Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-01, 10:01   #2476
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Bronzzi Visa inlägg
going to write this in english , long story

Just realized your account's name and the picture is from the movie Omen!! Why?
I was going to watch it some time ago, but then I didn't.. Is it good/scary?
Japp

För några år sen var ondskefulla skräck/rysare min favoritgenre bland filmer. Såg många filmserier.
Mina favoriter var Hellraiser, Omen, Children of the corn, Terror på Elmstreet, Stepfather. Gillade även filmen Mikey.

Tänkte först välja Hellraiser som namn men det var upptaget, så då fick det bli Damien Thorne (Fast jag råkade stava det fel, det ska inte vara nåt e på slutet)

Omen är en triologi om Damien Thorn (+ en uppföljare om hans dotter) från 1976, 1978, 1981 och 1991. Kom även en remake av första filmen 2006, men en remake är aldrig lika bra som orginalet. Handlar om en pojke som föds 6/6-76. Han är antikrist. Första filmen är han barn, andra är han ungdom och tredje är han vuxen. Uppföljaren om hans dotter är riktigt bra.

Här är en trailer på första filmen
http://www.youtube.com/watch?v=V_T0NhDDeOw

Här är en trailer på remaken
http://www.youtube.com/watch?v=0fx2-FdcNzE
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-01, 15:16   #2477
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Tycker det är skoj och intressant att läsa när ni skriver hur det går och vad resultatet blev.
Tack för det
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-03, 08:08   #2478
Dr.Deadlift
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Bollebygd
Inlägg: 268
Bommade tyvärr sista setet i andra passet för den tunga marken.
Fick inte loss den från golvet!!!!
Kändes redan trögt på uppvärmningen.
Har kännt mig irriterat i korsryggen ett tag nu och var kanske ingen bra idé att köra igång med mm2k i marken just nu, efter en toppning på 2:or så nära in på.
Så jag hoppar av programmet för marken nu och börjar om,behöver köra lite mer explosivt och få fart på marken igen och kommer ett försök igen när ryggen känns bättre,men blir nog först i januari.
Bänken kommer jag fortsätta med då den funkar så länge min armbåge inte blir värre.
Är lite trött på alla småskador man går runt med, blir svårt att köra tungt då och det är det jag gillar.
Dr.Deadlift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-03, 17:15   #2479
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Hellström Visa inlägg
Klar med "Gamla MM2K v3" och tänkte dela med mig av resultatet.

Inför starten fick jag fram ett 1RM på 120kg. (tagit tyngre förut, men släpper egot och lever inte på gamla meriter inför ett sånt här program...)
Matade in 6RM på 105kg.

Höll planen i stort, enda missen under hela schemat var den tyngsta singeln under pass nr12 (130kg för mig).
Ovanstående miss kompletterades dock i slutet, och 130kg kom upp i sista maxningen.

Under pass nr13 (6RM testvikten) fick jag upp 7reps. Tror dock att jag började bli sliten här framåt slutet på schemat, då jag veckan innan fixade 10reps på 102,5kg, vilket jag ser som en klart större bedrift.

Sammanfattning
1RM 120kg -> 130kg
6RM 105kg -> 7x105 (samt 10x102,5)

Kör nu enligt min egna, definitivt mer långsiktiga och (för kroppen) snälla progressionsplan och förhoppningsvis kan man etablera denna nya styrka på ett bra sätt.

Kommer helt klart hoppa på MM2K igen, hur lång vila jag behöver återstår att se.
Tog längre tid än jag hoppades på, men nu är det dags för en ny omgång MM2K.

Pga hemförhållanden och annat (bla fått tillökning med ett andra barn) så har inte styrkan ökat som väntat sedan jag blev klar med förra omgången i mars. Har dessutom kört en del German volume training (10x10) för att variera träningen och det har sannerligen varit lärorikt på flera sätt.

Hursomhelst, under dagens pass gjorde jag ett par 3or på 120kg, så uppskattar mitt max kring 130kg (gör ingen regelrätt maxning).
Har ganska nyligen dragit av en maxtung 6a också, vilket gjordes på 115kg.
Så jag startar Gamla MM2K v3 med 1RM 130kg, och 6RM 115kg inmatat.

Kommer parallellt köra MM2K för chins, baserat på den flik som finns i version1 av MM2K.

Uppskattar max i chins till 120kg, så drar av kroppsvikten (85kg) och matar in 35kg som 1RM i chins.

Sådärja, då får man se om 7v om det blir 1x140kg bänkpress och en 1a med 45kg extra i chins...
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-08, 02:43   #2480
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
http://medlem.spray.se/damienthorne/MaxReps.xls

För några månader sen lekte jag med excel och gjorde en alltiett 1rm calculator. Det finns 9st olika beräkningssätt samt en vanlig procentberäkning för att få fram sitt teoretiska 1rm. La in alla dom samt en medelberäkning.

Det är 2 delar. Den första är att man skriver in vilken vikt man tex gör 8reps på, får då fram vilken vikt man teoretiskt maxar. Den andra delen är att man skriver in sin målvikt och får då fram vilka vikter man ska göra 2-15reps på.

Den första delen används till att få reda på vilket 1rm man ska skriva in i ett toppningsprogram om man inte vet sitt nuvarande 1rm, dvs att man kört en uppbyggnadsperiod mellan 2 toppningsprogram (så som man rekommenderas att göra i mm2k)

Den andra delen använder jag ofta som ett program. Tex om jag tar 140 idag och har nästa målvikt på 150kg, så är första målet att klara av 10, 12 och 15reps målet på den vikten. När man klarar alla dom målen så har man muskelmässan för att klara sitt mål . Nästa steg är att klara 5 och 8repsmålen. När man klarat dom är det dags för ett toppningsprogram, eller att man går vidare på samma sätt och försöker klara 2 och 3repsmålen. Sen kör man ett återhämtningspass och maxar sen passet efter det.

Fick idén av Josef Eriksson här på forumet.
__________________
MM2K och bänkpressprogram

Senast redigerad av Damien Thorne den 2013-11-08 klockan 02:50.
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-08, 10:13   #2481
bustz0rz
Registered User
 
bustz0rzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 1 890
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Såg fint ut!

Snart är jag klar med min första omgång av MM2K (nya v2). Då kommer en rapport om hur det har gått
bustz0rz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-09, 22:58   #2482
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Dr Deadlift. Ja, det var nog ingen bra idé att köra ett tungt program så nära inpå de tunga 2orna. Men om du kör lättare i några veckor och inte känner dig sliten i ryggen längre, så får du ge programmet en till chans. Ska bli intressant att se hur det går för dig med bänken. Hoppas du klarar dig utan skador. Själv så har jag också haft problem med skador en längre tid, men nu börjar jag komma igång med bänken igen, håller mig dock bara till högreppare tills jag kommit tillbaka i bra form.

Erik och Bustz0rz. Det ska bli intressant att höra hur det går för er med programmet. Rapportera gärna hur det går efter vägen.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-10, 10:18   #2483
Dr.Deadlift
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Bollebygd
Inlägg: 268
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Dr Deadlift. Ja, det var nog ingen bra idé att köra ett tungt program så nära inpå de tunga 2orna. Men om du kör lättare i några veckor och inte känner dig sliten i ryggen längre, så får du ge programmet en till chans. Ska bli intressant att se hur det går för dig med bänken. Hoppas du klarar dig utan skador. Själv så har jag också haft problem med skador en längre tid, men nu börjar jag komma igång med bänken igen, håller mig dock bara till högreppare tills jag kommit tillbaka i bra form.

Erik och Bustz0rz. Det ska bli intressant att höra hur det går för er med programmet. Rapportera gärna hur det går efter vägen.
Har opererat en axel för två år sen och ett knä för ett år sen.
Har tyvärr liknande symptom i den "friska" axeln och friska knät som jag hade i dom opererade,men men. Det som stör mig mest nu är en öm armbåge,men inte såpass mkt att jag inte kan köra och att korsryggen känns som den ska låsa sig.Ryggen ska jag ringa en kiropraktor om i veckan som kommer.

Jag blev lite för ivrig när det gick så bra med 2:orna i mark och hoppade på ditt program för tidigt,så nu kör jag lätta explosiva lyft i marken.

Bänken går jättebra,första failure testet gjorde jag igår och var så nära 8 reps.Kan kännas lite i armbågen när jag kör negativa i bänken,men det är mest för att han som passar mig inte drar upp den tillräckligt fort.
Mitt "nya" P.b(om allt går bra) kommer inte vara ett nytt pb då jag har gjort betydligt mer,men kommer se det som en nystart efter axeloperation.
Dr.Deadlift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-10, 18:13   #2484
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Vad är ditt gamla pb och vad gick du in på nu för 1rm?
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-10, 19:31   #2485
tearz
Registered User
 
tearzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 223
Kör mm2kv2 "nya versionen" just nu både för bänk och böjen. Helvete vad svårt jag har för repsen på bänken Går oftast bra första 3-4 setten sen försvinner uthålligheten helt :/ Böjen är busenkel. Har första failure testet för böjen imorgon och bänken på tisdag Blir intressant att se om man måste sänka på bänken eller inte :/ Böjen verkar under totalt kontroll däremot. Hur som helst, bra schema och negativa böjar var något helt nytt för mig
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=203518

<<< Lé Journalé
tearz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-10, 19:48   #2486
Dr.Deadlift
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Bollebygd
Inlägg: 268
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Vad är ditt gamla pb och vad gick du in på nu för 1rm?
Mitt p.b i bänk är 175(utan tröja) nu har jag skrivit in 140.
Det är från tiden jag höll på med styrkelyft,efter jag jag ner styrkelyft 2006 har jag tränat från och till på skoj mest, och fått börja om 2ggr pga operationerna i axeln och knäet.

140 har jag gjort redan för nån månad sen,men är jättenöjd om mitt nya p.b blir 150 efter avslutat MM2K.
Dr.Deadlift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-10, 20:18   #2487
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Mycket fint och lättanvänt.
Satte in den beräkningsmetod jag använder själv, inspirerad av Jim Wendler och den stämde bra överens med de nio du redan skrivit in.
Formeln är: (vikt*reps*0,0333)+vikt

Om någon vill klistra in och använda i Damiens excelfil kan ni använda följande sträng (avrundar till närmsta 2,5kg) :
Kod:
=MROUND((B1*D1*0,0333)+B1;2,5)
Vid Svenskt office använd istället:
Kod:
=MAVRUNDA((B1*D1*0,0333)+B1;2,5)
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.

Senast redigerad av Erik_Hellström den 2013-11-10 klockan 20:23.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-10, 22:15   #2488
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Erik.

Den finns redan inskriven :-)
Det är den nionde formeln, Epley.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 19:43   #2489
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Erik.

Den finns redan inskriven :-)
Det är den nionde formeln, Epley.
Ahh, där ser man. Då är allt frid och fröjd.

Har kört två pass hittills, skönt att bekanta sig med negativa reps och tunga vikter igen. Känns positivt att denna första negativa gick att hålla emot ca 12s. Finna förhoppningsvis lite styrka gömd som väntar på utlopp.

En fråga angående de negativa, vill minnas att du tidigare rekommenderade att hålla emot max hela vägen, för att sedan övergå till en rekommendation till att släppa på en aning första biten, och sedan hålla max sista biten innan botten. Vad är det "som gäller" nu på sistone?
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 22:02   #2490
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Hellström Visa inlägg
Ahh, där ser man. Då är allt frid och fröjd.

Har kört två pass hittills, skönt att bekanta sig med negativa reps och tunga vikter igen. Känns positivt att denna första negativa gick att hålla emot ca 12s. Finna förhoppningsvis lite styrka gömd som väntar på utlopp.

En fråga angående de negativa, vill minnas att du tidigare rekommenderade att hålla emot max hela vägen, för att sedan övergå till en rekommendation till att släppa på en aning första biten, och sedan hålla max sista biten innan botten. Vad är det "som gäller" nu på sistone?
Det vet jag inte, jag är förvirrad vad gäller den frågan.
Enligt vad skaparen av programmet rekommenderar, men det var ju för över 15år sen. Är att man håller emot med samma fart hela vägen. Men för kanske 3-4 år sen fick jag höra av David "Fetknoppen" Holmgren (tränare för Öjebyns styrkelyftarklubb) att det var bättre att släppa på snabbt första tredjedelen, normalt andra tredjedelen och mycket sakta sista tredjedelen. Han sa att den sista biten är den viktigaste, så det är onödigt att slösa energi på den översta delen.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)