Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-01-24, 15:01   #24901
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Testar en annan uppladdningstjänst Jag kollade en anatomibild och området som ömmar skulle kunna vara obturator externus. Utifrån den bilden är det som passar bäst in åtminstone. Böjer jag mig framåt bildas en "vall" som löper från ljumsken till ovanför penis. Det är den som är öm.

EDIT: blev nog samma sida igen

__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2022-01-24 klockan 15:04.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-26, 10:07   #24902
jimmitjoo
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Ort: Kalmar
Inlägg: 221
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Intressant! Överlag skulle jag svara nej på huruvida jag har känning i ländryggen MEN det händer att jag får ont i vänster sida av ländryggen, nära höften(ömma punkten nära ljumsken är på höger sida). Sker efter stillasittande och det hugger liksom till. Sker långt ifrån dagligen men det inträffar ibland. Då är det alltså inte bara ömt i ländryggen utan det känns "ajaj, här är något fel, på riktigt". Går runt lite, sen försvinner det.

Hur känns det i ländryggen för dig?
Okej, men möjligen finns ju där ett samband(?). Själv fick jag heller aldrig "ont" i ländryggen, mer att den blev stel, eller snarare "satt". Kanske skonades lite eftersom jag var rätt bra på att köra rörlighet för ryggen redan tidigare, minns att det knakade rejält när man t.ex. låg på rygg och la ena benet över på andra sidan kroppen under denna perioden.
__________________
5km 16:41, 10km 34:23. Löpning.se
jimmitjoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-26, 11:10   #24903
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av jimmitjoo Visa inlägg
Okej, men möjligen finns ju där ett samband(?). Själv fick jag heller aldrig "ont" i ländryggen, mer att den blev stel, eller snarare "satt". Kanske skonades lite eftersom jag var rätt bra på att köra rörlighet för ryggen redan tidigare, minns att det knakade rejält när man t.ex. låg på rygg och la ena benet över på andra sidan kroppen under denna perioden.
Kanske. Jag var hos naprapat idag. Han kände inte av något bråck i alla fall, var lite orolig för det. Det som noterades var saker som konstaterats förut, att jag är olika rörlig i vänster- kontra högersidan. Han knäckte lite och gav mig lite saker att jobba på. Skulle höra av mig efter helgens långpass.

Något som är tydligt är att det är mängden löpning som triggar det. I söndags efter 50 km så var det riktigt ömt. Dagen efter mycket mindre ömt. Dagen efter det mer eller mindre borta. Blir riktigt långt i helgen så blir intressant att se om det är någon skillnad.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-27, 16:06   #24904
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag skrev en artikel om styrketräning för löpare:

https://www.strengthlog.com/strength...g-for-runners/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-28, 19:43   #24905
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag skrev en artikel om styrketräning för löpare:

https://www.strengthlog.com/strength...g-for-runners/
Najs! Uppskattas!
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-29, 18:21   #24906
caelus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag skrev en artikel om styrketräning för löpare:

https://www.strengthlog.com/strength...g-for-runners/
Mycket bra!
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 08:45   #24907
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag skrev en artikel om styrketräning för löpare:

https://www.strengthlog.com/strength...g-for-runners/
Fan, första raden.

"Runners are notoriously hesitant to pick up the weights and engage in strength training."

Bam! Right in the feels! Du har känsla för det där med att fånga din publik!
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 10:59   #24908
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Någon som har tips på korta löparshorts där man även har en ficka för mobiltelefon? Det mesta jag hittar är med den kombinationen är så kallade 2-in-1 shorts. Vilket jag inte är så intresserad av.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 13:58   #24909
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Någon som har tips på korta löparshorts där man även har en ficka för mobiltelefon? Det mesta jag hittar är med den kombinationen är så kallade 2-in-1 shorts. Vilket jag inte är så intresserad av.
Tyvärr inte hittat några shorts med bra ficka. Brukar ofta vara nån liten elastisk påse innanför linningen som både är krånglig och blir obekvämt, framför allt om man råkar ha telefon av lite större modell.
Jag kör istället på ett billigt enkelt löparbälte och vrider så att telefonen hänger bak i svanken.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 14:06   #24910
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Någon med erfarenhet av toppning inför ett ultralopp? Inför fjolårets 100 km lyckades jag dåligt. Jag sprang 80 km veckan innan(vilket var ganska hög volym för mig då) inklusive ett 33 km långpass exakt en vecka innan 100K-maxningen. Minns att det 33 km-passet kändes väldigt dåligt men att jag trodde att en veckas mer eller mindre vila skulle göra susen. Benen var inte katastrof på 100K-dagen men de var heller inte bra.

Om två veckor ska jag göra om dessa 100K med målet att springa väsentligt snabbare. I helgen sprang jag ett 50K-pass som kändes dåligt. Jag har kört på hårt under januari och tror att jag helt enkelt är nedtränad. Nu har jag två veckor på mig att bli fräsch. 100 km är en bra volym för mig just nu, så ni har något att utgå ifrån.

Min grundtanke är att springa varannan dag fram tills lördag nästa vecka. Vanligtvis springer jag varje dag. Tanken är att allt ska få lite extra återhämtning.

Hur långt hade ni låtit helgens långpass vara? Jag tänker att en volym på ca 60 km kan vara lagom. Åsikter?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 19:28   #24911
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Tyvärr inte hittat några shorts med bra ficka. Brukar ofta vara nån liten elastisk påse innanför linningen som både är krånglig och blir obekvämt, framför allt om man råkar ha telefon av lite större modell.
Jag kör istället på ett billigt enkelt löparbälte och vrider så att telefonen hänger bak i svanken.
Har funderat på det, men skulle helst slippa det om möjligt.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-01, 09:59   #24912
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Någon med erfarenhet av toppning inför ett ultralopp?

Hur långt hade ni låtit helgens långpass vara? Jag tänker att en volym på ca 60 km kan vara lagom. Åsikter?
Har fått svar. Hålla upp frekvensen(i mitt fall springa varje dag) men korta av passen ~30 %, bortsett långpasset som blir betydligt kortare. Jag hade tänkt springa varannan dag istället för att kroppen skulle få två dygns återhämtning mellan passen, tänkte det var bra för knän etc. inför en sådan stor uppgift. Men det innebar visst en liten risk för sega ben så varje dag men kortare ska vara melodin.

För skojs skull jämförde jag i Excel skillnaden mellan att bära allt jag behöver för hela 100K-rundan(som jag gjorde förra året) med att gradvis få gels etc. av min support. Det jag räknade med som nödvändiga grejer var gels, vatten, väst, powerbank och pannlampa. Totalt 2,94 kg. Vid start kommer min packning att vara 1,30 kg lättare. Det var mer än vad jag hade gissat på. Bör ju få positivt utslag när man är igång så extremt länge.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-01, 11:22   #24913
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Har funderat på det, men skulle helst slippa det om möjligt.
Ska du köpa nåt så tipsar jag om flipbelt. Sitter riktigt bra om man väljer rätt storlek. Fickor på shorts funkar dåligt med tunga telefoner. Hoppar och slår. Kanske funkar bättre med thigths med ficka. Har för mig att fusion har såna thights.

Säg till om du hittar en bra lösning.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-01, 11:25   #24914
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Bra att du för monolog macke. Det är kul att följa din satsning. Även om jag inte har så mycket inspel.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-01, 11:29   #24915
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Jag körde ett block på 10 veckor med grundträning. Då låg jag på 40 km i veckan vilket är ganska mycket för mig. Sedan hoppade jag på ett program riktat mot göteborgsvarvet. Då är volymen lägre. Andra veckan på programmet så åkte jag på mild variant av covid. Tog en hel vilovecka. Nu är jag frisk och studsar fram. Jäklar vad gött det är att ha fräscha ben. Längtar efter lite snabba intervaller!

Nu ska det byggas fart i gubbkroppen

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)