Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-10, 14:06   #541
asdzxc
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 95
Hej!

Har ni någon bra sida/program/progression för en nybörjare som vill börja med detta 2-3 gånger i veckan?

Det finns länkar i startinlägget men vissa funkar inte längre och det kanske finns bättre källor nu så här tre år senare.

Målet är att börja vid sidan av den vanliga träningen och kanske därför lägga 30-40 min/pass två-tre tillfällen/vecka.

Senast redigerad av asdzxc den 2019-02-10 klockan 14:08.
asdzxc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 15:14   #542
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av asdzxc Visa inlägg
Hej!

Har ni någon bra sida/program/progression för en nybörjare som vill börja med detta 2-3 gånger i veckan?

Det finns länkar i startinlägget men vissa funkar inte längre och det kanske finns bättre källor nu så här tre år senare.

Målet är att börja vid sidan av den vanliga träningen och kanske därför lägga 30-40 min/pass två-tre tillfällen/vecka.
Som det skrivits tidigare så är reddit bodyweightfitness ett bra ställe för läsning och progression. Jag kör cirka Move 2, fast med mest fokus på planche progression.

Övningar jag kör är: zanetti press, armhävningar med vikt på ryggen och axelpress med kroppsvikt eller kettlebells. Och så en massa planche leans.

För rygg och frontlever progression är det väl: pull-ups, straightarm pull-down, rodd och så frontlevers i ringar med false grip och gummiband.



Är även endollarsmedlem på labcoatfitness som jag tycker är bra. Vilket berättigar till alla artiklar.

Senast redigerad av d1anny2 den 2019-02-10 klockan 15:16.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 20:48   #543
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Fattar inte hur fan Matteo Spinazzolas kropp är funtad. Verkar ju tåla vad som helst utan att gå sönder

1-finger handstand på romersk ring

Förvisso bara ett par sekunder, men so what... galet
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 23:33   #544
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av asdzxc Visa inlägg
Hej!

Har ni någon bra sida/program/progression för en nybörjare som vill börja med detta 2-3 gånger i veckan?

Det finns länkar i startinlägget men vissa funkar inte längre och det kanske finns bättre källor nu så här tre år senare.

Målet är att börja vid sidan av den vanliga träningen och kanske därför lägga 30-40 min/pass två-tre tillfällen/vecka.
https://reddeltaproject.com/rdp-books/

Jag tror att dessa böcker är gratisläsning om du laddar ned någon app, annars har han andra. Finns en never ending Ytube kanal likaså. Jag kan rekomendera honom då jag följt homom sedan början och chattat lite med honom. Det handlar om fitness independence, minimalism ochg det du kommer få med dig är framfrör allt teknik, i mycket simpla övningar om du rotar lite i hans kanal från början til slut.

Typ tekniksk diskussion i runt 3 + ca 6 övningar, 4-ever. Ungefär som jag själv håller på. Det finns 100 olika armhävningar, ja, men det finns också oändliga möjligheter och år att lära sig sätta 'tension' på EN slags armhävning. Detta är också min filosofi.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 09:34   #545
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Fattar inte hur fan Matteo Spinazzolas kropp är funtad. Verkar ju tåla vad som helst utan att gå sönder



1-finger handstand på romersk ring



Förvisso bara ett par sekunder, men so what... galet
Herregud. Hur är det ens möjligt? Minns jag såg en shaolinggubbe göra det under längre tid på TVÅ pekfingrar. Även Alexander Karelin som var en stridsvagn lyfte väl 10kg med ett lillfinger. Men att stå med det? Obehagligt.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 09:37   #546
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
https://reddeltaproject.com/rdp-books/

Jag tror att dessa böcker är gratisläsning om du laddar ned någon app, annars har han andra. Finns en never ending Ytube kanal likaså. Jag kan rekomendera honom då jag följt homom sedan början och chattat lite med honom. Det handlar om fitness independence, minimalism ochg det du kommer få med dig är framfrör allt teknik, i mycket simpla övningar om du rotar lite i hans kanal från början til slut.

Typ tekniksk diskussion i runt 3 + ca 6 övningar, 4-ever. Ungefär som jag själv håller på. Det finns 100 olika armhävningar, ja, men det finns också oändliga möjligheter och år att lära sig sätta 'tension' på EN slags armhävning. Detta är också min filosofi.
Första boken kostar sjuka 450kr hos annars rimliga bookdepository.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 09:57   #547
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Herregud. Hur är det ens möjligt? Minns jag såg en shaolinggubbe göra det under längre tid på TVÅ pekfingrar. Även Alexander Karelin som var en stridsvagn lyfte väl 10kg med ett lillfinger. Men att stå med det? Obehagligt.
Ja just det, såg den snubben på en dokumentär om Shaolinmunkar, om vi nu tänker på samma person. Men det var faktiskt på ett finger också (förstås stödd mot en vägg).

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 17:17   #548
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Första boken kostar sjuka 450kr hos annars rimliga bookdepository.
Hoppsan, fast man missar inget om man tittar lite i hans videos, det är enkla grejer, ingen cirkus och evig vlog.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 19:22   #549
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Hoppsan, fast man missar inget om man tittar lite i hans videos, det är enkla grejer, ingen cirkus och evig vlog.
Går han igenom hur han tänker kring periodisering, reps, set och allmän programmering? Eller är det bara snack om övningar? Jag upplever den biten som bristfällig hos de flesta youtubers inom ämnet jag stött på. Kanske så de har något att sälja också.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 19:26   #550
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Ja just det, såg den snubben på en dokumentär om Shaolinmunkar, om vi nu tänker på samma person. Men det var faktiskt på ett finger också (förstås stödd mot en vägg).



Tusan, denna var nog värre. På fingertoppen med sträckt finger. Gudars.

Denna mena jag:
https://goo.gl/images/3yfgg9
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 19:42   #551
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Mjo han har jag sett också men det är ju inte illa pinkat att köra press to handstand på två fingrar gammelgubben där hade ju fuskstöd av vägg (fysikens lagar hit och dit, de är ju shaolinmunkar för fan...)
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 03:20   #552
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Går han igenom hur han tänker kring periodisering, reps, set och allmän programmering? Eller är det bara snack om övningar? Jag upplever den biten som bristfällig hos de flesta youtubers inom ämnet jag stött på. Kanske så de har något att sälja också.
Ja men inte på det sättet att han ger specifika scheman direkt, även om man får en uppfattning, som nybörjare särskilt. Vill du ha exakta sheman att gå efter och någon som säger, så här skall du göra, då är det nästan bästa att skaffa en tränare/PTeller välja en kanal där någon gör det. Det är dock individuellt.

Men ja det finns lite om periodisering. Set och reps ja men mer att det faktiskt inte är så viktigt med exakta siffror. Han fokuserar mycket på teknik och nästan varenda video innehåller nån litne detalj som är ny även om övningarna upprepas mycket, man behöver inte många. Däremot trycker han på träningsloggar och progression.

Några av dessa grejer ä'r gratis men man kan göra dem själv. Nu 'r kanalen otroligt lång och han har laddat upp typ 4 videor i veckjan under 6-7 år så...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 03:34   #553
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Vill man lära sig planche, muscle ups, handstands, flips och roundhose kicks etc etc så är detta inte kanalen för dig. Kanalen är snarare som en SL kanal, fast tvärtom om vikter och gör allt svårare istället för lättare men få övningar, inga speciella matscheman snarare at frigöra sig från allt detta men fokusera på sin kroppsviktsträning på eget bästa sätt. Och att det faktiskt i sin enkelhet hjälper till i andra sporter man gör. Fokus ligger mest på muskelbygge.

Senast redigerad av Hemi den 2019-02-19 klockan 03:40.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 03:45   #554
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Allright, jag kör dans numera och allt vad det innebär, styrka, rörlighet och hållning, det är bra mycket jobbigare än man trodde och fyfan vad långsam man är.
"Jag kan göra pistols",
"Jasså?"
En annan gör dem i mängder med ena benet rakt upp i luften och spikrak rygg.
Samt allt annat man ser dem göra, efter åratal av träning.

Senast redigerad av Hemi den 2019-02-19 klockan 03:48.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-04, 15:56   #555
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Någon som testat på en sån där superslow AKA "douchebag" muscle-up?
Gav det ett försök för nån dag sen: https://www.instagram.com/p/BuYakYCIwqZ/

Kan nog sakta ner lite till och sikta mot minuten!
Men det gör så FÖRBANNAT ont i händerna
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)