Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-05, 18:02   #1531
Ondskapelsen
Registered User
 
Ondskapelsens avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 765
Mycket intressant rekyl idag. Vad tror folket om nästa vecka?
Själv tror jag på en fortsatt nedgång till ca -25% (på året alltså) innan fredag.
Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 19:54   #1532
KlopFer
Mr.KlopFis
 
KlopFers avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: ...
Inlägg: 316
Har ingen lust att göra en helt ny tråd men frågar lite här.

Jag har 100k som jag tänkte slänga in i lite aktier. Det är inte så himla mycket pengar men det är en bra start.

Det ska vara långsiktigt och inga snabba cash. Borde man köpa i stora företag som H&M osv? eller vad ska man satsa på? Kanske borde man köra 50/50 och lägga hälften i fonder.

Har öppnat ett konto på avanza som jag tyckte var smidigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Tycker man så om sin egen pillesnopp tycker jag synd om den lilla pillesnoppen. Min mus ska ha det fint som snus iaf!
KlopFer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 20:49   #1533
thunder
Registered User
 
thunders avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer Visa inlägg
Har ingen lust att göra en helt ny tråd men frågar lite här.

Jag har 100k som jag tänkte slänga in i lite aktier. Det är inte så himla mycket pengar men det är en bra start.

Det ska vara långsiktigt och inga snabba cash. Borde man köpa i stora företag som H&M osv? eller vad ska man satsa på? Kanske borde man köra 50/50 och lägga hälften i fonder.

Har öppnat ett konto på avanza som jag tyckte var smidigt.
Du behöver nog inte stressa in pengarna nånstans som marknaden ser ut just nu. Men jag skulle rekommendera bolag på Large Cap som har uppvisat vinst i många år. HM till 195kr kan omöjligt vara en dålig affär på lång sikt. Men det finns inget som garanterar att det inte kan sjunka 20-30% till heller.
thunder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 20:55   #1534
Imni
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer Visa inlägg
Har ingen lust att göra en helt ny tråd men frågar lite här.

Jag har 100k som jag tänkte slänga in i lite aktier. Det är inte så himla mycket pengar men det är en bra start.

Det ska vara långsiktigt och inga snabba cash. Borde man köpa i stora företag som H&M osv? eller vad ska man satsa på? Kanske borde man köra 50/50 och lägga hälften i fonder.

Har öppnat ett konto på avanza som jag tyckte var smidigt.
Just nu ska du inte gå in i börsen - alls. Vi ser ut att vara på väg mot en lågkonjunktur och det är någonstans i den, gärna så nära botten som möjligt som du ska gå in.

Långsiktigt sparande görs med fördel i företag på Large Cap. Blanda gärna mellan olika brancher så att alla äggen inte ligger i samma korv. På så sätt får du ner risken.

Just nu skulle jag läsa på en del först och som sagt, ingen stress in på börsen.
Imni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 22:13   #1535
Ondskapelsen
Registered User
 
Ondskapelsens avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 765
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer Visa inlägg
Har ingen lust att göra en helt ny tråd men frågar lite här.

Jag har 100k som jag tänkte slänga in i lite aktier. Det är inte så himla mycket pengar men det är en bra start.

Det ska vara långsiktigt och inga snabba cash. Borde man köpa i stora företag som H&M osv? eller vad ska man satsa på? Kanske borde man köra 50/50 och lägga hälften i fonder.

Har öppnat ett konto på avanza som jag tyckte var smidigt.
Tycker du ska satsa 80% av kapitalet på någon Indexfond som följer Svenska börsens stora index. Resten skulle jag sätta på diverse "förhoppningsbolag" i t.ex. oljeprospekteringsbranschen där risken är hög men där en potentiella avkastningen är enorm.
Om du inte känner för gamble-mode på de 20% så sätt in 100% på Indexfond, den bästa, billigaste och enklaste investering du kan göra.

Men som sagt tidigare, nu är nog ingen optimal tidpunkt att gå in på marknaden.
Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 00:11   #1536
KlopFer
Mr.KlopFis
 
KlopFers avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: ...
Inlägg: 316
Okej, tack för tipsen. Jag kanske ska vänta lite innan jag går in. Jag kollade lite på Large cap och det finns ju en del att välja mellan. Men är det verkligen bättre att gå in med små summor i olika företag? om det ändå är stora företag som volvo, nokia osv. Det kanske dippar ibland men det är ju inga företag som lär konka inom dem närmsta åren(förutom saab .

Men det är just själva grejen att början någonstans. Det finns så himla mycket att välja mellan att jag blir tokig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Tycker man så om sin egen pillesnopp tycker jag synd om den lilla pillesnoppen. Min mus ska ha det fint som snus iaf!
KlopFer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 10:11   #1537
Ondskapelsen
Registered User
 
Ondskapelsens avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 765
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer Visa inlägg
Okej, tack för tipsen. Jag kanske ska vänta lite innan jag går in. Jag kollade lite på Large cap och det finns ju en del att välja mellan. Men är det verkligen bättre att gå in med små summor i olika företag? om det ändå är stora företag som volvo, nokia osv. Det kanske dippar ibland men det är ju inga företag som lär konka inom dem närmsta åren(förutom saab .

Men det är just själva grejen att början någonstans. Det finns så himla mycket att välja mellan att jag blir tokig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Diversifiering

Sätter man allt på ett kort så får man hög risk och högre potentiell uppgång.
Sätter man allt på flera kort så får man lägre risk och lägre potentiell uppgång.
Ju fler företag du köper, desto mer kommer din portfölj att likna marknadens index, vilket slutar i att du hade gjort en bättre affär av att köpa en vettig indexfond.
Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 10:16   #1538
Ondskapelsen
Registered User
 
Ondskapelsens avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 765
Intressant är att idag meddelade S&P att USA's kreditbetyg sänks från AAA till AA+. Detta innebär att Kina får panik över sin valutareserv och hela världens börser snart inträder i kaos.
Det som fortfarande är roligt är att USA's kreditbetyg för närvarande snarare hör hemma nånstans vid BBB eller nåt.

Tror vi har en intressant höst framför oss, "experterna" sa att 2011 skulle vi upp medans 2012 skulle bli ett tyngre år. Men jag har anledning att tro att dem har fel och den recession dem förutspådde kommer redan nu.

Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 10:24   #1539
Imni
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer Visa inlägg
Okej, tack för tipsen. Jag kanske ska vänta lite innan jag går in. Jag kollade lite på Large cap och det finns ju en del att välja mellan. Men är det verkligen bättre att gå in med små summor i olika företag? om det ändå är stora företag som volvo, nokia osv. Det kanske dippar ibland men det är ju inga företag som lär konka inom dem närmsta åren(förutom saab .

Men det är just själva grejen att början någonstans. Det finns så himla mycket att välja mellan att jag blir tokig.
Som nybörjare i aktievärlden ska man inte ta på sig onödig risk och onödig risk är precis vad man får om man lägger alla ägg i samma korg, dvs lägger alla sina pengar inom en och samma industri. Om du lägger dina pengar på stora företag inom flera olika sektorer kommer du ha en utveckling som är ungefär som börsen i helhet. Om du inte nöjer dig med detta bör du "gambla" lite mer men kom ihåg att som nybörjare bör man hålla sig ifrån alltför mycket risk.

Personligen hade jag i min senaste portfölj mestadels lågriskföretag spridda i olika branscher. Sålde förvisso allt för någon månad sedan men var nöjd med spridningen.

SAAB på large cap är industrikoncernen, inte biltillverkaren. SAAB PV och Volvo PV tror jag återfinns på amerikanska börserna, rätta mig om jag har fel där.
Imni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 10:29   #1540
Imni
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av Ondskapelsen Visa inlägg
Intressant är att idag meddelade S&P att USA's kreditbetyg sänks från AAA till AA+. Detta innebär att Kina får panik över sin valutareserv och hela världens börser snart inträder i kaos.
Det som fortfarande är roligt är att USA's kreditbetyg för närvarande snarare hör hemma nånstans vid BBB eller nåt.

Tror vi har en intressant höst framför oss, "experterna" sa att 2011 skulle vi upp medans 2012 skulle bli ett tyngre år. Men jag har anledning att tro att dem har fel och den recession dem förutspådde kommer redan nu.

Är lite osäker på vad den kommande kortsiktiga reaktionen på börsen kommer bli av detta beslut från S&P. Utgår från en resa söderut men frågan är hur mycket. Börsen borde redan ha prisat in detta beslut, speciellt i och med att S&P stack ut hakan i juli och varnade skarpt för detta.

Att sedan USA:s betyg borde ligga mer i närheten av A som Dagong gett de. Intressant också att S&P inte nöjde sig med AA+ utan fortsatte med "negativa utsikter".
Imni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 10:37   #1541
Ondskapelsen
Registered User
 
Ondskapelsens avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 765
Citat:
Ursprungligen postat av Imni Visa inlägg
Är lite osäker på vad den kommande kortsiktiga reaktionen på börsen kommer bli av detta beslut från S&P. Utgår från en resa söderut men frågan är hur mycket. Börsen borde redan ha prisat in detta beslut, speciellt i och med att S&P stack ut hakan i juli och varnade skarpt för detta.

Att sedan USA:s betyg borde ligga mer i närheten av A som Dagong gett de. Intressant också att S&P inte nöjde sig med AA+ utan fortsatte med "negativa utsikter".
Precis. Det förvånar mig inte om S&P till nästa helg sänker ytterligare.
Reaktionen på detta tror jag spontant blir rakt söderut ca 10% till, kan kanske förvänta oss en liten rekyl men jag tror att detta är droppen som får "kraschen" att vara ett faktum.
Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 10:56   #1542
Imni
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av Ondskapelsen Visa inlägg
Precis. Det förvånar mig inte om S&P till nästa helg sänker ytterligare.
Reaktionen på detta tror jag spontant blir rakt söderut ca 10% till, kan kanske förvänta oss en liten rekyl men jag tror att detta är droppen som får "kraschen" att vara ett faktum.
10% på hur lång sikt? Om vi bryter igenom 925 med kraft finns det risk för en skarp resa söderut. Jag tror att 2011 kan landa på mellan minus 25%-30%. Dock vet man aldrig hur ett QE3 (det kommer, var så säker) kommer tas emot.

Många pensionsfonder har som policy att endast handla AAA och alla dessa kan bli tvungna att sälja av amerikanska papper framöver.
Imni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 12:00   #1543
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Min gamla Allemansfond I backade med många tusenlappar över natten... Gått nedåt hela tiden sedan -06, nu ligger den i princip vid anskaffningsvärde. Tidigare +30-40% (peak vid 06 om jag minns rätt), samt att den nu så sakteliga var på väg upp över de senaste året typ. Lite jobbigt.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 16:53   #1544
thunder
Registered User
 
thunders avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 8




thunder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 16:53   #1545
thunder
Registered User
 
thunders avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 8




thunder är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)