Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-02-19, 13:35   #1
nissepelle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 167
Fredrik Nyström

Pluggar på läkarprogrammet i Linköping och idag hade vi tre föreläsningar av Fredrik Nyström om blodtrycksreglering. Han gjorde en del ganska okonventionella uttalanden som gick emot mycket av det man trodde sig veta. När jag kom hem nyss så googlade jag lite på honom och hittar en hel del LCHF-sidor som hyllar honom. Bland annat Annika Dahlqvist verkar vara upp över öronen förtjust i honom, vilket blinkar stoooooort rött för mig. Hittade också intervjuer på "kostdoktorns" youtubekanal där Fredrik Nyström medverkar.

Bland uttalandena han gjorde fanns exempelvis.

- Vi äter 700 gånger mer salt än indianer i nån stam i sydamerika, alltså kan vi klara oss utan salt. Låt bli att äta salt. Hypoanatremi existerar alltså inte, vad jag förstod.
- Intag av lakrits har som enda faktor (pga dess effekter på aldosteronnivåer) gett i övrigt friska och unga individer enormt höga blodtrycksnivåer, runt 200/120
- Alkoholintag höjer inte blodtrycket, bara hjärtfrekvensen tillfälligt.
- Konditionsträning leder till förstorad hjärtmuskel vilket är negativt för hälsan pga bindvävsbildning.
- Konditionsträning hos medelålders och äldre (typ >40år) ökar risken för förmaksflimmer tiofaldigt.

Vad är han för snubbe egentligen?

Här är länkar:
http://www.youtube.com/watch?v=7CioV12LYv8
http://www.youtube.com/watch?v=x297iZ8Dr2k
http://www.corren.se/ostergotland/ch...0-artikel.aspx

Önskar en diskussion på seriös nivå, ni som inte vet något är fördelaktigt passiva i diskussionen.

Senast redigerad av nissepelle den 2014-02-19 klockan 13:37.
nissepelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 16:40   #2
Icefire
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 1 025
Konditionsidrott på elitnivå kan leda till förstorad hjärtmuskel, risken med det är bla maligna arytmier. "Normal" konditionsträning är däremot bra för hjärtat.
Samma med konditionsträning och risk för förmaksflimmer, risken ökar om det är på mycket hög nivå (vet dock inte om det skulle röra sig om så mycket som tio gånger).

Övriga punkter vet jag inte om jag kan kommentera, men exemplet med indianderna låter som en irrelevant jämförelse i alla fall.
__________________
RandomC är snygg.
Icefire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 17:21   #3
nissepelle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 167
Hjärtat växer av all konditionsträning.
nissepelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 17:46   #4
Icefire
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 1 025
Därmed är all konditionsidrott negativ för hälsan? Någon som framför argument på de sätt du ger exempel på ovan skulle jag inte ha något vidare förtroende för. Dock vet jag inte något mer om vem mannen i fråga är.
__________________
RandomC är snygg.
Icefire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 17:46   #5
RandomC
Registered User
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 307
Innan du gör bort dig vill jag informera om att du diskuterar med en expert inom klinisk fysiologi och troligen en av de duktigaste på utredning av arytmier på danderyds sjukhus. Som färsk läkarstudent bör man vara bra mycket mer ödmjuk inför sina begränsade kunskaper, jag har själv varit där. När man kommit ett tag in på utbildningen inser man att man kanske inte var så jävla skarp som man tidigaare trodde att man var
RandomC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 18:32   #6
nissepelle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av RandomC Visa inlägg
Innan du gör bort dig vill jag informera om att du diskuterar med en expert inom klinisk fysiologi och troligen en av de duktigaste på utredning av arytmier på danderyds sjukhus. Som färsk läkarstudent bör man vara bra mycket mer ödmjuk inför sina begränsade kunskaper, jag har själv varit där. När man kommit ett tag in på utbildningen inser man att man kanske inte var så jävla skarp som man tidigaare trodde att man var
eeh, vad är du ute efter? vi får höra en del saker som går emot det man tidigare hört och lärt sig, klart att man reagerar då. att vara kritiskt tänkande har inget med brist på ödmjukhet att göra. när jag sedan googlar på honom ser jag att han ställt upp i olika tveksamma sammanhang så som medverkande i intervjuer för "kostdoktorn". Någon som överhuvudtaget syns i tveksamma sammanhang som har att göra med annika dahlqvist och gänget får mig att bli skeptisk. Vad jag under mitt 24 åriga liv fått lära mig är att förhålla mig skeptisk till omvärlden, och det tänker jag fortsätta med. Det är ju därför jag efterfrågar om någon vet mer om honom, vilket du verkar göra, så det vore jättekul om du ville berätta mer. Sen hoppades jag även att vissa personer här på forumet som brukar ha stenkoll på forskningsläget inom dessa områden skulle kunna göra uttalanden.
Ditt uttalande om att jag skulle tro mig vara duktiganissesomminsannvethursakerochtingärochinteä r provocerar mig ordentligt. Jag frågar ju för i helvete här för att jag vill veta mer så att jag kan bilda mig en uppfattning om saken.
nissepelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 18:39   #7
nissepelle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 167
Sen nämnar han också när han talar ofta "det här är naturligt" som skäl till varför viss föda är bra. Det är en fras som ofta hörs uttalas av ovetenskapliga människor, vilket också är en anledning till att jag reagerar. Om du tror att jag någonsin i mitt liv kommer sitta duktigt tyst med händerna i knät och aldrig någonsin vara skeptisk/frågande/undrande när auktoriteter uttalar sig, eftersom jag bara är en liten läkarstudent och ska hålla mig på mattan eftersom att jag själv inte vet särskilt mycket om saken, så tror du helt och hållet fel.
nissepelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 18:52   #8
nissepelle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 167
Erlansson-Albertsson som skrivit kurslitteratur som vi stött på i våra studier vid programmet går ju också emot delar av det Nyström säger. Även Stephan Rössner och Martin Brunnberg som är tunga namn på olika sätt, går emot hans påståenden. Är det då konstigt att jag ställer mig frågande?
nissepelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 19:06   #9
MrKashchei
Registered User
 
MrKashcheis avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 71
Bad du att få ta del av de artiklar som han lutade sina påstående mot?
MrKashchei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 19:36   #10
tigerofsweden
Fitness4Life
 
tigerofswedens avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Lomma
Inlägg: 6 865
Citat:
Ursprungligen postat av nissepelle Visa inlägg
Är det då konstigt att jag ställer mig frågande?
Verkligen inte!

Efter att ha sett Youtube-klippet blev jag också nyfiken, inte ofta man hör så "stora namn" vara negativt inställd till träning.
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 20:18   #11
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Vad är det för konstigt med påståendena ?

- Ett vi kan klara oss med mycket små mängder natrium ? Låter inte så konstigt. Njurarna är duktiga på att hålla kvar natrium. Att vi har natrium i kosten är mer beroende på att koksalt är ett utmärkt konserveringsmedel.

- Laktrits ? Inte så svårt att undvika ifall man har högt blodtryck redan från början. Finns massor av ämnen som höjer blodtrycket.

- Alkohol. Ett ämne som öppnar de fina blodkärlen i huden sänker givetvis blodtrycket.

- Men hur hjärtmuskeln skulle drabbas av bindvävsinlagring förstår jag inte ?

- Hur ser hjärtats arbete ut för någon som konditionstränat hela livet ? Rimligen borde hjärtat vara topptrimmat och arbeta helt i harmoni med sig själv. Alltså fin spridning av nervsignalerna i hela muskulaturen efter år av inlärning.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 20:47   #12
ButtCoughEXTREME
Registered User
 
ButtCoughEXTREMEs avatar
 
Reg.datum: Oct 2014
Ort: Compton
Inlägg: 46
I GP skrev han att så lite som 5km är skadligt. Och att öht ta ut sig.
Kan det verkligen stämma?

https://www.gp.se/livsstil/l%C3%A4ka...6ds-1.58512905
ButtCoughEXTREME är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-10, 17:55   #13
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Nu är artikeln låst, men den handlar om ökad risk för hjärtflimmer.

Citat:
– Jag är ingen hälsoguru utan snarare en visselblåsare från sjukhusgolvet, säger Nyström som även är läkare till GP.

Han är kritisk till att träning alltid beskrivs som mirakelmedicin utan biverkningar, enligt tidningen. Bland annat pekar han på att det är tre gånger vanligare med ärr i hjärtat hos maratonlöpare och Vasaloppsåkare jämfört med personer som inte motionerar.

– Därför ska man aldrig ta ut sig vid träning.
Samma tema som:

https://www.mabra.com/halsa/darfor-a...g-alls/6508267

https://www.idrottsforskning.se/sa-a...itionstraning/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/forskare-3

Hyfsat vanligt med hjärtproblem hos utövare i bollsporter, men även i konditionslopp som Vätternrudan och längre löplopp förekommer det ibland hjärtstopp.

Förmodligen har han rätt i att stenhård konditionsträning inte är bra om det är hälsa man vill uppnå.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-10, 18:46   #14
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Gudiol har ett inlägg om han på Instagram just nu. Nyström är ingen att lyssna på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-10, 19:15   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Gudiol har ett inlägg om han på Instagram just nu. Nyström är ingen att lyssna på.
Är inte Fredrik Nyström läkare och har disputerat i ämnet samt är professor.

Civilingenjör/Fysioterapeut känns inte lika gediget jämfört med Nyström.

Men ni får lyssna på vem ni vill i debatten antar att båda har sina poänger...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)