Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-10, 11:14   #1
Swiftey
Registered User
 
Swifteys avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 1 178
Blir fan aldrig bra!

Tjenare, för lite över 2 år sedan så körde jag bröstpress i maskin. Inte jätte tungt, typ 45kg 15-20 reps. Men kände då av att något brast till i axeln. Dagarna därpå gjorde det ont i axeln, det var högeraxeln. Ledde till att jag knappt kunde lyfte axeln över axellängd innan det smärtade. Fick sluta träna i några månader, började igen, körde lite rotatorcuff övningar. Men blev inte bättre. Minns inte allt i exakt ordning men har tränat i perioder även fast det gjort ondare, även kört rehab flera olika scheman, testat akupunktur. En jävlig sak var att förra året (en period där jag inte tränade) så började helt plötsligt andra axeljäveln att göra ont. Så idag har jag ont i båda.

Jag har gjort en ultraljud, där hittade de "Partiell ruptur supraspinatus samt förtjockning av bursa"

Halvår senare träffade jag ortoped, han sade att han tror det läkt, och tror att mestadels mina problem grundar sig i överrörlighet. För jag är en aning överrörlig, inte extremt men lite mer än andra. Han sade att jag aldrig kommer att kunna pressa igen på gymmet, men får hålla mig till roddar och lite lätta andra övningar. Han skickade efter en skiktröntgen men inte hört av sig ännu. Gjorde den för 1 vecka sedan. Jag tänkte pressa om en till ultraljud, då jag vägrar åka in i MRI tunnel igen (Gjort det för en annan skada förr)

Min fråga är, det är gått 2 år. Än idag värker det om jag belastar eller bara äns har armarna ovanför axlarna för länge. De värker inte direkt jag har armarna över axlarna, utan det kommer ca 50-60min efteråt. Därav trodde han att rupturen och förtjockningen inte kvarstod, vilket för mig är helt fel då min smärta yttrat sig såhär mer eller mindre hela tiden.

Vad kan jag göra? Har sökt upp den andra sjukgymnasten nu, som är inriktad i idrottsmedicin. Ska träffa på tisdag, tror ni jag någonsin kan bli bra om jag rehabiliterar precis som jag ska? Mår så jävla skit över att jag inte ens kan träna. kan inte ens bicepscurla en 5kgs hantel innan det gör ont. Och smärtan strålar sig ut i armarna och ut i ett finger. Sedan gör det också ont i axlarna såklart.
Swiftey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 13:00   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Swiftey Visa inlägg
Tjenare, för lite över 2 år sedan så körde jag bröstpress i maskin. Inte jätte tungt, typ 45kg 15-20 reps. Men kände då av att något brast till i axeln. Dagarna därpå gjorde det ont i axeln, det var högeraxeln. Ledde till att jag knappt kunde lyfte axeln över axellängd innan det smärtade. Fick sluta träna i några månader, började igen, körde lite rotatorcuff övningar. Men blev inte bättre. Minns inte allt i exakt ordning men har tränat i perioder även fast det gjort ondare, även kört rehab flera olika scheman, testat akupunktur. En jävlig sak var att förra året (en period där jag inte tränade) så började helt plötsligt andra axeljäveln att göra ont. Så idag har jag ont i båda.

Jag har gjort en ultraljud, där hittade de "Partiell ruptur supraspinatus samt förtjockning av bursa"

Halvår senare träffade jag ortoped, han sade att han tror det läkt, och tror att mestadels mina problem grundar sig i överrörlighet. För jag är en aning överrörlig, inte extremt men lite mer än andra. Han sade att jag aldrig kommer att kunna pressa igen på gymmet, men får hålla mig till roddar och lite lätta andra övningar. Han skickade efter en skiktröntgen men inte hört av sig ännu. Gjorde den för 1 vecka sedan. Jag tänkte pressa om en till ultraljud, då jag vägrar åka in i MRI tunnel igen (Gjort det för en annan skada förr)

Min fråga är, det är gått 2 år. Än idag värker det om jag belastar eller bara äns har armarna ovanför axlarna för länge. De värker inte direkt jag har armarna över axlarna, utan det kommer ca 50-60min efteråt. Därav trodde han att rupturen och förtjockningen inte kvarstod, vilket för mig är helt fel då min smärta yttrat sig såhär mer eller mindre hela tiden.

Vad kan jag göra? Har sökt upp den andra sjukgymnasten nu, som är inriktad i idrottsmedicin. Ska träffa på tisdag, tror ni jag någonsin kan bli bra om jag rehabiliterar precis som jag ska? Mår så jävla skit över att jag inte ens kan träna. kan inte ens bicepscurla en 5kgs hantel innan det gör ont. Och smärtan strålar sig ut i armarna och ut i ett finger. Sedan gör det också ont i axlarna såklart.
Låter som vi har haft liknande problematik, mina axlar har aldrig gillat bänkpress och skadade mig i axeln på jobbet. Efter det så kunde jag inte lyfte armarna (i plural yes, som för dig så började även andra axeln som inte var skadad att göra ont) över huvudet pga smärta, hade svårt att bära saker annat än längs sidorna osv. Fick också via ultraljud se att jag hade en liten ruptur (dock var min ruptur i deltamuskeln). Pågick i typ 1-2 år för mig med tills jag hittade en som kunde hjälpa mig. Då var det strikt, rejält tråkig och lång rehab samt undvika sånt som provocerade eller gjorde ont.

Efter ungefär 1 års rehab kunde jag köra ryck och stöt, klättra, simma etc utan att det blev ett hinder.
Dock har jag aldrig bänkat något efter det och undvikt egentligen alla rörelser som jag vet inte funkar (i princip alla bröstövningar och lyft åt sidan).

Av egen erfarenhet tror jag du helt enkelt får söka vidare efter en sjukgymnast som kan hjälpa dig. Jag har personligen haft god erfarenhet av naprapater när det kommer till axlar om det är något du känner att du vill testa.

Och av ren nyfikenhet, baserat på din beskrivning av MRI som en "tunnel", är det klaustrofobiska tendenser som gör att du inte vill genomgå en till MRI? Ultraljud ger bra bilder på muskler, men det är typ omöjligt att se genom/bakom ben och skit med ultraljud, så MRI är inte så dumt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-02-10 klockan 13:02.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 15:46   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Hej!

Hur länge sen var det du gjorde ultraljudet? Partiella rupturer kan ju såklart bli bra spontant, men har man fortfarande besvär behöver man göra en bedömning och se vad det är som bråkar. Supraspinatusskador borde ju kännas även när du belastar under axelhöjd.

Vet du om du har börjat kompensera med axeln? Känns det som om du pressar båda armarna likadant eller har du t.ex svårt att hålla skulderbladet på plats när du pressar?

Att du börjat få ont i andra axeln kan ju bero på flera saker.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 13:07   #4
Benjjamin
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hej!

Hur länge sen var det du gjorde ultraljudet? Partiella rupturer kan ju såklart bli bra spontant, men har man fortfarande besvär behöver man göra en bedömning och se vad det är som bråkar. Supraspinatusskador borde ju kännas även när du belastar under axelhöjd.

Vet du om du har börjat kompensera med axeln? Känns det som om du pressar båda armarna likadant eller har du t.ex svårt att hålla skulderbladet på plats när du pressar?

Att du börjat få ont i andra axeln kan ju bero på flera saker.
Hej,

Jag såg här att du frågade om skulderbladet vid pressar. Jag har problem vid bänkpress att höger skulderblad flyttar sig efter ett par reps under ett set. Höger men inte vänster. Vad beror det på och vad kan man göra åt det?
Man kan säga att skulderbladen åker isär från varandra. Men vänster sitter kvar och höger rör sig bort från det vänstra.

Jag har inte samma problem med smärta i axlarna som TS beskriver. Och jag tränar inte bänkpress speciellt ofta nuförtiden utan kör andra övningar för överkroppen. Kör mycket militärpress t.ex.
Benjjamin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 16:07   #5
Swiftey
Registered User
 
Swifteys avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 1 178
Sorry för segt svar! Glömde bort jag postat här, hehe..

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Låter som vi har haft liknande problematik, mina axlar har aldrig gillat bänkpress och skadade mig i axeln på jobbet. Efter det så kunde jag inte lyfte armarna (i plural yes, som för dig så började även andra axeln som inte var skadad att göra ont) över huvudet pga smärta, hade svårt att bära saker annat än längs sidorna osv. Fick också via ultraljud se att jag hade en liten ruptur (dock var min ruptur i deltamuskeln). Pågick i typ 1-2 år för mig med tills jag hittade en som kunde hjälpa mig. Då var det strikt, rejält tråkig och lång rehab samt undvika sånt som provocerade eller gjorde ont.

Efter ungefär 1 års rehab kunde jag köra ryck och stöt, klättra, simma etc utan att det blev ett hinder.
Dock har jag aldrig bänkat något efter det och undvikt egentligen alla rörelser som jag vet inte funkar (i princip alla bröstövningar och lyft åt sidan).

Av egen erfarenhet tror jag du helt enkelt får söka vidare efter en sjukgymnast som kan hjälpa dig. Jag har personligen haft god erfarenhet av naprapater när det kommer till axlar om det är något du känner att du vill testa.

Och av ren nyfikenhet, baserat på din beskrivning av MRI som en "tunnel", är det klaustrofobiska tendenser som gör att du inte vill genomgå en till MRI? Ultraljud ger bra bilder på muskler, men det är typ omöjligt att se genom/bakom ben och skit med ultraljud, så MRI är inte så dumt.
Vad bra du har blivit bättre! Ja jag har hittat en sjukgymnast förra veckan som verkar väldigt engagerad och denna har nu också idrottsmedicin utbildning som de andra inte haft.

Ja ganska mycket traumatiskt barndom där jag blev ofrivilligt inlåst, så går toadörren i baklås idag så får jag dödsrädsla, 10/10 ångest. Har varit in i en MRI förut, och krälade ut 3 gånger, låg där inne och skakade tillslut och hyperventilera, fick någon form av ptsd av det efteråt då jag tänkte på det flera gånger i veckan i ett halvår ungefär. Men de fick bilerna ialf tillslut (var för något annat) Du tror inte det syns något vettigt med DT?



Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hej!

Hur länge sen var det du gjorde ultraljudet? Partiella rupturer kan ju såklart bli bra spontant, men har man fortfarande besvär behöver man göra en bedömning och se vad det är som bråkar. Supraspinatusskador borde ju kännas även när du belastar under axelhöjd.

Vet du om du har börjat kompensera med axeln? Känns det som om du pressar båda armarna likadant eller har du t.ex svårt att hålla skulderbladet på plats när du pressar?

Att du börjat få ont i andra axeln kan ju bero på flera saker.
Det var ett år sedan, ringde till ortopediska igår och hittade väl på lite att chefen vill ha något intyg eller bevis på att båda axlarna strular, fast i själva verket vill jag själv se hur de går för skadan.

Hur menar du pressar? Kan inte träna längre utan att det gör ont, så pressat har jag inte gjort på 2 år. Får ont av bara 5kgs bicepscurl. Sjukgymnasten jag var till förra veckan sade jag var svagare när jag sträckte fram båda armarna, att jag var svagare i högre skuldran.
Swiftey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 20:23   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Swiftey Visa inlägg
Vad bra du har blivit bättre! Ja jag har hittat en sjukgymnast förra veckan som verkar väldigt engagerad och denna har nu också idrottsmedicin utbildning som de andra inte haft.

Ja ganska mycket traumatiskt barndom där jag blev ofrivilligt inlåst, så går toadörren i baklås idag så får jag dödsrädsla, 10/10 ångest. Har varit in i en MRI förut, och krälade ut 3 gånger, låg där inne och skakade tillslut och hyperventilera, fick någon form av ptsd av det efteråt då jag tänkte på det flera gånger i veckan i ett halvår ungefär. Men de fick bilerna ialf tillslut (var för något annat) Du tror inte det syns något vettigt med DT?
Hoppas du kan få hjälp av denne då!

Jag är varken sjukgymnast, läkare eller röntgenläkare men jag gjorde egna efterforskningar när jag blev remitterad till typ 4 st CT i ett kör. Jag har gått från att vara "nojig" över strålning från typ mobiltelefoner och trådlösa nätverk som yngre till en "normal" hållning till strålning i takt med att jag blivit äldre och mer kunnig, men detta ligger ju kvar i bakhuvudet likt ditt (som dock såklart faktiskt är mer av ett trauma).

Så med detta i bakhuvudet och det faktum att rent objektivt så ger dock CT ganska hög stråldos om man jämför med en vanlig röntgen, i kombination med att läkaren ville att jag skulle genomgå 4 st (blev i princip en helkroppsröntgen) propsade jag på MRI istället för CT.

Det jag läste mig till när det begav sig är att CT är ypperligt för typ akutfall (det går snabbare än MRI), skelett (och såklart för patienter som kan ha metall i sig eller av annat skäl inte bör utsättas för starka magnetfält) och MRI är ypperligt för tex mjukdelar, ryggrad och hjärna.

På CT kommer avvikelser i benstruktur "hoppa ut" ur bilden mer och på MRI kommer avvikelser i mjukdelar "hoppa ut" ur bilden mer.

Jag vågar inte säga att en CT eller MRI skulle vara värdelös/bra i ditt fall, det är något du får ta med någon som vet vad de pratar om. Men en sak som är säker är ju såklart att en CT ger bättre bilder än en ofullbordad MRI. Men det kanske räcker med ultraljud eller bara sjukgymnastik hos en vettig terapeut. Bilder behöver, tyvärr, inte heller ge en tydlig bild över vad som faktiskt är "fel".

En random bild på google nedan där A är MRI och B är CT för att illustrera vad jag menar. Jag är ute på jävligt djupa vatten nu, men jag skulle (kanske felaktigt) påstå att på en MRI så är saker med mycket vatten i ljusare/vitare och på CT är saker med högre densitet (tex skelett) ljusare/vitare.

Skulle tex gissa på att det stora gråvita området på A är patientens urinblåsa, men det kan säkert vara något annat också då jag som okunnig omöjligt kan avgöra i vilken "nivå" bilden tittar på.



Edit: CT=DT. Och för övrigt kanske stråldos blir helt irrelevant för dig när jag tänker efter. Man kanske kan bara typ stoppa in axeln och en bit av skuldran och armen i maskinen (och så får du kanske ett blytäcke eller något att täcka de delar som inte behöver kollas).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-02-15 klockan 20:30.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)