Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-08, 11:37   #16
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Har forskningen sagt vad det beror på att icke-troende oftare blir psykiskt sjuka?
Nej tror jag inte, troligtvis de människorna är mer benägna att leva för individualism och väljer bort familjebildning, till förmån för att jaga kortsiktig lycka som pengar och sexuell frigörelse

De "lyckligaste" människorna som finns är väl amish, mormoner osv kan jag tänka mig.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 11:43   #17
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
har träffat en unge på 31 år inklusive de jag växte upp med som har någon aning om vilka karaktärerna Gud och Jesus är

Är detta ett problem? Vart då?

Knutby?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 11:51   #18
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Du låter tvärsäker. Förklara hur makroevolution går till då.

Molekyl till RNA, RNA till DNA, DNA till cell, cell till flercellig organism, flercellig organism till olika arter.
Men vad du tjatar om makroevolution. Bara för att människan inte har svaren så betyder det inte att vi är skapta av en intelligens. Och än mindre att den intelligensen var den kristna guden (av alla tusentals människan hittat på). Det finns massor av saker vi inte har en aning om. Så du ställer exceptionellt höga krav på mänskligt kunnande och vetenskap och kan inte en lekman svara på frågor (som du själv knappt förstår) så tar du det som ett bevis på vad? Den sekulariserade mannen är van att inte ha svar på saker och ting. Något som kristna verkar ha otroligt svårt att bemästra. Och okunskap om naturens processer betyder inte att bibeln är guds ord och himlen väntar på den som accepterar Jesus frälsning.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 11:54   #19
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Question

Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Nej tror jag inte, troligtvis de människorna är mer benägna att leva för individualism och väljer bort familjebildning, till förmån för att jaga kortsiktig lycka som pengar och sexuell frigörelse

De "lyckligaste" människorna som finns är väl amish, mormoner osv kan jag tänka mig.
Okej, kanske att icke-troende blir fördömda till helvetet. De som syndar om och om igen. Det är dem man ser ligga utslagna på gatan som hemlösa och missbrukare. De ser ut som bilderna på de otrogna i Bibeln.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 11:55   #20
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Men vad du tjatar om makroevolution. Bara för att människan inte har svaren så betyder det inte att vi är skapta av en intelligens. Och än mindre att den intelligensen var den kristna guden (av alla tusentals människan hittat på). Det finns massor av saker vi inte har en aning om. Så du ställer exceptionellt höga krav på mänskligt kunnande och vetenskap och kan inte en lekman svara på frågor (som du själv knappt förstår) så tar du det som ett bevis på vad? Den sekulariserade mannen är van att inte ha svar på saker och ting. Något som kristna verkar ha otroligt svårt att bemästra. Och okunskap om naturens processer betyder inte att bibeln är guds ord och himlen väntar på den som accepterar Jesus frälsning.
Det faller heller inte på den enskilde individen att ha kunskap och förståelse för allt. Det är något som är omöjligt. Så att lyssna på den ledande expertisen inom området är det bästa.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 12:02   #21
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Jag har bytt ut alla problematiska bibelverser mot "Deus Vult!" "Gott mit uns" "blod och jord" "lebensraum" och "time for a fucking Crusade!" i den kristna uppfostran av min son.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 12:22   #22
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Du låter tvärsäker. Förklara hur makroevolution går till då.

Molekyl till RNA, RNA till DNA, DNA till cell, cell till flercellig organism, flercellig organism till olika arter.
För 1000 år sedan hade du frågat ”amen hur förklarar du regnbågar och åskoväder? Please, det är ju helt uppenbart att gudar finns. Har du ens sett ett stjärnfall eller ett norrsken? lol”

Argumentet du använder dig utav kallas för God of the gaps. Och det argumentet har alltid visat sig vara fel i efterhand så fort vetenskapen kommer ifatt och plötsligt kan förklara det som man tidigare trodde var tvärsäkra bevis på att gud finns.

Gällande vad jag skulle svara om mitt barn frågade mig om gud så hade jag svarat att det finns ingen som vet om gud finns eller ej. Det finns dem som tror och de som inte tror. Man får bestämma själv vad man tror på. Det enda som är viktigt är att man inte ska försöka tvinga andra till att tycka som man själv gör.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 12:25   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Mitt första möte med någon som trodde på något övernaturligt var när jag var sju år och fröken i ettan berättade att hon tror på ett liv efter döden. Jag reagerade ungefär som jag hade gjort idag om en lärare hade berättat att han var Elvis, bästa kompis med Bigfoot och härstammade från Mars. Min bild av religiösa var att de var fullkomligt sjuka i huvudet och det var omöjligt för mig att få ihop bilden av min fröken som den enorma källa till visdom hon verkat vara dittills med att hon kunde tro på något så absurt och helt uppenbart falskt.

Så mitt tips är att inte göra någonting, jag tror grundinställningen hos barn är att vara hardcoreateister.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 13:20   #24
TommyBoy
Ärkepåve
 
TommyBoys avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 266

Det korkade "god of the gaps" argumentet förklarat. Så att även de med förenklad tankekapacitet förstår.
TommyBoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 13:25   #25
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Jag vill inte ladda ner min religion (eller brist på) eller politik på mina barn. Jag vill lära dem att tänka och analysera själv och att vara ödmjuk för möjligheten att de kan ha fel. Om de kommer till en annan insikt när det kommer till dessa saker så får det vara så.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 13:37   #26
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Eh?

Är man en intellektuellt lat förälder så är det stor risk att man också får ett barn som är det. Som förälder bör man inte pracka på sina barn sina egna sanningar men däremot är det ju inget fel att ställa många frågor till barnet som gör att han/hon själv kan lyckas dra logiska slutsatser.

Som farsa kommer jag t. ex. aldrig tala om för min son att vänsterpolitik är idiotisk och omoralisk. Däremot tänker jag fråga om han vill äta en bit av kakan som han har gjort och sedan skära upp en liten bit åt honom medan jag råffar åt mig 90% av kakan själv och börjar han lipa så påtalar jag att det är för allmännyttan precis som med skatten.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 13:59   #27
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Glömde säga att det jag menar är att du bör använda en Sokratiska metoden istället för att tala om vad du själv anser vara en sanning.

Börja ställ frågor till ditt barn om Gud, så främjar du ju faktiskt ditt barn till att bli en självständigt tänkande individ istället för någon som bara tror på det ena eller det andra därför att pappa tycker så eller därför att media tycker så.

Exempelvis:
Hur vet man att någonting finns? Kan du veta att det är en boll på bordet just nu och att det inte står en grön elefant?
- Ja. För man kan se det med ögonen och känna på den! Jag kan se och känna bollen men inte en grön elefant ju.
Okej. Varför tror du på Gud?
- För han är snäll och god.
Så hur vet du att Gud finns?
- För att jag känner så.
Okej. Men hur vet du att Gud finns, men inte en grön elefant?

Så lär man sitt barn att bli en tänkare istället för ett får.

Senast redigerad av BrunoC den 2020-07-08 klockan 14:01.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 14:01   #28
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Glömde säga att det jag menar är att du bör använda en Sokratiska metoden istället för att tala om vad du själv anser vara en sanning.

Börja ställ frågor till ditt barn om Gud, så främjar du ju faktiskt ditt barn till att bli en självständigt tänkande individ istället för någon som bara tror på det ena eller det andra därför att pappa tycker så eller därför att media tycker så.

Exempelvis:
Hur vet man att någonting finns? Kan du veta att det är en boll på bordet just nu och att det inte står en grön elefant?
- Ja. För man kan se det med ögonen och känna på den! Jag kan se och känna bollen men inte en grön elefant ju.
"Okej. Varför tror du på Gud?"
- För han är snäll och god.
"Så hur vet du att Gud finns?"
- För att jag känner så.
"Okej. Men hur vet du att Gud finns, men inte en grön elefant?"

Så lär man sitt barn att bli en tänkare istället för ett får.
Lustigt att du jämställer tro på något med att veta att det är så.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 14:02   #29
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Stort problem..varför ens ta upp saken? Är nån rädd att barnet sitter hemma utan jobb i 40 år för att denna tror att Jesus kommer och bjuder på vin och bröd? Jag skulle vara nöjd om min son följde de 10 budena livet igenom
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 14:08   #30
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Att kunna föreställa sig en gud är det som skiljer oss från djuren och har hjälp oss att kunna samarbeta i stora grupper, och då även med individer vi inte träffat förut eftersom vi litar mer på främlingar om de tillhör tex samma religion, politiska parti eller land.
Nått vi helt enkelt hittat på för att skapa gemenskap och gemensamma levnadsregler.
Kung, regering, lagar eller gud är ingen skillnad egentligen eftersom allt är lika påhittat och existerar bara i våra sinnen.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)