Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-01-12, 07:39   #1
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Platta fötter

Hej,

Har upptäckt att jag i princip har plattfot, det är inte helt platt men jäkligt nära. Samt att jag pronerar en del pga detta.
Får problem med ont i vaderna fram/bak efter löpning och fysioterapeuten rekommenderar mig att alltid ha ilägg i skorna för att stabilisera upp plattheten/pronationen.

Jag tycker det verkar opraktiskt och dyrt att behöva köpa såna, jag undrar vad det finns för alternativ?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-12, 07:52   #2
Korvmedmos
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 46
Det finns ju övningar som ska stärka upp vissa fotmuskler som på sin tur ska höja fotvalvet och minska överpronation. Frågan är om dessa funkar i praktiken, har aldrig gett de en ärlig chans men tror att mina fötter är platta i naturen. Bara att googla typ flat feet exercises

Annars kan jag rekommendera att faktiskt fixa ett par sulor. De kostar ca 2000, MEN de håller länge (har haft mina i 3 år och kommer nog klara sig minst 2 år till). Om du tycker det är bökigt att byta sulor varje gång du byter skor så kan du ju se till att enbart ha dessa sulor i dina träningsskor då du upplever mest problem efter just löpning och så. I bästa världar vill man ju ha skoinlägg varje gång du tar på dig ett par skor, men bättre är ju att gå utan sulor i vardagen men åtminstone med sulor när du tränar än inget alls. Så gör jag för tillfället och har inga problem med vader/knä
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-12, 08:04   #3
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmedmos Visa inlägg
Det finns ju övningar som ska stärka upp vissa fotmuskler som på sin tur ska höja fotvalvet och minska överpronation. Frågan är om dessa funkar i praktiken, har aldrig gett de en ärlig chans men tror att mina fötter är platta i naturen. Bara att googla typ flat feet exercises

Annars kan jag rekommendera att faktiskt fixa ett par sulor. De kostar ca 2000, MEN de håller länge (har haft mina i 3 år och kommer nog klara sig minst 2 år till). Om du tycker det är bökigt att byta sulor varje gång du byter skor så kan du ju se till att enbart ha dessa sulor i dina träningsskor då du upplever mest problem efter just löpning och så. I bästa världar vill man ju ha skoinlägg varje gång du tar på dig ett par skor, men bättre är ju att gå utan sulor i vardagen men åtminstone med sulor när du tränar än inget alls. Så gör jag för tillfället och har inga problem med vader/knä
Tack för svaret, du har en poäng i att bara köra det i löparskorna. Har aldrig upplevt problem innan jag började löpträna!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-12, 14:09   #4
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 709
Jag hade massa problme med anklar, fötter och benhinnor sen skaffade jag ett par inlägg och allt försvann.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-12, 17:34   #5
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Har samma, skaffade två par sulor för lågt fotvalv som jag har i två olika skor, haft dessa i 7 år och de har ej gått sönder, det är mindre än kaffepengar i sammanhanget.

Dessutom köper mer "uppbyggda" skor typ modell "stability".
Tips, Superfeet-sulor kostar 450 spänn på amazon och lär hålla ett tag.

Senast redigerad av kvarnis den 2022-01-12 klockan 17:37.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 04:47   #6
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Gymnastiktjejer är sällan plattfotade. De måste peka med tårna jämt och ständigt och använder musklerna så. Lätt kroppsvikt på det och riktig hållning. Ibland är det svaga ben i kombination med tung överkropp. Man behöver vara stark inåt sett så att fötterna inte viker utåt.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 09:01   #7
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Kollapsade fotvalv är sällan något man föds med. Visst förekommer det men det vanligast är att det är en konsekvens av dåligt tränade/aktiverade fötter under längre tid. Många skor bidrar också väldigt negativt. Skor med smal framdel som klämmer ihop tårna, framför allt stortån, är döden för fötterna.

Kan rekommendera att lyssna lite på Fot-Anders. Han finns med i några avsnitt i Maratonpodden
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)