Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-16, 11:43   #196
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
blev en lunchrunda på jobbet, 5,1 km i 5:39 tempo med mina lågdropskor.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 14:51   #197
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Ska springa ett lopp i helgen, blir ett kuperat traillopp som även innehåller ett avsnitt i havet i knädjupt vatten avslutningsvis så ska bli spännande. Första gången jag springer riktig trail över berghällar och annat. 6 km långt men tydligen tuff bansträckning så ska bli intressant!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 13:34   #198
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Tog en kortare runda på jobbet då jag var allmänt seg. Blev ca: 4,7 km i 5:44 med mix av asfalt, terräng och grus.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 09:41   #199
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
En intressant plan jag nog ska testa efter årsskiftet när jag förhoppningsvis har kommit helt till rätta med skadekänningar och då få en lugn progression till intervaller/fartökningar.

https://runnersworld.se/sa-okar-du-farten-i-fem/
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 07:33   #200
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Det Blev alltså ett traillopp i lördags och jösses det var lite mer trail än jag hade förstått onekligen det gick i en del obanad terräng men överlag på väldigt smal stig och med ett antal tvära bergshällar att ta sig uppför, i några fall med hjälp av stege. Utöver det var det också en del hoppa på/över stockar i midjehöjd osv.

För att pimpa det lite extra hade arrangören även satt upp lite friidrottshinder på de få ytorna som var plana. Detta avslutades med en 150m "löpning" i lårdjupt havsvatten samt några hinder på slutet med blöta tunga skor. Det var en riktig genomkörare onekligen, men kul att springa trail!! synd bara att jag körde med ett par gamla tunga och helt slutkörda skor men de var ganska sköna att springa i förutom när det var lerigt och i havet då de vägde bly.

Lyckades dock spurta förbi en herre jag följt en längre tid och vann med ca: 10 hundradelar så det var en skööön avslutnig Blev väl sammanlagt ca: 6 km och snittempot låg på 6:19 vilket ändå kändes ganska bra får jag säga. kom alltså i mål på strax över 37 min. Vinnaren gjorde det något snabbare och studsade in på 24 min

Bjuder på en bild från "vattenlöpningen"
Marodören.jpg
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27

Senast redigerad av speedy83 den 2018-10-22 klockan 07:36.
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 11:36   #201
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Körde ett lunchpass på 6,1 km landade på 5:43 tempo. Ganska skön runda som även om den blir lite fram och tillbaka och flaxande för att få ihop km så är det bra variation på grus, spår och asfalt.

Lätt känning i båda knäna men inget allvarligare.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-24, 10:32   #202
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Var idag hos sjukgymnast med min hälsena (och löparknä) och efter att genomgått tester och bedömning i över en timme har jag nu fått några grundliga övningar att börja med.

Kontentan var att jag har en retning i nedre yttre fästet av hälsenan men överlag fick jag gott betyg kring hur jag hanterat det även om det nu inte släppt helt.

Fokus blir att hitta kontakten i vissa omkringliggande muskler som inte jobbar som de ska samt bli lite starkare i vaderna samt mage/bål men i övrigt kan jag fortsätta som jag gjort med lugn löpning i rimlig distans.

Återbesök om 2 veckor.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 07:01   #203
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
24/10

Lite backintervaller på kvällskvisten, körde lätt uppjogg ca: 1km till lokala slalombacken och gjorde där 3 löp upp till 75% av backen och sedan gång nedför och kort ståvila mellan.

Avslutade sedan med ca 3 km i 5:25 tempo. Skön luft ute nu!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 20:37   #204
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Sprang från mitt kontor till sambons efter jobbet idag. Tyvärr var min ryggsäck lite väl tung men fick funka. Efter ca 1km i 5:38 tempo blev det 6 km i 5:08 tempo. Körde i ett par freedom ISO vilka har 4mm dropp.

Lite ovanligt och man känner mer i vader men bra tempo med lite lättare skor helt klart!

Letar nu efter trailskor till ruskvädret kommer och för att försöka få in mer skogslöpning.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 21:44   #205
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Ifall det är intressant har XXL just nu rea på Salomon Fellraiser (500kr). Men då är det verkligen terränglöpning som gäller, och asfalt eller grusväg är i princip uteslutet. Det är väldigt grov sula.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 22:21   #206
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Ifall det är intressant har XXL just nu rea på Salomon Fellraiser (500kr). Men då är det verkligen terränglöpning som gäller, och asfalt eller grusväg är i princip uteslutet. Det är väldigt grov sula.
Tack, ska kika på det!

Blev ett pass ikväll med för att avsluta veckan. Hade redan kört en större volym än veckorna innan så ville inte öka för mycket i ett steg då blev 4,3 km 5:40 i snitt, körde två första km långsammare och sista två något snabbare. Körde även detta pass i skor med 4mm dropp.

En kul grej är att jag blir mycket blötare om tårna på högerfoten, måste ha något skumt steg som gör det, får även mer känning i vaden och ljumsken på vänster sida har jag märkt särskilt i dessa skor med lägre dropp.

Hoppas kunna vänja in mig med dem.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 22:42   #207
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Startade veckan med 7 km 5:56 tempo. Blåste järnet och regnade så var väl inte helmysigt men bara bita ihop.
Fredagens och gårdagens pass med lågdrop skor känns lite idag, framförallt på vänster sida där det är stelt.

Nu vila till onsdag kväll tror jag då vi siktar på lite backe.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 10:01   #208
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Efter en för mig väldigt bra vecka med löpning med mer mängd än på ett tag men ändå inte extremt mycket mer kan jag konstatera att min hälsena känns bättre än på väldigt länge vilket är glädjande!

Jag kan dock konstatera att efter passet i måndags har mitt löparknä kommit tillbaka med bravur!

Trist som skit men får försöka fixa det, sprang en runda som jag tidigare inte gjort på länge och den har en del lutande cykelväg som jag misstänker är anledningen till att det kom tillbaka, har haft svaga känningar sedan Lidingöloppet men inte haft några direkt problem men nu gör det alltså ganska märkbart ont i vardagen även två dagar sen förra passet.

Kan även vara att det som vanligt blev liite mycket på för kort tid med 18-19 km mellan fre-mån allt på asfalt. Verkar vara otroligt känslig för löpning minst sagt!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 22:35   #209
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Fortfarande ont i knät så blir fortsatt vila tyvärr.

Har dock skaffat ett par trail/vinterskor blev ett par Perregrine 7 ICE. Trots lägre dropp än tänkt, fick ett väldigt bra pris och de kändes sköna. Blir att testa framöver!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 08:29   #210
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Efter att en vecka senare fortfarande dras med smärta i knä (löparknä) även vid vardagsaktiviteter har jag nog kommit till insikt att jag måste göra en total makeover av mig själv.

JAg har ju trotsat och rehabat alla mina skador senaste året men de envisas ju med att komma tillbaka så fort jag i stort sett går över 20 km/v i volym vilket i stort sett inte ska kunna vara möjligt enligt alla man pratar/läser om. Har flera bekanta som utan att aldrig varit aktiva i stort sett nu som 40+ har börjat springa och har högre volym än mig utan minsta problem.

Detta har fått mig att inse att det är något diamentralt fel i min kropp och efter att ha undersökt en del så pratas det lite om att "kvalificera" sig till löpning och det är nog precis det jag behöver göra. Jag har ju haft fokus på att ha ok teknik och öka kadens osv lite vilket ofta anges som bra universallösningar men utan någon jätteframgång.

Kommer därför nu att försöka släppa löpningen lite i praktiken (jäääkligt svårt och tråkigt!! underbara löpardagar denna årstiden) till förmån för att verkligen börja från noll med att gå igenom kroppen och hitta vad det är som kan orsaka alla problem samt fokusera på styrka och stabilitet i kroppen.

Nu blir det en vecka med lite resor och sparsamt med träning oavsett men ska försöka föra in min rehab här för att på något sätt hålla fokus på det
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)