Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-02, 10:50   #16
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Vill du köra tricepsextensions men inte har någon bänk funkar det utmärkt att köra på ett vanligt bord nära kanten med en arm i taget.
Har bänk så np. Aldrig kört liggandes dock. Är lite lat och nojjig att jag ska göra övningen fel, men ska testa imorgon och se.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 10:50   #17
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Nja inte så där jättestor skillnand. Alla tre har extension i armbågen som huvuduppgift.
Långas arbete i axelled får man med här och där ändå i roddar och allt möjligt.
Så varierar man träningen lite blir det komplett utan att man behöver noja över det.
Jo, fast jag varierar inte träningen. Jag kör en och samma övning för varje muskelgrupp varje gång.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 17:15   #18
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Jo, fast jag varierar inte träningen. Jag kör en och samma övning för varje muskelgrupp varje gång.
Muskulärt är det inte ett större problem om det är en bra övning, men lederna mår bra av att man varierar. Man kan variera övningen man gör också.
Dessutom förbättrar man kroppskontrollen med att variera.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 19:47   #19
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Muskulärt är det inte ett större problem om det är en bra övning, men lederna mår bra av att man varierar. Man kan variera övningen man gör också.
Dessutom förbättrar man kroppskontrollen med att variera.
Jag är lat och eftersom jag bara har hantlar att tillgå så har det fått bli så här.

Men ska testa att variera med liggande extensions.

Testade kickbacks med sist som var ganska sköna, men kanske ingen höjdare?

Framförallt är det nog det minsta tricepshuvudet som jag inte vill ska lida. Har fått till det snyggt så vill bygga vidare på det.

Senast redigerad av sumialic den 2020-07-02 klockan 19:48.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 00:11   #20
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Jag är lat och eftersom jag bara har hantlar att tillgå så har det fått bli så här.

Men ska testa att variera med liggande extensions.

Testade kickbacks med sist som var ganska sköna, men kanske ingen höjdare?

Framförallt är det nog det minsta tricepshuvudet som jag inte vill ska lida. Har fått till det snyggt så vill bygga vidare på det.
Njae, kickbacks är inte så värst effektiv. Men det har med belastningskurvan att göra mer än vilket huvud den tar på.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 07:59   #21
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Kickback med hantel är en mina favoriter för triceps och tveklöst en av de övningar som tar bäst och ger mest för mig. Det är förövrigt också den enda övningen jag tycker är på riktigt jättebra bra med hantel överhuvudtaget och den enda jag ens gör med hantel regelbundet.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 08:34   #22
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Njae, kickbacks är inte så värst effektiv. Men det har med belastningskurvan att göra mer än vilket huvud den tar på.
Kickbacks tränar långa huvudet bäst enligt emg studie, den övningen o extentioner med hantlar borde därför vara en fin kombination för fullgod triceps-träning?

https://suppversity.blogspot.com/201...m-triceps.html
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 08:54   #23
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Kickbacks tränar långa huvudet bäst enligt emg studie, den övningen o extentioner med hantlar borde därför vara en fin kombination för fullgod triceps-träning?

https://suppversity.blogspot.com/201...m-triceps.html
Håller med om att kickback är en bra övning med hantel eller i maskin.

Men det Ett Orm pratar om är den vanliga PT-övningen som alla nya PT lär sig på kurserna är urusla övningar.

Tror att Robban kan beskriva hur han utför rörelsen och jag kan göra det med det ska ske med en svepande rörelse som fokuserar på triceps långa huvud när övningen görs på rätt sätt är det en fenomenal övning.


Men det här med PT övningar eller Wannabe på YT som inte har en aning om muskelns- och ledensfunktion blir alla övningar densamma oavsett på vilket sätt övningen görs...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 09:51   #24
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Några videoexempel på en bra utförd kickback och en kass sådan?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 09:51   #25
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av robbancoleman Visa inlägg
kickback med hantel är en mina favoriter för triceps och tveklöst en av de övningar som tar bäst och ger mest för mig. Det är förövrigt också den enda övningen jag tycker är på riktigt jättebra bra med hantel överhuvudtaget och den enda jag ens gör med hantel regelbundet.
+1
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 11:26   #26
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Kickback med hantel är ju samma rörelse som en pushdown där armbågen är fixerad vid sidan, dvs, enbart armbågsextension, den enda skillnaden är ju att man står framåtlutad och får en sämre excentrisk fas.

Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Kickbacks tränar långa huvudet bäst enligt emg studie, den övningen o extentioner med hantlar borde därför vara en fin kombination för fullgod triceps-träning?

https://suppversity.blogspot.com/201...m-triceps.html
Då det långa huvudet får som kortast rörelsebana när armbågen är fixerad vid sidan av kroppen så säger det ganska mycket om hur lite EMG studier säger om en övnings effektivitet.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 11:35   #27
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg
Kickback med hantel är ju samma rörelse som en pushdown där armbågen är fixerad vid sidan, dvs, enbart armbågsextension, den enda skillnaden är ju att man står framåtlutad och får en sämre excentrisk fas.



Då det långa huvudet får som kortast rörelsebana när armbågen är fixerad vid sidan av kroppen så säger det ganska mycket om hur lite EMG studier säger om en övnings effektivitet.
Men nörd
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 11:45   #28
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg
Kickback med hantel är ju samma rörelse som en pushdown där armbågen är fixerad vid sidan, dvs, enbart armbågsextension, den enda skillnaden är ju att man står framåtlutad och får en sämre excentrisk fas.



Då det långa huvudet får som kortast rörelsebana när armbågen är fixerad vid sidan av kroppen så säger det ganska mycket om hur lite EMG studier säger om en övnings effektivitet.
Förutom att belastningskurvan ser helt annorlunda ut. I kicksbacks har du högst belastning när du sträcker ut armbågen, och ingen belastning när den är i 45 grader. Jämför det med pushdown med kabel exempelvis.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 13:40   #29
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Förutom att belastningskurvan ser helt annorlunda ut. I kicksbacks har du högst belastning när du sträcker ut armbågen, och ingen belastning när den är i 45 grader. Jämför det med pushdown med kabel exempelvis.
Så är det. Men det är också i läget med högst belastning som muskeln är som svagast, så det är inte orimligt att en sådan utförd kickback (med hantel) ger en lite sämre belastningskurva. Pushdowns är ju bättre i så fall eftersom det är som tyngst belastning där muskeln också är starkast, precis som vanlig stående bicepscurl för biceps.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 23:07   #30
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Kickback på film, ingen idé förklara hur man gör den osv... lönlöst

https://www.instagram.com/p/CCI7zGXjLZK/
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)