Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-25, 20:14   #16
Nelli
Registered User
 
Nellis avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Täby
Inlägg: 895
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Bra stats!



Ja, periodisering är ju egentligen allt. Svårt att veta hur man ska göra bara, sedan tål ju alla olika mycket träning.

Det borde vara smart att inte tömma sig alltför mycket på passen så man orkar med tex böj dagen efter löpning.

För mig känns det bra att jag bara ska köra långsamma långpass i vinter. Försöka spara på benen till skivstången. Hursomhelst så har man ett bra utgångsläge att antingen lägga på sig muskler eller få en riktigt bra kondis om man tränar bägge och sedan väljer en inriktning istället. Jag tror man får en snabb utveckling då
Långsamt kanske är del i det med. En sak som kanske kan underlätta återhämtningen är facia/deeptissue massage + triggerpoint rulle.
Nelli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-26, 19:48   #17
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av arthax Visa inlägg
Intressant tråd!

Vill du utveckla hur ditt schema ser ut mer specifikt?

Jag har under sommaren kört såhär

M
Bänk 2x5,1x5+ (raka set, med vikthöjning om 2,5/pass om minst 5 reps uppnås)
Curl 3x12
Bakböj 2x5,1x5+
T-bar rodd 3x6-10

T
Löpning, ~5km

O
Press 2x5, 1x5+
Viktade Chins 3x6-8
Mark 1x5+
Mage 3x

T
Vila (eventuellt motionscykel 40-60min)

F
Bänk 2x5,1x5+
Curl 3x12
Bakböj 2x5,1x5+
T-bar rodd 3x6-10



L
Löpning, 5-10km



Detta har funkat bra hittills. Ser det hyfsat ut?

Är de Greyskull du kör?


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-26, 21:27   #18
arthax
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Tidigare bodde jag där, nu bor jag här
Inlägg: 1 644
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Är de Greyskull du kör?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, hade fyra veckor under sommaren när jag sommarjobbade och endast hade tillgång till ett 24/7-gym (skit förövrigt). Och då beslöt jag mig för att köra GSLP för huvudlyften i kombination med löpträning. Trivsamt protokoll!
arthax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-26, 21:29   #19
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Får ta och testa detta, bör ju funka bra för den med begränsad tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-27, 07:28   #20
Billy Pumpisch
Registered User
 
Billy Pumpischs avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Västerås
Inlägg: 273
Jag klev på GSLP för nån vecka sen, jag försöker köra det på lunchen och sen kombinera med löp och klätterträning på kvällar.
Billy Pumpisch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-27, 09:05   #21
Charleston
Fet men klen
 
Charlestons avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Linköping
Inlägg: 1 275
Intressant tråd då den passar in rätt bra på mina egna mål.


Läste Alex Viada's text som länkade och det verkade som han hade koll på vad han skrev om. Jag stötet dock på lite problem här:

"Do not ever run for weight loss if you’re looking to maintain muscle"

Lite av syftet för mig att ta upp löpningen är att jag grisbulkat på mig alldeles för många kilon under våren och skulle vilja tappa dessa med någorlunda bibehållen styrka samtidigt som jag blir lite mindre dålig på att springa.

Ska jag skippa det mesta av löpningen tills jag gått ner oönskad fettvikt genom att äta mindre och fortsätta lyfta eller vad?

Tanken är väl att träna styrka 3-4ggr/vecka och löpning/kondition 2-3ggr/vecka.
__________________
Journal
Charleston är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-24, 21:26   #22
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Skrev att jag skulle uppdatera så det är dags.

Åkte på en benhinneinflammation modell värre i höstas så jag joggade inte på 4-5 månader. Då gick gymmet väldigt bra! Klarade av att böja mer än vad jag gjort tidigare.

Nu har jag börjat jogga igen och knäböjandet och marklyften går sådär. Tycker faktiskt marklyften går ännu sämre än böjen.

Tänkte på idag att det kanske är idé att köra mer benspark och den som tar på baksidan när man är inne i en joggingperiod.

Knäböj och marklyft blir så extremt påfrestande då man står upp och kopplar in hela kroppen med en hel del röv.

Kanske köra skapliga vikter men få reps så man ändå håller igång viktkänslan och cns och sen komplettera med benspark?

Någon som vet hur illa det är när det är en liten knöl kvar på skenbenet(tabia)där inflammationen var? Nu gör det inte direkt ont, mest stelt. Det har varit så underbart att jogga i vinterluften dom här dagarna.

Jag vet om att det finns dom som klarar av att jogga och böja obehindrat, lyllos er
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-13, 18:35   #23
thexps
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 32
Har också börjat kombinera löpning med min styrketräning.
Har kört ett par månader Sheiko med mycket bra resultat, förutom mark som står ganska stilla. Tekniken har blivit bättre dock.
Men har ätit upp mig som attans under min Sheiko period, så behöver tappa lite fettmassa nu. Och så skulle jag gärna vilja få upp kondisen en del.
Förra veckan lade jag till löpning till Sheiko programet(31), men jag har minskat något på böj på styrkepassen.
Sen kör jag ca 5 km på vilodagarna.
Så här långt funkar de bra, får se om några veckor.

PS. Första inlägget. Fantastiskt trevligt forum med hjälpsamma människor. Tumme upp!
thexps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-07, 12:16   #24
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemän Visa inlägg
För mig så funkar kombinationen som bäst om jag bara böjer tungt (max5-6 reps typ), och undviker all isolation och högrepsträning.
Benspark, curl och högreps ger så mycket längre återhämtningstid för mig att det blir svårt att få ihop om det ska bli någon vettig frekvens...

Sen får man givetvis öka träningsfrekvensen succesivt.


Håller med! Inga högreppare för böjen utan högst de intervallet du nämner.

Försöker undvika löpning dagen innan ett böjpass och bara böj och mark som underkroppsövning. Möjligtvis OL.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-07, 15:40   #25
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Sedan 12 veckor plus så har jag kört, styrka/löpning varannan dag:

3 helkroppspass styrka, Ryck, vändningar, böj, bönk, pullups, militärpress, rodd och mark (olika belastning för resp pass, tungt/medel/lätt)

3 löppas, varav ett långdistans, ett hinderbana, samt ett intervall (400m eller 150m backe x 8-10)

Tillsammans med övrig träning (BJJ, boxning etc) landar det på 10h+ varje vecka.

Hittills har jag hållt mig skade- och smärtfri, men framförallt gjort ökningar inom samtliga områden. Om jag skulle gissa på en nyckelfaktor framför andra så framhäver jag nog vikten av att jag "lyssnat på koppen, ansträngt mig utifrån dagsform och varit disciplinerad på att hålla på viliodagar samt lagt in extra vila vid behov.

Min empiriska erfarenhet...
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-07, 16:16   #26
Jaive
Registered User
 
Jaives avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 344
Jag har siktet inställt på Göteborgsvarvet i maj. Ska dessförinnan även springa Varvetmilen för att få en vettig seedning då jag inte sprungit någon halvmara innan. Jag kommer köra ett kortare löpschema inriktat på en bra tid på milen i 6 veckar framöver och efter det 8 veckor specifikt inriktat på halvmara. Tanken är att jag fortsätter med styrketräningen som vanligt under tiden jag tränar för milen, dvs över/under 4gg/vecka, för att sedan gå över till helkropp 2gg/v under de 8 veckor som jag tränar specifikt för halvmaran.

Det kan eventuellt bli så att jag skär ner på styrketräningen tidigare, beroende på hur kroppen känns, men målet just nu är att inte göra det innan Varvetmilen är avklarad. Min största oro är skador, då jag åkt på både hälsporre och hälseneinflammation tidigare när jag försökt börja löpträna lite mer seriöst. Jag tycker trots allt att jag har försökt trappa upp i ett lagom tempo och hoppas verkligen slippa dra på mig något nu, då det ju är lite väl kort tid kvar till Göteborgsvarvet för att ha tid att vara skadad.
Jaive är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-07, 17:36   #27
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Jag är också en sån som gillar att lyfta och springa. Just nu leker jag dock för mycket i form av gubbhockey och padel samt längdskidor för att jag ska kunna tala om att jag har ett specifikt upplägg och komma med något klokt om mina erfarenheter utifrån det.

Men låt säga att det är barmark så tror jag att jag kommer försöka springa 3-4 pass i veckan,varav ett kntervall eller snabbdistans, ett längre pass samt 1-2 vanlkga distanspass. 40-50 km per vecka.

Vad gäller styrkan kör jag Wendler 531 for athletes dvs två pass i veckan med 531 i en under- och överkroppsövning per pass och lite random assistans på det.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 10:10   #28
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
När man ska kombinera dessa 2 känns det ännu viktigare att göra det efter sina egna förutsättningar och det kan ta ett tag innan man kommer på hur man ska lägga upp det hela.

Om man bara kör styrka tex så är det bara hoppa på ett program, känna sig för och justera så det känns bra.

Jag personligen kommer upp i dom väldigt blygsamma siffrorna böj 100 kg, mark 125 kg, bänk 80 kg efter uppskattningsvis 1,5 års kontinuerlig träning. Detta är på kroppsvikt 95 kilo, 197 cm.

Jag skulle tippa på ungefär efter 10 månaders kontinuerligt springande kan jag springa 3 mil i ungefär 6:15 tempo.

Just nu böjer jag med stången bara när jag styrketränar. Att jag skulle kunna böja med 70-80 kilo känns som rena grekiskan om jag ska träna löpning samtidigt.

Tror detta mest beror på en enorm snedfördelning av snabba och långsamma muskelfibrer.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-09, 00:20   #29
Beefcake1993
Registered User
 
Beefcake1993s avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 562
Mina erfarenheter säger att det är ganska skönt/bra för träningen att ha en bra kondition, men vill du fokusera på ökningar i styrka så är det inte optimalt att köra jobbiga konditionspass.
__________________
Född: 1993 (23år) Längd: 187cm Vikt: ~118kg
Benpress: 510kg Bänk: 240kgx1 gym 220kg tävling Mark: 265kgx1
Midja: 97.5cm Bröst: 129cm Axlar: 145cm Överarmar: H51.5 V51.5cm Underarmar: H40.5cm V40.5cm Vader 41.5cm
Träningsjournal: Beefcakes road to domination instagram
Beefcake1993 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 23:40   #30
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Bumpar!

Första gången jag kör igång styrketräning när jag kör löpning och annan träning(racketsporter) och inte kör böj och mark.

Känns väldigt bra! Blir mindre sliten sedan kan man ju panga på med mycket chins, dips, latsdrag om man känner för det. Det sliter inte på samma sätt.

Kör lite ben och lår-curl. Tycker att vad man än tränar så borde styrketräning vara en del av träningen. Jag inser det efter ett alldeles för långt uppehåll i gymmet.

Det tog emot att skippa böj och mark men det verkar som dessa flerledsövningar blir för tunga när jag vill träna annat. Funkar inte att knappt kunna gå i trappor på 2 dagar när jag ska in med annan träning.

Får tex träningsvärk av baminton i 2 dagar.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)