Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-01-03, 20:35   #16
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Vad har man för fel när i princip alla magövningar gör ont i ryggen? Jag kan iofs inte ens ligga på mage i 15 sekunder utan att få ont i ryggen.
Upplever du någon strålande smärta ned i skinkor eller ben? Har du ont utöver magträningen? Gör det som ondast när du böjer ryggen framåt eller bakåt?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-07, 11:55   #17
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Upplever du någon strålande smärta ned i skinkor eller ben? Har du ont utöver magträningen? Gör det som ondast när du böjer ryggen framåt eller bakåt?
Det händer att det är strålande smärtor men oftast mer lokalt. Förutom att ligga på mage eller göra magövningar så är det problem med både knäböj och marklyft så till den grad att jag inte kan köra övningarna längre. Sumomark har funkat hyfsat från en upphöjning dock.

Vet inte om det är framåt eller bakåt som är värst men det kan räcka att jag t ex sitter på huk en stund för att få ont i ryggen.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-17, 08:33   #18
Thetan
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 20
Mina favorit övningar är följande:
Magexpressen som finns i FMTK appen.
Övningar: Crunch, sågen, omvänd crunch, bergsklättraren, cykelcrunch, vindrutetorkaren.

- Detta ser jag mer som uthållighets träning snarare än att bli tokstark.
Men fördelen är att den kan göras ofta utan tillgång till gym och tar 15-25min beroende på vilken form man är i.

För lite mer styrke betonat (och variation) kör jag:
Frontlever
Knee to hand (hänger i stång eller ringar), dvs höger knä till vänster hand så man får in en tvist.
Hängande benlyft

Som Dominic tipsade om så kör även jag "Side bends", kan varieras med hantel/kettlebell (30kg) utmed sidan alternativt hålla viktskiva med raka armar över huvudet (5kg).

Även chins tar en hel del på magen, åtminstone för mig så ska jag köra tunga/viktade chins så lägger jag eventuella magövningar efter detta.
Thetan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)