Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-27, 15:22   #76
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen! Visa inlägg
historien visar ju att dom har rätt. men med vår samhällssituation idag så kan man inte göra som dom säger. OBS. jag sympatiserar inte med SD. men om alla är lika (fy vad tråkigt) så hade det säkert blivit mindre meningskiljaktigheter så det är nog inte fel att säga som det du klippt från deras sida. men nu är läget annorlunda så då får man jobba utifrån det.
Har dom rätt? Skämtar du?

Du tror de stora folkströmmarna som ägt rum genom världshistorien varit en nackdel? Eller jaha, det är just syrianerna i Hallonbergen som inte är opti.

Det är just blandning som i slutändan kommer ge fred. Det är när man bygger murar som folk krigar.
MasterChief är inte uppkopplad  
Gammal 2008-06-27, 15:25   #77
Bullen!
Junior Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Tycker du verkligen att partiernas främsta uppgift är att "dra in lön"?

Så, för att du inte gillar din väns tankesätt dömer du ut ett helt parti?
nej, jag förhastade mig sa jag. jag tänkte på min väns galna (så jag ser det) tankesätt och rättade mig.
Bullen! är inte uppkopplad  
Gammal 2008-06-27, 15:30   #78
Bullen!
Junior Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Är det pengar som styr om man är intresserad av politik eller inte?

Min motivering är: Livet är orättvist.
ja, det styr mig på så vis att jag inte behöver sätta mig in och tillhöra något för jag har egenskapen att själv tänka och inte behöva bläddra i en partibok för att veta vad jag tycker. skillnaderna på partierna som basuneras ut är ju hur bra man ska få det om dom kommer till makten. och skillnaderna mellan partierna spelar inte mig någon roll då de inte påverkar en person om har det bra ställt. visst att vissa partier vill att de förmögna ska betala mer i skatt osv med det är ju ett i-landsproblem och om man har så bra med pengar så man ska skatta mer så ska man ju vara glad. då är man ju förmögen och allt är lungt.

din motivering är inte alls korrekt. för livet är helt rättvist, ung är man iofs varesig man vill eller inte en tid av livet men lågutbildad är ju ett val dom gjort. alla har rätt att utbilda sig till vad dom vill.
Bullen! är inte uppkopplad  
Gammal 2008-06-27, 15:33   #79
Assazel
Registered User
 
Assazels avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Sydskåne
Inlägg: 1 149
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen! Visa inlägg
obs! jag är tillräckligt förmögen för att strunta i politik egentligen och intar inte någon försvarsställning. är helt opartisk och känner mig inte träffad men väljer att citera dig för att visa ett annat sätt att se det på:


det är faktiskt tur att något parti kan ta hand om de unga lågutbildade oxå. för de existerar uppenbarligen och måste väl oxå få någon stol i regeringen för att regeringen ska representera samhället på ett så rättvist sätt som möjligt? eller du anser att unga utan högskola inte har rätt att bli hörda och få samma möjligheter som de gamla med högskola? motivera gärna varför isf.
Precis!
Det var detta jag mena med min post att de utgör många av oss. De måste också få höras.
__________________
Quote TSullivanM
"Hur kör man hantelpress utan ryggstöd? Svävar man i luften då eller?"
Assazel är inte uppkopplad  
Gammal 2008-06-27, 15:35   #80
Bullen!
Junior Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Har dom rätt? Skämtar du?

Du tror de stora folkströmmarna som ägt rum genom världshistorien varit en nackdel? Eller jaha, det är just syrianerna i Hallonbergen som inte är opti.

Det är just blandning som i slutändan kommer ge fred. Det är när man bygger murar som folk krigar.
det med murar stämmer ju oxå. men det blir sällan inbördeskrig om alla är lika. det är ju det SD lägger vikt vid.

sen att du och jag har andra sätt att lösa det på är ju en annan femma.
Bullen! är inte uppkopplad  
Gammal 2008-06-27, 15:40   #81
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen! Visa inlägg
det är faktiskt tur att något parti kan ta hand om de unga lågutbildade oxå. för de existerar uppenbarligen och måste väl oxå få någon stol i regeringen för att regeringen ska representera samhället på ett så rättvist sätt som möjligt? eller du anser att unga utan högskola inte har rätt att bli hörda och få samma möjligheter som de gamla med högskola? motivera gärna varför isf.
Det finns fler "lågutbildade" än man kanske tror som röstar till höger om mitten, liksom det finns många "högutbildade" som röstar till vänster. Faktum är att epitet som "arbetarparti" idag i mina ögon är lite förlegade, eller kräver en omdefinition av begreppet "arbetare".

Vad jag inte riktigt förstår är ditt resonemang om att det skulle behövas särskilda partier för att samla upp vissa samhällsgrupper. Finns det ett direkt samband mellan utbildning och ideologi? Det tror inte jag. Att profilera sig som missnöjesparti tror jag f.ö. inte är en hällbar strategi för något parti, oavsett färg.
Tolkia är inte uppkopplad  
Gammal 2008-06-27, 15:41   #82
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen! Visa inlägg
ja, det styr mig på så vis att jag inte behöver sätta mig in och tillhöra något för jag har egenskapen att själv tänka och inte behöva bläddra i en partibok för att veta vad jag tycker. skillnaderna på partierna som basuneras ut är ju hur bra man ska få det om dom kommer till makten. och skillnaderna mellan partierna spelar inte mig någon roll då de inte påverkar en person om har det bra ställt. visst att vissa partier vill att de förmögna ska betala mer i skatt osv med det är ju ett i-landsproblem och om man har så bra med pengar så man ska skatta mer så ska man ju vara glad. då är man ju förmögen och allt är lungt.

din motivering är inte alls korrekt. för livet är helt rättvist, ung är man iofs varesig man vill eller inte en tid av livet men lågutbildad är ju ett val dom gjort. alla har rätt att utbilda sig till vad dom vill.
De som inte har din förmögenhet kan alltså inte tänka själva och vet inte vad de tycker.

Skillnaderna mellan partierna är betydligt större än så och de olika partierna påverkar alla på olika sätt oavsett hur många $ dessa personer har.

Du verkar ha missat en ganska viktig sak inom politiken och det är att människor ofta röstar på och arbetar för sitt parti för att de tror på det partiet jobbar för. Det har inget med inkomst att göra och om du tror att folk blir missnöjda enbart för att de får "skatta" för mycket är du på helt fel sida av vägen.

Du skrev i ett tidigare inlägg att du förhastade dig lite, jag tror att du har gjort det igen.
Yankeee är inte uppkopplad  
Gammal 2008-06-27, 15:53   #83
Bullen!
Junior Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det finns fler "lågutbildade" än man kanske tror som röstar till höger om mitten, liksom det finns många "högutbildade" som röstar till vänster. Faktum är att epitet som "arbetarparti" idag i mina ögon är lite förlegade, eller kräver en omdefinition av begreppet "arbetare".

Vad jag inte riktigt förstår är ditt resonemang om att det skulle behövas särskilda partier för att samla upp vissa samhällsgrupper. Finns det ett direkt samband mellan utbildning och ideologi? Det tror inte jag. Att profilera sig som missnöjesparti tror jag f.ö. inte är en hällbar strategi för något parti, oavsett färg.
va? är inte de olika partierna till för att föra en viss politik? och anledningen till att det existerar mer än ett parti är för att det finns olika människor som vill få fram sin talan. och således finns det anhängare av många samhällsgrupper som röstar på ett eller annat parti för att önska att de ska ha någon möjlighet att påverka.
Bullen! är inte uppkopplad  
Gammal 2008-06-27, 15:57   #84
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen! Visa inlägg
obs! jag är tillräckligt förmögen för att strunta i politik egentligen och intar inte någon försvarsställning.


Jo, du gillar att påstå det har jag märkt.
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad  
Gammal 2008-06-27, 15:59   #85
pragmatist
Registered User
 
pragmatists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 3 024
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det finns fler "lågutbildade" än man kanske tror som röstar till höger om mitten, liksom det finns många "högutbildade" som röstar till vänster. Faktum är att epitet som "arbetarparti" idag i mina ögon är lite förlegade, eller kräver en omdefinition av begreppet "arbetare".

Vad jag inte riktigt förstår är ditt resonemang om att det skulle behövas särskilda partier för att samla upp vissa samhällsgrupper. Finns det ett direkt samband mellan utbildning och ideologi? Det tror inte jag. Att profilera sig som missnöjesparti tror jag f.ö. inte är en hällbar strategi för något parti, oavsett färg.
Det finns ett klart statistiskt samband mellan partisympatier och utbildningsnivå om man får tro SCB:s undersökningar. Högutbildade (3+ års högskoleutbildning) tenderar i högre utsträckning sympatisera med folkpartiet, moderaterna och i viss mån miljöpartiet och vänsterpartiet, lågutbildade tenderar sympatisera mer med socialdemokraterna och centerpartiet. Och sverigedemokraterna attraherar knappt några högutbildade personer alls.

Om endast människor med 3 års högskoleutbildning eller mer fick rösta skulle socialdemokraterna bara ha 25% av väljarsympatierna. Inte för att jag tycker att det ska vara så, men det är i alla fall lite intressant.
pragmatist är inte uppkopplad  
Gammal 2008-06-27, 16:00   #86
Bullen!
Junior Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
De som inte har din förmögenhet kan alltså inte tänka själva och vet inte vad de tycker..
så skrev jag inte. läs igen. jag skrev att jag hade en egenskap. nämnde inte någon annan än mig själv.


Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Du verkar ha missat en ganska viktig sak inom politiken och det är att människor ofta röstar på och arbetar för sitt parti för att de tror på det partiet jobbar för. Det har inget med inkomst att göra och om du tror att folk blir missnöjda enbart för att de får "skatta" för mycket är du på helt fel sida av vägen..
jag har nog aldrig hört talas om någon som röstar på ett parti som de inte tycker gör deras vardag bättre på ett eller annat sätt. och jag skrev även att jag inte har problem med att skatta personligen. men det är något man hör som första grej när det gäller politik. hur mycket saker och ting kostar och regler som skärpts och saker som dragits in. att som du säger "det har inget med inkomst att göra" är fel. "INGET" innefattar att inte någon bryr sig om att skatten höjs.

Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Du skrev i ett tidigare inlägg att du förhastade dig lite, jag tror att du har gjort det igen.
nej. jag känner inte att jag har förhastat mig. för att vi inte delar mening så innebär det inte att jag slängt ur mig det jag sagt helt utan tankeverksamhet.
Bullen! är inte uppkopplad  
Gammal 2008-06-27, 16:04   #87
Bullen!
Junior Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Jo, du gillar att påstå det har jag märkt.

säger det taktiskt faktiskt. det kan ju vara en lögn men det vore ju pinsamt när jag inte är anonym direkt. hade jag börjat meningen med jag är ung och ourbildad så hade det blivit sandlåda direkt och bara för att visa att jag är opartisk och att man ibland måste fundera över verkligheten ( i detta fallet att även de man anser är sämre än sig själv trots att de inte liktänkande har rätt till att tycka som de vill för annars trampar man sig själv på tårna när man först vill ha demokrati och sen vill man plötsligt inte det.)
Bullen! är inte uppkopplad  
Gammal 2008-06-27, 16:05   #88
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen! Visa inlägg
hade jag börjat meningen med jag är ung och ourbildad
Det hade vi nog aldrig listat ut om du inte skrivit det nu.
Yankeee är inte uppkopplad  
Gammal 2008-06-27, 16:05   #89
Bullen!
Junior Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
Det finns ett klart statistiskt samband mellan partisympatier och utbildningsnivå

klan det vara för att vissa känner "oj, detta partiet representerar ju mig i stor mån, det är rätt parti för mig att rösta på"

det är nog sammanband mellan mer än utbildning osv. jag tror att nyblivna föräldrar letar vissa grejor hos parti, pensionärer letar andra oavsett utbildning. man kan hitta samband med allt.
Bullen! är inte uppkopplad  
Gammal 2008-06-27, 16:06   #90
Animalistic
Banned
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Göteborg, Hisingen
Inlägg: 2 385
Animalistic är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)