Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-06, 12:08   #1
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Problem med armbågarna vid tricepsträning

Hej!

Jag har haft problem med armbågarna i princip sedan jag började träna vid 16-17 års ålder. När det var som värst så funkade ingen form av tricepsträning eller pressar, detta var dock säkert 7 år sedan. Sedan något år eller två tillbaka har dock pressar funkat helt okej, så länge jag ökat vikterna sakta och värmt upp ordentligt. Jag kan dock inte köra någon tricepsträning, liggande triceps-extensions är värst, jag börjar känna obehag redan vid 4kg-hantlar. Känslan är att det blir nästan som en stöt från armbågen. Svårt att beskriva exakt var smärtan/obehaget kommer ifrån, men om jag sträcker ut armen med handflatan uppåt så skulle jag säga att det är på insidan snett underifrån.

Jag har varit hos flera sjukgymnaster som i princip inte sagt något vettigt, jag har även magnetröntgat armbågarna och inte heller detta visade något. Nu nyligen var jag dock hos en sjukgymnast som jag har förtroende för då han tidigare fixat min rygg, hans förklaring hade att göra med nån nerv som går runt armbågen (?), ulnaris tror jag den hette. Han pratade om att stötkänslan jag får är att den nerven "hoppar" och skaver mot benet eller något liknande. Detta är tydligen genetiskt och inget jag direkt kan göra något åt.

Anledningen till att jag gör denna tråden är för att jag har börjat få lite småkänningar i armbågarna igen, även vid pressar och om jag inte kan träna varken pressar eller triceps så kommer det verkligen bli spaghettiarmar 2.0. Är det någon som haft liknande problem? Kanske är någon sjukgymnast som läser detta, lät det som en rimlig förklaring jag fick av sjukgymnasten och finns det verkligen inget jag kan göra?

Jag är för övrigt en 25 årig kille som är 194cm lång och väger 97kg om det är av någon relevans.

Mycket tacksam för hjälp!
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-06, 12:58   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Först och främst är jag varken sjukgymnast/fysioterapeut eller utbildad inom liknande bara så det är sagt :p
Har haft dock haft "smärtproblematik i armbågarna" i en jäkla massa år fram till typ 3 år sen.

Kan du provocera armbågssmärtan nere vid handleden eller fingrarna oberoende av om du har böjd eller rak arm? Typ om du pressar med tummen mot något av fingrarna som om du skulle krossa något mellan fingerspetsarna eller har du också problem av det i vardagen?

Eller är det bara som en "pisksnärt" som kommer kring armbågen när du gör pressövningar i gymmet? Typ som att ett gummiband "hoppar runt" något? För den biten känner jag absolut till och har/får fortfarande vid vissa övningar men har lyckats träna runt det så att det inte påverkar träning.

Edit: För mig uppkommer det särskilt vid pressar över huvudet med hantel/kettlebell medan det inte händer vid tex pushdowns och väldigt sällan eller milt vid press över huvudet med skivstång.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2020-07-06 klockan 13:03.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-06, 13:28   #3
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Först och främst är jag varken sjukgymnast/fysioterapeut eller utbildad inom liknande bara så det är sagt :p
Har haft dock haft "smärtproblematik i armbågarna" i en jäkla massa år fram till typ 3 år sen.

Kan du provocera armbågssmärtan nere vid handleden eller fingrarna oberoende av om du har böjd eller rak arm? Typ om du pressar med tummen mot något av fingrarna som om du skulle krossa något mellan fingerspetsarna eller har du också problem av det i vardagen?

Eller är det bara som en "pisksnärt" som kommer kring armbågen när du gör pressövningar i gymmet? Typ som att ett gummiband "hoppar runt" något? För den biten känner jag absolut till och har/får fortfarande vid vissa övningar men har lyckats träna runt det så att det inte påverkar träning.

Edit: För mig uppkommer det särskilt vid pressar över huvudet med hantel/kettlebell medan det inte händer vid tex pushdowns och väldigt sällan eller milt vid press över huvudet med skivstång.
Tack för svar!

Kan inte säga att jag kan provocera fram smärtan så, nej. När armbågarna är som dom är nu, alltså liiite dåliga så kan jag provocera fram det genom att flexa armen allt vad jag orkar med 90 grader mellan över/under-arm. Tricepsextension funkar aldrig, pushdowns har fungerat om jag kört jättelätt men sen har jag fått småkänningar och bara hoppat över tricepsträning så att jag iaf kan fortsätta med pressar.

Definitivt mer åt "pisksnärt-hållet", men återigen främst i tricepsextensions och inte pressar.

Vad ändrade du i din träning för 3 år sedan som gjorde att det blev bättre?
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-06, 13:50   #4
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av doglas2009 Visa inlägg
Tack för svar!

Kan inte säga att jag kan provocera fram smärtan så, nej. När armbågarna är som dom är nu, alltså liiite dåliga så kan jag provocera fram det genom att flexa armen allt vad jag orkar med 90 grader mellan över/under-arm. Tricepsextension funkar aldrig, pushdowns har fungerat om jag kört jättelätt men sen har jag fått småkänningar och bara hoppat över tricepsträning så att jag iaf kan fortsätta med pressar.

Definitivt mer åt "pisksnärt-hållet", men återigen främst i tricepsextensions och inte pressar.

Vad ändrade du i din träning för 3 år sedan som gjorde att det blev bättre?
Det är ju bra, då är det ju nog ingen nervpåverkan i alla fall (återigen ej utbildad så ta det med en nypa salt :p), greppstyrka och motorik fungerar felfritt också antar jag?

Jag skadade mig och fick sänka min träningsvolym rejält och plocka bort typ alla övningar utom typ militärpress, latsdrag, en del roddövningar och lite sånt där i typ 1-2 år. Tror det gav mig gott om tid att läka :p
Har också upplevt förbättring av att köra mer biceps curls (jag tycker övningen är skittråkig och körde därför väldigt sällan). Tänker att det är som med samma logik att det är viktigt med ett styrke-/muskelförhållande mellan hamstrings och quadriceps som med biceps och triceps, för en "hälsosam led" dvs.

Pisksnärt grejen vettefan, jag höll mig till pressar med skivstång framförallt och skippade mina enarmspressar. Handlade mest om mig att undvika det som jag visste inte funkade eller förvärrade det och fokusera på det som jag visste funkade någorlunda problemfritt.

Mitt smärtproblem uppkom dock av helt andra övningar/rörelser än vad du beskriver så det är kanske inte relevant, jag kunde få REJÄLT ont av att typ bara bära tunga matkassar och sånt skit. Så jag avlastade i vardagen genom att främst handla mat med ryggsäck, köra dragremmar vid marklyft när jag kom upp till X vikt osv.

Har du provat att ta fullständigt avbrott från alla rörelser du vet provocerar eller gör det sämre och i så fall under hur lång tid? Det finns ju liksom flera sätt att träna triceps än med extensions, som jag tror är en övning som är lite ökänd för att vara påfrestande för armbågarna om man nu har problem med det

Överlåter själva teorin om att en nerv "hoppar" eller "skaver" (inte "glider" ordentligt?) till någon som vet vad de pratar om.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2020-07-06 klockan 13:54.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 00:06   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Det låter som en ulnarisinklämning, ja, men det är svårt att säga över nätet. Har du provat olika grepp och vinklar för att se om det funkar på andra sätt. Om tricepsextensioner med stång ej fungerar, har du provat med hantlar? I kabel med handtag eller rep? Spelar det någon roll om du håller armbågarna tätt ihop eller om du håller dem bredare isär?

Om det är ett rent mekaniskt problem (typ, genetiskt trång i leden som din fysio misstänker) borde det gå att jobba runt det. Hur fungerar det när du bänkpressar? Press över huvudet och dips? Känner du av det vid bicepscurls, roddar och liknande också?

Besvär med nacke, överarm eller skuldra?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 07:31   #6
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det är ju bra, då är det ju nog ingen nervpåverkan i alla fall (återigen ej utbildad så ta det med en nypa salt :p), greppstyrka och motorik fungerar felfritt också antar jag?

Jag skadade mig och fick sänka min träningsvolym rejält och plocka bort typ alla övningar utom typ militärpress, latsdrag, en del roddövningar och lite sånt där i typ 1-2 år. Tror det gav mig gott om tid att läka :p
Har också upplevt förbättring av att köra mer biceps curls (jag tycker övningen är skittråkig och körde därför väldigt sällan). Tänker att det är som med samma logik att det är viktigt med ett styrke-/muskelförhållande mellan hamstrings och quadriceps som med biceps och triceps, för en "hälsosam led" dvs.

Pisksnärt grejen vettefan, jag höll mig till pressar med skivstång framförallt och skippade mina enarmspressar. Handlade mest om mig att undvika det som jag visste inte funkade eller förvärrade det och fokusera på det som jag visste funkade någorlunda problemfritt.

Mitt smärtproblem uppkom dock av helt andra övningar/rörelser än vad du beskriver så det är kanske inte relevant, jag kunde få REJÄLT ont av att typ bara bära tunga matkassar och sånt skit. Så jag avlastade i vardagen genom att främst handla mat med ryggsäck, köra dragremmar vid marklyft när jag kom upp till X vikt osv.

Har du provat att ta fullständigt avbrott från alla rörelser du vet provocerar eller gör det sämre och i så fall under hur lång tid? Det finns ju liksom flera sätt att träna triceps än med extensions, som jag tror är en övning som är lite ökänd för att vara påfrestande för armbågarna om man nu har problem med det

Överlåter själva teorin om att en nerv "hoppar" eller "skaver" (inte "glider" ordentligt?) till någon som vet vad de pratar om.
Inga problem med greppstyrka eller motorik, nej. Det där med att vila i 1-2 år känner jag igen, riktigt kul...

Det du skriver gällande smärta av att bara bära kassar låter iofs bekant, det hade jag förträngt. I mitt fall var det dock inte på själv armbågen jag fick ont, utan bara att jag blev extremt stel i armvecket, om det så bara var är bära en 1kg kasse i några minuter. Kan dock inte säga att det stört mig jättemycket då det brukar försvinna efter en stund.

Har vilat från alla typer av pressar och tricepsträning läänge i omgångar, men sen för runt 2 år sedan så började började jag testa lite pressar och det verkade funka. Har även testat lite enarmspushdowns i cable crossen och inte heller det verkade funka. Pushdowns i cable crossen med handtag där båda handflatorna pekar nedåt har funkat lite, men sen så fort jag får någon känning av armbågarna så bara slutar jag. Vill inte att armbågarna ska bli så dåliga som dom var, så svårt att veta vad som är "dåliga" känningar tycker jag.
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 07:43   #7
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det låter som en ulnarisinklämning, ja, men det är svårt att säga över nätet. Har du provat olika grepp och vinklar för att se om det funkar på andra sätt. Om tricepsextensioner med stång ej fungerar, har du provat med hantlar? I kabel med handtag eller rep? Spelar det någon roll om du håller armbågarna tätt ihop eller om du håller dem bredare isär?

Om det är ett rent mekaniskt problem (typ, genetiskt trång i leden som din fysio misstänker) borde det gå att jobba runt det. Hur fungerar det när du bänkpressar? Press över huvudet och dips? Känner du av det vid bicepscurls, roddar och liknande också?

Besvär med nacke, överarm eller skuldra?
Just tricepsextensions har jag testat med både stång och hantlar och alla vinklar som går med både brett och smalt grepp utan framgång. Tror helt enkelt inte det är en övning för mig.

Har testat en del i kabel, det verkar vara när jag verkligen låser fast armbågarna vid sidan av kroppen som det blir störst problem, om jag gungar med lite i toppläget (svårt att förklara) så funkar det mindre dåligt. Men sen vid minsta känning så slutar jag, bara för att inte kvadda armbågarna ytterligare. Antar att det är svårt att beskriva vad som är "dåliga" känningar, alltså när man ska sluta med en övning?

Bänkpress har funkat ganska bra i nästan två år nu, det var först förra veckan som jag av nån anledning fick den där "stötkänslan" i hela armbågen när jag bänkpressade. I morgon är moment of truth då bänkpress är på schemat igen... Press över huvudet har inte heller varit några problem, dips har jag i princip aldrig testat då jag i början av min gymkarriär hörde att det var dåligt för axlarna så det har bara blivit att jag aldrig kört det, kanske skulle testa det...

När armbågarna var som sämst kunde jag inte träna varken biceps eller roddar, det var dock länge sedan. Nu är det inte direkt några problem med något av det. Det skulle vara preacher-curls då, det gillar verkligen inte mina armbågar. Är som att jag är alldeles för stel i armvecket, väldigt obehaglig känsla så har bara hoppat just den övningen.

Inga problem med nacke, överarm eller skuldra.
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 09:40   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Om du klarar av att bänkpressa och pressa över huvudet så verkar det inte vara helt och hållet belastningsrelaterat vilket är bra. Det verkar som om ett pronerat grepp (alltså, handflatan neråt/tummen inåt) fungerar bättre än supinerat grepp?

Jag tror att du skulle kunna prova att bredda ut greppet när du tränar triceps och försöka att hitta övningar som inte lägger så mycket belastning i maximalt böjt läge. T.ex prova att köra pushdowns med brett grepp och inte gå hela vägen upp, även prova dips (gå inte för djupt i början) för att se hur det känns. Har du ett bra dips-rack kan du ju anpassa grepp och bredd och utvärdera.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 10:30   #9
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Om du klarar av att bänkpressa och pressa över huvudet så verkar det inte vara helt och hållet belastningsrelaterat vilket är bra. Det verkar som om ett pronerat grepp (alltså, handflatan neråt/tummen inåt) fungerar bättre än supinerat grepp?

Jag tror att du skulle kunna prova att bredda ut greppet när du tränar triceps och försöka att hitta övningar som inte lägger så mycket belastning i maximalt böjt läge. T.ex prova att köra pushdowns med brett grepp och inte gå hela vägen upp, även prova dips (gå inte för djupt i början) för att se hur det känns. Har du ett bra dips-rack kan du ju anpassa grepp och bredd och utvärdera.
Jättetack för att du orkar svara!

Ja precis, pronerat grepp funkar definitivt mindre dåligt! Har vid flera tillfällen testat pushdowns i kabel med supinerat (om det är tummen uppåt...) grepp och det blir alltid samma knäppande i armbågen om jag höjer från lättaste till nästlättaste vikten...

Jag ska absolut testa pushdowns med brett grepp. Ska även testa dips, troor dock att den ställningen som finns på gymmet är för smal för att få ett bra grepp, men det återstår att se!
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 10:23   #10
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Körde idag "pass 1" i styrkelabbets hypertrofiprogram. Förra gången jag körde bänk, för en vecka sedan, så körde jag 8,6 4 reps på 75, 80, 82.5 och det var då jag fick "stötkänslan" i armbågarna. Idag körde jag bara på 70kg, fick ingen "stötkänsla", men var lite småöm i armbågen. Sänkte även i militärpressen för säkerhets skull, där märkte jag dock inte av det direkt.

Jag är lite osäker på hur jag bäst går vidare från detta. Klabba voltaren på armbågarna och köra vidare som ingenting och kanske även slänga in en liten bön att det inte blir värre? Eller helt sluta pressa någon vecka och hoppas det blir bättre?
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 23:48   #11
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Jag har funderat lite på det här (för jag har semester och är understimulerad ).

Vet du när i rörelsen du får ont och/eller får stötkänslan? Är det när du låser ut fullt eller är det när du är maximalt böjd i armbågen? Du kanske har skrivit men jag hittar det inte nu.

Om du försöker göra det här testet på dig själv (se till att ligga rak med huvudet rakt och håll nere axeln genom att dra ner skuldran, blir helt okej), gör det mer ont i armbågen du har besvär med än den andra armbågen? Kommer du lika långt i armbågssträcket jämfört med andra armen?

__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 01:34   #12
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag har funderat lite på det här (för jag har semester och är understimulerad ).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 08:48   #13
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag har funderat lite på det här (för jag har semester och är understimulerad ).

Vet du när i rörelsen du får ont och/eller får stötkänslan? Är det när du låser ut fullt eller är det när du är maximalt böjd i armbågen? Du kanske har skrivit men jag hittar det inte nu.

Om du försöker göra det här testet på dig själv (se till att ligga rak med huvudet rakt och håll nere axeln genom att dra ner skuldran, blir helt okej), gör det mer ont i armbågen du har besvär med än den andra armbågen? Kommer du lika långt i armbågssträcket jämfört med andra armen?

Tack för att du engagerar dig!

I bänkpress är det i bottenläget och kanske 10cm upp, alltså när man vänder och ska börja pressa. Armbågarna gillar exempelvis inte pausbänk, så kör alltid med en liten lätt studs i botten. Samma gäller även pushdowns och tricepsextensions, det är värst när armbågarna är som mest böjda och man "vänder". Som jag skrev så blir pushdownsen mindre dåliga om jag inte håller armbågarna helt fixerade vid sidan, utan gungar med lite i toppläget, alltså när armbågarna är som mest böjda.

Vet inte om du bara menade testet för Ulnar nerve, ULTT D, eller alla? Jag gjorde alla...
I dom två första testerna kunde jag inte känna något suspekt alls. I ULTT C blev det ett knakande ljud i vänstra armbågen dom första gångerna jag testade, sen försvann det. Kan eventuellt varit det beryktade "stötkänslan" bara att det var utan vikt och därför inte blev så aggressivt, oklart...

I ULTT D kände jag inget i vänstra armbågen. I högra armbågen blev det dock en väldigt "tight" känsla i armbågen när fingertopparna närmade sig öronen, inte så att det gjorde jätteont eller något, men lite konstigt kändes det.

Var ju inte helt smidigt att göra dom här testerna på sig själv, ska dock testa en gång till sen och se om resultatet blir samma.

Ha en fortsatt trevlig semester!

Edit: Kan inte säga att det direkt skiljde något mellan armbågarna, när det kommer till hur mycket jag kunde sträcka. Har ungefär lika mycket problem med båda armbågarna, ibland är det vänster som är sämre, ibland höger...

Senast redigerad av doglas2009 den 2020-07-10 klockan 08:56.
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 16:39   #14
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Okej!
När smärtan kommer i armbågen, blir det värre av att du lägger huvudet åt andra hållet (så som i videon, liksom örat mot axeln)? Alternativt, blir det mindre smärta om du böjer tillbaka handleden till normalläge (utan att röra armbågen)?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 19:59   #15
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Okej!
När smärtan kommer i armbågen, blir det värre av att du lägger huvudet åt andra hållet (så som i videon, liksom örat mot axeln)? Alternativt, blir det mindre smärta om du böjer tillbaka handleden till normalläge (utan att röra armbågen)?
I vänster armbåge kan jag inte direkt frambringa nått obehag när jag gör de här testet. I höger armbåge blir obehaget lite värre när jag gör ULTT D och böjer huvudet, det är inget jätte obehag, skulle inte direkt kalla det smärta, bara att det känns lite off. Om jag rätar ut handen så försvinner det mesta av obehaget, och ju mer jag böjer bak den, ju värre blir det.
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)