Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-01-18, 20:53   #1
coloz
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 228
Raka marklyft vs marklyft

Hej,

Hamnar i en rätt konstig position när jag kör vanliga marklyft vilket gör att det smärtar lite så har slutat köra vanliga marklyft för tillfället. Inne i en period där jag inte direkt har ork eller lust att lösa problemet vilket jag egentligen borde. Men ska göra det så fort jag får tid.

Testade då istället att lägga stången på en bänk och börja lyftet halvvägs så att säga, betydligt mindre rörelseomfång och det känns då inte oskönt alls på något sätt. Känner mest i nedre delen av ryggen när jag kör denna övning.

Min fundering är om denna övning också tar lika bra på trapezius, latsen och delar av axlarna? Som vanliga marklyft gör.

Tack!
coloz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-18, 21:31   #2
IKEA
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2021
Inlägg: 227
Citat:
Ursprungligen postat av coloz Visa inlägg
Hej,

Hamnar i en rätt konstig position när jag kör vanliga marklyft vilket gör att det smärtar lite så har slutat köra vanliga marklyft för tillfället. Inne i en period där jag inte direkt har ork eller lust att lösa problemet vilket jag egentligen borde. Men ska göra det så fort jag får tid.

Testade då istället att lägga stången på en bänk och börja lyftet halvvägs så att säga, betydligt mindre rörelseomfång och det känns då inte oskönt alls på något sätt. Känner mest i nedre delen av ryggen när jag kör denna övning.

Min fundering är om denna övning också tar lika bra på trapezius, latsen och delar av axlarna? Som vanliga marklyft gör.

Tack!
Har redan frågat. Kolla sida 3

Edit. Du undrar ju visserligen pga annat än vad jag frågade om
IKEA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-19, 08:29   #3
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av coloz Visa inlägg
Hej,

Hamnar i en rätt konstig position när jag kör vanliga marklyft vilket gör att det smärtar lite så har slutat köra vanliga marklyft för tillfället. Inne i en period där jag inte direkt har ork eller lust att lösa problemet vilket jag egentligen borde. Men ska göra det så fort jag får tid.

Testade då istället att lägga stången på en bänk och börja lyftet halvvägs så att säga, betydligt mindre rörelseomfång och det känns då inte oskönt alls på något sätt. Känner mest i nedre delen av ryggen när jag kör denna övning.

Min fundering är om denna övning också tar lika bra på trapezius, latsen och delar av axlarna? Som vanliga marklyft gör.

Tack!
För det första:
Lägg aldrig en tungt lastad stång på en bänk.
Det kan förstöra både bänk och stång
Här har du tips
https://www.youtube.com/watch?v=qAVJx43dSoA

För det andra så är knappast marklyft (oavsett utförande) en övning man gör för för att bygga trapetzius, lats och axlar utan mer generell styrka, rumpa, baksida lår. sen är de musklerna du räknar upp aktiva och får träning

men kronlyft/upphöjda marklyft är en helt ok övning om man vet varför man använder den och utför den utifrån det
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 22:51   #4
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Vad är "varför" för kronlyft? En av få övningar jag aldrig kört.

Jag kan förstå det som ett delmoment i ren styrkelyftsträning. Men annars?
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-21, 08:37   #5
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco Visa inlägg
Vad är "varför" för kronlyft? En av få övningar jag aldrig kört.

Jag kan förstå det som ett delmoment i ren styrkelyftsträning. Men annars?
Du kan belasta med mer vikt och träna överdelen av ryggen (inkl traps) och har en potentiellt lägre skaderisk än vanliga mark. (Och det ser fett ballt ut med alla viktskivor på stången)

En hypotes.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-25, 11:14   #6
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Vill du ge hamstrings bättre träning, men samtidigt träna erectors och gluteus så rekommenderar jag Rumänska marklyft. Som i alla markvarianter, böj osv så ska max fokus ligga på att hålla ryggen neutral och extendera höften.

Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-25, 14:34   #7
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Är jag en av få som aldrig lyckats klura ut raka marklyft? Har jag raka eller mer eller mindre raka ben och skjuter röven bakåt tar det stopp DIREKT. Det gör att även rumänska marklyft undviks då rörelsen blir så fruktansvärt kort att det inte känns värt. Jag skulle verkligen vilja träna just raka marklyft då den övningen är perfekt för mig(gillar marklyft och som löpare är det bra att stärka baksidan) men det går verkligen inte. Och jag har försökt - många gånger.

För att utföra ett rakt marklyft behöver jag en riktig bananrygg.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-25, 15:53   #8
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Pja det är ju så det är. Tar du ut rörelsen i enbart höftled blir den väldigt kort. Tar man ut den i fler - ja då försvinner ju en del av poängen och det blir ett havdant marklyft. Belastningskurvan blir inte heller så bra som med hyperexention.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-26, 12:27   #9
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Är jag en av få som aldrig lyckats klura ut raka marklyft? Har jag raka eller mer eller mindre raka ben och skjuter röven bakåt tar det stopp DIREKT. Det gör att även rumänska marklyft undviks då rörelsen blir så fruktansvärt kort att det inte känns värt. Jag skulle verkligen vilja träna just raka marklyft då den övningen är perfekt för mig(gillar marklyft och som löpare är det bra att stärka baksidan) men det går verkligen inte. Och jag har försökt - många gånger.

För att utföra ett rakt marklyft behöver jag en riktig bananrygg.
Dålig rörlighet i hamstrings? Har du kört som i videon jag bifogade? Ett annat alternativ som är minst lika bra för hamstrings är 45° hypers där du endast låter rörelsen ske i höften. Fan vet om inte det är den bästa höftextensionen för dem.

https://exrx.net/WeightExercises/Ham...45HipExtension
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-26, 13:44   #10
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Dålig rörlighet i hamstrings? Har du kört som i videon jag bifogade? Ett annat alternativ som är minst lika bra för hamstrings är 45° hypers där du endast låter rörelsen ske i höften. Fan vet om inte det är den bästa höftextensionen för dem.

https://exrx.net/WeightExercises/Ham...45HipExtension
Nackdelen är väl att du kan belasta mindre, det är lite meckigt att göra det där på ett kommersiellt gym med flytta in ställningen i ett powerrack.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-26, 17:03   #11
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119


viktade hypers 5:20 in i klippet

Senast redigerad av dmoller den 2022-01-26 klockan 17:12.
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-26, 18:10   #12
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Nackdelen är väl att du kan belasta mindre, det är lite meckigt att göra det där på ett kommersiellt gym med flytta in ställningen i ett powerrack.
Jo, så är det, det har jag löst genom att köra det unilateralt som min andra övning när hamstrings är uttröttade.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-26, 18:49   #13
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Nackdelen är väl att du kan belasta mindre, det är lite meckigt att göra det där på ett kommersiellt gym med flytta in ställningen i ett powerrack.
Du kan belasta lika mycket, kanske tom mer, med hypers. Men det blir ju lite annorlunda mot tex rakmark.
Du tänker på lyfta mindre vikt. Ingen direkt poäng med att ha vikten på nacken när man kan hålla den framför sig eller - om man orkar- rakt ut för större hävstång.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)