Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-03, 16:37   #1
Ostbågen007
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 23
Vilken deltamuskelmaskin skall jag skaffa?

Tja!

Tänkte skaffa en maskin för deltamuskelträning hemma. Tänker mittersta delen av muskeln. Har redan kört en del fria vikter och skulle gärna ha en maskin.

Frågan alltså.
Vilken maskin skall jag skaffa?
Det finns de som man trycker uppåt, de som man liksom vrider upp med böjda armbågar etc.

Vilken rörelse är snällast mot axelleden om det blir många repetitioner över månader, år....?

Mycket tacksam för svar!

Mvh!
Ostbågen007 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 16:55   #2
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Citat:
Ursprungligen postat av Ostbågen007 Visa inlägg
Vilken rörelse är snällast mot axelleden om det blir många repetitioner över månader, år....?
För att undvika axelproblem (inklämning) från träning av mellersta delta så vill du göra sidolyft med överarmen halvt eller helt utåtroterad och inte gå över axelnivå, sluta helst runt 80°. För att få en mer optimal draglinje med fibrerna så lutar du dig bara framåt runt 20-30°, alternativt luta dig mot en högt lutande bänk.
Ett annat tips är att du håller dig till lättare vikter och högre reps (12+), fokusera på att kontrollera vikten och undvik momentum.

Säkrast är det dock om du utför dem i scapula plan, alltså planet mellan sidan och rakt framåt, då kan du ha överarmen neutral med, dock så kopplas främre delta in lite mer i detta planet.

När det kommer till vilken maskin du ska skaffa så säger jag en kabeltrissa.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 13:37   #3
Ostbågen007
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg
För att undvika axelproblem (inklämning) från träning av mellersta delta så vill du göra sidolyft med överarmen halvt eller helt utåtroterad och inte gå över axelnivå, sluta helst runt 80°. För att få en mer optimal draglinje med fibrerna så lutar du dig bara framåt runt 20-30°, alternativt luta dig mot en högt lutande bänk.
Ett annat tips är att du håller dig till lättare vikter och högre reps (12+), fokusera på att kontrollera vikten och undvik momentum.

Säkrast är det dock om du utför dem i scapula plan, alltså planet mellan sidan och rakt framåt, då kan du ha överarmen neutral med, dock så kopplas främre delta in lite mer i detta planet.

När det kommer till vilken maskin du ska skaffa så säger jag en kabeltrissa.

Tack för fint svar.
Fattade inte helt det första sm skrevs med hur jag skulle vinkla underarmen.

Hur skulle jag träna med en kabeltrissa?

En sådan här maskin då?
Inte bra?
https://www.indiamart.com/proddetail...693431491.html
Ostbågen007 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 14:10   #4
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Sidolyft i kabel är det som gäller.

Står du dessutom lite lutad som här i klippt så lär du få lite längre rörelsebana med konstant motstånd under hela rörelsen. Kör du sidolyften med hantel har du ju knappt något motstånd förutom i toppläget medan i kabeln är det konstant. Sen är det ju svårare att fuska och svinga i kabeln och det är väl inget man gärna vill göra med axlar som lättare skadas än annat.



Som i början av klippet.

Senast redigerad av BrunoC den 2020-07-21 klockan 14:14.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 14:34   #5
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
En hantel eller skivstång är allt som behövs.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 15:04   #6
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
En hantel eller skivstång är allt som behövs.
Ja det är kapitalförstöring att köpa en dyr maskin, för något som är så enkelt att träna med hantel, gummiband.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)