Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-07-15, 15:52   #1681
kalajset
Registered User
 
kalajsets avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 426
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
Hade en fluga landat på stången hade det inte gått idag, så tungt vart det.
Större maginal behövs ej. Mycket bra pressat!

Ang. pulsklocka gör det (självklart), onekligen löpningen än mer intressant.
__________________
Träningsjournal.
kalajset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 06:57   #1682
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Citat:
Ursprungligen postat av kalajset Visa inlägg
Större maginal behövs ej. Mycket bra pressat!

Ang. pulsklocka gör det (självklart), onekligen löpningen än mer intressant.
Tackar Har länge varit sugen på pulsklocka men håller också sedan länge på att spara ihop pengar till en lång resa, så inköp av pulsklocka får därför vänta, precis som nya löparskor, lyftardojor, nytt bälte osv.
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 09:32   #1683
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Bra pressat här om dagen. Har grunnat lite på om jag ska hoppa på 531 nästa vecka eller köra på med RTS enligt boken. Det jag gillar med RTS är att programmet "tillåter" reps på 1-5, det är bra för viktvanan men 531 är rätt skönt att nöta på det med!


Postat via Tapatalk
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 12:15   #1684
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Det finns ju inget som hindrar att du kör powerlifting-varianten, eller modifierar den ytterligare för fler än två singlar. Killen på "one year of 531" kör ju på det viset, och ofta består hans pass bara av 531-övningen och sen 6 set singlar, assistansen körs när han känner sig fräsch. Han böjer ju över 200kg så helt uselt kan det inte vara!

Som gedigen nötare tror jag på 531 för din del
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 18:22   #1685
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Länk till denna filur?


Postat via Tapatalk
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 20:03   #1686
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Han hade tidigare http://531year.blogspot.se/ men är nu klar med sitt år och nu heter hans blogg istället http://600lbs.blogspot.se/. Han postar filmer efter varje pass, vilket är kul.

Han har en böjstil som inte är helt olik din heller.
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 20:14   #1687
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Träning den 16 juli 2012
531 for powerlifting: Cycle 12, Wave 1

Marklyft
60x10
80x5
100x5
120x3
140x3
152,5x3 @10 (+3 set)
160x1 @8
172,5x0 @11

Raka marklyft
80x10
92,5x10
92,5x10
92,5x10
92,5x10

Benspark
150x10
170x10
170x10
170x10
170x10

Shrugs
5 set

Mage
1 set

Försökte verkligen jobba med att "pull the slack out of the bar", och tyckte jag lyckades bra med det på stegringen. Lyftet blev mjukare och kom lättare från backen. Även första repen på 152,5 kändes bra, andra var OK, men tredje var en stor felträff och jag fick kämpa ordentligt med den. En fjärde var därför helt utesluten. Klart missnöjd med den här prestationen. Gjort 4 reps nyligen och både 7 och 8 reps på 147,5. Har tydligen en gräns kring 150 där reptåligheten helt går åt skogen, förmodligen är det en teknikfråga. Har fortfarande svårt att sega upp lyft. 160 gick sedan mkt lätt och var ett vackert lyft, fick därför mersmak och testade på nytt pebe, men drog stången in i smalbenen istället för upp och gav mig ganska fort. Känner mig lite feg på tyngre vikter och kämpar nog inte som jag skulle kunnat.

Eftersom jag blev förbannad dels på det mediokra resultatet i huvudsetet, och även på uteblivt pebe, gav jag mig fan på att klara alla seten i raka mark, vilket jag gjorde, och det var vidrigt precis hela tiden.

Bensparken avverkades sedan i snabbt tempo i superset med shrugsen, och när det blev dags för mage hann jag bara ett set innan jag blev akut illamående och avbröt. Mår bra nu dock. Det blir så ibland om jag tar ut mig utan att ha ätit ordenligt. Dagens lunchlåda var lite snål och käkade bara en kvarg och en shake innan passet.

Sammantaget ett mediokert pass. Har ingen lust att deloada marklyftet ännu. Verkar inte ha rört mig framåt alls senaste månaderna...
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 20:51   #1688
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
Han hade tidigare http://531year.blogspot.se/ men är nu klar med sitt år och nu heter hans blogg istället http://600lbs.blogspot.se/. Han postar filmer efter varje pass, vilket är kul.

Han har en böjstil som inte är helt olik din heller.
Intressant, han var stark men tycker att hans böjstil var rätt risig och jag hoppas verkligen inte att jag böjer så, snubben lägger överkroppen vågrätt med golvet och good morningar upp den. Sen så upplever jag att jag inte alls är så osäker på nedgången, böjer med minst dubbel hastighet även på maxvikter.

Men man blir ju sugen på att köra en riktigt långt planerad omgång 531
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 21:03   #1689
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Rakmark är vidrigt, precis som det skall vara.

Menar du med din mark att du förut ryckte upp den? (Jag har för mig att du gjorde det, men jag minns inte helt säkert.)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 21:05   #1690
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Intressant, han var stark men tycker att hans böjstil var rätt risig och jag hoppas verkligen inte att jag böjer så, snubben lägger överkroppen vågrätt med golvet och good morningar upp den. Sen så upplever jag att jag inte alls är så osäker på nedgången, böjer med minst dubbel hastighet även på maxvikter.

Men man blir ju sugen på att köra en riktigt långt planerad omgång 531
Haha, det var inte menat så, men du har ju också en rätt framåtlutad stil på tyngre vikter, och är en jävel på att sega upp vikterna. Främst det jag hade i åtanke.
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 21:06   #1691
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Rakmark är vidrigt, precis som det skall vara.

Menar du med din mark att du förut ryckte upp den? (Jag har för mig att du gjorde det, men jag minns inte helt säkert.)
Nej, inget ryckande, men jag upplevde det ändå som en "hård start" jämfört med hur det blir om man är noggrann med att dra ut hårt ordentligt innan stången lyfter från marken, då smyger vikten snarare igång i jämt och fint tempo över hela banan.

Framförallt känns det annorlunda i kroppen, hur det ser ut vet jag inte, har inte filmat för att jämföra.
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 21:10   #1692
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Intressant, han var stark men tycker att hans böjstil var rätt risig och jag hoppas verkligen inte att jag böjer så, snubben lägger överkroppen vågrätt med golvet och good morningar upp den. Sen så upplever jag att jag inte alls är så osäker på nedgången, böjer med minst dubbel hastighet även på maxvikter.

Men man blir ju sugen på att köra en riktigt långt planerad omgång 531
Om inte annat så har han en väldigt varierande teknik, från superstrikt till mer eller mindre goodmornings. Stabila vikter dock, speciellt med den kroppsvikten.

MilkmaN: Viktenvalen för singlarna, är de planerade eller går du på känsla?

Senast redigerad av Ladugårdsdörr den 2012-07-16 klockan 21:12.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 21:16   #1693
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
Haha, det var inte menat så, men du har ju också en rätt framåtlutad stil på tyngre vikter, och är en jävel på att sega upp vikterna. Främst det jag hade i åtanke.
Jo absolut att det blev konsekvensen av att gå över till lowbar. Nu har jag ju dock påbörjat en quest att kunna böja djupt lowbar med mer upprätt rygg. Det skulle ju få med sig fördelen att man kan "rädda" mycket tyngre vikter då momentet blir mindre. Tror som sagt även att det kommer gynna min halvsumomark.

Bra vikter i rakmarken, jag har inte alls kört så tungt i den.
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 06:49   #1694
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Om inte annat så har han en väldigt varierande teknik, från superstrikt till mer eller mindre goodmornings. Stabila vikter dock, speciellt med den kroppsvikten.

MilkmaN: Viktenvalen för singlarna, är de planerade eller går du på känsla?
Det finns inmatat i mitt excelark att det skall vara 2 ettor på 95%, i detta fall 162,5kg. I efterhand hade det kanske vart en bättre idé. Som det är nu går jag mest på känsla utifrån "two heavy singles" som det står i boken.

Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Jo absolut att det blev konsekvensen av att gå över till lowbar. Nu har jag ju dock påbörjat en quest att kunna böja djupt lowbar med mer upprätt rygg. Det skulle ju få med sig fördelen att man kan "rädda" mycket tyngre vikter då momentet blir mindre. Tror som sagt även att det kommer gynna min halvsumomark.

Bra vikter i rakmarken, jag har inte alls kört så tungt i den.
Så är det säkert.

Det tog ett tag att komma upp i vikter i rakmarken och övningen känns mer och mer relevant. Gillar den!
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 09:07   #1695
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Han skriver ju att man kan stega upp till en single på ca 95% av predicted max. Detta tolkar jag som sitt absoluta max (inte träningsmax). Och det är ju även ok att sätta ett nytt 1RM ibland om man känner för det. Är det så du tolkat det?
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)