Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-08-03, 14:31   #316
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel Visa inlägg
Kan någon berätta för mig vad det "roliga" är med att springa? Det suger f*n hårdare än något annat jag vet om man tar i till max! När vi springer 6km på tid med mitt hockeylag känner jag varje steg jag-måste-stanna-känslan och hur mjölksyran sprutar ut ur öronen så att jag inte kan stå på benen när jag kommer i mål
Dom som tillhör den mysko grupp människor som gillar att springa ser man nästan aldrig komma springande med dödsuttrycket i ansiktet. Tar ni inte i till max utan bara flyter fram eller vad är felet på oss vanliga människor ??
Ställer du en fråga eller hade du bara lust att skriva något provocerande om en träningsform du inte tycker om?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 14:36   #317
Isabella
Registered User
 
Isabellas avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: rågsved
Inlägg: 731
jag gillar inte att löpa så mycket men idag kom jag fram till att det gör mycket VART man springer. Löpbandet är skittråkigt, spåret är sådär eftersom man måste löpa flera varv för att det ska bli några kilometer men i morse så sprang jag bara ute i väsby och det var riktigt nice så det kommer jag nog köra på.
Isabella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 14:39   #318
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Å andra sidan behöver inte det vara något negativt. Lite självplågeri får man tåla. Det kommer från en som fortfarande inte har orkat göra om sitt maxpulstest sedan i våras.

Vilopulsen kollar jag ibland och då mest för att se förändringar i den. Förra veckan låg den på 48 slag. När jag började notera den i februari hade jag 54 slag så jag antar att jag gjort några framsteg.
Fast bortsett från att ha koll på pulszonerna... vad har man maxpulsen till mer?

Vilopulsen sjunker med förbättrad kondition, så mycket begriper jag, men den kan väg öka om man vaknar och är stressad eller uppjagad av något? För varje liten ökning av vilopulsen behöver väl inte vara överträning och sjukdom heller? Som i mitt fall: Hade 46 i vilopuls i måndags och 52 idag, känns som att det är marginell skillnad och inget att bry sig om. Eller ska man oroa sig för sånt?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 14:40   #319
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Isabella Visa inlägg
jag gillar inte att löpa så mycket men idag kom jag fram till att det gör mycket VART man springer. Löpbandet är skittråkigt, spåret är sådär eftersom man måste löpa flera varv för att det ska bli några kilometer men i morse så sprang jag bara ute i väsby och det var riktigt nice så det kommer jag nog köra på.
Visst är det skönt när man hittar en slinga man tycker om att springa? Då kan det gå undan bara för att man är lycklig.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 14:45   #320
gibfel
Registered User
 
gibfels avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Östra delarna av Blekinge ;)
Inlägg: 491
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ställer du en fråga eller hade du bara lust att skriva något provocerande om en träningsform du inte tycker om?

Var mer en fråga. Vet du svaret?
__________________
Karlskrona HockeyKlubb

"Train hard, go pro"

Min Journal
gibfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 14:48   #321
gibfel
Registered User
 
gibfels avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Östra delarna av Blekinge ;)
Inlägg: 491
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Fast bortsett från att ha koll på pulszonerna... vad har man maxpulsen till mer?

Vilopulsen sjunker med förbättrad kondition, så mycket begriper jag, men den kan väg öka om man vaknar och är stressad eller uppjagad av något? För varje liten ökning av vilopulsen behöver väl inte vara överträning och sjukdom heller? Som i mitt fall: Hade 46 i vilopuls i måndags och 52 idag, känns som att det är marginell skillnad och inget att bry sig om. Eller ska man oroa sig för sånt?

Maxspuls är, jag kan ha fel, genetiskt beroende. Det är något som alla är födda med. Jag har tex 218 slag/min. Högsta jag har uppnått iaf.
Tror inte du behöver va orolig för att du puls är lite förhöjd. I mitt hockeylag kör vi med att vi ska vila om vilopulsen har ökat med 20% eller mer. Annars kör vi max. En beprövad metod inom elitidrott.
__________________
Karlskrona HockeyKlubb

"Train hard, go pro"

Min Journal
gibfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 14:51   #322
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Isabella Visa inlägg
jag gillar inte att löpa så mycket men idag kom jag fram till att det gör mycket VART man springer. Löpbandet är skittråkigt, spåret är sådär eftersom man måste löpa flera varv för att det ska bli några kilometer men i morse så sprang jag bara ute i väsby och det var riktigt nice så det kommer jag nog köra på.
Kul att du hittat positiva saker med löpningen. Miljöerna betyder mycket och att köra samma runda hela tiden är inte bra för själen. Löpband är pest och pina. Risken att tråkas ihjäl är betydligt större än övriga skador.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Fast bortsett från att ha koll på pulszonerna... vad har man maxpulsen till mer?

Vilopulsen sjunker med förbättrad kondition, så mycket begriper jag, men den kan väg öka om man vaknar och är stressad eller uppjagad av något? För varje liten ökning av vilopulsen behöver väl inte vara överträning och sjukdom heller? Som i mitt fall: Hade 46 i vilopuls i måndags och 52 idag, känns som att det är marginell skillnad och inget att bry sig om. Eller ska man oroa sig för sånt?
Jag använder maxpulsen för att ha ungefärlig koll på vilken zon jag har tränat i. Ibland ser jag att pulsen har varit alldeles för låg under ett pass och då får jag sitta i skamvrån. Å andra sidan kan jag bli positivt överraskad över att se hur samma sträcka och tempo har gått med en betydligt lägre puls.

Vilopulsen kan påverkas av dagsformen. Infektioner, sömnbrist och stress är påverkande faktorer. Jag tycker inte du ska fästa för stor vikt vid vilopulsen utan se hur den förändras över en längre tid. Om du däremot märker att du har en mycket högre puls än vanligt vid en viss belastning kan det kanske vara en varningssignal. Just vilopulsen är vansklig eftersom det kräver en längre tids vila. För mig kan pulsen gå upp bara jag vrider på huvudet.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 14:54   #323
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel Visa inlägg
Var mer en fråga. Vet du svaret?
Vaddå "vet svaret"? Vad var frågan då? Om du undrar om det är fel på er som inte gillar löpning är svaret nej.

Om du tror att vi som löper aldrig tar ut oss fysiskt är svaret också nej såklart, det vet du nog själv. Varför skulle vi inte göra det bara för att man inte grinar med hela ansiktet samtidigt? Att göra det är extremt energislösande kan jag säga, ju tröttare jag blir desto mer försöker jag slappna av så mycket jag kan för att energin skall gå till löpningen och inte till att pressa ihop hela ansiktet och göra stönande läten.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 15:10   #324
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel Visa inlägg
Maxspuls är, jag kan ha fel, genetiskt beroende. Det är något som alla är födda med. Jag har tex 218 slag/min. Högsta jag har uppnått iaf.
Tror inte du behöver va orolig för att du puls är lite förhöjd. I mitt hockeylag kör vi med att vi ska vila om vilopulsen har ökat med 20% eller mer. Annars kör vi max. En beprövad metod inom elitidrott.
Oj, 20%... Det är en rejäl höjning det! Det högsta jag uppnått i puls i löpning är 178 och då såg jag prickar framför ögonen. Inte så kul. Fast jag hoppas inte det är min maxpuls..!

Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Jag använder maxpulsen för att ha ungefärlig koll på vilken zon jag har tränat i. Ibland ser jag att pulsen har varit alldeles för låg under ett pass och då får jag sitta i skamvrån. Å andra sidan kan jag bli positivt överraskad över att se hur samma sträcka och tempo har gått med en betydligt lägre puls.

Vilopulsen kan påverkas av dagsformen. Infektioner, sömnbrist och stress är påverkande faktorer. Jag tycker inte du ska fästa för stor vikt vid vilopulsen utan se hur den förändras över en längre tid. Om du däremot märker att du har en mycket högre puls än vanligt vid en viss belastning kan det kanske vara en varningssignal. Just vilopulsen är vansklig eftersom det kräver en längre tids vila. För mig kan pulsen gå upp bara jag vrider på huvudet.
Jag har ingen koll på pulszonerna, däremot vet jag att runt 165-175bpm har jag lätt för att bli trött (med den pulsen kan jag löpa max ett par kilometer till). Det känns bäst när jag springer och pulsen ligger mellan 155-165 men vad det sen är i zon vet jag inte. Det betyder kanske ingenting heller egentligen.

Sömnbrist var det ja. Väcktes av fotbollspelarna i natt igen. De kan nog ha med saken att göra, kanske. (amatörlirare som spelar boll till 2-3 på natten en bit utanför vår hus, skriker som dårar till varandra)

Tack! Då har jag fått flera bra förklaringar
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 15:41   #325
gibfel
Registered User
 
gibfels avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Östra delarna av Blekinge ;)
Inlägg: 491
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Vaddå "vet svaret"? Vad var frågan då? Om du undrar om det är fel på er som inte gillar löpning är svaret nej.

Om du tror att vi som löper aldrig tar ut oss fysiskt är svaret också nej såklart, det vet du nog själv. Varför skulle vi inte göra det bara för att man inte grinar med hela ansiktet samtidigt? Att göra det är extremt energislösande kan jag säga, ju tröttare jag blir desto mer försöker jag slappna av så mycket jag kan för att energin skall gå till löpningen och inte till att pressa ihop hela ansiktet och göra stönande läten.

Som ex kan jag ta en av mina bästa vänner. Han har aldrig varit bra på idrott. Kass motorik, svag i musulaturen och ingen jättestor vinnarskalle direkt. När vi kör ihop på gymet tar han aldrig ut sig, verkar inte vilja ge det lilla extra. Han började med löpning för ett år sen och springer som en jäklar kenyan alltså. Han "glider" fram. Desamma gäller typ alla i hans träningsgrupp. Deras tränare pratar hela tiden om att ligga på den nivån där man rullar framåt så att dom kan springa länge i samma tempo alltså utan att ligga på jättehög puls. Det är där jag ser skillnaden.
När jag och dom flesta andra som inte är löpare springer tar vi i på ett annat sätt känns det som. Jag ligger på puls 190 plus hela tiden vare sig det är 3km eller 10km och bara tuggar framåt och det känns som om man ska dö varje sekund och benen känns som bly. Måste va någon teknik löpare använder eller något som gör att dom kan gilla att göra det. För vem f*n kan gilla att lida varje steg man tar???
__________________
Karlskrona HockeyKlubb

"Train hard, go pro"

Min Journal
gibfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 15:45   #326
gibfel
Registered User
 
gibfels avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Östra delarna av Blekinge ;)
Inlägg: 491
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Oj, 20%... Det är en rejäl höjning det! Det högsta jag uppnått i puls i löpning är 178 och då såg jag prickar framför ögonen. Inte så kul. Fast jag hoppas inte det är min maxpuls..!
Nja. Det är en del. Från 50 slag/min till 60 slag/min tex. Men jag vet ingen som har dött av det än så länge
Du måste ha en högre maxpuls än 178. Det är sjukt lågt. Testa att springa 400m på tid och verkligen ta ut dig. Då kommer det bli högre värden.
__________________
Karlskrona HockeyKlubb

"Train hard, go pro"

Min Journal
gibfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 15:49   #327
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel Visa inlägg
Jag ligger på puls 190 plus hela tiden vare sig det är 3km eller 10km och bara tuggar framåt och det känns som om man ska dö varje sekund och benen känns som bly. Måste va någon teknik löpare använder eller något som gör att dom kan gilla att göra det. För vem f*n kan gilla att lida varje steg man tar???
Ja det är ju en teknink att kunna hålla i och springa energisparande, långa distanser under lång tid utan att krokna. Så även om det kan se lätt ut blir iaf jag ordentligt tömd fast på ett annat sätt än efter tung styrketräning eller intervaller.

Svårt att förklara, aldrig så att jag kommer hem och dör på golvet men för mig kommer känslan av sliten kropp smygande om jag sprungit väldigt mycket. Efter styrketräning är dom musklerna jag tränat helt döda, npågon dag senare är dom 100% återhämtade. "Slitenhet" av distanslöpning kan komma någon dag efter för mig när hela kroppen är trött. Kanske bara är jag som funkar så, men hursomhelst känns det som kroppen sugs ut på ett annat sätt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 15:55   #328
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel Visa inlägg
Som ex kan jag ta en av mina bästa vänner. Han har aldrig varit bra på idrott. Kass motorik, svag i musulaturen och ingen jättestor vinnarskalle direkt. När vi kör ihop på gymet tar han aldrig ut sig, verkar inte vilja ge det lilla extra. Han började med löpning för ett år sen och springer som en jäklar kenyan alltså. Han "glider" fram. Desamma gäller typ alla i hans träningsgrupp. Deras tränare pratar hela tiden om att ligga på den nivån där man rullar framåt så att dom kan springa länge i samma tempo alltså utan att ligga på jättehög puls. Det är där jag ser skillnaden.
När jag och dom flesta andra som inte är löpare springer tar vi i på ett annat sätt känns det som. Jag ligger på puls 190 plus hela tiden vare sig det är 3km eller 10km och bara tuggar framåt och det känns som om man ska dö varje sekund och benen känns som bly. Måste va någon teknik löpare använder eller något som gör att dom kan gilla att göra det. För vem f*n kan gilla att lida varje steg man tar???
Jag tror jag förstår vad du menar, och nej jag skulle absolut inte gilla löpning om jag måste springa tills jag känner blodsmak i munnen varje gång. Någon gång ibland kan det vara givande, men inte jämt.

Konsten att kunna springa lång hänger på att kunna slappna av och spendera så lite energi på löpningen som möjligt. Därför är det ganska bra att känna till vid vilken puls man orkar maximalt utan att bli sur i kroppen och stum. Om man spänner sig en massa och drar upp axlarna blir man trött fortare, samma sak om man biter ihop käkarna (då spänner du instinktivt också nacken när du löper) eller om man hänger för mycket frammåt.

Det finns löpskolning för att träna in ett fint och effektivt löpsteg, och en mängd övningar för att stärka de muskler som behöver stärkas. Knälyft, bakåtspark och allt vad de heter, det finns andra här som är bättre på löpskolning än jag.

Det jag vet är att man ska vara rak i ryggen, inte säcka ihop över diafragman för då blir det tungt att andas. Man slösar energi i backarna om man tar stora kliv, trippa istället. Det skonar baksidan av låren och du är relativt fräsch och kan blåsa om de som stressat upp när det gå nedför.

Att springa i nerförsbacke kan vara lika svårt som uppför har jag upptäckt, det är en konst att flyta med ner och utnyttja gravitationen för att få upp farten utan att slå på snäckan i spenaten. Men slappnar man av och glider med, då kan det gå undan och det höjer inte pulsen nämnvärt.

Fast det vanligaste felet många gör när de börjar löpa är att de springer för fort. Det ska inte gå fortare än att man kan prata i början. Två-tre gånger i veckan, varierande längd och tålamod är en bra början. Går man ut för hårt blir man full av mjölksyra och då gör det ont, och det är inte roligt. Farten och uthålligheten kommer med rutinen och rutin får man bara om man gör något regelbundet under lång tid.

Inte blir man en bra back eller forward i hockey på tre fyra träningspass heller? Det kan ju också ta ett tag, ge löpningen samma chans.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 16:04   #329
gibfel
Registered User
 
gibfels avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Östra delarna av Blekinge ;)
Inlägg: 491
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Jag tror jag förstår vad du menar, och nej jag skulle absolut inte gilla löpning om jag måste springa tills jag känner blodsmak i munnen varje gång. Någon gång ibland kan det vara givande, men inte jämt.

Konsten att kunna springa lång hänger på att kunna slappna av och spendera så lite energi på löpningen som möjligt. Därför är det ganska bra att känna till vid vilken puls man orkar maximalt utan att bli sur i kroppen och stum. Om man spänner sig en massa och drar upp axlarna blir man trött fortare, samma sak om man biter ihop käkarna (då spänner du instinktivt också nacken när du löper) eller om man hänger för mycket frammåt.

Det finns löpskolning för att träna in ett fint och effektivt löpsteg, och en mängd övningar för att stärka de muskler som behöver stärkas. Knälyft, bakåtspark och allt vad de heter, det finns andra här som är bättre på löpskolning än jag.

Det jag vet är att man ska vara rak i ryggen, inte säcka ihop över diafragman för då blir det tungt att andas. Man slösar energi i backarna om man tar stora kliv, trippa istället. Det skonar baksidan av låren och du är relativt fräsch och kan blåsa om de som stressat upp när det gå nedför.

Att springa i nerförsbacke kan vara lika svårt som uppför har jag upptäckt, det är en konst att flyta med ner och utnyttja gravitationen för att få upp farten utan att slå på snäckan i spenaten. Men slappnar man av och glider med, då kan det gå undan och det höjer inte pulsen nämnvärt.

Fast det vanligaste felet många gör när de börjar löpa är att de springer för fort. Det ska inte gå fortare än att man kan prata i början. Två-tre gånger i veckan, varierande längd och tålamod är en bra början. Går man ut för hårt blir man full av mjölksyra och då gör det ont, och det är inte roligt. Farten och uthålligheten kommer med rutinen och rutin får man bara om man gör något regelbundet under lång tid.

Inte blir man en bra back eller forward i hockey på tre fyra träningspass heller? Det kan ju också ta ett tag, ge löpningen samma chans.

Tror jag gör felet att springa för fort med tanke på min puls :S
Är alltid ganska otålmodig och kan inte ge mig ut och springa utan att tävla mot mig själv och springa så fort jag kan på den spesifika distansen. Får kanske jobba på den biten.
__________________
Karlskrona HockeyKlubb

"Train hard, go pro"

Min Journal
gibfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 16:07   #330
Palm
Registered User
 
Palms avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Strax ovanför LHC
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel Visa inlägg
Som ex kan jag ta en av mina bästa vänner. Han har aldrig varit bra på idrott. Kass motorik, svag i musulaturen och ingen jättestor vinnarskalle direkt. När vi kör ihop på gymet tar han aldrig ut sig, verkar inte vilja ge det lilla extra. Han började med löpning för ett år sen och springer som en jäklar kenyan alltså. Han "glider" fram. Desamma gäller typ alla i hans träningsgrupp. Deras tränare pratar hela tiden om att ligga på den nivån där man rullar framåt så att dom kan springa länge i samma tempo alltså utan att ligga på jättehög puls. Det är där jag ser skillnaden.
När jag och dom flesta andra som inte är löpare springer tar vi i på ett annat sätt känns det som. Jag ligger på puls 190 plus hela tiden vare sig det är 3km eller 10km och bara tuggar framåt och det känns som om man ska dö varje sekund och benen känns som bly. Måste va någon teknik löpare använder eller något som gör att dom kan gilla att göra det. För vem f*n kan gilla att lida varje steg man tar???
Låter som att du har en urusel löpstil och är helt oförmögen att hålla tempot på en vettig nivå vilket med största sannolikhet beror på ovana. Skaderisken ökar markant om du kör så pass hård löpning när du inte är van. Ska du lära dig att gilla löpning får du se till att hålla ett tempo som känns jobbigt på ett behagligt sätt i början. När du blivit gravt endorfinberoende kan du höja arbetspulsen ett snäpp.

(Och löptekniken kommer av sig själv allt eftersom. Efter några veckor känner man att man kan springa på ett avslappnat sätt.)
Palm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)