Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-08, 10:51   #106
zoltan_hellhound
Registered User
 
zoltan_hellhounds avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine
Rekommendera? Hah, det är det minsta jag kan göra. Det är en serie varje individ, barn som vuxen, man som kvinna, handikappad som präst, invandrare som feminist, borde ha sett (åtminstone en gång).

Jag har i några tidigare poster i denna tråd nämnt att det är min favoritserie och förklarar lite varför.
ok..ska genast se hela serien....Big o får vänta
__________________
He’ll have a happy face, happy smile, happy point-of-view
If you build me a snowman, then I’ll build one for you!
Snowman, snowman, snowmaaaaaaaaan!

zoltan_hellhound är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 10:53   #107
zoltan_hellhound
Registered User
 
zoltan_hellhounds avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev
Silver fang!
Hur kunde jag glömma silverfang

det är ju till denna dag den ända serie som får mig att böla bara jag hör musiken..Älskar den serien..och peter harrisons moss

Uppföljar serien vart inte lika bra
__________________
He’ll have a happy face, happy smile, happy point-of-view
If you build me a snowman, then I’ll build one for you!
Snowman, snowman, snowmaaaaaaaaan!

zoltan_hellhound är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 10:53   #108
Blaine
Barnmorska
 
Blaines avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 333
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev
Silver fang!
Jag har varken sett Silver Fang eller Starzinger, men jag är säker på att de båda serierna är lika odödliga som magnifika Rai - Grottpojken.

"När Rai var liten satte hans stam ut honom i skogen för att dö. Han räddas dock av apor och växer upp med dessa och sina vänner flickan Ran och hennes bror.

Men det är ett farligt liv i denna förhistoriska djungel. Ständigt hotar nya faror och urtidsmonster, fientliga stammar och sist men inte minst den stora enögda dinosaurien som ständigt är på jakt efter Rai och hans vänner."


De flesta har sett serien som barn, men jag garanterar dig att det egentligen inte är passande för barn. Rai är fruktad p.g.a. hans vita hudfärg och det är mycket våld, blod och brutala scener. Precis det jag gillar!
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 10:54   #109
Tricklev
Spamming user
 
Tricklevs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Kärleksbyn, population jag och mina homies.
Inlägg: 7 984
Citat:
Ursprungligen postat av zoltan_hellhound
Hur kunde jag glömma silverfang

det är ju till denna dag den ända serie som får mig att böla bara jag hör musiken..Älskar den serien..och peter harrisons moss

Uppföljar serien vart inte lika bra
Den första anime serien jag såg, polaren och jag hade en massa VHS band, OCENSURERADE; morsan hoppade till varje gång hon passerade TV;en.
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 11:01   #110
zoltan_hellhound
Registered User
 
zoltan_hellhounds avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine
Jag har varken sett Silver Fang eller Starzinger, men jag är säker på att de båda serierna är lika odödliga som magnifika Rai - Grottpojken.

"När Rai var liten satte hans stam ut honom i skogen för att dö. Han räddas dock av apor och växer upp med dessa och sina vänner flickan Ran och hennes bror.

Men det är ett farligt liv i denna förhistoriska djungel. Ständigt hotar nya faror och urtidsmonster, fientliga stammar och sist men inte minst den stora enögda dinosaurien som ständigt är på jakt efter Rai och hans vänner."


De flesta har sett serien som barn, men jag garanterar dig att det egentligen inte är passande för barn. Rai är fruktad p.g.a. hans vita hudfärg och det är mycket våld, blod och brutala scener. Precis det jag gillar!
Im all about SHIRANO

Serien blev komplett med den grova stockholms dialekten.Toppen serie
__________________
He’ll have a happy face, happy smile, happy point-of-view
If you build me a snowman, then I’ll build one for you!
Snowman, snowman, snowmaaaaaaaaan!

zoltan_hellhound är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 11:03   #111
zoltan_hellhound
Registered User
 
zoltan_hellhounds avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev
Den första anime serien jag såg, polaren och jag hade en massa VHS band, OCENSURERADE; morsan hoppade till varje gång hon passerade TV;en.
Hur fick du tag i ocensurerade vhser..Jag har sett både den svenska och den japanska versionen..gillar den japanska versionen..för då försninner inte hundar hit och dit spårlöst
__________________
He’ll have a happy face, happy smile, happy point-of-view
If you build me a snowman, then I’ll build one for you!
Snowman, snowman, snowmaaaaaaaaan!

zoltan_hellhound är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 11:06   #112
Tricklev
Spamming user
 
Tricklevs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Kärleksbyn, population jag och mina homies.
Inlägg: 7 984
Citat:
Ursprungligen postat av zoltan_hellhound
Hur fick du tag i ocensurerade vhser..Jag har sett både den svenska och den japanska versionen..gillar den japanska versionen..för då försninner inte hundar hit och dit spårlöst
Mitt minne måste ha spelat spratt på mig, detta säger iaf wikipedia.

[QUOTE=Wikipedia]Silver Fang är en av de första animeserier som blev mycket populär i Sverige. Efter att hela serien på 21 avsnitt blivit känt i japansk TV 1986 under namnet Ginga: Nagareboshi gin så utgavs serien i Sverige på 4 VHS-kassetter. Den utgavs då dubbad och nedklippt till 17 avsnitt för att kunna passa målgruppen. 2003 utgavs serien även som DVD-box, men nu oklippt och på japanska med svensk text.[/QUOTE)]

Har dock en annan bekant med dvd´en, så visst har jag sett hela oklippt.

Men det måste i Sverige finnas 2 olika "klippningar" då min kompis gamla band inte är klippt lika mycket som banden min lillebror köpte sedan.
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 11:06   #113
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
Det finns mer guidelines än så vågar jag påstå, ofta ska man identifiera sig med huvudkaraktären (eller karaktärerna), det går väl inte alltid, men ibland. Vanlgit är väl att dom går i skolan, gymnasiet och någon gång har jag faktiskt stött på uni ockås. Jag antar att det är serien riktar sig till just dom här åldrarna. Bleach skulle jag säga blir då gymnasieungdommar och runt där, naruto kanske högstadiet. Sen att det är brett jämfört med traditionellt tecknat här är dagens sanning.

Anledningen till att jag vil ha lite mer än bara namn och betyg är att vissa serier går bort, man är ju inte intresserad av allt. Sen att det kanske ändå är en bra serie och att man missar något, må så vara. Sen tycker jag personligen att det är tröttsamt med actionserier med übervåld där ingen faktiskt blir skadad, vilket brukar gälla för animes som riktar sig till en ygnre publik. Det kan man väl använda som bedömningskriterium. Sen att dom kan vara underåhllande ändå säger jag inte emot, men lite mer detaljer skadar ju inte.

Det är som sagt svårt att generalisera. Jag skulle knappast placera serier som Fate/Stay Night och Full Metal Panic i shounen facket, även om båda karaktärerna handlar killar i sjuttonårsåldern som går i gymnasiet. De är helt enkelt för våldsamma. Inte heller skulle jag placera Full Metal Alchemist i shounen genren, i sverige skulle den lätt få 15+ stämpel, på grund av att serien är så våldsam, och i Edward Elric ska i serien vara 15 år gammal! Noein är ytterligare ett exempel. Huvudkaraktären är 13 år, men som sagt, knappast shounen. Jag är faktiskt ganska säker på att större delen av all anime som vänder sig till en äldre publik endå har yngre karaktärer i huvudrollen.

Karaktärernas ålder eller var storyn tar plats är alltså knappast en trovärdig måttstock för hur "vuxen" serien är.

Och varför ska det krävas att man är i samma ålder som karaktärerna för att kunna "identifiera" sig med dem?

Anyway, här är lite tips på anime som borde vara "vuxen" nog för dig.

serier som redan visats

Escaflowne
Full Metal Panic
Full Metal Panic TSR (fortsättningen)
Full Metal Alchemist
Seikai no senki
Noein
Basilisk
Monster
Blood+
Eureka Seven
Fate/Stay Night
Jyu oh sei
Samurai 7
Samurai Champloo
Planetes

serier som går nu

black lagoon
Le Chevalier D'eon
Innocent Venus
Death Note
Flag
Tokko
Witchblade
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 11:14   #114
zoltan_hellhound
Registered User
 
zoltan_hellhounds avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 584
Översätter du anime tomten
__________________
He’ll have a happy face, happy smile, happy point-of-view
If you build me a snowman, then I’ll build one for you!
Snowman, snowman, snowmaaaaaaaaan!

zoltan_hellhound är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 11:24   #115
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow Warrior
Börjar inte Kakashi Gaiden nu med/efter 1,5timmars specialen?
Jasså? Är det så!?

Den här 1.5h specialen. Vad var det för något? Fillers?

Kakashi Gaiden är riktigt go! Det ska bli kul att se den! Jag kunnde inte vänta så jag läste mangan men det har väl ni också gjort

Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev
Fillers-erna är ju över nu närsomhelst, rätt säker på att nästa veckas avsnitt inte är en filler.

Men fy vad gutt! Kan ni inte skriva här i tråden när det är riktiga avsnitt?
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 12:36   #116
Mago
pot of tea? (_)IO
 
Magos avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Lund/Karlshamn
Inlägg: 2 451
Silverfang var så självklar att jag glömde den.
Helt sjukt bra på alla vis. *Kan sjunga Ginga Nagareboshi Gin*
__________________
Ströva fritt
Mago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 12:58   #117
Shadow Warrior
Smoothtalking Buddha
 
Shadow Warriors avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Långvarig axelskada
Inlägg: 4 538
Citat:
Ursprungligen postat av zoltan_hellhound
LoL Manga video har förstört många personer...och räddat några,Mig tilex hade alldrig klarat mig utan manga video..När jag var 15 anime marknaden var ju inte speciellt stor i europa då..förrens manga kom in i bilden..med pärlor som Fist of the north star,Ninja scroll,record of lodoss wars (iofs adv men jag importerade amerikanska vhs) ghost in the shell, akira etc

har nog varit en anime knarkare hela mitt liv..fast när jag var liten visste jag inte vad anime var bara att jag älskade starzinger,cobra,rai grottpojken, candy candy
Samma här, har ungefär 40st Manga Entertainment utgivningar i hyllan, började sammla 1995 efter att ha läst Mecha/Cyberpunk artickeln i Superplay, då insåg jag att jag fortfarande kunde kolla på japanskt tecknat och jag behövde inte ens testa om jag gillade det utan letade upp en butik så snabbt som möjligt och köpte en rejäl bunt

När vi ändå talar gammal svensksubbbad anime så vill jag passa på att nämna Galaxy Express 999 och Tigermasken inget som är värt att söka upp om man inte redan är nostalgisk över det dock. Vill man ha Leiji Matsumoto i nyproduktion så rekomenderar jag Cosmo Warrior Zero och filmen Queen Emeraldas, garanterat överdramatisk sciense fiction! annat Leiji nyproduktion är mest seg dynga enligt min mening.

Bästa aktuella serien är: Night Head Genesis Jag gillar temat starkt, psykiska krafter och mysterium.

Fate Stay Night tröttnade jag på efter att ha genomlidit 15 delar, herregud vad man kan dra ut på saker och ting då!!! Synd för att serien tilltalade mej annars..
__________________
"Don't fight your instincts, your body is smarter than your brain"

-Hajime Fukoroda-

"The World i still corrupt and the masses are still ignorant!"

-Ilpalazzo-

MGS4GOTP är livets mening. Punkt.
Shadow Warrior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 13:13   #118
zoltan_hellhound
Registered User
 
zoltan_hellhounds avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow Warrior
Samma här, har ungefär 40st Manga Entertainment utgivningar i hyllan, började sammla 1995 efter att ha läst Mecha/Cyberpunk artickeln i Superplay, då insåg jag att jag fortfarande kunde kolla på japanskt tecknat och jag behövde inte ens testa om jag gillade det utan letade upp en butik så snabbt som möjligt och köpte en rejäl bunt

När vi ändå talar gammal svensksubbbad anime så vill jag passa på att nämna Galaxy Express 999 och Tigermasken inget som är värt att söka upp om man inte redan är nostalgisk över det dock. Vill man ha Leiji Matsumoto i nyproduktion så rekomenderar jag Cosmo Warrior Zero och filmen Queen Emeraldas, garanterat överdramatisk sciense fiction! annat Leiji nyproduktion är mest seg dynga enligt min mening.

Bästa aktuella serien är: Night Head Genesis Jag gillar temat starkt, psykiska krafter och mysterium.

Fate Stay Night tröttnade jag på efter att ha genomlidit 15 delar, herregud vad man kan dra ut på saker och ting då!!! Synd för att serien tilltalade mej annars..
Gillade ej cosmo warrior..kändes fel på någott vis. Men galaxy railways träffade rakt i hjärtat, så jävla bra.Bästa sedan galay express och yamato.

Kommerihåg hur mycket pengar man betala för en vhs typ 260-350 kr rena rövar priset.Men det var priset man var tvungen att betala för att se anime på den tiden. "Ska vi se på manga film"

.mycket smidigare nu med internet och nätbutiker med billig import. Tigermasken är som du säger för de redan frälsta..
__________________
He’ll have a happy face, happy smile, happy point-of-view
If you build me a snowman, then I’ll build one for you!
Snowman, snowman, snowmaaaaaaaaan!

zoltan_hellhound är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 13:19   #119
Blaine
Barnmorska
 
Blaines avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 333
Ett parodi-avsnitt på Naruto: Planetes - Phase 06 ([ANBU]_Planetes_-_Phase_06_[8DAAC259]).

Sjukt perverst och roligt: Green Green TV!
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 14:32   #120
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Citat:
Ursprungligen postat av zoltan_hellhound
Översätter du anime tomten
Nja, jag är nog inte riktigt skarp nog för att översätta för en fansubgrupp än. I regel så klarar jag översätta större delen av dialogen, men jag fastnar alltid på nån korkad mening här och där. Fast det beror helt på hur avancerad dialogen är, jag skulle inte ha en suck att översätta en serie som Ghost in the Shell SAC, men någon lättare shounen serie som Eyeshield 21 klarar jag *nästan* felfritt.

Har faktiskt skrivit ner ett script på ett avsnitt av Eyeshield 21 och även om jag gjorde en del missar, så överenstämde i princip allt med versionen som saizen fansubs sen gav ut.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)