Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-05, 08:49   #16
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Vi får se vad fysion idag säger innan vi kan lägga upp någon form av plan, tänker jag.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-05, 15:53   #17
Nyland
Just lift, baby.
 
Nylands avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 195
Jag hade problem med smärta i ländryggen för några år sedan. Jag hade även smärta i höger säte/lår så troligen diskrelaterat. Det startade med ett marklyft med för hög vikt och för dålig teknik. Det blev bättre med vila men så fort jag försökte komma igång med lite tyngre träning (marklyft/knäböj) så kom det tillbaka, även om jag tyckte att jag tog det väldigt försiktigt. Jag höll på 1,5 år med detta och till slut tröttnade jag. Jag sa till mig själv att jag aldrig skulle göra marklyft eller knäböj igen och jag slutade även med skivstångsrodd och militärpress eftersom detta också var övningar där jag kunde känna av ryggen. Jag tränade en del benpress och lårcurl för benen och sedan gjorde jag mycket bänkpress och chins. För att fylla ut passet gjorde jag även en del isolationsövningar för armar och axlar vilket jag nästan aldrig gjorde tidigare.

Efter kanske ett halvår av detta "discogymmande" föll jag för frestelsen och testade knäböj igen men väldigt lätta vikter och det kändes riktigt bra. Några månader senare var jag tilbaka på mina gamla vikter med både knäböj och marklyft utan någon smärta. Under tiden fick jag även träna mycket på tekniken vilket säkert hjälpte men framför allt tror jag min rygg behövde mer tid att bli hel utan att jag hela tiden var där och irriterade. Jag kan ju inte bedömma din situtation, utan det är bra att du träffar en fysioterapeut, men som någon annan skrev i tråden så kanske du belastar ryggen mer än du tror?
__________________
"Det finns två sätt att visa sin styrka: det ena är att trycka ner, det andra är att dra upp."
Booker T. Washington (1856-1915)
Nyland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-05, 17:17   #18
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Vi får se vad fysion idag säger innan vi kan lägga upp någon form av plan, tänker jag.


Hoppas att du får ordning på korsryggen iallafall
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-05, 23:05   #19
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Jag kan inte beskriva hur glad jag är att jag äntligen fick träffa efter alla dessa år en vettig fysioterapeut i Linköping. Detta banbrytande tänk har gett mig en helt annat uppfattning om ryggen. Ryggen är ju inte alls fragil som jag fått höra så många gånger, den är ju otroligt adaptiv. Därför kommer jag göra följande. Belasta ryggen med lagom volym, böjd som neutral, öka successivt vikter (börja med låga vinkter) och utmana den i olika vinklar. Vad är det för jävla skitsnack om att man ska akta ryggen när man i själva verket ska lyfta med den?

Vet inte hur många fysioterapeuter som tryckt i mig rappakalja om bålträning för ländryggsbesvär. Nej jag har ändrat tänk helt och hållet gällande ryggen.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-05, 23:28   #20
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboline Visa inlägg
Hoppas att du får ordning på korsryggen iallafall
Du syftar nog på mig haha! Men ja, nu vet jag hur jag ska gå tillväga med allt nu.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 07:08   #21
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Du syftar nog på mig haha! Men ja, nu vet jag hur jag ska gå tillväga med allt nu.
Ja det var dig jag menade, hehe. Få höra sen hur det går då, om du får någon ordning på ryggen

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 08:23   #22
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Jag kan inte beskriva hur glad jag är att jag äntligen fick träffa efter alla dessa år en vettig fysioterapeut i Linköping. Detta banbrytande tänk har gett mig en helt annat uppfattning om ryggen. Ryggen är ju inte alls fragil som jag fått höra så många gånger, den är ju otroligt adaptiv. Därför kommer jag göra följande. Belasta ryggen med lagom volym, böjd som neutral, öka successivt vikter (börja med låga vinkter) och utmana den i olika vinklar. Vad är det för jävla skitsnack om att man ska akta ryggen när man i själva verket ska lyfta med den?

Vet inte hur många fysioterapeuter som tryckt i mig rappakalja om bålträning för ländryggsbesvär. Nej jag har ändrat tänk helt och hållet gällande ryggen.
Det är inte så banbrytande nu för tiden egentligen, utan ganska vedertaget och har varit det i några år. Det är bara vissa som inte riktigt hänger med i svängarna, och vissa som tyvärr ger råd som föder en rörelserädsla över en längre tid.

Att belasta den smärtande strukturen med "lagom" volym och öka successivt är ju i princip receptet bakom all rehabilitering oavsett skada. Att utmana den i olika vinklar har du ju redan gjort med bl.a. sidoböjningar och jefferson curls, eller fick du övningarna utan någon förklaring av syftet med dem?

Att man ska akta ryggen är ju inte nödvändigtvis ett motsatsförhållande mot att man ska lyfta med den, där handlar det ju åter igen om rätt dosering. Smärtan bli ju en utvärdering om övningarna, intensiteten och dosen är bra (och där finns det ju knappast något klockrent facit innan man har testat). Har du kört övningar en dag och vaknar upp dagen efter och knappt kan gå så kanske doseringen inte var helt i sin ordning...

Termen "bålträning" kan ju innefatta ganska mycket. Om du menar typ jobba med djupa magmuskler (tranversus abdominus) genom att suga in naveln så har väl just den biten inget direkt stöd längre (ganska gammal forskning som har förkastats av många). Bål innefattar ju dock både mage och rygg även om det slarvigt används synonymt med magträning.

Jag har haft många patienter med ryggbesvär (mig själv inkluderat) som tycker att magträning har kunnat ha en plats och kännas bra att göra. Ger det ingen tydlig smärta i övningen så är det ju i alla fall inte troligt att det är skadligt, men vad den direkta rehabiliterande effekten kan vara är ju en helt annan fråga, men så är det ju med alla övningar du gör om du nu inte väljer att göra enbart en enda övning i X veckor och månader för att utvärdera.

Exemplet jefferson curls åter igen, som har vunnit popularitet ffa senaste par åren, kommer ursprungligen från gymnastiken och har använts för att just öka rörligheten i hela bakre kedjan (rygg, hamstrings, osv), men all kunskap och applicering av den är helt anekdotisk eftersom det inte finns någon forskning överhuvudtaget på vad den ger jfr med andra övningar (men det är dock på G nu av fysioterapeut Greg Lehman). Själv fick jag en tydlig ischias efter varje pass jag körde med jefferson curls för att få bort min extrema rygg/baksida lår/nervstelhet efter ett diskbråck, men då symtomen ej blev värre utan konsekvent gick över lika snabbt efter varje pass så körde jag vidare och efter X månader så var all sådan stelhet och även det psykologiska "försvaret" mot flekterade positioner bort.

För övrigt, se PM för en övning som du kanske ej testat innan avseende att utmana sig i sidoböjning (med reservationen att det kan vara rörigt att gå till en fysioterapeut och samtidigt ta till sig ytterligare råd och övningar online).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 08:41   #23
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Jag kan inte beskriva hur glad jag är att jag äntligen fick träffa efter alla dessa år en vettig fysioterapeut i Linköping. Detta banbrytande tänk har gett mig en helt annat uppfattning om ryggen. Ryggen är ju inte alls fragil som jag fått höra så många gånger, den är ju otroligt adaptiv. Därför kommer jag göra följande. Belasta ryggen med lagom volym, böjd som neutral, öka successivt vikter (börja med låga vinkter) och utmana den i olika vinklar. Vad är det för jävla skitsnack om att man ska akta ryggen när man i själva verket ska lyfta med den?

Vet inte hur många fysioterapeuter som tryckt i mig rappakalja om bålträning för ländryggsbesvär. Nej jag har ändrat tänk helt och hållet gällande ryggen.
Jag ser inte skillnaden från vad du gjort tidigare, men vet inte heller riktigt vad du fått för råd innan heller. Bra att du hittat någon du fått förtroende för!
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 13:49   #24
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det är inte så banbrytande nu för tiden egentligen, utan ganska vedertaget och har varit det i några år. Det är bara vissa som inte riktigt hänger med i svängarna, och vissa som tyvärr ger råd som föder en rörelserädsla över en längre tid.

Att belasta den smärtande strukturen med "lagom" volym och öka successivt är ju i princip receptet bakom all rehabilitering oavsett skada. Att utmana den i olika vinklar har du ju redan gjort med bl.a. sidoböjningar och jefferson curls, eller fick du övningarna utan någon förklaring av syftet med dem?

Att man ska akta ryggen är ju inte nödvändigtvis ett motsatsförhållande mot att man ska lyfta med den, där handlar det ju åter igen om rätt dosering. Smärtan bli ju en utvärdering om övningarna, intensiteten och dosen är bra (och där finns det ju knappast något klockrent facit innan man har testat). Har du kört övningar en dag och vaknar upp dagen efter och knappt kan gå så kanske doseringen inte var helt i sin ordning...

Termen "bålträning" kan ju innefatta ganska mycket. Om du menar typ jobba med djupa magmuskler (tranversus abdominus) genom att suga in naveln så har väl just den biten inget direkt stöd längre (ganska gammal forskning som har förkastats av många). Bål innefattar ju dock både mage och rygg även om det slarvigt används synonymt med magträning.

Jag har haft många patienter med ryggbesvär (mig själv inkluderat) som tycker att magträning har kunnat ha en plats och kännas bra att göra. Ger det ingen tydlig smärta i övningen så är det ju i alla fall inte troligt att det är skadligt, men vad den direkta rehabiliterande effekten kan vara är ju en helt annan fråga, men så är det ju med alla övningar du gör om du nu inte väljer att göra enbart en enda övning i X veckor och månader för att utvärdera.

Exemplet jefferson curls åter igen, som har vunnit popularitet ffa senaste par åren, kommer ursprungligen från gymnastiken och har använts för att just öka rörligheten i hela bakre kedjan (rygg, hamstrings, osv), men all kunskap och applicering av den är helt anekdotisk eftersom det inte finns någon forskning överhuvudtaget på vad den ger jfr med andra övningar (men det är dock på G nu av fysioterapeut Greg Lehman). Själv fick jag en tydlig ischias efter varje pass jag körde med jefferson curls för att få bort min extrema rygg/baksida lår/nervstelhet efter ett diskbråck, men då symtomen ej blev värre utan konsekvent gick över lika snabbt efter varje pass så körde jag vidare och efter X månader så var all sådan stelhet och även det psykologiska "försvaret" mot flekterade positioner bort.

För övrigt, se PM för en övning som du kanske ej testat innan avseende att utmana sig i sidoböjning (med reservationen att det kan vara rörigt att gå till en fysioterapeut och samtidigt ta till sig ytterligare råd och övningar online).
Tack för den informativa texten, väldigt intressant att lyssna på det här, jag fick din övning och ska testa den idag! Suveränt! Jag hör av mig och återkopplar här hur allting gått. Det har varit ett par kassa år nu utan hjälp, nu ser jag verkligen fram emot rehabresan
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 14:08   #25
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag ser inte skillnaden från vad du gjort tidigare, men vet inte heller riktigt vad du fått för råd innan heller. Bra att du hittat någon du fått förtroende för!

Jag har väl mer och mindre blivit inpräntad att min rygg är skör och ömtålig, efter röntgen som kiropraktorn skickade mig till så visade sig enligt honom att jag var sne och snebelastar, detta kunde leda till dittan och dattan, sjävlfallet blev jag skrämd och orolig vilket också fick mig året framöver att begränsa mig i rörelser, mer ont hade jag också. Jag har bara fått höra hur sne jag är, hur fel jag står och vilka allvarliga konsekvenser det kommer snarast leda till. Korta hamstrings, kort höftböjare, "diskproblem", svag bål, du sitter fel, du rör dig fel, "akta!" osv.

Inget av den rehab jag utfört har ju faktiskt funkat, men sedan har jag inte fått någon riktigt upplägg med progression, utan mest bara 2-3 övningar som ska på lång sikt lösa dilemmat. Men att peka att besvären är av en orsak kan ju bli fel. Jag har gått runt väldigt länge och oroat mig över ryggen överlag och alltid gått med känslan att den är trasig.. Men jag är ju inte trasig.

Så du kanske får en tydligare inblick nu vart jag varit runt och varför det varit som det varit under en lång period. Känns ju tyvärr lite som ett lotteri när man söker sig till vare sig fysio, naprapat och kiropraktorer, tror jag har haft väldigt mycket otur.

Sen har självklart vikterna spelar stor roll, det som jag trodde var relativt lätt har istället varit lite för mäktigt för min kropp att hinna återhämta sig från till nästa pass. Nu har jag ändå gått utifrån färdiga program. Men jag behöver ju anpassa belastningen, set/reps, frekvens utifrån min kropp och känna efter. Det finns ju indikatorer på när man faktiskt inte har hunnit återhämta sig och när man gör mer ondo än nytta, det är ju logiskt men för mig har jag inte riktigt behärskat det, uppmärksammat det och tänkt att kroppen är lite seg/svag pga andra faktorer runt omkring (vilket också spelar roll) Men jag har inte tagit hänsyn till helheten.

Tanken är att börja om, hitta den här fina linjen där jag inte övertränar men inte undertränar och verkligen utvärdera ordentligt men anteckningar. Jag har tydligt underskattat intensiteten och volymen.

Kommer försöka vänja mig vid mer flexion av ryggen i övningar också, med rimlig belastning.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 20:24   #26
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Tack för den informativa texten, väldigt intressant att lyssna på det här, jag fick din övning och ska testa den idag! Suveränt! Jag hör av mig och återkopplar här hur allting gått. Det har varit ett par kassa år nu utan hjälp, nu ser jag verkligen fram emot rehabresan
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 15:24   #27
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Börjat justera volym och intensitet och har som regel att vara 3 reps ifrån teknisk failure, har mindre ont idag och klarar av att böja mig på morgonar utan lika mycket besvär. Dock har jag märkt av att knäböjen provocerar ryggen mest, även med låga vikter. Justerat tekniken så jag fäller med höften och knäna samtidigt, vilket blivit lite bättre, men ändå irriterar. Jag har alltid kört lyftarskor, testade converse och då kändes det bättre. Nu vet jag inte om detta var ren tillfällighet, men kan det vara vettigt att plocka bort ett knäböj en period och istället ersätta det med goblet squat med hantel t.ex.?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 19:56   #28
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Börjat justera volym och intensitet och har som regel att vara 3 reps ifrån teknisk failure, har mindre ont idag och klarar av att böja mig på morgonar utan lika mycket besvär. Dock har jag märkt av att knäböjen provocerar ryggen mest, även med låga vikter. Justerat tekniken så jag fäller med höften och knäna samtidigt, vilket blivit lite bättre, men ändå irriterar. Jag har alltid kört lyftarskor, testade converse och då kändes det bättre. Nu vet jag inte om detta var ren tillfällighet, men kan det vara vettigt att plocka bort ett knäböj en period och istället ersätta det med goblet squat med hantel t.ex.?
Om du får problem av en övning är det alltid vettigt att prova något annat, för att sedan prova övning 1 igen, om det är något du vill komma tillbaka till. Do it!
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 09:03   #29
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Uppdaterar här lite. Har haft väldigt ont senaste månaderna, framförallt morgonen med samma stelhet. Försökt ändra frekvens på träningen, volymen, intensiteten set reps osv, inget verkar ha funkat ändock, har sänkt vikterna till och med och jobbat på teknik.

DOCK
För 4 dagar sedan började jag justera fotplacering i Knäböj Marklyft och Bänkpress. Framförallt dessa övningar som provocerar ländryggen mest. Jag har alltid stått väldigt smalt i Böj och sumo Marklyft (även fast man står något bredare i sumomark ändock) Hursomhelst fick jag nog och ändrade allt, så nu står jag axelbrett om inte bredare i Böj, fötterna pekar mycket utåt, samma sak i mark och bänken dvs bredbent. Det är för tidigt att säga något men det har inte ALLS provocerat något i övningarna och jag har till och med vaknat på morgonen men mindre stelhet. Om jag låg på en 8a i smärta så ligger jag just nu mellan 5-6. Har haft träningsvärk i höften senaste dagarna, vilket jag inte kommer ihåg sist jag hade och jag kopplar in den och känner den ännu mer just nu när jag tränar basövningar.

Jag kanske är anatomiskt byggd för att stå bredare om man utgår strukturellt från min höftkula och lårbenet? Jag hoppas bara att detta håller i sig, har jobbat en del med höftrörligheten men tror mig få mycket av det ändå när jag tränar bredbent.

Senast redigerad av robiiiinnnn den 2021-06-07 klockan 09:04.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)