kan vara (typ vassle?)?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 16:17   #1908
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Gör det något om man råkat förvara pepparsås i rumstemperatur i 24h? Ingredienser: Rapsolja, vatten, tomatpuré, äggulepulver, vinäger etc.
Har det rätt kallt i lägenheten, gissningsvis runt 15 grader. Står på förpackningen att såsen skall förvaras i max +8 grader. Den varken luktar konstigt, ser konstig ut eller smakar konstigt.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 17:37   #1909
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Gör det något om man råkat förvara pepparsås i rumstemperatur i 24h? Ingredienser: Rapsolja, vatten, tomatpuré, äggulepulver, vinäger etc.
Har det rätt kallt i lägenheten, gissningsvis runt 15 grader. Står på förpackningen att såsen skall förvaras i max +8 grader. Den varken luktar konstigt, ser konstig ut eller smakar konstigt.


Dåså. Inga problem


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 17:43   #1910
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Gör det något om man råkat förvara pepparsås i rumstemperatur i 24h? Ingredienser: Rapsolja, vatten, tomatpuré, äggulepulver, vinäger etc.
Har det rätt kallt i lägenheten, gissningsvis runt 15 grader. Står på förpackningen att såsen skall förvaras i max +8 grader. Den varken luktar konstigt, ser konstig ut eller smakar konstigt.
Jag hade ätit den.

Disclaimer: Jag slänger extremt sällan mat, luktar/ser maten okej ut äter jag den.
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 18:55   #1911
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Gör det något om man råkat förvara pepparsås i rumstemperatur i 24h? Ingredienser: Rapsolja, vatten, tomatpuré, äggulepulver, vinäger etc.
Har det rätt kallt i lägenheten, gissningsvis runt 15 grader. Står på förpackningen att såsen skall förvaras i max +8 grader. Den varken luktar konstigt, ser konstig ut eller smakar konstigt.
Det som kan bli dåligt där är väl att fettet härsknar eller att det bildas mögel. Och sånt torde ju antingen synas eller kännas på lukt eller smak.

Tror vinägern (och att det är rätt årstid för att råka slarva lite med kylkedjan) gör att det förmodligen är lugnt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 08:55   #1912
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Om man tillser att man får i sig kring 800g frukt och grönt varje dag, är det fortfarande lika "dåligt" att välja vit pasta och vitt ris, framför fullkornsvarianter och mer fiberrika kolhydratskällor?

Som konditionsidrottare, som kämpar för att hålla vikten uppe, så varken orkar eller klarar jag av att äta mycket bulgur och fullkornsprodukter. Äter dessutom mycket vegetariskt (baljväxter) som är mättande och fiberrika.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 11:47   #1913
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Om man tillser att man får i sig kring 800g frukt och grönt varje dag, är det fortfarande lika "dåligt" att välja vit pasta och vitt ris, framför fullkornsvarianter och mer fiberrika kolhydratskällor?
Jag brukar inte tänka på dessa produkter som hemska gifter man måste undvika till varje pris utan mer som näringsfattiga energikällor(skillnad på skadligt och mindre näringsrikt). Får du i dig allt du behöver så lär det inte skada om du äter lite ris och pasta. :-)
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 12:31   #1914
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Om man tillser att man får i sig kring 800g frukt och grönt varje dag, är det fortfarande lika "dåligt" att välja vit pasta och vitt ris, framför fullkornsvarianter och mer fiberrika kolhydratskällor?

Som konditionsidrottare, som kämpar för att hålla vikten uppe, så varken orkar eller klarar jag av att äta mycket bulgur och fullkornsprodukter. Äter dessutom mycket vegetariskt (baljväxter) som är mättande och fiberrika.
Nej. Fortfarande inte dåligt, särskilt inte som en aktiv atlet.

Känns som att du tragglar detta dag ut och dag in. Du har ju fått väldigt bra och relevanta svar. Vad spökar?

Näringsbehoven är inte så svåra att fylla, särskilt inte med ca 1kg frukt/grönt om dagen. Då har du alla möjligheter att kunna käka mer näringsfattiga livsmedel för att tillgodose snabb och prestationstillförande energi. Plus/Minus/Noll.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 13:54   #1915
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Nej. Fortfarande inte dåligt, särskilt inte som en aktiv atlet.

Känns som att du tragglar detta dag ut och dag in. Du har ju fått väldigt bra och relevanta svar. Vad spökar?

Näringsbehoven är inte så svåra att fylla, särskilt inte med ca 1kg frukt/grönt om dagen. Då har du alla möjligheter att kunna käka mer näringsfattiga livsmedel för att tillgodose snabb och prestationstillförande energi. Plus/Minus/Noll.
Jag är väldigt självsäker och påläst vad gäller träning och träningsupplägg, och har ett nyktert förhållande till olika inriktningar och vad som funkar för mig.

Inom kost är jag inte alls lika självsäker. Det finns i princip ingen lättillgänglig information om kost för konditionsträning och hur behov förändras radikalt från "generella folkhälsorekomendationer".

Anna Melin, som är en svensk nutritionist som arbetat i Danmark med olympiska idrottare och deras kost, har skrivit och pratat om sina erfarenheter och jag känner igen mig något otroligt. Idrottare på hög nivå, som är intresserade av träning och hälsa generellt, äter det som anses "hälsosamt" och tänker inte så mycket mer än så. Att välja bort traditionellt sett "nyttiga" livsmedel, till förmån för mer lättätna kolhydratskällor, som en stillasittande svensk inte bör äta, känns fel och onödigt.

Det spökar. Och förbannar mig själv för att det gör det.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 14:04   #1916
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det är inom konditionsträning som nästan all forskning är utförd och det är det som finns lättillgängligt sammanställt i bokform som

https://www.bokus.com/bok/9781451175...ise-nutrition/

https://www.bokus.com/bok/9781451193...se-physiology/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 14:44   #1917
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är inom konditionsträning som nästan all forskning är utförd och det är det som finns lättillgängligt sammanställt i bokform som

https://www.bokus.com/bok/9781451175...ise-nutrition/

https://www.bokus.com/bok/9781451193...se-physiology/
Kanske ska lägga lite tid på att sätta mig in i det. För min träning och välmåendes skull. Däremot tänker jag alltid "jag är inte idrottare på heltid, jag behöver ju inte det som dom behöver". Trots att jag lägger upp till 10h i veckan på konditionsträning.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 21:06   #1918
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Någon som kan relatera till mina bänk problem?
Får typ inte bak min högra skuldra innan avlyft utan efter avlyftet och jag sänker stången första repetitionen så glider min högra skuldra bak, precis som att jag ej får bak den innan avlyftet utan det sker efter avlyftet pågrund av vikt och gravitationen. Vill ju kunna dra bak den helt innan avlyft, känns obehagligt. Iallafall den rör sig efter avlyft.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 02:19   #1919
Mattz0n
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Någon som kan relatera till mina bänk problem?
Får typ inte bak min högra skuldra innan avlyft utan efter avlyftet och jag sänker stången första repetitionen så glider min högra skuldra bak, precis som att jag ej får bak den innan avlyftet utan det sker efter avlyftet pågrund av vikt och gravitationen. Vill ju kunna dra bak den helt innan avlyft, känns obehagligt. Iallafall den rör sig efter avlyft.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Kan väl bero på flera olika anledningar?
Tänkte först på "winging scapula" men då borde det kanske kännas mer än bara vid avlyft?
Tajt pectoralis muskel på höger sida kanske också bidrar?
Mattz0n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 10:49   #1920
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Mattz0n Visa inlägg
Kan väl bero på flera olika anledningar?
Tänkte först på "winging scapula" men då borde det kanske kännas mer än bara vid avlyft?
Tajt pectoralis muskel på höger sida kanske också bidrar?
Jag har svårare att hålla högra skuldra stilla när jag utför snöänglar kallar jag det på långsidan av foamroller, en rörlighetsövning för bröstryggen. Speciellt när mina händer närmar sig höft/underkroppen. Sorry inte den bästa på att förklara kanske men hoppas ni förstår.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)