Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-03, 11:04   #1726
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Funderar och funderar på hur jag ska lägga upp träningen framöver. Mycket är oklart. Vad jag vill är tydligt, dock. Bli starkare. 120 bänk, 190 mark, 150 böj och 80 press under året. För det behöver jag äta ordentligt, och det håller jag på med, och är upp 2 kg sedan dieten avslutades på 82.7kg. Hur träningen skall läggas upp är jag mer osäker på.

Byter boendeort och gym 1 september, så då förändras förutsättningarna för träning igen, och förhoppningsvis finns på nya gymmet en vettig böjställning. Kan tänka mig en smolov-cykel i bänk och böj då, och lätt underhållsträning i mark och press (som bör följa med de övriga lyften upp ändå), och sedan något mer åt toppningshållet under ett par veckor därefter. Det borde skrämma upp lyften en del. På ren 531 är jag rädd att jag inte hinner nå målen i år. Har även funderat på någon cykel RSR (men då blir det kanske för lite bänk och press), och även en cykel Sheiko #29 (tror jag det är), följt av lättare toppning åt det håll MikaelJ genomför just nu, vilket verkar ge extremt god utdelning för honom.

Efter nyår kommer jag också sluta träna styrketräning helt, eftersom jag kommer vara på resande fot i 7-8 månader, och då kommer jag försöka köra 2 helkroppspass i veckan med kroppsvikt. Hur det skall läggas upp är också något jag funderar över. Har inget intresse av att tappa precis allt, och bara en liten mängd träning borde göra att förfallet inte blir totalt. Först i augusti 2013 kan jag påbörja vettig träning igen, och målen då får antagligen bli att återkomma till nivån från december 2012. Av tidigare erfarenhet vet jag att återkomsten oftast går ganska så fort, och är väldigt trevlig eftersom man ökar enormt varje pass.

Men, jag vill nå de här målet innan nyår 2012, och frågan är hur jag ska göra. Jag har funderat en del på det här med träningsvolymen, och om jag borde reducera den eller öka den? Personligen tror jag mer på en minskning av volymen, men frekvensen måste hållas hög. När jag funderar tillbaka har jag ökat bra av helkroppspass 3ggr/vecka, men då var jag ganska ny i gemet. Klart är dock att något annat än 531 behöver komma till för att nå fram till årsmålen. Frågan är vad, och jag mottager med glädje all input.
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 11:07   #1727
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Bra mål. Vad är dina nuvarande personbästa?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 11:13   #1728
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Bra mål. Vad är dina nuvarande personbästa?
Böj: 130kg, tror jag har mer
Mark: 170kg, vilket jag drog när du var med i mars
Press: 75kg för några veckor sedan
Bänkpress: 102,5x1 nyligen, 105x1 för länge sedan, 100x2 nyligen. Tror jag har 107,5-110 i mig.

Vikterna är i princip oförändrade sedan i vintras, därav förändringsbehovet - mest slagit mindre reps-PBn.
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 11:16   #1729
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Träna med oss på GKK några veckor framöver så har du 150 i böjen, 190 i marken och 120 i bänken före 1:e september.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 11:16   #1730
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Man kan träna snabbpass också. Att man tränar länge är mest för att man fikar så mycket. :-)
Jo, det är väl iofs sant. Just nu är det inte aktuellt ändå pga flytt mm, får se hur det blir i framtiden.
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 11:23   #1731
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Träna med oss på GKK några veckor framöver så har du 150 i böjen, 190 i marken och 120 i bänken före 1:e september.
Lördag blir en bra början, sen får jag se i vilken mån jag kan komma förbi under öppettiderna. Man blir ju sugen när det utlovas guld och gröna skogar på det här viset!
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 14:04   #1732
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Träning den 4 augusti 2012
På vallen med GKK

Marklyft
60x5
90x3
130x1
145x1
160x1 @8,5
172,5x1 @9,5 PB
160x1 bälte, @9

Böj
50x5
80x3
100x3
120x1 bälte
135x1 @9-9,5 bälte PB

Bänk
60x3
60x3
80x3
90x1
100x1 @9
110x0 @11
105x1 @10

Hade 531 mark på 162,5x1+ idag, så att dra lite singlar passade väl in i programmet. 172,5 kändes som om ryggen var en banan, men hade inga känningar alls efteråt. Var dock ett ganska segt lyft. 175 hade förmodligen också kunnat gå. 160x1 med bälte var betydligt bättre känsla.

Böjen därefter kändes ganska lätt. Visst fall inåt med knäna och slöare kring mitten, men oväntat lätt, och ett skönt PB. Hade iofs bälte vilket jag inte har vanligtvis och det ger såklart en del. Fick lite aha-upplevelse kring stångplaceringen för lowbar också, får fundera vidare på om jag ska byta teknik (igen).

Bänken sedan var det enda som inte överaskade positivt, 105 är tangerat PB, så skall nog inte var alltför missnöjd med tanke på hur sliten jag var i pressmusklerna senast i torsdags. 110 var långt borta, och 105 därefter kom endast upp efter både rövlyft och allmänt stånkande, inget snyggt lyft. Märkligt stor skillnad på 105 och 100. Nästa gång får det bli försök på 107.5 istället.

All in all, ett bra pass, lite pass, bra stänger och ställningar, bra stämning och pepp gör att det är tramsigt enkelt att gå in och slå personbästan. Får bli återbesök! Tack mikaelj och övriga på plats för visad gästfrihet.
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil

Senast redigerad av MilkmaN den 2012-08-04 klockan 14:07.
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 20:00   #1733
kalajset
Registered User
 
kalajsets avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 426
ehhhmegeewwd!!1 Det var allt ett jäkla bra pass det. Inspirerande. Vad var det du märkte gällande low bar-böj?

Ska hursomhelst bli mycket intressant att se hur du väljer att lägga upp din träning både nu i höst och kommande period efter det.
__________________
Träningsjournal.
kalajset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 20:12   #1734
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Citat:
Ursprungligen postat av kalajset Visa inlägg
ehhhmegeewwd!!1 Det var allt ett jäkla bra pass det. Inspirerande. Vad var det du märkte gällande low bar-böj?

Ska hursomhelst bli mycket intressant att se hur du väljer att lägga upp din träning både nu i höst och kommande period efter det.
Haha, ja det var ett bra pass, men lätt gjort med rätt förutsättningar.

Jag har haft uppfattningena att jag haft stången typ low-bar, men det visade sig idag att det finns utrymme för avsevärt mycket mer. Har testat lägre stångplacering innan, men inte fått till det utan mest fått kramp i korsryggen. Testade lite nu och diskuterade på plats och det kändes som om jag "förstod" vart stången skulle ligga för att det inte ska göra vansinnesont i axlarna. Anledningen till byte skulle i sådana fall vara för att möjligen kunna bli av med mina inåtfallande knän.

Hur det blir i höst är även jag mycket spänd på att se
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-05, 15:47   #1735
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Glömde redovisa en del av gårdagens pass.

Raka mark
90x10
90x10
90x10

Ryckböj
50x2
50x2
60x1

Med styrkeryck innan.

Benspark
3 set
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 11:09   #1736
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Åkt på en liten infektion med lätt halsont och allmän trötthet. Kört välbehövlig och eftersatt rörlighet-s och mjukdelsunderhåll senaste två dagarna. Framförallt är det väldigt skönt i axlar.

Hoppas kunna träna onsdag, senast torsdag. Ska iväg i helgen så det blir inte mer än 2 eller 3 pass denna vecka.
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 11:31   #1737
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Du borde vara ganska grundtränad efter så mycket 531. Jag röstar för en längre toppning. Mindre volym och stegvis högre vikter. Har tyvärr inga tips på hur du ska lägga upp det.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 13:20   #1738
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Du borde vara ganska grundtränad efter så mycket 531. Jag röstar för en längre toppning. Mindre volym och stegvis högre vikter. Har tyvärr inga tips på hur du ska lägga upp det.
En längre toppning låter som en lockande tanke. Dessvärre står det helt still vad gäller möjliga upplägg. Får läsa runt lite ikväll på jobbet!
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 15:30   #1739
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Hittar inget konkret som skulle kunna passa in i mitt schema för tillfället. Lutar mer åt att helt enkelt göra som spoon föreslagit, minska repsen och volymen och öka vikterna ett tag och ev ta nyta PBn, för att därefter även minska vikterna i en formtoppning, och sen gå för nya PB igen.
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 17:31   #1740
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Låter som en bra plan.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)