Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-14, 18:54   #1
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Tips på fjällvandring?

Funderar på att fjällvandra en sväng igen, var 10 år sedan sist och det är lika bra o passa på o göra det nu igen medan gubben är hel liksom..

Funderar på Jämtlandsfjällen och Sylarna. Någon som har promenixat där?
Tar gärna tips på andra förslag med. Ska vara medel/medellätt vandring, ca 2-3 dygns tur.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 20:07   #2
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Sylarnaområdet är fint och passar om man inte vill ha för tuff vandring. Gå storulvån-sylarna-blåhammaren-storulvån för en kortare tur eller släng i helagsmassivet där emellan för en lite längre.

Hur länge hade du tänkt vara ute?
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 20:09   #3
jakke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Kungsholmen
Inlägg: 3 009
ahh, jag har gått sylarna... Underbart vackert(fast det är väl alla fjäll). Vi gick någon slinga som typ tog 4 dagar att komma runt.
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 20:12   #4
Laan
Registered User
 
Laans avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Jönköping
Inlägg: 848
gick storulvån-sylarna-blåhammaren-storulvån som tioåring, men minns inte så frukansvärt mycket.. Var inte missnöjd, och kommer nog att göra ett återbesök. Särskillt området runt sylarna och in i norge.

På senare tid har jag mest varit ute runt kebnekaise, alperna osv på sommaren, men det blir svårare med tidsbegränsningen.
Laan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 20:53   #5
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Sylarna är fint, men det finns ingen anledning annat än att man vill korta ned resan att åka dit istället för Tärnafjällen, eller något annat lite längre norrut där du kan finna riktiga fjäll. Som sagt är det en bit att resa, men det går flyg till Kiruna, och därifrån bussar vidare till Nikkaloukta om du vill se Kebnekasie och frottera med en miljard andra fjällvandrare. Det är vackert men lite väl tillrättalagt. Istället kan du åka tåget hela vägen till Abisko, där det är lite mindre folk, och ännu finare vandring. Har hört att turen Abisko-Kvikkjokk ska vara riktigt bra, och det är nog en tur jag kommer testa nästa gång det bär av till fjälls. Hoppas det finns plats till det i sommar. Jag tycker definitivt du ska ge dig iväg, för blir du biten är det en av de bästa semestrarna man kan ha.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 20:56   #6
jakke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Kungsholmen
Inlägg: 3 009
Abisko är otroligt vackert också... Vi gick där i lumpen på vintern, men kommer aldrig glömma när jag satt på en topp kring abisko och såg solen gå upp.
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 21:04   #7
Bucyrus
I'll be back
 
Bucyruss avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 780
Här har du ett turförslag, avsluta i Saltoloukta med bastu och en trerätters gourmetmiddag:
http://www.svenskaturistforeningen.se/kungsleden.htm ok, den tar mer än 3 dagar, men det är det värt
Bucyrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 21:09   #8
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Bucyrus Visa inlägg
Här har du ett turförslag, avsluta i Saltoloukta med bastu och en trerätters gourmetmiddag:
http://www.svenskaturistforeningen.se/kungsleden.htm ok, den tar mer än 3 dagar, men det är det värt
Now we are talking!

Goa tipps gubbar!... funderar på att dra med mig frugan och introducera henne till fjällvärlden, hon har typ aldrig varit i norrland och mina hemtrakter är ju i bältet från mitten av Sverige (dvs stenkast från Sylarna).

Att köra längre norrut är inga hinder, jag klämmer så glatt 40-50 mil till om det skulle vara så.. vill dock ha något lagomt med tanke på att hon aldrig sett ett fjäll typ.. (ännu mindre smakat på norrländska blodtörstiga mygg som har minst 1dm mellan ögonen i mått)
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 21:12   #9
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Sylarna är helt klart värt att vandra runt, speciellt om man tar sig tid och gör en liten avstickare till glaciären. Annars är det ganska lätt vandring men mycket sten så det kan vara svårt att hitta tältplats ibland. Vattnet i bäckarna är riktigt rent men ofta iskalt då det är smältvatten. Det går även att vandra in i norge och besöka ett uber dyrt vandrarhem. Det tog mig och en kompis 3 dagar att gå runt hela, men om man vill se mer av massivet kan man säkert dra ut på det till en 5 dagar. Finns även en stor sjöpå syd västra sidan som man kan bada i om man gillar iskalla dopp. En och annan ren lär man se med.

Rekommenderas.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 21:17   #10
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
2-3 dagar är vad jag siktar på och som sagt, det är mest för att visa tjejen fjälltrakten och låta henne uppleva fjällvandring och lite övernattning/friluftsliv.... sedan blir det väl en prövning av förhållandet med, två på mitt jobb bröt med sina exfruar efter varsin fjällvandring.. ha ha.... den ene fick gå två omgångar, först bära ner tantens packning sedan gå upp och hämta tanten som satt och lipade på en platå..
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 21:17   #11
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Ta damen på en shoppingrunda istället
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 21:22   #12
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
Ta damen på en shoppingrunda istället
Bättre o tukta relationen i storm på ett fjäll nu innan man sitter med snoriga ungjävlar
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 21:25   #13
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Hmpf. Sabotera fjällvandring med att ta med din fru?

Nej, det är inget fel på fruar, men mina erfarenheter av att försöka frälsa en bättre hälft med fjällvandring med allt vad det innebär för de som inte är böjda åt det hållet är inte goda. Jag säger som Arnesson, ta med henne till något som hon tycker om, och åk till fjällen med några som är inställda på fjällvandring.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 21:33   #14
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Hmpf. Sabotera fjällvandring med att ta med din fru?

Nej, det är inget fel på fruar, men mina erfarenheter av att försöka frälsa en bättre hälft med fjällvandring med allt vad det innebär för de som inte är böjda åt det hållet är inte goda. Jag säger som Arnesson, ta med henne till något som hon tycker om, och åk till fjällen med några som är inställda på fjällvandring.
haha, hon har iofs varit med i scouterna i sin ungdom och är ärligt naturintresserad... dock mer van vid skånes slättland och smålands skogar.
Jag skulle inte ta med henne om jag inte trodde hon fixade - eller uppskattade - det.... tvärtom är hon taggad och trots allt skapligt vältränad iaf.

Tackar för goa tips.. frågan är vad man gör på platser där det är svårt att hitta tältplats liksom, lite halvjobbigt om man tvingas sova under bar himmel pga bara sten överallt...
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 21:35   #15
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Kungsleden är mäktig! Vandrade där i lumpen, fantastiskt vackert under rätt förhållanden.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)