Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-01-22, 13:57   #1
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
Att Squeeza stången/hanteln hårt? (allt man kan)

Jag har inte tänkt så mycket på hur hårt grepp jag använder vid t.ex. biceps curl med stång/hantlar. Frågan Gäller ju för många andra isolerande övningar där greppet i sig inte är så betydande för att kunna genomföra övningen.

Greppet ju en självklarhet i t.ex. marklyft, där det då är naturligt att greppa för kung och fosterland då själva greppet i sig är den svaga länken i övningen.

Blir det en märkbar skillnad i muskelaktiveringen om jag medvetet klämmer så hårt jag kan runt hantel/stång(enleds övningar) mot att köra med ett fast men ej överdrivet hårt grepp?

Jag kanske överanalyserar, men det skulle vara intressant att veta om det blir någon större skillnad i muskelaktiveringen, eller om det helt saknar betydelse så länge som man kör med kontrollerad form(lämplig vikt) mind muscle-controll och en tjusig negativ.
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire

Senast redigerad av Jansson_84 den 2022-01-22 klockan 13:58.
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-22, 21:26   #2
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Jag testade att krama stången /handtagen hårdare när jag kör biceps för att John Meadows sa att man ska göra det. Tycker det ger en bättre känsla.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-22, 22:46   #3
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Ja, du får bättre aktivering i dragövningar. I press spelar det ingen roll, där handlar det mer om balans.

En del säger att de klämmer åt stången hårt som fan när de pressar. Men en del greppar inte hårt alls. Så det är inget måste. I mitt tycke så får man inte ut något mer av det i pressövningar.

Så svaret blir: Ja det är bra att inte köra med dragremmar. Inte bara för greppets skull utan helt enkelt för att hela övningen blir svårare.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-23, 15:08   #4
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
Tack för svaren uncle joe och diktatorn.
Jag har testat lite grann att krama åt hanteln allt jag förmår när jag t.ex kör hammercurls, det jag har märkt då är att jag tappar en del reps jämfört med ett mjukare grepp. Och att det eventuellt blir en lite annorlunda kontakt i musklerna då.

I pressövningar är det kanske inte så stor deal att använda sitt fastaste grepp.
@uncle joe, det var från den tyvärr avlidne John Meadows som jag också hörde talas om att squeeza stången.

Jag ska försöka ha det i åtanke att använda mycket fast grepp i lämpliga övningar och testa en period för att sedan utvärdera om det känns bra eller dåligt. Och om det verkar ge ytterligare tillväxt muskelmässigt.
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-23, 15:31   #5
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson_84 Visa inlägg
Tack för svaren uncle joe och diktatorn.
Jag har testat lite grann att krama åt hanteln allt jag förmår när jag t.ex kör hammercurls, det jag har märkt då är att jag tappar en del reps jämfört med ett mjukare grepp. Och att det eventuellt blir en lite annorlunda kontakt i musklerna då.

I pressövningar är det kanske inte så stor deal att använda sitt fastaste grepp.
@uncle joe, det var från den tyvärr avlidne John Meadows som jag också hörde talas om att squeeza stången.

Jag ska försöka ha det i åtanke att använda mycket fast grepp i lämpliga övningar och testa en period för att sedan utvärdera om det känns bra eller dåligt. Och om det verkar ge ytterligare tillväxt muskelmässigt.

Finns många väldigt duktiga pressare som rekommenderar att klämma skiten ur stången, googla lite på squeeze bar bench så hittar du gott om material. Brukar t.om. vara ett vanligt tips för bättre bänk och press över huvud.

Personligen gillar jag inte att klämma hårt i curls eller isolationsövningar för triceps för det retar upp armbågarna för mycket
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-23, 15:38   #6
Vickan96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Finns många väldigt duktiga pressare som rekommenderar att klämma skiten ur stången, googla lite på squeeze bar bench så hittar du gott om material. Brukar t.om. vara ett vanligt tips för bättre bänk och press över huvud.

Personligen gillar jag inte att klämma hårt i curls eller isolationsövningar för triceps för det retar upp armbågarna för mycket
Tycker verkligen det gör stor skillnad i just bänkpress att klämma åt stången, för den nyfikne: https://youtu.be/1FWDde2IEPg?t=207
I vissa dragövningar nyper jag också ihop handen så hårt jag kan, beror lite på vilket redskap/maskin.
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-25, 00:03   #7
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson_84 Visa inlägg
Tack för svaren uncle joe och diktatorn.
Jag har testat lite grann att krama åt hanteln allt jag förmår när jag t.ex kör hammercurls, det jag har märkt då är att jag tappar en del reps jämfört med ett mjukare grepp. Och att det eventuellt blir en lite annorlunda kontakt i musklerna då.

I pressövningar är det kanske inte så stor deal att använda sitt fastaste grepp.
@uncle joe, det var från den tyvärr avlidne John Meadows som jag också hörde talas om att squeeza stången.

Jag ska försöka ha det i åtanke att använda mycket fast grepp i lämpliga övningar och testa en period för att sedan utvärdera om det känns bra eller dåligt. Och om det verkar ge ytterligare tillväxt muskelmässigt.
Hade helt missat att John Meadows dött. Trist. Han hade väl problem med hjärtat om jag inte minns fel.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-25, 00:05   #8
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Finns många väldigt duktiga pressare som rekommenderar att klämma skiten ur stången, googla lite på squeeze bar bench så hittar du gott om material. Brukar t.om. vara ett vanligt tips för bättre bänk och press över huvud.

Personligen gillar jag inte att klämma hårt i curls eller isolationsövningar för triceps för det retar upp armbågarna för mycket
Som sagt, finns massor av bänkpressare i världklass som inte kämmer hårt alls när de pressar. Finns ju faktiskt ingenting som säger att man skulle pressa mer för att man gör det heller. Men det är väl högst personligt, man ska givetvis pröva sig fram.

Synd för mig att det inte hjälper för då hade jag bänkat jävligt mycket mer eftersom mitt grepp är starkt.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-25, 11:09   #9
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Sqeeza fucket ur muskeln är det som gäller.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)