Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-10, 19:39   #19021
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Är det samma kvinna det talas om i båda inläggen?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 19:41   #19022
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hm, man kanske själv skulle börja skriva ner sina kvinnoäventyr i sin journal...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 20:11   #19023
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hm, man kanske själv skulle börja skriva ner sina kvinnoäventyr i sin journal...
Är det bara något som boostar träningen så ... allt som är bra för träning och utveckling är relevant. I det här fallet fick det ju onekligen fart på min träning iaf (och lär bestå kommande veckor, pust).

Måste säga att det är riktigt intressant att få personligen ta del av en elitidrottares bakgrund. Allt från coacher till träningsläger till sponsring osv. På en helt annan nivå än fitness och bodybuilding iaf, den saken är klar.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 17:05   #19024
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Det låter av det du skriver som att hon kommer steka dig i allt som handlar om löpning. Backintervaller kräver dock annat, det är mer styrke och mjölksyreorienterat.

Har knäckt flera i backe som tar mig på slätlöpning.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 12:24   #19025
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Det låter av det du skriver som att hon kommer steka dig i allt som handlar om löpning. Backintervaller kräver dock annat, det är mer styrke och mjölksyreorienterat.

Har knäckt flera i backe som tar mig på slätlöpning.
Ja jag ska testa iaf, men hon verkar vara ett genetiskt freak överlag och min styrka är ju mitt pannben, men det verkar som om hon har snäppet vassare pannben också och kan ligga på hög smärtnivå hon också. Min nackdel överlag just nu är kroppsvikten och tyngden. Hon är typ lika lång men väger nog 15 kg mindre och det märktes verkligen skillnad när vi sprang. Jag vill verkligen få bort mina 8 kg nu för det kommer att ge mig bättre spänst och mindre klumpedunssteg oavsett om vi kör backintervaller eller vanlig löpning.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 12:32   #19026
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Tävlingskalender för 2020

Sista dagarna nu har det blivit lite vårkänsla ute. Snön har snart försvunnit helt även inne i skogarna och det har blivit lite mildgrader, så suget efter att springa traillöpning har typ gått från 10% till 110% på 48 timmar.

Satte mig igår och plöjde igenom olika tävlingar i Europa - för att inse att de flesta har redan stängt ansökningsperioden. De mer populära tävlingarna hade ansökningsperioden redan i höstas. Inser att jag behöver faktiskt göra en riktig planering inför 2020 och typ fylla i ett excelark med datum på olika tävlingar - och datum för ansökningsfönstret. Oftast öppnar de ett fönster på ett par veckor, stänger det och sedan kör de utlottning.

Jag har börjat fundera på om jag inte ska göra en skarp satsning emot UTMB ändå och CCC. Det är dock flera nivåer tuffare än Swedish Alpine Ultra, så även om jag nu kört 110 km-tävling tre gånger, så är höjdmetrarna i CCC ett stort orosmoment. Maxtiden är 26 timmar och jämfört med Swedish Alpine Ultra så har jag "åtta timmar tillgodo" - men ska nya dubbelt så många fler höjdmeter.

Funderar på om jag ska försöka köra OCC först, vilket "bara" är 55 km, men ger mig en bättre koll på hur terrängen ser ut och ger mig en erfarenhet från området som jag sedan kan nyttja till CCC.

Oavsett vilket så behöver jag göra en tävlingsplanering redan nu inför nästa år så jag får koll på läget.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 12:34   #19027
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jaså, du ska springa Höga Kusten Trail? http://hogakustentrail.se/
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 16:00   #19028
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Håller med om vädret och löpsuget. Klockan är 16 och det är sol och sex grader varmt ute. Börjar ju helt plötsligt locka att springa hem från jobbet igen!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 20:28   #19029
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Vilken jäkla bitchslap. Jag fick ett tips av en kollega om ett lopp som inte är lika känt som UTMB och som kanske rentav är tuffare. De har tydligen tyckt att klassificeringspoängen till UTMB är för kassa och kräver mer erfarenhet av berg och höjd (hörde jag att en 7-summiter har en given plats?!). Jag kan ju bara tala om att jag har presterat fysiskt i runt 20 timmar på dubbla höjden de kör sin tävling på :P

Apropå synergin mellan bergsklättring och skyrunning. Det som gör det hela än mer intressant är att tävlingen ligger väldigt nära högsta berget i ett visst Europeiskt land. Vilket jag googlat lite på ikväll. Det är en glaciärklättring vilket gör att jag är dum i huvudet om jag försöker göra det själv. Glaciärer innebär sprickor och som minst bör man vara två pers som går i replag, där ifall en brakar ner i en spricka så gör den andre self arrest och räddar livet på båda två typ. Jag ska göra lite mer efterforskning här av vad som krävs, logistik mm samt kontakta min äventyrspartner och bolla lite.

Trailtävlingen i sig har många problem med höjden och att de inte är acklimatiserade. Ponera att jag först gör en fysiskt tung bergsexpedition, men blir acklimatiserad på kuppen, lyckas återhämta 24-48 tim och fylla på med energi och sedan går ut och bara glänser på trailloppet.

Jag har inte varit så här uppspelt och taggad kring varken träning eller expeditioner på länge, inte sedan förra Everestförsöket.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 16:51   #19030
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Ny träningsplan och ny träningsbokföring

Jag har börjat skissa på ett nytt exceldokument där jag vill föra in träningsstatistik. På riktigt gå tillbaka till den tiden då jag var som mest styrketräningsnördig och lade in reps/set och t.ex. mätte "total förflyttad vikt" på pass mm. Nytt denna gång är att jag vill lägga in löpparametrar också, så har jag sprungit så vill jag lägga in t.ex. sträcka, tid, puls, upplevd svårighetsgrad på terräng och typ av pass.

Dels vill jag få igång en mer målorienterad träning igen. I styrketräningen rent naturligt så kan jag jaga fler reps, fler set och högre vikt i olika omgångar. På löpningen vill jag primärt logga och utveckla tid jag lägger på löpningen, samt köra en del tester på t.ex. löpband och/eller bana och sätta referensvärden där så jag faktiskt kan se och följa utvecklingen. Jag har så svårt att se om jag utvecklas löpmässigt eftersom loppen alltid ser olika ut (och jag tenderar att ge mig på svårare och svårare tävlingar - vilket i sig kan vara en utveckling men också en avveckling om jag väljer en svårare tävling än vad jag egentligen har utvecklats emot).

Jag vill också bokföra upplevd dagsform och kanske sömn som sin egen parameter. Jag vill tydligare kunna se kopplingen mellan t.ex. stress på jobbet/dålig sömn och prestation i träningen.

Det jag har märkt (även här på kolo) är att när jag är flitig på att logga och dokumentera mina pass så boostar det min träningsmotivation och prestation. Instagram har egentligen också den effekten på mig. När jag efter ett pass lägger ut bilder där från passet, så har jag märkt att det undermedvetet får mig att längta och blicka fram till nästa pass. Två verktyg som jag absolut ska nyttja mig av.

I vår ska jag prova ett nytt träningsupplägg också. Jag fick faktiskt tipset från Runners World och ju mer jag funderade på det, desto mer klockrent kändes det. Min fritid roterar ju mellan renoveringsprojekt, träning, tävlingar och jobb då t.ex. tjänsteresor kan göra att jag kommer hem sent på kvällar eller tvingas bo på hotell på annan ort. Det svåra med tidigare scheman har varit att jag hinner knappt göra ett innan det spricker. Tjänsteresorna kommer med kort varsel och oregelbundet, renoveringen kan jag planera, men den slår också ofta sönder schemat + att typ väder och sådant också styr. Planerar jag ett långpass löpning på en regnig lördag men ser istället att söndagen bjuder på solsken så är valet att byta dag inte långt borta.

Så jag kommer testa och se om jag kan sätta ett veckobaserat schema. Typ på söndagskvällen kolla hur jag har det med resor, bestämma vilka dagar jag ska renovera kåken på och sedan ha som "legoklossar" med träningspass att fördela ut. Bor jag på hotell i närheten av ett löpspår - lägg klossen "kortare intervallöpning" på den dagen. Verkar det bli finväder? Då åker någon av terränglöpningsklossarna fram. När jag ser hur veckan ser ut så kan jag också justera så att inte marklyft kommer dagen innan långpass löpning etc.

Får prova och se men min träning fungerar onekligen bäst med mål och planering hand i hand.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 16:45   #19031
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Ny favoritrunda?

Träningsform: Terränglöpning
Distans: 9 km
Tid: 1 tim 16 min
Snittpuls: 173
Terräng: Fantastiskt fin stiglöpning!

summering:
Vilken galen tur jag hade idag. Satt hemma med Movescount och försökte som vanligt hitta någon ny stig att utforska. Suunto har såååååååå mycket bättre kartsystem än Garmin, så jag ser verkligen pyttesmå stigar på kartan. Ibland för små, så när jag kommer ut i naturen så hittar jag knappt stigen.

Idag lyckades jag dock lägga en helt ny rutt in mot underbara Vättlefjäll som har så sjukt fin natur och det visade sig att stigen från Gunnilse och in till Vättlefjäll löpte på en liten platå med myrmark och gles tallskog med träd som formats efter vindar mm. Kändes som att vara uppe i Norrland! Fantastiskt lätt löpning också, men en hel del vattenhål och surhål som drog ner mitt tempo då jag inte kände för att springa med iskalla dyngsura fötter idag.

Kom in i Vättlefjäll och in på Bohusleden som jag följde en liten sträcka. Här stötte jag på de enda människorna på hela rundan, annars var jag helt ensam. Stigen som jag hade valt tillbaka till bilen var även den helt fantastisk. Riktigt mysig single track och hela rundan var inte så teknisk, utan det var som en mysig mjuk skogsstig bara. Riktigt skön runda när man inte vill ha ett blodsmakspass, utan bara få ligga på "cruising" då rundan inte var speciellt kuperad heller. Däremot var min puls inte rolig idag. Jag spikade i 190 flera gånger och fick vid något tillfälle ta och promenera 20-30 meter bara för att sänka pulsen. Den sjönk snabbt, men låg lite onödigt högt tyckte jag utifrån hur terrängen såg ut. Helt klart en konsekvens av att det varit för glest mellan konditionspassen nu sedan träningsveckan på Madeira. Jäkla färskvara på konditionstramset.

Rundan var dock riktigt trevlig så ska se om jag kan få med Lindomemotionären och Flodamotionären på en guidad tur här. Sprang dock fel och tappade bort stigen vid något tillfälle, så det var en jäkla tur jag hade lagt in rutten på Suunton och såg när jag navigerade in på fel stig eller kom ut i obanad terräng.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 15:03   #19032
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
17/2 Ryggpass

Saknar det gamla klassiska BB och SL-fokuset, så nu styr jag upp det genom den nya planen. Märker precis som med konditionen att kör jag inte en viss övning skapligt frekvent, så sjunker inte bara styrkan utan kanske desto mer tekniken och känslan för utförandet ännu mer.

Hade inget mål med gårdagens pass mer än att bara känna på lite marklyft igen, men göra det på ett klokt sätt och köra in lite teknikkänsla. Långsamt, fokus på hållning, position mm. Styrkan var inget att hänga i julgranen direkt, körde inte mer än på 130 kg och det kändes som om 140 kg hade blivit ett fullyft, men jag sväljer hellre stoltheten och kör på lite lägre vikt och sedan ökar på uppåt igen när jag känner att tekniken sitter på nytt och att kroppen hänger med.

Jag känner att ett fult marklyft bara för att boosta egot med högre vikt inte är värt ett diskbråck eller två. Just därför kommer det nog ta lite tid att komma upp till 170-180 i marken igen för den här gången vill jag dra vikterna med bättre teknik.

Fyllde på med lite latsdrag bara och skippade rodd. Rev nere i källaren i flera timmar tidigare på dagen, så började känna mig rätt mör i kroppen överlag.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 14:34   #19033
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Smart tänkt angående marklyftet. Den bästa känslan är ju trots allt full kontroll i marken. Tung vikt och perfekt teknik. Det enda som skiljer är att lyftet tar längre tid.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-24, 10:36   #19034
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Riktigt komiskt bara för att vi pratade marklyft och markteknik osv.
Bar rätt tungt material från källaren igår, rivmaterial som skulle bäras till framsidan på kåken. Slet på rätt länge utan problem.

Tog en paus sedan och skulle sedan ut i ett annat ärende och kom ut i hallen och skulle böja mig efter skorna. Bara small till i ryggslutet. Faktiskt inte upplevt en sådan gnistrande smärta innan i ryggen, typ bara gick raka vägen in till sängen och la mig i fosterställning haha... verkar ha åkt på ryggskott och är typ immobiliserad även idag. Försöker hitta fakta om vad som är bäst, någon sida skriver att man ska inte röra sig alls första dagarna i en akuta fasen, andra skriver att man ska röra sig med stretchning, dynamiska övningar mm.

Störig smärta iaf, sov inte många timmar natten som var.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-24, 11:54   #19035
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Dagens träningspass fick bli dynamiska ryggövningar på golvet. Lagomt fånigt och gjorde ont som fan i ett läge, men visst kändes det som om det faktiskt blev lite bättre. Framför allt på böjningen av ryggraden (ligga på rygg och dra upp knäna mot hakan). Gjorde riktigt ont första repetitionen, så till den grad att jag backade ner med benen igen, men efter ett par repetitioner så mjuknade musklerna upp och jag kunde töja/sträcka mer och mer.

Ska ta en promenad senare också för lite mer "dynamisk aktivering" + att jag smort in hela ryggslutet med liniment. Ska köra samma fåniga övning 1-2 ggn till sedan idag också.

Antar att det är resultatet av 20 års stillasittande jobb som ger sig till känna.

__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)