Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-01-23, 19:37   #3301
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Körde uteslutande benpress och benspark i en månad. Tappade markant i knäböj ändå. Så ska man bli bra på en övning måste man fortsätta göra den. Duger inte att ersätta den med en liknande rörelse med fria vikter (t ex splitböj och liknande).
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-23, 21:34   #3302
Xtreme
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 384
Om jag kontinuerligt lägger på mer vikter på stången är det lika med att jag blir synligt mer muskulös (förutom att jag blir starkare)?
Xtreme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-23, 21:45   #3303
Xtreme
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 384
Sägs man måste äta som en häst för för öka muskelmassa samt att man inte inte kan ligga på underskott och öka. Men om man ligger på underskott och har samma vikter på stången som tidigare eller är nybörjare och småfet och kontinuerligt ökar vikten på stången hur kan då muskelmassa förloras?
Xtreme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-23, 21:56   #3304
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Många men inte alla kan öka i muskelmassa även på underskott, men det är mycket svårare. På balans är inte problem. Muskeluppbyggnaden är långt från enbart kaloriberoende.

Det går också att bli starkare utan att öka i muskelmassa, då styrka inte bara hänger på muskelmassan utan även på teknik, motorinlärning och anpassning av nervsystemet. I förlängningen kommer dock starkare = större.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-24, 00:11   #3305
PythonDev
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2022
Ort: Strax norr om Stockholm
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme Visa inlägg
Sägs man måste äta som en häst för för öka muskelmassa samt att man inte inte kan ligga på underskott och öka. Men om man ligger på underskott och har samma vikter på stången som tidigare eller är nybörjare och småfet och kontinuerligt ökar vikten på stången hur kan då muskelmassa förloras?
Jag är tjock (nu 108kg, 186cm, var 117.6kg i oktober), käkar c:a 1500-1700kcal dagligen och går ner 0.7-1kg i veckan. (med uppehåll i dietandet en månad över jul/nyår). Jag ökar i styrka och muskelvolym rätt konsekvent trots närmare 1000kcal underskott per dag.

Men då har jag nog c:a 30kg kroppsfett att ta av, käkar c:a 2g protein/kilo = drygt 200g protein om dagen, gymmar konsekvent 6-7dagar i veckan (30-45min per dag, relativt tungt).

Jag har resonerat utifrån att c:a 70kcal/dygn grovt räknat är max vad ett kilo kroppsfett kan släppa över tid (det finns forskning som antyder att folk i snitt kan frigöra ungefär 70, men med stora personliga variationer).
Baserat på det så har jag antagit att jag kan ha 70kcal*30kg kroppsfett = 2100kcal max underskott per dag. Jag siktar på att käka 1500kcal vilket för mig blir cirka 1000kcal underskott så jag har just nu god marginal till max på 2100.. Men jag tror den här "begränsningen" kan ställa till det när / om jag gått ner 10-15kg till (15kg fett *70kcal = 1050kcal max underskott), då måste jag nog vara beredd på att sakta ner viktnedgången lite för att ha marginal kvar om jag inte vill riskera att energin tas från något annat ställe (t.ex att mer tas från muskler).

Så att öka i styrka och volym på underskott verkar definitivt möjligt men frågan man ska ställa sig är ju hur stort underskott man rimligtvis kan ha medans man ökar. Kan man klara av att hålla det underskottet och nå upp till närings/proteinbehovet samtidigt?

Jag tror ju att det blir allt svårare att behålla musklerna med ett underskott ju närmare "noll" kroppsfett man kommer.

Senast redigerad av PythonDev den 2022-01-24 klockan 00:13.
PythonDev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-24, 07:35   #3306
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Fel forum, fel tråd. :p
Den här tråden måste byta namn

Skickat från min ASUS_I006D via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-26, 22:55   #3307
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Det här med att varje kilo kroppsfett maximalt kan frisläppa 69 kcal/dygn, stämmer det verkligen? Jag skulle gärna vilja gå ännu lägre än så. Jag minns att King Grub länkande en studie för ett tag sedan på amerikanska militärrekryter om jag minns rätt som hade tappat långt större mängder på kort tid än vad den teoretiska gränsen skulle tillåta. Men hittar inte den.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-27, 15:41   #3308
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Det här med att varje kilo kroppsfett maximalt kan frisläppa 69 kcal/dygn, stämmer det verkligen? Jag skulle gärna vilja gå ännu lägre än så. Jag minns att King Grub länkande en studie för ett tag sedan på amerikanska militärrekryter om jag minns rätt som hade tappat långt större mängder på kort tid än vad den teoretiska gränsen skulle tillåta. Men hittar inte den.
(Inte precist det du eftersöker. Jag vet.)

Max fettförbränning/dygn


Kolla post#17 (sida2) av Ola.

Har för mig han pratat om detta ingående i ett podcastavsnitt. Minns inte vilken podd ens och kommer ta mig jäkla tid att hitta, nej tack.
__

Hej förresten, DerImperator! Uppdatera din journal, vore väldigt intressant!

Senast redigerad av 1x0 den 2022-01-27 klockan 15:42.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-03, 11:54   #3309
OnMyWay
Registered User
 
OnMyWays avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 527
Halloj,
Tränar enligt Styrkelabbets program "Helkropp Hypertrofi" 3 dagar i veckan och har funderat på en sak. Ibland har jag fortfarande träningsvärk i hamstrings ifrån de raka marklyften i pass 1 när jag efter en dags vila ska köra pass 2 med marklyft. Är det bäst att vila en extra dag innan jag kör pass 2 eller kan jag lika gärna köra på trots träningsvärken?

Programmet: https://www.styrkelabbet.se/helkropp-hypertrofi/

Tack på förhand för svar
OnMyWay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-03, 12:13   #3310
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Träningvärk är inget hinder för att träna samma muskel igen. Kör på om du inte känner dig sliten i övrigt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-14, 09:27   #3311
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Fungerar nylonbälten bra vid marklyft och böj? Aldrig testat ett, men ska beställa ett bälte nu.

Eller är det dom gamla klassiska av läder som är bäst?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-15, 08:09   #3312
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Fungerar nylonbälten bra vid marklyft och böj? Aldrig testat ett, men ska beställa ett bälte nu.

Eller är det dom gamla klassiska av läder som är bäst?
Läderbälte med snabbspänne är vad du söker.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-15, 08:36   #3313
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Läderbälte med snabbspänne är vad du söker.
Merci beaucoup
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-15, 10:21   #3314
intepurewhey
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 386
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Läderbälte med snabbspänne är vad du söker.
Är snabbspänne så gött? Aldrig prövat. Kanske får ta det när jag köper smalare bälte isf.
intepurewhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-28, 15:49   #3315
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Finns det någon fördel i att ha bänken något lutat uppåt när man kör liggande hantel extensions för triceps?
Eller är det bättre att ha bänken plant?
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)