Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2015-10-02, 00:43   #1
BJM
Registered User
 
BJMs avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 864
Jagar kilon, watt och minuter

Skapar mig en liten träningsdagbok här, mest för att kunna få tips och hjälp på vägen mot mina mål då jag känner att jag nu börjar stöta på mina första platåer. Men även för att samla all min träningsinfo på ett och samma ställe. Samt att få ännu en piska på sig att steppa upp träningen.


Snabb info
Gammal gubbe på 34 år, 183 cm och ca 85 kg. Sambo och två små barn. Varit ordentligt överviktig tidigare. Sedan några år tillbaka hittat glädje i att lyfta, cykla och springa. Tränar för hälsan. Ointresserad av att tävla. Siffernörd som mäter och antecknar allt. Har några framtida och för mig riktigt hårda mål.


Siffror
Långsiktiga mål löpning:
Sub 40 min på 10k
Sub 1h 25 min på 21k
Sub 3h på 42 k

Långsiktiga mål styrkelyft:
Klara 2,5, 2,0 och 1,5 xKV i mark, böj och bänk
Lyfta totalt 500 kg RAW

Långsiktiga mål cykling:
Dra 450W i 5 min
Dra 375W i 20 min
Dra 325W i 1 h
Dra 200W i 10 h


Personbästa 2015:
48:30 10k

402W på 5 min
326W på 20 min
290W på 1 h

1RM 170 kg mark
1RM 135 kg böj
1RM 110 kg bänk


Mål innan 2015 års slut:
Sub 45 min på 10k
1RM 180 kg mark
1RM 145 kg böj
1RM 115 kg bänk


Bakgrund
Sedan jag kan minnas har jag varit ganska stark, rätt uthållig, ordentligt tjock och jävligt långsam. Tidigare i mitt tidigare liv har jag knappt tränat, men ändå rört på mig. Vägt som mest 125 kg på 183 cm. Enkelt bänkat över 100 kg. Aldrig sprungit milen på under timmen. Ofta och gärna druckit gott i form av öl och whisky. Ätit precis det jag ville mest hela tiden.


Vändningen
Sommaren 2013 vägde jag +110 kg och bestämde jag mig för att ta tag i hälsan. Göra mig till den bästa versionen av mig själv. Lade om kosten. Tog bort 90% av allt skräp, drog ner på kalorierna och tog bort alla omotiverade kolhydrater (och har ätit så sen dess i princip). Gick ner knappt 10 kg på två månader. Fortsatte och knappt 10 kg till försvann efter ett halvår.

Slutet av 2013 köpte jag löparskor, förbättrade min tid på milen från 65 till 55 min efter någon månads konsekvent träning. Början av 2014 skaffade jag gymkort vid jobbet och körde hantlar, maskiner, chins och dips etc två-tre gånger i veckan innan jobbet. Såg fina resultat i fettprocent och muskeltillväxt.

Våren 2014 köpte en schysst pendlarhoj (Merida Cyclocross 4) och började pendla de 2x12 km till och från jobbet varje dag året om.

Sommaren 2014 hade jag nått min dåvarande målvikt på 85 kg. Nöjd. Men ville ha mer. Blev intresserad av styrkelyft, ville lära mig från grunden och suget efter att lyfta tungt var stort. Tog några instruktionstimmar hos en jävligt duktig och trevlig kollega som jobbar som PT på halvtid. Flyttade samtidigt till lägenhet med ett välutrustat gym i källaren, där har jag tränat sen dess.

Hösten 2014 köpte jag en beggad kolfiberracer (Orbea Orca) med Ultegra Di2, wattmätare, aerohjul och hela nördpaketet. Började cykla lite hårdare och lite längre, drog 275W i 20 min. Var även pappaledig i ett drygt halvår. Började med Stronglifts 5x5 tre-fyra gånger i veckan. Löptränade de övriga dagarna i veckan. Gjorde detta året ut. Drog på mig löparknä vid årskiftet som höll i sig i ett halvår, sprang knappt en meter under den tiden.

I början på 2015 påbörjade jag min första regelrätta deff. Målet var att ta sig från dåvarande knappt 90 kg till under 80 kg men att inte förlora nåt i styrka. Körde lite olika lyftarscheman då jag bottnade på SL 5x5. Började med klassisk volym typ 4x10 men fastnade verkligen för fallande pyramid, (RPT 3-set) som gav både styrkeökning, pump och viss volym. Körde tre-fyra ggr i veckan. Nådde 79,6 kg sista april, drog PB i alla grenar strax innan.


Nuläge
Sommaren 2015 är över och jag tog det lite lugnare i gymmet under den två månader långa semestern, men kört destu hårdare på cykeln. Efter ett 14 dagars VO2-maxschema ökade jag från 366W till 402W på 5 min. Drog även 326W på 20 min samt 290W på 1 h. Svällde upp till drygt 85 kg under semestern och cardiofesten. Men nu är höstdeffen inledd lite halvhjärtat. Målet är 77 stenhårda kilon till i vinter samt hålla mig sub 80 kilo hela 2016. Har börjat löppendla en dag i veckan (2x12 km). Kör RPT 4-set nu.


Träningsupplägg
Sen jag började med styrkelyft har jag alltid kört helkropp med ett eller två av de fem stora lyften (mark, böj, bänk, rodd och press) som bas samt kompletterat med chins, dips och hantel- och discoövningar. Passen brukar ta runt 1,5 timme. Försöker hålla isär lyftardagarna med cardiodagarna, men cyklar ju minst 5 dagar i veckan som sagt. Skaffat en 16 kg, en 24 kg och en 32 kg kettlebell för kompletterande hemmaträning på de dagar jag inte är på gymmet. Styrka tränar jag i 9 fall av 10 på kvällen efter middagen, oftast nånstans mellan kl 19-22.

Mark och bänk går sakta men säkert fortfarande framåt men står och stampar i böjen tycker jag. Ska börja med kompletterande benövningar för framsidan; utfall och goblet squats främst.

Försöker ligga på ca 200 gram protein om dagen främst från kött. Likaså runt 500 gram frukt och grönt. Min kropp gillar inte processade kolhydrater som pasta, bröd, socker etc, så försöker hålla nere på dom. Äter inte frukost i veckorna, kör 16/8. Drar ett par vassle och EAA/BCAA om dagen, brukar bli ca 70 gram protein från tillskott per dag. Övriga tillskott är Omega 3 och D-vitamin. Även ZMA mot kramp pga cyklingen. Mitt största aber med allt är dock att jag sover för lite, snittar drygt 6 timmar per natt tyvärr, ska bli bättre.

Gett blod i 7 år men fick nyss karens i 6 månader pga för låga järnvärden senast (HB på 133). De började sjunka (från HB 145) ganska exakt när jag började lyfta tungt och cykla hårt. Äter som sagt enorma mängder kött och grönt. Men har nästan helt slutat med bers, kanske en orsak? Annars är det min första fråga. Har ni med liknande träningsupplägg problem med låga järnvärden?
__________________
Jagar kilon, watt och minuterStrava
Mark 180 kg. Böj 135 kg. Bänk 120 kg.
4 min 440W. 20 min 375W. 40 min 343W.
10 km 45 min.
VR 2017 7:31.
BJM är inte uppkopplad   Svara med citat


 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)